Морально-етичні уроки доброти, чуйності за новелою Л.Пономаренко «Гер переможений» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Морально-етичні уроки доброти, чуйності за новелою Л.Пономаренко «Гер переможений»

Тема: Морально-етичніуроки доброти, чуйності за новелоюЛ.Пономаренко «Гер переможений»
Мета:
• Ознайомити школярів із життям і творчістю Л.Пономаренко, її твором «Гер переможений»;
• Допомогти учням визначити порушені у творі морально-етичні проблеми,з’ясувати поняття з теорії літератури «новела»;
• Розвинути вміння аналізувати вчинки героїв;
• Висловлювати власні думки про значення доброти й чуйності в людському житті;
• сформувати в учнів активну життєву позицію;
• виховати повагу до людей, бажання допомогти, захистити, уміння прощати, любити людину.
Учні знатимуть:
Основні біографічні дані Л.Пономаренко, зміст твору, морально-етичні проблеми, порушені в ньому; поняття «новела».
Вмітимуть:
Висловлювати власне ставлення з приводу проблеми, порушеної у творі; аналізувати вчинки персонажів; визначати власні цілі, оцінювати свою роботу.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменниці, бібліотечка її творів, історичні ілюстрації про наслідки воєнного лихоліття, мультимедійний проектор.
Методи, прийоми, форми роботи: ґронування, слово вчителя, бесіда, виразне читання з передбаченням, робота в парах, робота в четвірках, робота з текстом, сенкан, метод незакінчених речень.
Структура уроку:
1. Емоційна готовність учнів до уроку
2. Актуалізація суб’єктного досвіду школярів
3. Оголошення теми, мети уроку
4. Мотивація навчальної діяльності учнів
5. Сприйняття и засвоєння учнями навчального матеріалу
6. Узагальнення і систематизація набутих знань
7. Домашнє завдання

Під час уроку розвиваються, удосконалюються мотиваційна, мовленнєва, соціально – культурна компетентності учнів.

Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа.
                                                                                                   Народне прислів’я

 

                                                                           Хід уроку
 

I. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Яке щастя жити під мирним небом, радіти кожному новому дню, який несе нові відкриття,новий досвід. Посміхніться один одному і відчуйте, що життя дивовижне.

 

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань.
Немає страшнішого слова, ніж «війна»,
Немає прекраснішого слова – «мир».

Асоціативний кущ; ключові слова :
війна
муки
смерть каліцтво руйнування сирітство біль сльози

мир
матуся
будівництво радість сміх сонце родина

- Наскільки ці слова поєднуються?
(Відповіді учнів)
Поєднує їх людина, якій доводиться страждати, мучатись, боротись, захищатиі відбудовувати, радіти, насолоджуватись життям і різноманітним його проявом. Важливо, щоб у будь-якій ситуації людина залишалась Людиною.
- Назвіть відомі вам твори художньої літератури, в яких описані страшні часи воєнного лихоліття.
Г.Тютюнник «Климко»

 

III. Оголошення теми, мети уроку.
(запис у зошиті дати та теми уроку)

 

IV.Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Чи зрозуміле вам значення слів «мораль» і «етика»? (Мораль – система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одногота до суспільства. Етика – установлені норми поведінки і правила ввічливості в суспільстві)
- Що, на ваш погляд, означає слово «урок»?
- Про що піде мова на уроці? (діти висловлюють свою думку)
Слово вчителя:
Сьогодні ми будемо вести розмову про одвічні людські цінності, які були і залишаються складовими життя людини – доброту, чуйність, вміння співпереживати, турбуватися за інших, через вивчення новели Л. Пономаренко. Проблемне питання, відповідь на якеви зможете дати, активно працюючина уроці.

Вибір індивідуальних цілей уроку, узгодження їх із загальними. (Учні отримують картинки із цілями уроку, вибирають із запропонованих особистісно значущі, доповнюють власними)

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
(самостійне ознайомлення учнів з біографією Л. Пономаренко)

1. Життєвий і творчий шлях Л.Пономаренко (слайд із основними віхами життя).
Метод незакінчених речень:
25 травня 1955р. – народження письменниці.
освіта – Ніжинський державний педагогічний інститут ім. М.Гоголя.
за спеціальністю – філолог, учитель російської мови та літератури на Срібрянщині.
«Зоря Полтавщини»– газета, працює власним кореспондентом.
«Тільки світу», «Дерево облич» – найвідоміші твори.
«Благовіст» – лауреат премії.
2. Слово вчителя. Твір, який ми будемо сьогодні вивчати за жанром визначається як новела.
3. Новела (від італ. novella – новина) – невеличкий епічний твір, близький до оповідання.
4. Ознаки:

- чіткість зображуваних подій;
- несподіваність розвитку та розв’язки подій;
- невеликий обсяг твору;
- стислість викладу;
- динамізм, нетривалий час дії;
- невелика кількість дійових осіб;
- прозова форма.

Художній твір Л. Пономаренко «Гер переможений» розповідає про подію, значить, належить до епічного жанру. Це оповідання невелике за обсягом, проте в ньому глибоко й тонко передано внутрішній світ, переживання героя, всього на двох сторінках викладена людська трагедія.

5. Слово вчителя.
Словникова робота: «гер» - звернення до особи чоловічої статі (те саме, що «пан»).

«шнель», «гут», «кіндер», «фрау» -
швидко, добре, дитина, жінка

(німецька лексика)
Прийом. Читання з передбаченням:
- Як ви гадаєте, про що може розповісти твір з такою назвою? (передбачення теми)
Добираю слова:
квітка, пісня, хрест, намисто, каміння, фотокартка, будинок, роздаю, пропоную уявити, про що йдеться у тексті. Як вони в ньому пов’язані?
6.Робота в парах:
учні пропонують один одному свої версії; обговорення в четвірках, кращі – презентують.
Робота з текстом. Виразне читання новели вголос.
7. З’ясування емоційних вражень від прочитанного.
«Незакінчене речення»: «Твір мене вразив… /обурив… /схвилював…»
- Хто з героїв новели вам найбільше запам’ятався? Чому?
8. Словесне малювання «Портрет героя». (музичний супровід)
Слайд з фото, де зображенні поневолені німці на території СРСР.
- Заплющивши очі, спробуйте уявити головного героя (зріст, волосся, очі, вираз обличчя).
- А тепер знайдіть у тексті його опис.
9. Характеристика персонажа.
- А що ми можемо сказати про вдачу Фрідріха?
- Які стосунки були у нього із дітьми?
- Чим дивував полонений німець жінок?
- Що сталося з Фрідріхом? З чим це, на ваш погляд, було пов’язане?
- Поясніть назву твору.
- Хто є оповідачем твору?
- Який вчинок у творі, на ваш погляд, є найблагороднішим?
- А який найогиднішим?
- Чи можна сказати, що персонажі твору дають нам уроки? Як ви розумієте слово урок у цьому значенні?
- Хто з дійових осіб показує, на ваш погляд, урок доброти? чуйності? турботи?
- Чи вчать нас такі персонажі, як хлопці? Який урок вони нам дають? Як би ви поставились до полонених німців?
10. «Займи позицію»
- Яким є ваше ставлення до героя – полоненого німця?
a) це завойовник, фашист;
б) це солдат, що був змушений виконувати свій обов’язок;
в) свій варіант відповіді.
Це людина, яка попри всі страждання, не втратила людської подоби.
11. Укладання сенкана.

Фрідрих
люблячий, милосердний
саджає, будує, творить
на жорстокість відповідає добром
Квітка на снігу

Фрідріх
чутливий, добрий
працює, співає, страждає
за будь-яких обставин залишається людиною
Гер непереможений

VIУзагальнення і систематизація знань.

1. Рефлективна бесіда.

- Які уроки отримали?
- Як пов’язаний епіграф з темою урока?
- Що зрозуміла оповідачка, які висновки зробила для себе?

Війна - відворотне, жахливе явище, але треба в будь-якій ситуації залишатися людиною. Жорстокості у світі не повинно бути. На жорстокість треба відповідати добром.

2. Рефлексія досягнення цілей.
«Мікрофон»
Сьогодні на уроці
 я дізнався…
 я навчився…
 мені сподобалося…
 мене схвилювало…
Чи досягли початкових цілей?

3. Оцінювання.
Пропоную назвати найактивніших учнів, тих, хто давав найоригінальніші відповіді тощо.
Слово вчителя.

 

VII. Домашнє завдання.
Обов’язково:біографія Л.Пономаренко, переказувати новелу «Гер переможений», дібрати епіграф до твору, вивчити теоретичне поняття «новела»
За бажанням: 1. Написати листа хлопчикам або листа до дочок Фрідріха.



Джерело: http://docme.ru/oM82
Категорія: Уроки | Додав: lorik-lorik (21.03.2014) | Автор: Савенко Лариса Михайловна E
Переглядів: 1591 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!