Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Людина починається з добра.
Методичний кабінет 

Урок 
позакласного читання 
за творами В.О.Сухомлинського 
«Людина починається з добра» 

Вчитель 2–В класу 
Вовнянко Л. М. 

м. Хмельницький 

Тема: Людина починається з добра.
Мета: створити умови для формування предметних компетенцій та базових компетентностей;
вчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з доброю і мудрою
людиною;
продовжувати ознайомлення з творами В.О.Сухомлинського, пробуджувати інтерес до
читання цих творів;
формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей;
розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес;
викликати бажання діяти, підпорядкувати свої дії принципу моралі: « Твори добро,
красу і радість»
сприяти вихованню віри в силу добра, прагнення творити добро.
Обладнання: збірки творів В.О.Сухомлинського про добро, портрет письменника,
документальний фільм про письменника «Портрет», мікрофон, книга « Сторінки
творчості В.О.Сухомлинського»

Хід уроку 

І. Привітання гостей
• Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості.
Тож давайте привітаємо їх.
Добрий день!
У добрий час
Радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.

ІІ. Організація класу
- А тепер давайте проведемо аутотренінг і налаштуємося на урок.
• Я учень (учениця)
• Я ходжу до школи
• Мене навчають вчитися
• Я все розумію
• Я хочу багато знати.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким би ви хотіли, щоб був наш урок?
- А яким мають бути на уроці учні?
- А працювати ми будемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати сторінками життя і творчості письменника, твори якого ви вже читали.
А кого саме ви відгадаєте, скориставшись підказками.
а) Його твори короткі за обсягом, дуже повчальні.
б) Писати для людей – його улюблена справа.
в) Твори він писав для своїх учнів.
- Так, це відомий письменник і педагог, вчений В.О.Сухомлинський.
Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати сторінками книги «Творчість В.О.Сухомлинського»
Мандруючи сторінками життя і творчості В.О.Сухомлинського ви будете оцінювати вчинки і поведінку літературних героїв – ваших ровесників, вчитися правильно, виразно та свідомо читати.
- Які твори В.О.Сухомлинського ви читали?
Перегляд фільму про В.О.Сухомлинського.
- А чи хотіли б ви дізнатися, яким був Василь Олександрович?
- Зараз я вам пропоную переглянути уривок з фільму про В.О.Сухомлинського.
- Будьте уважними під час перегляду і запам’ятайте, чим вирізнявся письменник серед інших дітей?
- А ще яким він був?
- Чому ти так думаєш?
- Тому темою нашого уроку я вибрала такі слова: «Людинапочинаєтьсяздобра»
- Роз’єднайте ці слова і прочитайте самостійно.

V. Робота над темою уроку.
1. Повідомлення про життя і творчість В.О.Сухомлинського.
- Зараз ми продовжимо дізнаватися про життя і творчість цієї видатної людини і відкриємо першу сторінку нашої книги: «Творчий шлях В.О.Сухомлинського»
- Послухайте вірш і скажіть, чого вчив В.О. Сухомлинський своїх учнів?
-Ви отримали домашнє завдання дізнатися щось цікаве з життя і творчості В.О.Сухомлинського.
- Хто з вас готовий брати участь у рубриці «Чи знаєш ти, що..».
(Розповідь учнів)
- Дякую вам за цікаві змістовні повідомлення.
- 2 вересня 1970 р. перестало битися серце відомого поета. Прожив він 52 роки, а зробив дуже багато добрих справ.
2. Бесіда.
- Відкриваємо другу сторінку нашої книги «Читання – це віконце через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе»
- Діти, хто сказав ці розумні слова?
- Подумайте і скажіть, яке віконце мав на увазі В.О.Сухомлинський?
Ви сказали, що В.О.Сухомлинський написав понад 1200 дитячих творів. Це дуже багато. Я знаю, що багато його творів надруковано. З деякими його книжками ми сьогодні познайомимося.
3. Презентація книги за пам’яткою
• назва книги
• найбільше запам’яталося
• прочитана книга вчить
- Діти, хто хоче презентувати прочитану книгу за цією пам’яткою?
- Я раджу вам прочитати ці книги.
- Я хочу також презентувати вам 2 книги. Вони надзвичайно цікаві і дуже повчальні.
Презентую твори « Кожна людина повинна», « Чому голуби до Олега прилетіли?»
4. Бесіда
- Відкриваємо третю сторінку нашої книги: «Не одежа красить людину, а добрі справи»
- Який з малюнків підходить до назв нашої сторінки?
- Чому?
- Хто з дітей проявив доброту?
- Кого ви засуджуєте?
- Як ви б повелися на місці цього великого хлопця?
- Діти, як ви розумієте слова: «Не одежа красить людину, а добрі справи».
- Так, тільки добра людина може творити добрі справи.
- Сьогодні на уроці ми будемо складати павутинку, де ключовим словом буде добро. І почнемо робити це прямо зараз. Недавно учні нашого класу робили добру справу - збирали кошти на лікування хворого учня з 29–ої школи.
- Діти, що ви проявили?
- Ми будемо читати твори В.О.Сухомлинського і доповнимо павутинку іншими словами.
5. Опрацювання оповідання «Протоптали стежку»
1) Бесіда.
- Діти, в нашій країні багато стареньких, одиноких людей. Серед них є ті, які не мали дітей, і ті, про кого родичі забули, хоча повинні про них турбуватися і допомагати їм.
- Подумайте і скажіть, як ви б могли допомагати стареньким одиноким людям.
- Зараз ви прочитаєте оповідання В.О.Сухомлинського «Протоптали стежку» і дізнаєтеся, як ще можна допомагати стареньким людям взимку.
2) Самостійне читання оповідання.
- Прочитайте оповідання самостійно і підготуйтеся до виразного читання.
- Якщо в тексті вам знайдуться нерозумні слова, запам’ятайте їх, щоб потім з’ясувати значення цих слів.
3) Словникова робота
• кучугури – снігові замети
• юнаки – молоді хлопці
• колодязь – криниця
Робота в парах
- Доберіть синоніми до слова хуртовина
- Хто готовий відповідати – просигналізуйте.
4) Виразне читання оповідання. Відповіді на питання.
- У яку пору року відбуваються описані події в оповіданні?
- Куди йшли діти?
- Що робили люди біля своїх осель?
- Зараз ви будете уважно слухати оповідання і самі ставитимете питання до прочитаного.
• З ким живе бабуся?
• Чи хтось відкидав сніг на бабусиному подвір’ї?
• Що порадив зробити Михайлик?
• Скільки стежок протоптали діти?
•Як ви думаєте, бабуся Марія зрадіє, коли побачить протоптані стежки?
5) Вибіркове читання
- Прочитайте рядки, в яких сказано, які стежки протоптали діти?
- Знайдіть речення, в якому автор розділяє радість трьох хлопчиків від зробленої справи?
- Чого вчить цей твір?
- Як можна сказати по - іншому?
- Повернімося до нашої павутинки. Чи можемо ми доповнити павутинку після читання цього оповідання?
- Якими словами?
6) Фізкультхвилинка
От ми набралися тепла від сонячних промінчиків і будемо працювати далі.
7. Опрацювання оповідання «Яблуко в осінньому саду»
1) Бесіда
- Відкриваємо сторінку « Людина починається з добра»
- Послухайте уривок з вірша Л.Забашти і скажіть, чи можна за добро вимагати винагороду?
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
«Людина починається з добра».
- Зараз ми прочитаємо ще одне оповідання В.О.Сухомлинського.
- Я хочу, щоб ви були не лише читачами, але й були співавторами, пропонували свої ідеї розвитку сюжету, прогнозували розвиток подій.
- Але працювати над цим текстом ми будемо нестандартно, тобто не так, як завжди.
- Знайдіть не парті листок з різнокольоровими смужками.
- Прочитайте тільки заголовок.
- Як ви думаєте, про що буде іти мова в цьому творі?
- Про яку кількість яблук буде розповідатися?
- Чому одне яблуко було в саду?
2) Читання оповідання вголос
- Почитайте читати тільки ту частину оповідання, яка закрита смужкою.
- Але гостям також дуже цікаво знати, чому яблуко одне, тому читатимемо вголос.
3) Відповіді на питання
- То чому яблуко було одне?
- Хто знайшов яблуко?
- Хто такі близнята?
- Як ви думаєте, що дівчатка вирішать зробити з яблуком?
4) Читання в парах
- А тепер ми дізнаємося, як написав про це автор оповідання і прочитаємо другу частину оповідання, яка закрита смужкою в парах.
- Що ж дівчатка робили з яблуком?
- Чому?
- Чия ідея була найбільш схожою до того, про що ви прочитали?
5) Рольова гра
- Діти, вам цікаво, що буде далі?
- А вам гості цікаво, що трапилось з яблуком?
- Давайте зігріємо рольову гру. Хто хоче виконувати ролі Олі і Ніни?
- У нас є одне велике смачне яблуко. Що б ви зробили з цим яблуком?
6) Самостійне читання оповідання.
- Діти, давайте заінтригуємо наших гостей. Ви самостійно прочитайте кінцівку оповідання, яка закрита смужкою і підготуйтеся відповідати на питання так, щоб гості зрозуміли з ваших відповідей, кому дісталося яблуко?
7) Відповіді на запитання
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили дівчатка?
- Чому ви так думаєте?
- Чи кожна дівчинка посмакувала яблуком?
- Чи скоштувала мама яблуко?
- Чому ж засяяла радість в її очах?
- Діти, що зробила з яблуком мама?
- Символом нашої сторінки є три сердечка, що переплелися?
- Що їх об’єднує?
8) Творча робота в групах
- Проконсультуйтеся в парах і скажіть, як можна змінити кінцівку оповідання.
- Чого ж хотів навчити нас В.О.Сухомлинський цим твором?
- Так, діти, ділитися і не просто ділитися, а ділитися найкращим, найсмачніше, навіть тим, чого сам найбільше бажаєш.
- Повертаємось до павутинки.
- Якими словами після читання цього оповідання ми можемо її доповнити?

VІ. Підсумок уроку
- Яка сторінка нашої книги вам найбільше сподобалося?
- Чому?
- А зараз повторить пошепки за мною слова:
• Я буду зростати доброю людиною.
• Я постараюся допомагати людям завжди і у всьому.
- Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює на небі зірку і посилає на землю до неї ангела – охоронця. Коли немовля спить, ангел цілує його тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди, щоб здоров’я, любов та доброта вселились в його тіло, серце та душу.
- То ж я бажаю вам, щоб ангел – охоронець завжди залишився з вами, охороняв вас від усього злого і допомагав творити добро.
Категорія: Уроки | Додав: адм (29.01.2014) | Автор: Вовнянко Людмила Мар'янівна E
Переглядів: 1770 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!