Українські народні пісні - золоті зернята народної мудрості - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Українські народні пісні - золоті зернята народної мудрості
Урок читання 

Тема: Українські народні пісні - 
золоті зернята народної мудрості 
ЗШ І-ІІІ ступенів №1 
М. Гайворон 
3 клас 
Рак 
Наталя Михайлівна 

2013 – 2014 н. р.

Матеріал уроку: Українські народні пісні «Ходить гарбуз по городу», «Три товариші».
Мета. Ознайомити учнів з музично – літературним жанром «пісня», дати уявлення про авторські та народні пісні; розвивати уміння визначати героїв твору та їх аналізувати; виявляти настрій пісні та кожного героя , розвивати зв’язне мовлення; удосконалювати навички літературної вимови: чіткості, легкості, правильності, виховувати любов до народної пісні.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк, огірки, морква), місяця, сонця, дощу, корони з зображенням овочів, картки до вправи «Розсипанка»(різної геометричної форми)

Тип уроку: комбінований, з елементами театралізації

Хід уроку. 

I. Організація учнів до уроку
Чергові: Клас, увага! Н.М., клас до уроку готовий
Вчитель: Любі діти! У наш клас
завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей усмішкою й миром!
Учні: Доброго здоров,я,
Доброго вам дня!
Вчитель: Спочатку сідає «краса», потім сідає «сила» (показує слова)

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Який розділ підручника вивчаємо?
«Золоті зернята народної мудрості»(на дошці)
а) Перевірка домашнього завдання.
-Яку казку опрацьовували? «Кобиляча голова» (хором)
- Я називаю риси характеру особи, а ви називаєте хто це!
o жадібна, зла, жорстока (баба)
o безвольний, безхарактерний, слабодухий (дід)
o справедлива, розсудлива (кобиляча голова)
o працьовита, добра, небагатослівна (дідова дочка)
o назвіть риси характеру бабиної дочки ( лінива, брехлива, зла, заздрісна, груба)
--Переказ казки ( зачин, казка за частинами)

б) Мовна розминка.
1.Гра «Ромашка»

Завдання: утворити речення зі словом бігає та поданими словами. Прочитати

2. Скоромовка (на дошці)
Слайд Білий біб зацвів у дощ-
Буде бабі біб у борщ.

3. Вправа «Розсипанка»
(скласти вислів)

III. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя:

- Що за намисто було розсипане? (Українська народна пісня).
На сьогоднішньому уроці ми познайомились ще з одним жанром усної народної творчості – піснею.
2. Слухання легенди про пісню.
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, Італійці отримали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.
• Чого ж ти не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
• Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська пісня.
3. Аналіз почутого. Актуалізація знань.
- Ми дійсно маємо чим гордитись. Нам у спадщину прийшов надзвичайний дар – пісня. А які пісні ви знаєте? (Учні перелічують).Хто їх виконує? (Ані Лорак, Тіна Кароль, Руслана…)
Хто прославив Україну на Євробаченні?
- Чи кожна пісня має автора? (Ні).
- Отже, ті пісні, які не мають автора називаються народними.
- Які народні пісні ви пам’ятаєте?
4.Гра «Додай слівце»
 Які колискові пісні ви знаєте? Хто є їх головними героями?
 Після того, як маленька дитина вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки – забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну
--Печу, печу хлібчик… (Дітям на обідчик)
--Іди, іди, дощику … (зварю тобі борщику, в полив’янім горщику)
--Вийди , вийди, сонечко – (на дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко)
 А як полюбляють українські люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські, весільні пісні?
 У формі чого створювалися народні пісні? (У формі вірша)
 Отже,
Слайд Народна пісня –
це невеликий усний
віршований твір,
що співається .
За змістом інколи вони нагадують казки, а природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти.
 Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші».

ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
а) Слухання пісні в записі.
- Назвіть дійових осіб.
- Як потрібно читати пісню? (Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову).
б) Словникова робота. Дібрати синоніми.
Слайд
Гарбуз --кабак бараболя – картопля,
обізвались --відповіли піддержав- підтримав
свояки – родичі перістий – рябий.
в) Читання пісні учнями мовчки.
-- Який настрій пісні?
-- Які інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора? гарбуза? гарбузових родичів?
г) Диференційовані завдання
Слайд
І-в.                                        ІІ-в.                                          ІІІ-в.
1.Читай                           1. З другом                         3. З учителем
2. Дійові                         2. Слова                              2. Слова
особи                                   автора                                 овочів
3. Рими                           3. Дійові                              3. Слова
                                             особи                                   автора
(Після кожного завдання - перевірка)
д)Робота в парах. Хвилинка творчості
- За аналогією до пісні складіть куплет про моркву, використавши риму морквиця – сестриця (Учні працюють парами) Прочитаємо всі разом.
е) Руханка під запис реп - музики пісні «Ходить гарбуз по городу» (Крапка)
- Що у пісні нагадує казку? Хто найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте?

У. Інсценізація
Учень з классу:Ой! Дивіться, ой, дивіться!
В класі тут гарбуз з’явився!
Тож і ми часу не гаймо,
І про нього заспіваймо!
У виконанні учнів класу та «овочів» звучить українська народна пісня. «Ходить гарбуз по городу». Оскільки пісня відома не всім учням, то вони «читають з листа» невідомий текст, тим самим покращуючи зорову пам’ять.
Під час виконання пісні гарбуз поважно ходить по городі і оглядає свої володіння. При виконання останнього куплету гарбуз імітує процесс їжі - він смачно ласує своєю приправою.

УІ. Опрацювання української народної пісні «Три товариші».
1. Читання пісні підготовленим учнем.
2. Читання пісні «ланцюжком».
3. Вибіркове читання.

- Прочитати: слова Місяця;
-слова Сонця;
-слова Дощика;
-де збирались три товариші.
4. Знайти, які незвичайні слова вжиті в тексті пісні.
-Хто зрадіє, коли: зійде Місяць? зійде Сонце? упаде Дощик?.
5.Читання в особах.

УІІ. Підсумок уроку.
1. Побудова асоціативного куща.

Пісня
2. Обговорення.
– Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? (Народну пісню)
- У формі чого записано пісні? (У формі вірша)
- Як до нас потрапила пісня? (Божий дар)
- Як у народних піснях зображені тварини, рослини та явища природи? (Як живі істоти).

УІІІ. Домашнє завдання.
­ ст. 77 – 79 , читати за особами.
-вивчити за бажанням скоромовку.
­ скласти загадку про овоч для першокласників.
Категорія: Уроки | Додав: кубко (31.01.2014) | Автор: Рак Наталя Михайлівна E
Переглядів: 1587 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!