Урок позакласного читання «Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Урок позакласного читання «Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла»

Урок позакласного читання
Тема:
«Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла».
Мета: Ознайомити дітей з українськими символами; розширити знання учнів про символічне значення калини; встановити зв'язок між літературою, музикою, народознавством; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати асоціативно-образне мислення; формувати комунікативну компетентність, виховувати почуття національної свідомості, патріотизму та зацікавленості народними символами, виховувати самостійність у роботі.
Обладнання та наочність: Портрети Т.Г.Шевченка, І.Я.Франка, Лесі Українки; ілюстрації дітей, кросворд, гілка калини (намальована на ватмані), коровай, калина, вироби українських умільців із зображенням калини (розпис, писанки, вишиванки), тексти творів, словник символів, добірка літературних матеріалів про калину, аудіо запис .
Словник:
Сенкан – п'ятирядковий неримований вірш, який застосовується як засіб заохочення учнів до розмірковування з певної теми (фр. мовою означає «вірш з п’яти рядків»). Під час складання сенканів необхідно дотримуватися правил:
1. Перший рядок містить слово, яке позначає тему. (Назва вірша)
2. Другий рядок – опис теми, який складається з двох і більше слів. (Який?)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з метою, складається з трьох і більше слів. (Що робить?)
4. Четвертий рядок складається з чотирьох і більше слів.
5. Останній рядок складається з одного слова (можна підібрати епітети, спільнокореневі слова, синоніми).

                                                                                Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ. Підготовча робота до розкриття теми і мети уроку.

- Добрий день, любі діти! Сьогодні на уроці ми маємо можливість глибоко пірнути у розмаїтий океан народної мудрості, музики, літератури, де своє почесне місце зайняла рослина, яка стала народним символом.
- А дізнатись, яка це рослина, вам допоможе кросворд, в середині якого закодована її назва.
( Діти розгадують кросворд, учень записує відповіді у клітинки, отримує слово «калина»)
- Звідки прийшла до нас ця рослина; чому вона стала символом; які письменники згадували калину у своїх творах, які з них покладені на музику – про це все ми дізнаємось на уроці.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Вступне слово вчителя
2. Образ калини в усній народній творчості
(На передодні діти об’єдналися в групи .
Перша група – легенда; друга група – прислів’я, загадки, третя група – інсценізація казки, четверта група – пісня; п’ята група - кулінари )

3. Асоціативний кущ
(На дошці - гілка калини без ягід.)

- Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою?
- Ні, не можна.
- А чому?
- Тому, що калина має ягоди, а тут їх немає.
- Так, правильно. Немає їх на гілці тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на парту і попрошу вас спочатку дуже добре подумати, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «калина».
Робота у парах
- Чи хочете ви бачити тут не просто гілку, а гілку калини?
- Зараз ми причепимо до гілочки ягідки і дізнаємося , що асоціюють з калиною ваші однокласники.
(Діти підходять до дошки ланцюжком, прикріплюють до гілки ягоди і читають свою асоціацію)
- Ось яку чудову китицю ви сформували з ягід, на яких ще й до того розмістились ваші думки. Ось, саме ці уявлення, які чітко пов’язались у вас із національною пам’яттю, дають нам знак, що калина – символ.
4. Крісло короля.
(Король – це людина, яка все знає, володіє інформацією. Короля призначено напередодні)

- Отже, діти, попросимо короля розсудити нас, наскільки ми були близькі до істини. Ваше величносте, дайте нам пояснення – символом чого є калина ?

Калина - символ вогню, сонця; неперервності життя, роду українців; України, батьківщини; дівочої краси й чистоти; вічної любові, кохання, вірності; гармонії життя та природи; материнства; плодючості, нескореності, стійкості; єдності націй.

5. Образ калини у творах письменників Т.Г.Шевченка, І.Я.Франка, Лесі Українки.
Конкурс на кращого читця

ІV Підсумок уроку
Метод «Сенкан»

- Наш урок добігає кінця. Систематизуйте все нами сказане про калину і складіть вірш-сенкан.
(Звучить пісня «Зацвіла в долині червона калина»)
- Кущ калини біля материної хати. Це на тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина . Тож нехай завжди ваше життя прикрашає калина, хай приносить вона у ваш дім лише радість і щастя.

Калина - символ вогню, сонця; неперервності життя, роду українців; України, батьківщини; дівочої краси й чистоти; вічної любові, кохання, вірності; гармонії життя та природи; материнства; плодючості, нескореності, стійкості; єдності націй.

Категорія: Уроки | Додав: andrushenckoant (22.10.2015) | Автор: Анрющенко Марина Євгенівна E
Переглядів: 518 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!