Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Число і цифра 5

Тема: Число і цифра 5. Утворення числа прилічуванням одиниці. Поняття «п’ятий». Кількісна і порядкова лічба. «Сусіди» числа. Написання цифри 5.

Мета: ознайомити з поняттям число і цифра 5, вчити утворювати число 5 прилічуванням 1; закріпити поняття «п’ятий», вчити здійснювати кількісну та порядкову лічбу; закріпити поняття «сусіди» числа, вчити на практиці визначати «сусідів» числа; формувати навички написання цифри 5; виховувати любов до математики, як науки.
Обладнання: предметні малюнки, таблички будиночків для повторення складу чисел 1–4, картки цифр, набори геометричних фігур.

Хід уроку 

I. Актуалізація знань учнів
1.1. Повторення вивченого

• Усна лічба за картками (4 – 3; 3 – 1; 4 – 2; 2 + 2 та ін.).
• Повторення складу чисел.
— У казкових будиночках живуть числа. Нам потрібно відшукати сусідів чисел, які сховались у вікнах. На даху будинків — номер дому. Двоє сусідів повинні утворити число, яке написане на даху будинків.
1.2. Вправа «Яка фігура „зайва”?»
Діти не тільки знаходять «зайву» фігуру, але й пояснюють, чому вони так думають.
II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Скільки намальовано намистинок? Скільки червоного кольору? Скільки синього? Скільки всього?
Сьогодні на уроці ми вивчатимемо цифру та число 5.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
 3.1. Утворення числа 5 

— Порахуйте від 1 до 4. Яке число іде після 4? Як можна утворити число 5, якщо є число 4? (Шляхом додавання 1 до 4)
— Викладіть 4 кружечки, До них докладіть ще 1. Скільки вийшло всього кружечків? Як же утворилось число 5?
Висновок: число 5 можна утворити додаванням одиниці до попереднього числа 4.
3.2. Робота з підручником
Завдання 1 с 27.
Скільки тварин на малюнк справа? (чотири)
Скільки на малюнку тварин ліворуч? (одна)
Скільки всього тварин на малюнку? (п’ять)
Як тваринок стало на малюнку п’ять? (прийшов кінь)
Як утоврилось число 5? (до 4 додали 1)
Яку кульку приніс кінь? (з числом 5)
Який по рахунку кінь? (п’ятий)
Завдання 2 с 27
Скільки всього скейтів?
Яким по порядку є жовтий скейт?
А синій?
А якщо лічити справ на ліво?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 

Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.

3.2. Робота в зошиті з друкованою основою
Скільки жовтих зірочок? (4)
Скільки білих? (1)
Скільки всього зірочок? (5)
Як утворили число 5? (До 4 додали 1)
Завдання 2 с 20
Знайти зайвий предмет. Чому акваріум зайвий?
Завдання 3 с 20
Склади і розв’яжи приклад за малюнком
Скільки кошенят п’є з мисочки? (4)
Скільки кошенят прийшло? (1)
Скільки стало? (5)
Як дізналися?
Який приклад можна скласти?
Скільки кошенят пило з мисочки? (5)
Скільки кошенят пішло? (1)
Скільки лишилось? (4)
Як дізналися?
Який приклад можна скласти? (5 – 1 =4)
Завдання 4 с 20
У кожній групі чисел обвести найменше число.
Завдання 5 с 20
Обчислити приклади.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 

Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.

3.3. Знайомство з цифрою 5
— Число 5 на письмі записують цифрою 5. Подивіться на свою руку. Скільки пальців на одній руці? Стільки ж пальчиків у вас і на одній нозі.
Потім вийшла погулять
На папері цифра 5.
Руки вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
— На що схожа п’ятірка?
3.4. Робота в зошиті
Завдання 6 с 20
— Цифра 5 складається з трьох елементів: дугоподібної лінії, короткої прямої похилої лінії та правого півовалу. Починаємо писати з верхньої сторони квадрата недалеко від правого кута й ведемо вниз у напрямку до середини клітинки коротку пряму похилу лінію. Далі, не відриваючи руки, пишемо малий правий півовал до нижньої сторони квадрата так, щоб він не торкався правої сторони, де заокруглюємо ліворуч ближче до нижнього лівого кута. Відриваємо руку і вгорі проводимо дугоподібну лінію праворуч до верхнього правого кута квадрата.
• Написання цифри 5 у зошиті.

IV. Закріплення вивченого матеріалу 
4.1. Попереднє та наступне число

На дошці виставлені числа від 1 до 10.
— Прочитайте числа. Знайдіть число 5. Яке число стоїть перед 5? Це число називається попереднім. Яке число стоїть після 5? Це число називається наступним. Назвіть попереднє число до 3. Назвіть наступне число до 4.
4.2. Робота з підручником
Завдання 3, 4 с 27
Назвати сусідів числа 2, 4.
Назвати наступні та попередні числа до поданих чисел
4.3. Цікаві задачі
«Скільки в тебе ляльок?» — запитали в Маринки, а вона й каже: «Більше, ніж три, але менше, ніж п’ять». Скільки ляльок мала Маринка?
IV. Підсумки уроку
- У якому вагоні їде цифра 5?
- Яке число попереднє до числа 5?
- Яке число наступне числа 3?
- Назвати сусідів числа 3.

Тема: Закріплення знань про склад числа 5. Доповнення рівностей. Обчислення значень виразів. Монети номіналом «1 к.», «2 к.», «5к.»
Мета: закріпити знання про склад числа 5; продовжувати роботу над формуванням поняття відповідності число-цифра, кількість елементів множини – натуральне число; вчити доповнювати рівності числами та знаками; розвивати математичне мислення, мовлення, виховувати культуру запису математичних даних у зошитах.
Обладнання: цифрове віяло, кольорові олівці, лінійка, таблиці та схеми.

 

Хід уроку 

І. Організація класу до уроку
Перевірка готовності учнів до уроку.
На партах повинно лежати: підручник, зошит з друкованою основою та простий зошит, кольорові олівці, простий олівець, лінійка, ручка, цифрове віяло.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Лічба предметів (порядкова і кількісна)

Скільки трикутників?
Скільки квадратів?
Скільки кружечків?
Скільки трикутників і кружечків разом?
Cкільки квадратів? 
Скільки квадратів і трикутників разом?
- Яка по рахунку мишка?
- Який по рахунку ведмедик?
Який по рахунку зайчик?
Яка по рахунку рибка?
2.2. Геометричний матеріал
Уважно розглянь малюнок і покажи використовуючи віяло, скільки намальовано квадратів, скільки прямокутників, скільки трикутників, кругів та овалів.
2.3. Повторення вивченого про число і цифру 5 
Обчислення прикладів (вчитель показує приклад, діти записують у зошит відповіді)
1 + 2 = 2 + 2 = 3 + 2 =
1 + 3 = 5 – 2 = 5 – 4 =
1 + 4 = 3 – 1 = 5 – 1 =
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.
Повторення складу числа
__ + 1 = 5 5 - __= 1
__ + 2 = 5 5 - __ = 2
__ + 3 = 5 5 - __ = 3
__ + 4 = 5 5 - __ = 4
Завдання 1 с 29 підручника.
Поселити числа у вільні квартири.
У другому будинку на першому поверсі у вільній квартирі живе число – 2
У другому будинку на 2у поверсі у вільній квартирі живе число – 1
У другому будинку на 3-у поверсі у вільній квартирі живе число – 2
У другому будинку на 4у поверсі у вільній квартирі живе число – 4
У третьому будинку на першому поверсі у вільній квартирі живе число – 3
У третьому будинку на 3у поверсі у вільній квартирі живе число – 2
У третьому будинку на 4 поверсі у вільній квартирі живе число – 1
Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо роботу над вивченням числа і цифри 5. Повторимо відомості про склад числа 5, обчислюватимемо приклади.
ІV
. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток математичних знань, умінь та навичок. 
4.1. Формування математичних умінь
Завдання 2 с 29.
Які знаки треба поставити у кожному з чотирьох прикладів?
4.2. Робота в зошиті з друкованою основою
1) Завдання 1 с 22.
Доповни до 5.
Скільки намальовано трикутників? (1). Скільки ще треба намалювати трикутників, щоб їх стало 5? (4). (учні домальовують трикутники) Який приклад написано справа? (1 + … = 5) Яке число треба поставити у віконечко? (4)
Скільки намальовано кружечків? (2). Скільки ще треба намалювати кружечків, щоб їх стало 5? (3). (учні домальовують кружечки) Який приклад написано справа? (2 + … = 5) Яке число треба поставити у віконечко? (3)
Скільки намальовано квадратиків? (3). Скільки ще треба намалювати квадратиків, щоб їх стало 5? (2). (учні домальовують квадратика) Який приклад написано справа? (3 + … = 5) Яке число треба поставити у віконечко? (2)
Скільки намальовано п’ятикутників? (4). Скільки ще треба намалювати п’ятикутників, щоб їх стало 5? (1). (учні домальовують) Який приклад написано справа? (4 + … = 5) Яке число треба поставити у віконечко? (1)
2) Запиши склад числа 5.
На ніжках у жабки черевички. Дописати на лівому черевичку цифру, щоб сума чисел на правому черевичку та на лівому дорівнювала числу, написаному на животику жабки.
2) Завдання 3.
У вільні квадратики треба вставити наступне число. Після числа 1 – 2, після 3 – 4, після 2 – 3, після 4 – 5.
Вставити наступне число (виконують самостійно)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.

3) Завдання 4 с 22
Вставити попереднє число.
4.3. Робота з підручником
1) Завдання 3. с 29.
Обчислення прикладів, запис їх у зошити.
2) Завдання 4. с. 29.
Скільки монет по одній копійці? Якою одною монетою їх можна замінити?
Скільки монет номіналом 1 к., скільки монет номіналом 2 к? Якою одною монетою можна замінити ці копійки? Скільки монет номіналом 2 к? Скільки монет номіналом 1 к? Якою одною монетою їх можна замінити? (5 к.)
3) Завдання 5 с 29
У кого більше копійок? (у Мальвіни)
У кого більше монет? (У Пєро)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 

Навколо дерев весело підемо.
Різні листочки дружно підберемо.
Відразу вгору піднімемо,
А потім їх підкинемо,
Нехай собі летять!

V. Закріплення, систематизація та узагальнення знань, розвиток умінь та навичок. 
5.1. Робота в зошиті з друкованою основою.

Завдання 5 с 22.
Розфарбуй фігури так, щоб один із трикутників лежав на чотирикутнику, а другий – під п’ятикутником.
Завдання 5 с 22
Написання рядків цифр

VІ. Підсумок уроку 
6.1. Бесіда.

Що нового дізналися на уроці?

 

Категорія: Уроки | Додав: Olechka8201 (11.10.2012) | Автор: Олечка E
Переглядів: 9078 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!