УРОК - ОСНОВА ВИХОВАННЯ В ДІТЕЙ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

УРОК - ОСНОВА ВИХОВАННЯ В ДІТЕЙ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ

УРОК - ОСНОВА ВИХОВАННЯ В ДІТЕЙ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ

Загальнолюдські цінності – це форма застосування моральних стандартів, яка пов’язана з ідеалами гуманізму, гідності особистості і справедливості. Вони направляють людину на те, щоб її життя трималося на трьох важливих складових: усвідомленості, відповідальності та чесності. Загальнолюдські цінності прищеплюються людині в процесі її виховання. Вони являють собою накопичені духовні, моральні та етичні принципи. Звичайно, для формування загальнолюдських цінностей велике значення має сімейне виховання. Та не потрібно забувати і про те, що сучасні діти проводять в школі більшу частину свого часу. Урок виконує не лише навчальну, а й виховну роль.  Великий педагог В.О. Сухомлинський підкреслював: «Навчання - це лише одна з пелюсток тієї квітки, що називається вихованням у широкому розумінні цього поняття. У вихованні немає головного та другорядного. У вихованні все головне - й урок, і розвиток різнобічних інтересів дітей поза уроком, і взаємовідносини вихованців у колективі. Сорок п'ять хвилин уроку - одне з дивних педагогічних явищ, коли різноманітні впливи зливаються в єдиний комплекс. І, зливаючись, вони утворять такої величезної сили фактор розвитку дитини. Виховання в школі треба будувати, починаючи з уроку, цього найважливішого фактору розвитку особистості взагалі й морального розвитку зокрема» [9, с. 277].

За новим Державним стандартом початкової загальної освіти, освітні галузі спрямовані на розвиток сформованих і формування нових предметних (галузевих) компетентностей. Формування ключових компетентностей, серед яких важливу роль відіграє соціальна компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; конструктивне розв’язання конфліктів, досягнення консенсусу, брати на себе відповідальність за наслідки вчинків), загальнокультурна компетентність (духовно – моральні основи життя людини), громадянська компетентність (бережливе ставлення до природи, до людей, до самого себе), якнайкраще сприяють вихованню загальнолюдських цінностей учнів.

Перед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності.

У школі, на уроках, постійно спілкуючись з однолітками та вчителем також формується моральність дитини, збагачується її життєвий досвід. Хвилювання, радощі або образи молодших школярів пов’язані з навчанням. Оскільки на уроках взаємодіють всі основні елементи виховного процесу: мета, засоби, зміст, методи та прийоми, організація, то можна сказати, що виховує весь процес навчання, а не так звані виховні моменти. Перелік всіх елементів у хорошого вчителя спрямовуються на те, щоб сильні сторони кожного з учнів були усвідомлені ним самим і його товаришами. Саме це створює сприятливий емоційний стан учня в колективі, що являється однією з умов його успішного морального розвитку.

Ніщо так не гальмує моральний розвиток у дитини, як  несправедливість дорослих, яка викликає у неї не тільки образу, а також пригнічує її спробу та бажання виправитися у кращий бік. На мою думку, вчитель має стати зразком моральної поведінки, на яку рівняються діти. Роль вчителя у даному аспекті є неперевершеною, оскільки йому належить навчити своїх вихованців справедливості та чесності, на власному прикладі через слова та дії пояснити ці поняття.

Виховний процес на уроці повинен будуватися так, щоб у ньому передбачалися випадки, в яких школяр постає перед необхідністю самостійного морального вибору. Такі випадки для школярів всіх вікових груп ні в якому разі не повинні бути подані або мати вигляд як навчальні, або контролюючі, інакше їх виховне значення може бути зведене нанівець.

Один із шляхів формування загальнолюдських моральних цінностей на уроках реалізується через матеріал підручників із навчальних предметів: літературне читання, українська мова, природознавство, математика, основи здоров’я.

На уроках літературного читання у 2 класі розбір статей, їх читання, опрацювання розповідей, віршів, казок із навчальних книг допомагають дітям зрозуміти і оцінити моральні вчинки людей. У дітей є можливість читати і обговорювати статті, до яких поставлені запитання у доступній формі про дружбу, чесність, патріотизм, справедливість тощо. Тематика і зміст творів відображають різні сторони життя і діяльності школярів, розширюють світогляд, збагачують знання, сприяють засвоєнню найважливіших загальнолюдських цінностей, вихованню кращих почуттів. Наприклад, виховання шанобливого ставлення до природи у творі А.Костецького «Метелика ловити я не хочу!», В.Скомаровського «Щиглик», виховання  доброзичливості у творі В. Сенцовського «Бабусин онучок», любові до Батьківщини у О.Пчілки «Вже ж у любому куточку» і ін. Велике значення має вивчення мирилок, адже дуже часто маленькі школярики не вміють миритися, просити вибачення за свої вчинки. Над вихованням взаємодопомоги, товариськості, порядності  допомагає працювати з учнями 2 класу «Книга з літературного читання «Перлинка» Віри Науменко. Наприклад, казки «У пригоді», «Лисичка-сестричка», оповідання О.Буценя «Настуська-вередуська» та ін.. Дуже часто я на уроках використовую твори Василя Сухомлинського, які пройняти високо гуманістичними ідеалами, допомагають виховувати позитивні риси характеру дітей.

На уроках української мови читання статей, уривків з оповідань, добір прислів’їв та приказок допомагають формувати різні аспекти загальнолюдських рис характеру.

Наприклад, з’єднати частини прислів’їв та пояснити, як ви їх розумієте.

Про добрі справи далеко чути, а про погані ще далі.

За добро віддячують добром.

Помагай іншим і і тобі допоможуть.

Щедрий на слова – скупий на діла.

Яке «доброго дня», таке й «доброго здоров’я» та ін..

На математиці зміст задач виховує добрі стосунки між однолітками, допомогу меншим, доброзичливість, бажання робити добрі справи і т.д.

Наприклад:

  • Школярі подарували малятам дитячого садка 5 ляльок, 6 машинок і 10 гумових м’ячиків. Скільки всього іграшок подарували школярі малятам?
  • Дівчата поділили між собою 18 цукерок, а хлопці – 24 цукерки. Кожний отримав по 6 цукерок. Скільки всього було дітей? та ін..

На уроках природознавства виховується доброзичливе та шанобливе ставлення до природи та братів наших менших. Звичайно, дитина, яка не може ображати тварин чи завдавати шкоду природі, ніколи не образить і іншу людину. На уроках основи здоров’я діти вчаться допомагати один одному, приходити на допомогу в складних ситуаціях. Дуже  добре, що в підручнику Беха І.Д. «Основи здоров’я» для 2 класу є теми «Наука спілкування», «Друзі за інтересами», «Смаки і захоплення», «Твоя родина», що допомагають учням здобути ази спілкування в оточуючому соціумі.

Виховання загальнолюдських цінностей можна здійснювати практично на кожному етапові уроку, починаючи від організаційного моменту і закінчуючи підсумком уроку. Перший етап уроку - це організація класу, нервово – психологічна підготовка учнів. Створення особливого позитивно-емоційного фону допомагає дитині пережити нові почуття, поповнити свій емоційний досвід новими переживаннями: здивуванням, радощами пізнання. Важливо, щоб кожен урок для дитини розпочинався з позитивного настрою. На початку своїх уроків я використовую невеликі віршики - побажання. Наприклад:

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

***

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

***

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

- Доброго ранку! – травам росистим.

- Доброго ранку! – квітам барвистим.

 - Доброго ранку! – сонечку ясному.

  Людям усім і всьому прекрасному.

***

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Привітайтесь: «Добрий, день!»

Здрастуй, здрастуй, любий друже!

Кожен з нас тут не байдужий.

Станем всі – одна сім’я.

Будем друзі – ти і я!

Під час проведення підсумку уроку можна використати такі вправи:

Гра „Поділись приємним”

Учитель і діти сідають у коло і по черзі розповідають про приємні моменти, які відбулися на уроці.

Вправа „Аплодисменти по колу”

Учитель: Уявіть, що відчувають артисти після концерту чи вистави, коли глядачі дарують їм свої аплодисменти? У нас дуже чудові діти у класі, і кожен з вас заслужив аплодисменти від своїх товаришів.

Вправа „Дякую за чудовий урок”

 Діти стають у коло.  Всі тримають один одного за руки і дякують за чудовий урок.  Коли до групи приєднається остання дитина, необхідно замкнути коло і хором сказати: „Як добре, що ми навчаємось в одному класі!”

Навіть проведення фізкультхвилинки можна побудувати так, щоб вона сприяла вихованню моральних якостей особистості.

Наприклад:

Фізкультхвилинка

            Встаньте ті, які (або зробіть крок уперед)

  • завжди ввічливі;
  • завжди чесні;
  • подільчиві;
  • вважають себе відповідальними;
  • вміють весело гратися;
  • вміють дружити.

***

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

***

Раз, два, три, чотири, п’ять.

Будем дружними зростать.

Дуже добре будем вчитись,

Вдома, в школі не лінитись.

Чи можна уявити собі будь-який урок без ігрових моментів? Ефективність впливу ігрових вправ на формування дитячої особистості прямо і безпосередньо залежить від педагогічного керівництва нею. О. Савченко зазначає: „В ігровій діяльності повною мірою виявляється здатність дітей моделювати людські відносини, відбувається соціалізація особистості” [8, С. 83].

Під час проведення на уроках роботи в групах та роботи в парах виховується товариська взаємодопомога, доброзичливість у стосунках між дітьми, міцніють узи дружби й товариськості, народжуються нові норми поведінки. Створення ситуації взаємодопомоги – є результатом щоденної співпраці  на уроках. Робота в групах – технологія, яку можна використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Коли діти навчаються разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку.

Часто на уроках використовую різні вправи для формування загальнолюдських цінностей.

Вправа «Подаруй усмішку»

Діти говорять один одному різні приємні слова, щоб викликати усмішку на обличчях однокласників.

Вправа «Дзеркало»

Діти повертаються один до одного обличчям і в дзеркальному відображення повторюють всі емоції та рухи однокласників.

Вправа «Розмова рук»

Діти із заплющеними очима беруться в парах один одного за руки. За допомогою рук вони повинні один одному розповісти щось хороше. Це виховує почуття довіри, товариськості між учнями в класі.

Вправа «Твої почуття»

Діти отримують картки із зображенням пустих кружечків, під якими підписані назви емоцій. Завдання для дітей намалювати в кружечках обличчя з відповідним настроєм, який вони мають на уроці. Малювати кружечки з обличчями можна на різних етапах уроку прямо на полях зошита. Це допоможе визначити, як змінюється настрій дитини протягом всього уроку.

Вправа «Поклич мене лагідно»

Діти складають пестливі назви  імен своїх однокласників і звертаються до них так на протязі уроку.

Вправа «Магія добра»

У руках дітей «чарівні палички». Діти ідуть на зустріч один одному, торкаються плеча, запитують: «Чим я можу тобі допомогти?», «Що я для тебе можу зробити?».

Вправа «Привітання без слів»

Діти вітаються один з одним лише за допомогою міміки і жестів. У кінці вправи підводяться підсумки: хто з дітей знайшов найоригінальніший і найприємніший спосіб привітання.

Дуже часто ми разом з учнями прикрашаємо наше «Дерево добрих справ», куди учні мають змогу почепити перелік добрих справ, виконаних ними.

Людина, на думку В. Сухомлинського, завжди є найвищою цінністю. Він писав, що „світ вступає у вік Людини. Більш, ніж коли б то не було, ми зобов'язані думати тепер про те, що ми вкладаємо в душу людини” [10, С. 526-560].

В наш складний час загальнолюдські цінності переосмислюються по-новому. У світі повинні панувати взаєморозуміння і взаємоповага. Хочеться вірити, що все, що ми вкладаємо в душі наших дітей принесе в майбутньому плоди добра, справедливості, чуйності, взаємодопомоги. І, найголовніше, формування загальнолюдських цінностей може реалізувати такий омріяний багатьма мир у всьому світі!

Використана література

  1. Бех І.Д. Основи здоров’я: Підручник для  2 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К. : Видавництво «Алатон», 2012. 
  2. Державний стандарт початкової загальної освіти// Початкова освіта. – 2011. - № 18
  3. Захарійчук М.Д. Українська мова: підр. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою. – К.:Грамота, 2012.
  4. Науменко В.О. Перлинка: кн.. з літ. читання: дод. до підруч. «Літературне читання» для 2 кл.: навч. посіб./ Віра Науменко. – К.: Генеза, 2013.
  5. Науменко В.О. Літературне читання : укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою: підруч. для 2-го кл. / Віра Науменко. – К.: Генеза, 2012.
  6. Ніколаєску І.О.  Формування соціальної компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів»/І.О.Ніколаєску.- Черкаси: ОІПОПП, 2014 – 76с.
  7. Рівкінд Ф. М., Оляницька Л. В. Математика: підр. для 2 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К. : Видавничий дім «Освіта», 2012. 
  8. Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти: [посібник для вчителів і методистів початкового навчання] / О. Я. Савченко. – 2-ге вид., переробл. – К.:Богданова А.М., 2009. – 226 с. - С. 84
  9. Сухомлинський В.О. Народження добра / В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. –   К., 1977. – Т.5. – 639 с.
  10. Сухомлинський В.О. // Вибрані твори: в 5-ти т. –   К., 1979. – Т.2. - С. 277.
  11. Третяк О.П. Методика виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини в навчально-виховному процесі: метод. посіб. ⁄Ольга Третяк; Ін-т проблем виховання НАПН України. – К.: вид-во, 2013.

Маценко Наталія Володимирівна,  вчитель початкових класів навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 – колегіум» Смілянської міської ради Черкаської області



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/content/view/3870/15/
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: Natali (20.03.2015) | Автор: Маценко Наталія Володимирівна
Переглядів: 718 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!