Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Українські народні пісні - золоті зернята народної мудрості
Урок читання Тема: Українські народні пісні - золоті зернята народної мудрості ЗШ І-ІІІ ступенів №1 М. Гайворон 3 клас Рак Наталя Михайлівна 2013 – 2014 н. р. Матеріал уроку: Українські народні пісні «Ходить гарбуз по городу», «Три товариші». Мета. Ознайомити учнів з музично – літературним жанром «пісня», дати уявлення про авторські та народні пісні; розвивати уміння визначати героїв твору та їх аналізувати; виявляти настрій пісні та кожного героя , розвивати зв’язне мовлення; удосконалювати навички літературної вимови: чіткості, легкості, правильності, виховувати любов до народної пісні. Методично-дидактичне забезпечення уроку: ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк, огірки, морква), місяця, сонця, дощу, корони з зображенням овочів, картки до вправи «Розсипанка»(різної геометричної форми) Тип уроку: комбінований, з елементами театралізації Хід уроку. Чергові: Клас, увага! Н.М., клас до уроку готовий Вчитель: Любі діти! У наш клас завітали люди щирі. Привітаймо в добрий час Гостей усмішкою й миром! Учні: Доброго здоров,я, Доброго вам дня! Вчитель: Спочатку сідає «краса», потім сідає «сила» (показує слова) ІІ. Актуалізація опорних знань. Який розділ підручника вивчаємо? «Золоті зернята народної мудрості»(на дошці) а) Перевірка домашнього завдання. -Яку казку опрацьовували? «Кобиляча голова» (хором) - Я називаю риси характеру особи, а ви називаєте хто це! o жадібна, зла, жорстока (баба) o безвольний, безхарактерний, слабодухий (дід) o справедлива, розсудлива (кобиляча голова) o працьовита, добра, небагатослівна (дідова дочка) o назвіть риси характеру бабиної дочки ( лінива, брехлива, зла, заздрісна, груба) --Переказ казки ( зачин, казка за частинами) б) Мовна розминка. 1.Гра «Ромашка» Завдання: утворити речення зі словом бігає та поданими словами. Прочитати 2. Скоромовка (на дошці) Слайд Білий біб зацвів у дощ- Буде бабі біб у борщ. 3. Вправа «Розсипанка» (скласти вислів) III. Оголошення теми і мети уроку. 1. Вступне слово вчителя: - Що за намисто було розсипане? (Українська народна пісня). На сьогоднішньому уроці ми познайомились ще з одним жанром усної народної творчості – піснею. 2. Слухання легенди про пісню. Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, Італійці отримали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини. Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь. Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті немає правди і волі. • Чого ж ти не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її. • Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня. Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська пісня. 3. Аналіз почутого. Актуалізація знань. - Ми дійсно маємо чим гордитись. Нам у спадщину прийшов надзвичайний дар – пісня. А які пісні ви знаєте? (Учні перелічують).Хто їх виконує? (Ані Лорак, Тіна Кароль, Руслана…) Хто прославив Україну на Євробаченні? - Чи кожна пісня має автора? (Ні). - Отже, ті пісні, які не мають автора називаються народними. - Які народні пісні ви пам’ятаєте? 4.Гра «Додай слівце» Які колискові пісні ви знаєте? Хто є їх головними героями? Після того, як маленька дитина вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки – забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну --Печу, печу хлібчик… (Дітям на обідчик) --Іди, іди, дощику … (зварю тобі борщику, в полив’янім горщику) --Вийди , вийди, сонечко – (на дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко) А як полюбляють українські люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські, весільні пісні? У формі чого створювалися народні пісні? (У формі вірша) Отже, Слайд Народна пісня – це невеликий усний віршований твір, що співається . За змістом інколи вони нагадують казки, а природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти. Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші». ІУ. Вивчення нового матеріалу. Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу» а) Слухання пісні в записі. - Назвіть дійових осіб. - Як потрібно читати пісню? (Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову). б) Словникова робота. Дібрати синоніми. Слайд Гарбуз --кабак бараболя – картопля, обізвались --відповіли піддержав- підтримав свояки – родичі перістий – рябий. в) Читання пісні учнями мовчки. -- Який настрій пісні? -- Які інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора? гарбуза? гарбузових родичів? г) Диференційовані завдання Слайд І-в. ІІ-в. ІІІ-в. 1.Читай 1. З другом 3. З учителем 2. Дійові 2. Слова 2. Слова особи автора овочів 3. Рими 3. Дійові 3. Слова особи автора (Після кожного завдання - перевірка) д)Робота в парах. Хвилинка творчості - За аналогією до пісні складіть куплет про моркву, використавши риму морквиця – сестриця (Учні працюють парами) Прочитаємо всі разом. е) Руханка під запис реп - музики пісні «Ходить гарбуз по городу» (Крапка) - Що у пісні нагадує казку? Хто найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте? У. Інсценізація Учень з классу:Ой! Дивіться, ой, дивіться! В класі тут гарбуз з’явився! Тож і ми часу не гаймо, І про нього заспіваймо! У виконанні учнів класу та «овочів» звучить українська народна пісня. «Ходить гарбуз по городу». Оскільки пісня відома не всім учням, то вони «читають з листа» невідомий текст, тим самим покращуючи зорову пам’ять. Під час виконання пісні гарбуз поважно ходить по городі і оглядає свої володіння. При виконання останнього куплету гарбуз імітує процесс їжі - він смачно ласує своєю приправою. УІ. Опрацювання української народної пісні «Три товариші». 1. Читання пісні підготовленим учнем. 2. Читання пісні «ланцюжком». 3. Вибіркове читання. - Прочитати: слова Місяця; -слова Сонця; -слова Дощика; -де збирались три товариші. 4. Знайти, які незвичайні слова вжиті в тексті пісні. -Хто зрадіє, коли: зійде Місяць? зійде Сонце? упаде Дощик?. 5.Читання в особах. УІІ. Підсумок уроку. 1. Побудова асоціативного куща. Пісня 2. Обговорення. – Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? (Народну пісню) - У формі чого записано пісні? (У формі вірша) - Як до нас потрапила пісня? (Божий дар) - Як у народних піснях зображені тварини, рослини та явища природи? (Як живі істоти). УІІІ. Домашнє завдання.
ст. 77 – 79 , читати за особами. -вивчити за бажанням скоромовку. скласти загадку про овоч для першокласників. | |
Переглядів: 2190 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |