Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Урок-реквієм з позакласного читання у 4 класі «Ми тебе не забули, Тарасе»

Урок-реквієм з позакласного читання у 4 класі

     «Ми тебе не забули, Тарасе»

                                                                      

     Вчитель Черкаської загальноосвітньої школи

     І-ІІІ ступенів № 29 Неживенко В.М.

 

 

Тема уроку.

Ми тебе не забули, Тарасе

Мета уроку:

 

розширити знання учнів про Т.Г.Шевченка, його життя

і творчість, показати значимість його для українського народу; викликати інтерес до творчості і особистості Шевченка-поета, художника, патріота;

розвивати естетичні почуття ітей, любов до поезії і музики, художній смак, театральні здібності, уміння аналізувати, робити висновки;

виховувати патріотичні почуття: любов до рідної землі, до рідної мови, до матері, до знань, до художнього слова Тараса Шевченка

Обладнання:

портрет Т.Г.Шевченка, фото музеїв поета у Києві, Каневі, Моринцях, фото пам’ятників Т.Г.Шевченку в Черкасах і Каневі, пам’ятних місць Черкащини, пов’язаних з іменем поета, картина І.С.Їжакевича «Мені тринадцятий минало», репродукції картин Т.Г.Шевченка, фрагмент фільму «Т.Г.Шевченко», виставка книг про Т.Г. Шевченка, «Кобзар», хлібина, калина, гілочки верби, рушник, портрет М.В.Лисенка, запис пісні «Шлях до Тараса», мелодія пісні «Думи мої, думи»

                                                                                                            Хід уроку

І. Організація класу.

Сценка «Зірочка»

Звучить мелодія пісні на слова Т.Г.Шевченка «Думи мої, думи»

До столу підходить дівчинка-мати, одягнена в український національний одяг. На столі на рушнику лежить хліб, «Кобзар», у вазі калина і гілочки верби. Дівчинка запалює свічку біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.

Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?

Мати. Так, мій синочку, правда. (Сідає на лавку, хлопчик біля неї, схиляє голову їй на плече.)

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог запалює свічку, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірки ясні, великі, а

другі ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли

добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику. (Гладить його по голові. Виходять)

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. У кожного з жителів планети Земля є своя зірочка. І коли людина помирає, вона гасне. Але є серед нас ті, чия зіронька світить вічно. 

Якщо людина живе не для себе, а для інших людей, якщо дбає не про своє особисте благо, а за свій народ, за його щастя, зірочка його не згасає повік.

Сьогодні ми будемо говорити про геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. Ким він був? Ким став? Чому через стільки років після його смерті пам’ять про нього не згасає?

ІІІ. Робота за темою уроку.

1. Перегляд фрагменту фільму «Т.Г.Шевченко»

            – Переглянемо фрагмент фільму про Тараса Шевченка. Уважно подивіться його. Що нового він відкриє для вас?

2. Монтаж «Сторінками біографії Тараса Шевченка»

Учитель. День народження і день смерті поета стоять поряд – 9–10 березня. А між цими березневими днями – 47 років життя, важкого, страдницького, великого і трагічного, 34 роки з якого Тарас Григорович провів у неволі (кріпацтво, заслання, переслідування).

            Коли питають, чим же край наш славен,

            Ми називаєм хліб, рушник, калину,

            А ще Шевченка кобзи голос вічний –

            Живе і щире диво України.

Учень 1. Благословен той день і час,

            Коли прослалась килимами

            Земля, яку сходив Тарас

            Малими босими ногами.

            Земля, яку скропив Тарас

            Дрібними росами-сльозами.

Учень 2. Шевченків край... Так називають Черкащину. Тут 9 березня 1814 року у с.Моринці Звенигородського повіту народився Тарас Шевченко. Батько Тараса Григорій Іванович походив із вільних козаків. Мати Катерина Якимівна Бойко – із вільних селян. Проте коли народився Тарас, вони вже були кріпаками поміщика Василя Енгельгардта.

В похилій хаті, край села

Над ставом чистим і прозорим,

Життя Тарасику дала

Кріпачка-мати, вбита горем.

Учень 3. Нелегким було життя Тараса. Йому виповнилося лише  9 літ, коли померла найдорожча, найрідніша у світі людина – мати. Згодом помирає батько. Перед смертю, розподіляючи майно між дітьми, батько пророче сказав: «Синові Тарасу з мого  хазяйства нічого не треба. Він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо, для його моє наслідство або нічого не буде значить, або нічого не поможе».

Учень 4. В 11 літ Тарас залишився сам у цілому світі, як билина в полі. Тяжко жити сиротою, в наймах. Ким тільки він не був: і пастухом, і погоничем, і нянькою, і воду носив школярам. Про своє нелегке дитинство він згадує у віршах.

3. Декламування віршів  

«Тяжко-важко в світі жити»  

«І золотої, й дорогої»

4. Бесіда за картиною І.Їжакевича «Тарас-пастух»

Учитель. Малому Тарасові дуже хотілося вчитися. А ще він хотів бути малярем. Все, що бачив, хотів малювати. Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись у бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.

Перед вами картина І.С.Їжакевича «Тарас-пастух». В основу сюжету картини автор поклав вірш «Мені тринадцятий минало...»

Кого ви бачите на картині?

Як ви думаєте, хто цей хлопчик?

Що він робить? Що у нього на колінах?

Опишіть малого Тараса.

Ось як згадує про свою пристрасть до малювання Тарас Шевченко у вірші «Давно те діялось» (Читання вірша учнем)

5. Сценка «У Літньому саду»

Учитель. Прагнучи стати художником, Тарас пішов шукати вчителя по сусідніх селах. Проте різні маляри або не помічали його здібностей, або вимагали панського дозволу. Замість дати дозвіл панський управитель пана Енгельгардта послав Тараса у козачки.

Посміхнулася Шевченку доля у 1838 році. Було йому 24 роки, коли сталася знаменна подія у Літньому саду в Петербурзі.

Автор. Вже починало сходити сонце. Тарас заглибився в малювання і зовсім не помічав, що сьогодні він не один. Адже в таку ніч не йому одному не спалося. Молодий чоловік вже давно з цікавістю стежив за ним. Він нечутно підійшов до хлопця і поклав йому руку на плече.

Сошенко. А що ти тут, парубче, робиш?

Шевченко. Я … нічого не роблю. Я йду на роботу і по дорозі зайшов у сад. Я малював.

Сошенко. Покажи, що ти малював! (Бере в руки, роздивляється)

Добре, дуже добре. І часто ти сюди ходиш малювати?

Шевченко. Як близько до роботи, то часто, а як ні, – так під неділю.

Сошенко.Ти вчишся малювати?

Шевченко. Еге, у майстра Ширяєва.

Сошенко. А звідки ж ти сам будеш?

Шевченко. З Вільшаної...

Сошенко. Так ти ж мій земляк! Я ж з тих країв!

Шевченко. Правда? Ви правда звідти?

Сошенко. Ти обов’язково приходь до мене! У цю ж неділю приходь. Дай клаптик паперу, я запишу тобі свою адресу – спитаєш художника Івана Сошенка.

Шевченко. Художника Івана Сошенка. Прощавайте. Мені пора вже йти. (Іде, потім обертається) Обов’язково прийду.

6. Розповідь учителя.

– Нові друзі викупили Тараса з кріпацтва. Ставши вільним, він вступив до Петербурзької художньої академії, закінчив її із трьома срібними медалями, одержавши їх за різні малярські роботи. Був улюбленим учнем Карла Брюллова.

1840 року сталася ще одна знаменна подія в житті Тараса Шевченка.

Вийшла з друку збірка творів поета під назвою «Кобзарь Т. Шевченка». До неї увійшли лише 8 творів, та вони засвідчили ще про один  талант Тараса – талант літературний. До речі, єдиний у світі музей «Кобзаря» знаходиться у нашому місті (фото).

7. Декламування учнями віршів про природу.

– Свої твори поет пише чарівною барвистою рідною мовою. Ніжно, ласкаво описує він природу України. Вітер, сонце, зорі, дерева – все оживає у віршах Шевченка.

Читання учнями напам’ять віршів «Світає», «Ой діброво, темний гаю», «Тече вода з-під явора», «По діброві вітер виє».

– Багато віршів поета покладені на музику, лише М.В.Лисенко написав

більше, ніж 100 пісень на слова Тараса Шевченка.

Пісня «Зацвіла в долині» (виконують діти)

8. Продовження розповіді учителя.

– Шевченко не лише оспівує природу України. Він прагне волі для України, виступає проти царя. За бунтарські вільнолюбиві вірші Тараса заслали в солдати на цілих 10 років. Звідти він повернувся хворим, прожив на волі зовсім недовго. Дуже хотілося поетові повернутися на Україну, мати в Україні свій маленький будиночок, сім’ю.

Поставлю хату і кімнату,

Садок-райочок розведу... – писав він.

Тарас Шевченко дуже любив дітей, а вони відповідали йому взаємністю: «Мене діти люблять, а кого люблять діти, той ще не зовсім поганий чоловік». Незадовго до смерті поет видав 1 000 букварів і відправив їх на Україну, щоб  українські діти мали можливість навчатися грамоти в недільних школах рідною мовою.

9. Робота над віршем «На Великдень на соломі»

Якими подарунками хвалилися діти?

А яким було свято для сироти?

Як ви поясните слова «Великдень», «лиштва», чобітки шкапові»,

стьожка»?

10. Продовження розповіді учителя.

– Але не судилося Тарасові ні сімейного затишку, ні діток. Мрія залишилася мрією. До неї він повертався у спогадах.

Читання вірша учнем «Садок вишневий коло хати»

– Помер Шевченко в Петербурзі. Через два місяці його прах було перезахоронено в Україні, як заповідав Тарас, у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою.

Читання вірша ученицею

На тій горі четвірка найсвятіших:

Три гетьмани – Підкова, Кішка, Шах, –

І геній заповіту, що не тішив,

А кликав до свободи у віршах.

З червоною китайкою, вінками,

Як почесть Січового Козака,

Несли востаннє до сирої ями

Художника, Поета-співака.

 

Багато літ минуло з того часу,

Праправнуки вивчають «Заповіт».

У Каневі вклоняється Тарасу

Не тільки Україна – цілий світ.

– За словами  І.Я.Франка, «він був сином мужика і став князем у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури...».

11. Робота в групах, парах.

– Тарас помер, але залишив нам свої слова-заповіти, золоті слова. Попрацюйте в групах. Прочитайте вислови із віршів Тараса Шевченка і визначте головну думку. Запам’ятайте вірші

а) Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають. 

б)  Свою Україну любіть,

Любіть її во время люте, 

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

 

в)  Не цурайтесь того слова,

Що мати співала,

Як малого сповивала,

З малим розмовляла.

 

– То чого вчить нас поезія Шевченка?

     –  Так, ми вчимось у Тараса любити рідну землю, рідний народ, рідну

українську мову, матір свою. Пам’ятаймо його слова: «І чужому научайтесь й свого не цурайтесь»

     – Попрацюйте в парах і складіть прислів’я, з’єднавши їх частини.

Поясніть, як ви їх розумієте.

 

Шевченко Тарас наче 

• великий дар

Шевченкові твори  сяють

• сонце для нас

Шевченків «Кобзар» – то для народу

• не забудем

Ми Шевченка славить будем і ніколи

• як зорі

 

12. Складання «Асоціативного куща» «Шевченків край»

– Коли питають, чим же край наш славен,

Ми називаєм хліб, рушник, калину,

А ще Шевченка кобзи голос вічний –

Живе і щире диво України.

– Черкащину називають Шевченків край. Чому? Які населені пункти пов’язані з іменем Тараса Шевченка? Складемо «павутинку». (Моринці, бо тут народився Тарас; Шевченкове, бо тут провів своє дитинство...)

                                              Моринці

                 Будище                                          Шевченкове

   Хлипнівка                Шевченків край                        Черкаси

                 Корсунь                                                   Пекарі

                           Зелений Гай               Канів

13. Бесіда-розповідь про вшанування пам’яті Т.Шевченка

(з використанням фото, ілюстрацій)

– Ім’я геніального поета і художника Тараса Шевченка знають у всьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу. Тисячі людей щороку піднімаються на Тарасову гору, щоб вклонитися йому, долають 366 сходинок до його могили.

Читання вірша «Заповіт» учнем

– Про Тараса Шевченка нам нагадують музеї в Каневі, Києві, Моринцях. Про нього пам’ятає дуб у селі Будищах, де служив у панському маєтку Тарас. Його іменем названо вулиці, національний університет у Києві, найвища Державна премія за досягнення у літературі і мистецтві носить його ім’я.

– А які місця пов’язані з іменем Тараса Шевченка в нашому місті? (Музей «Кобзаря», пам’ятник поету на Театральній площі, центральна вулиця міста, Центральна обласна бібліотека  і Черкаський національний університет носять його ім’я) (фото)

– Ось перед вами невелика виставка книг. Вони є у нашій бібліотеці, їх можна купити в магазинах. Про життя Тараса ви можете прочитати у творах Д.Красицького «Дітям про Тараса», С.Васильченка «У бур’янах», О.Іваненко «Тарасові шляхи».

ІV. Підсумки уроку.

Зараз ми перевіримо, чи уважні ви були на уроці, що запам’ятали.

Гра «Так і ні» (сигнали)

● Тарас Шевченко народився у с.Моринці 9 березня 1814 року.

● Тарас Шевченко був відомим художником.

● Перша збірка віршів вийшла друком у 1840 році під назвою «Кобзар».

●  «Кобзар» уперше було надруковано у Києві.

● У своїх віршах вихваляв поет царя.

● Тарас Шевченко був викуплений з кріпацтва друзями – видатними діячами культури тієї доби.

● Здобувши волю, став відвідувати Петербурзьку академію мистецтв, був улюбленим учнем Карла Брюллова.

● Зростав у розкоші і багатстві.

● Відбував 10-літнє покарання.

● На заслання взяв із собою червону калину.

● У своїх віршах звинувачував російського царя за те, що Україна не мала волі.

Рефлексія

– Що нового ви відкрили сьогодні для себе на уроці?

– Які думки і почуття у вас виникали?

– Що найбільше сподобалось?

– Що вам хочеться зробити зараз?

– Які пам’ятні шевченківські місця хотіли б відвідати?

V. Домашнє завдання.

Скласти кросворд про Т.Шевченка (6-8 слів)

Звучить пісня «Шлях до Тараса» на слова Ю. Рибчинського у виконанні Тараса Петриненка.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (26.03.2018) | Автор: Неживенко Валентина Миколаївна
Переглядів: 636 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!