Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Загадковий світ птахів. Складання загадки

ТЕМА. Загадковий світ птахів. Складання загадки.
МЕТА. Вчити спостерігати, думати, розвивати зв`язне мовлення,
мислення, уяву, збагачувати словниковий запас учнів, формувати орфографічну грамотність; виховувати інтерес до рідної мови, прищеплювати любов до природи.
ОБЛАДНАННЯ. Ілюстрації із зображенням птахів, таблиця №12 («Українська мова в таблицях. 2 клас. Розвиток зв`язного мовлення»), таблиці № 14, 15 («Усна народна творчість. Уроки читання»); кросворд.

І. Організаційний момент.
1. – Діти, в народі кажуть, що добрий гість-дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
Діти: Гостей дорогих ми вітаємо щиро.
Стрічаймо з добром, любов`ю і миром.
2. – Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними всі хлоп`ятка.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Д. Білоус. Я вам натякаю,
Нею думать спонукаю,
Щоб кмітливий врахував,
Що я нею приховав,
Вас морочачи навмисне,
І тоді відгадка блисне.
Що це таке? (Загадка).
- Чи любите ви загадувати й відгвдувати загадки?
2. Розгадування загадкового кросворда.
1). Завжди впору він співає.
Не годинник, а час знає. (Півень).
2). Цілий день працюю в гаї:
Діловито дзьобом б`ю.
Я не цвяхи забиваю-
Я комашок дістаю! (Дятел).
3). Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка).
4). Ширяє над лісом високо,
У поле заверне, що обіч.
Лиш тільки прицілиться оком
І зразу пірнає на здобич.
Кролят, пташенят забирає,
А часом і курку хапає. (Шуліка).
5). Сіла на березі білобока,
Обережно примощається вона,
Роздивляється, щоб ненароком
Обіч десь не пропустити кабана,
Вовка, лиску, зайця чи людину,
А помітила-стрекоче без упину. (Сорока)
6). Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається…(синичка).

П І В Е Н Ь
Д Я Т Е Л
Л А С Т І В К А
Ш У Л І К А
С О Р О К А
С И Н И Ч К А

3. Повідомлення вчителя.
- Наш урок присвячений загадкам про птахів. Ми згадаємо, дізнаємося які бувають загадки й самі спробуємо скласти загадку за опорними словами про одного чарівного птаха.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.

- Що таке «загадка»?
Загадка-це стислий умовний опис когось, чогось за якими треба відгадувати, хто це, чи що це.
- Від якого слова походить слово «загадка»? Як ви думаєте? (Гадати, думати).
2. Розповідь учителя.
- Загадка – це дотепне запитання, вислів,розповідь, розмова, які вимагають розкриття, відгадки.
Предмет чи явища в загадці прямо не називаються, а пропонуються тільки окремі ознаки. Щоб відгадати загадку, треба думати, порівнювати, зіставляти, робити певні припущення.
Виникли загадки ще у сиву давнину. До нас дійшли як один із видів усної народної творчості. Вони допомагали розвивати кмітливість, фантазію. Тепер загадують загадки під час навчання, відпочинку. Їх створює народ, письменники.
Сьогодні і ми спробуємо свої сили у відгадуванні загадок.

ІV. Робота з мовним матеріалом.
1. Відгадування загадок. Визначення їх виду.

а) Хто комах з кори виймає, про здоров`я лісу дбає? (Дятел).
-Які ознаки допомогли відгадати загадку?
-До якого виду загадок належить загадка про дятла? (Запитання).
б) Величезні має очі,
Усе бачить серед ночі. (Сова).
-Які слова у загадці називають ознаки сови?
-До якого виду відноситься ця загадка? (Вислів).
в) –Кузню маєш? Ей!
-Нема.
-З ким куєш? Агов!
-Сама!
-По ковадлі-молоточком?
Легко всівшись на суку,
Я роки лічу: «Ку-ку!» (Зозуля).
-Назвіть слова, які допомогли вам упізнати птаха.
-Поясніть значення слів «я роки лічу-тобто рахую».
-До якого виду відноситься ця загадка? (Розмова-діалог).
г) Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини,
Та на дудочку одну
Грає пісню чарівну. (Соловейко).
-Що допомогло впізнати птаха?
-До якого виду загадок належить ця загадка? (Розповідь).
-Чому українську мову називають солов`їною? (Бо вона співуча, милозвучна, чарівна).
д) –Крім вказаних видів загадок є ще. Може підкажете? (Загадки-добавлянки(недомовки),акровірші).
-Послухайте загадку-недомовку й додайте слово-відгадку.
Він стрибає-скік та скік!
І співає цілий рік:
«Коло хати жив,жив,жив,
Довгу зиму пережив».
Он який він молодець
Цей сіренький…(горобець).
-Яке слово добавлено(недомовлено)?
-Воно і є відгадкою!
е) –Яку загадку називають акровіршем? (Коли перші букви кожного рядка загадки-вірша, прочитані зверху вниз і є відгадкою).
Вона живе в селі і в місті,
Обіч доріг, де є гаї,
Роками не міняє місця,
Осівши, в теплії краї
Не кличе діток відлітати,
Абиде стане зимувати. (Ворона).
-Були уважні? Яка то буде відгадка? (Ворона).
2. Фізкультхвилинка.
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки – білобоки,
Стрибу – стрибу, скоки – скоки!
Пані горді і неквапні,
По болоту ходять чаплі,
А над ними комарі
Пролітали угорі.
Жабенята пострибали:
Ква – ква – ква, ква – ква – ква! –
Щоб спочила голова.
3. Порівняння наукового і художнього описів.
а) – Дізнайтеся, хто це?
Дзьоб великий, довгі ноги,
Жабки його знають добре.
І тікають всі від нього,
Наче кішки від бульдога.
–Відгадайте ще одну загадку (з плакату).
Довгоноса, чорно-біла,
У гніздо на хату сіла.
Довгим дзьобом, знай, стукоче,
Ніби щось сказати хоче.
-Хто це, відгадали? (Лелека).
-Як ви здогадались? Які слова вам у цьому допомогли?
б) Розгляд малюнка лелеки.
в) Читання хором текстів.
Він прилітає з далекого краю,
Не спочиваючи, лине,лине.
Здається, на світі миліш немає,
Чим наше подвір`я, стара яворина.
Андрій Малишко
Лелека – великий чорно-білий перелітний птах з довгим прямим дзьобом і тонкими ногами.
-Які ознаки лелеки надаються в текстах?
-Ще раз прочитайте перший текст і другий текст.
-Як описав птаха поет -- точно чи образно? (Образно).
-Прочитайте ще раз другий текст. Чим він відрізняється від першого? (В ньому ознаки лелеки описано точно).
-Зверніть увагу, як можна говорити про те саме по-різному. У науковому описі називаємо ознаки точно (у довідниках, словниках, енциклопедіях, підручниках тощо). В художньому-описуємо образно, живописно.
-Подумайте й скажіть, до якого виду належить перший текст, другий?
4. Хвилинка- цікавинка. Розповідь про лелек.

Цей великий гарний птах зі сніжно-білим і чорним оперенням здавна селиться біля людей. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд.
Лелека прилітає на місце гніздування починаючи із середини березня і до кінця квітня. Птахи живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда мостять на дахах будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років.
Політ лелек плавний, величний. Вони харчуються не тільки жабами, а й мишами, ховрахами, комахами. Цим лелеки приносять велику користь.
З відкладених навесні 3-6 (частіше 4) білих яєць, які птахи насиджують по черзі, через місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих птахів, вони мають голос-пищать. Дорослі- клекочуть (видають тріскучі звуки).
Зимують у Африці, на березі Середземного моря. Живуть близько 20 років. Лелеку занесено до Червоної книги України.
5. Словникова робота.
Слухання оповіді Івана Нікітченка «Скільки дітей у лелечиних
дітей».
«Летіла над лугом сорока. Раптом бачить: біля озера бродить
довгоногий птах з чотирма пташенятами.
-Егей! Як тебе звуть? – гукнула сорока до старшенького пташка.
-Буслом, -- поважно мовив той.
-А тебе ? – спитала сорока підстаршого.
-Гайстром.
-А я …. я – Лелеченятко, -- усміхнувся третій пташко.
-А я – Чорногуз, -- подав голос четвертий.
Сорока здивовано закліпала очима. Як же це так? У неї всі діти
звуться сороченятами. У горобця – горобенята. А тут четверо діток-
і кожного інакше звуть.»
-Послухайте уривок з книжки Василя Скуратівського «Берегиня» і запам`ятайте, якими ще словами в народі називають лелеку.
«… Одвічна людська любов і шана до лелек. В народі їх називають: боцюн, боцян, бузько, бусьо, бусел, веселик, гайстер, лелека, чорногуз…».
V. Фізкультхвилинка.
Довгоносий чорногуз
у болотечку загруз.
Будем його рятувати,
за хвостика витягати –
Щоб не плакав чорногуз,
що в болотечку загруз.
Раз, два, три, чотири, п,ять,
будем ніжки обмивать.
Хай летить собі на волю
і шукає кращу долю.
Ми йому допомагали
і в той час відпочивали.
А тепер нам час сідати,
Будем далі працювати.

VІ. Складання загадки.
1. Відповіді на запитання.

-Який лелека за розміром, красою?
Лелека великий, гарний птах.
-Який він за кольором?
Його пір`я чорно-біле.
-Який дзьоб, ноги у лелеки?
У лелеки довгий дзьоб, тоненькі ноги.
-Де живе лелека?
Цей птах живе біля болота, у гнізді чи біля хати.
-Чим він живиться?
Лелека (Він) живиться жабами, комахами, мишами.

2. Творча робота (складання загадки за опорними словами).

Він ________ і ________ .
Чорно- ________ ,
_______ дзьоб, ________ ноги.
Прилетів з ________ дороги.
По ________ походжає.
Рахунок жабам __________ .

а) Добір пропущених слів (усно).
б) Читання доповненої загадки.
Він великий і красивий.
Чорно-білий,
Довгий дзьоб, тоненькі ноги.
Прилетів з далекої дороги.
По болоту походжає.
Рахунок жабам знає.
3. Самостійний запис загадки в зошиті.

VІІ. Підсумок уроку.
1. Аналіз.

-Вам сподобалася зустріч з лелекою?
-Запам`ятали інші його назви?
Василь Сухомлинський :
«… Де живе лелека- там щастя. Бо лелека- сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають високо в небо. Там радісно клекочуть- вітають сонце.»
2. Побажання.
-Коли лелека подружився з людиною, ніхто не пам`ятає. Але люди дуже дорожать дружбою з лелекою, чекають, коли вони поселяться на даху їхньої хати. Але ці «сонячні» птахи оселяються тільки біля добрих людей, і якщо він звив на хаті гніздо, то вважають, що приносить у дім щастя, спокій, злагоду.
-Нехай і вам лелека принесе на своїх великих і міцних крилах щастя й здоров`я.
3. Домашне завдання.
На розданих малюнках домалювати лелечу сім`ю.
Глянь: в лелечій оселі
в білих люлях милі лелі.
Лелі легенькі малі
у кубельці, у теплі. (Г.Бойко)
Загадати загадку про лелеку вдома.
Спробувати скласти загадку про домашню тваринку (можна
скористатися допомогою дорослих).

Використана література
1.С.В.Безкоста,З.Л.Головко,М.Б.Митохір. Уроки розвитку зв`язного мовлення. 2 клас. Тернопіль. Навчальна книга-Богдан. 2001.
2. Н.О.Будна, З.Л. Головко, С.І. Рябова. Зошит з розвитку мовлення. 2 клас. Тернопіль. Навчальна книга-Богдан.2003.
3. А.А.Ємець, О.В.Шапка. Літературні загадки в початковій школі. Харків. Основа. 2006.
4. Н.В.Клепач. Мовні перлинки для кожної дитинки. Тернопіль. Астон. 2002.
5. Петро Карнаух. Цікавинки на уроках навчання грамоти. Тернопіль. Підручники і посібники. 2002.
6. Л.Є.Ярешко. Весела абетка. Чернігів. Десна .1992.
7. І.Ю.Кір`янова. Прилітайте, лелеченьки! Розробка заняття з природознавства та екологічного виховання. «Розкажіть онуку» №3-4,2004, с. 38-39.
8. Галина Оприска. Лелека. Заняття за проектною технологією. «Початкова освіта» №5,2008, с. 13-16.
9. Н.О. Будна, З.Л.Головко, С.І.Рябова. Таблиці з розвитку зв`язного мовлення. 2 клас. Тернопіль. Навчальна книга-Богдан. 2006.
10. Н.О. Будна, З.Л. Головко. Навчальний посібник в таблицях. «Усна народна творчість», 1-4 клас. Тернопіль . Навчальна книга-Богдан.2006.
11. Фізкультхвилинки у початковій школі. Упорядники: О.В.Лабащук, О.В.Скіпакевич – Тернопіль: Мандрівець,1999.

Категорія: Уроки | Додав: школярус (15.02.2016) | Автор: Волошина Вікторія Віталіївна E
Переглядів: 3842 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!