Неозначена форма дієслова - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Неозначена форма дієслова

Тема: Неозначена форма дієслова.
Мета: закріпити і поглибити знання учнів про неозначену форму дієслова. Виробляти вміння правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова. Працювати над розвитком уміння правильно визначати в тексті неозначену форму дієслова.
Розвивати мислення, уміння аналізувати і робити висновок.
Виховувати почуття любові та поваги до народних звичаїв та обрядів.
Обладнання: ІКТ, схема, картки для самостійної роботи, сніжинки, квіти, листочки, дерево.

                                                                                                     Хід уроку

І. Організація класу. (Слайд 1)

На уроці української мови присутні гості.
- Поверніться обличчям до гостей, посміхніться, привітайте їх.
Задзвенів шкільний дзвінок,
починаймо урок.
Щоб помилки хитрі й спритні
не ховались у рядках,
будем гарно працювати,
свою пильність розвивати.
- Спочатку сідають – краса нашого класу, потім – сила і мужність класу

Епіграф: Благослови мати,
весну закликати.
Весну закликати
зиму проводжати.

- Щоб наш урок був продуктивним і цікавим, якими ви маєте бути
- Сьогоднішній урок буде ще й незвичайний, тому що на ньому ми використаємо ваші знання з курсу “Українознавство».
Я бажаю вам гарного настрою і тепла. А від чого може стати тепло? (Від сонечка і усмішки.) Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.
А ось і сонечко (Слайд 2)

ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Слово вчителя
- А якої пори року воно починає давати нам більше тепла? (Весною.) Погодьтеся, як нестримно летить час, ще зовсім недавно ми тішилися новорічними святами. А вже почався відлік останнього місяця зими — лютого. Хоча він за своїм характером найпримхливіший, або, як кажуть у народі, найконозистий, та все ж сонечко вже повертає на весну — поступово день збільшується. Мудро відмічено у народному прислів'ї: (Слайд 3) «Лютневий сніг весною пахне».

- - Я запрошую Вас на проводи зими.
Зимонька-зима затрималась у наших краях. Треба провести її на вороних кониках у далеку путь, і зустріти громадою весну-красну. Чи вдасться весні перемогти зиму ми побачимо вкінці уроку. А допоможуть нам уцьомунабутізнання.

- Так ось, на порозі весна, починаємо її закликати і зустрічати.(Слайд 4) Які заклички знаєте?

Весно, весно, весняночко,
Прийди до нас, подоляночко!
Прийди до нас, теплом утіш,
А ти, сонечко, світи ясніш.
Весну зустрічали радісно і пишно. З піснями, танцями, іграми, забавлянками. Дівчата виходили на високу гору, а іноді вилазили на дерева і співали пісень, запрошуючи весну в гості.
Цей обряд називався забавлянням, гуканням, задобрюванням, закликанням

2.Удосконалення каліграфічних навичок
-Щоб весна швидше прийшла, ми її задобримо нашим охайним каліграфічним письмом.

(Діти відкривають зошити, записують число, класна робота.)
- Давайте пригадаємо, які якості письма ми будемо відпрацьовувати? (Нахил, ширину елементів букв, висоту букв, з’єднання між буквами).
- Запишіть каліграфічно окремо склади і слово весна;
вес на весна
- Яка орфограма в цьому слові? Підкресліть ненаголошену букву е. Підберіть перевірне слово.
- Складіть з ним речення і каліграфічно запишіть.Зачитайте.
- (Слайд 5) За допомогою даного алгоритму давайте складемо «сенкан» до слова весна
Весна. Що? (1 слово)
Ласкава, привітна. Яка? (2 слова)
Розбуджує, запрошує, зачаровує. Що робить? (3 слова)
Землю розбудила од сну. Речення (4 слова)
Тепло. Синонім (1 слово)
- До якої частини мови належать слова третього рядка? (Дієслово) Що ви знаєте про цю частину мови?А допоможе нам ось цей предмет.

3.Перевірка теоретичних знань про дієслово. Стратегія «Кубування»
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
- Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».
1). Що означає? 4). Яким членом речення виступає?
2). На які питання відповідає 5). Які часові форми має?
3). Як змінюється? 6). Як пишеться з не ?

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
1. Повідомлення учителя
- Сьогодні ваші знання поповняться ще однією інформацією про дієслово. Давайте прочитаємо епіграф уроку
Благослови, мати,
весну закликати.
Весну закликати,
зиму проводжати.
Знайдіть дієслова? Запишіть дієслова. Що між ними спільного?
- Поставте питання до цих дієслів.

Поступово з’являється схема
                                                  Закінчується                                     Відповідає на питання
                                                     на -ти, - ть                                      що робити? що зробити?

                                                                   Неозначена форма
                                                                              дієслова


- Спробуйте визначити час у дієсловах. Чому ми не можемо визначити час дієслів ? (Не зрозуміло, коли відбувається дія).
-Ви знаєте, що у дієсловах є така форма, у якої неможливо визначити час, число.
- Пригадайте з 3-го класу, як називається така форма дієслів ? (Неозначена форма дієслова)

Саме неозначена форма дієслова і є темою нашого уроку. (Слайд 6) Після уроку ви зможете: (Слайд 7)
- пояснювати поняття « неозначена форма дієслова»
- правильно ставити питання
- визначати в тексті дієслова в неозначеній формі

ІV. Робота над темою уроку.
- Діти, а яке свято допомагає наблизити прихід весни.
Так Масляна. (Слайд 8)(Масниця, Сирна недiля, Масляниця, Запусти, Колодка, Коло дiй тощо). Масляна символізує проводи зими та зустріч із весною
Але це свято не одного дня, а цілого тижня перед великим постом
Саме цей тиждень, з 16 лютого по 22 лютого,- Масляна. Його треба провести весело, бо попереду цілих 7 тижнів великого посту та суворих обмежень.
Кожен день цього тижня мав свої особливості і звичаї.
Групі етнографів було дано завдання дослідити, як відзначали українці це свято, які обряди характерні для кожного дня цього свята.
Етнограф 1( Слайд 9) Понеділок — день «Зустрічі». Усіх гостей вітають млинцями та оладками. До речі, першим млинцем у Масничний понеділок здавна прийнято пригощати батьків. (Сдайд 10) А ще в цей день роблять опудало Марени, по домівках ходять ряджені та напрошуються на гостини.
Етнограф 2 (Слайд 11) Вівторок — «Загравання». (Слайд 12) Цього дня народ розважається. Катається на ковзанах та на льодових гірках. Хлопцям дозволялося загравати до дівчат
Етнограф 3 (Слайд 13) Середа — «Ласуня». Найсмачніший день масляничного тижня. (Слайд 14) У всіх родинах до столу подають вареники із сиром, млинці, оладки, різні пиріжки. (Слайд 15) Млинець вважали символом сонця, оскільки він, подібно до сонця, жовтий, круглий, гарячий і вірили, що з’їдаючи млинець, люди отримують частинку його тепла і сили.
Отже, традиційною обрядовою стравою Масляної є млинці.
-Чи любите млинці? Хто вам їх готує?
- Чи хочете ви навчитися готувати млинці?
- Я вам пропоную попрацювати в парах. (Слайд 16) Прочитайте текст, випишіть дієслова в неозначеній формі.
Індивідуально це завдання на закритій дошці буде виконувати…
Приготування млинців
Борошно просіяти крізь сито.
Розбити і вилити у миску три яйця. Додати цукор і сіль. Все збити.
Долити у миску частину молока і висипати просіяне борошно.
Замісити однорідне тісто, періодично підливаючи молоко, яке залишилося.
Випікати млинці на добре розігрітій, змащеній олією, сковорідці.
Готові млинчики змастити вершковим маслом.
Зробіть висновок. Свої міркування звірте з правилом на с.142.
Доповнюється схема.
- Іноді дієслова в неозначеній формі закінчуються на -тися, - ться. (Доповнюю схему)
- Продовжуємо слухати наших етнографів.
Етнограф 4 (Слайд 18) Четвер - «Розгуляй». (Слайд 19) Приносить із собою цілу торбу різних розваг, веселощів та змагань

Фізкультхвилинка
- Ми чудово працювали, настав і для нас час відпочинку.
(Слайд 20)
А вже красне сонечко припекло, припекло,
Ясне,щире золото розлило, розлило,
На вулиці струмені воркотять, воркотять,
Журавлі курликають та летять , та летять,
І яскраве сонце землю зігріва
Дні вже стали довші,
Бо вже йде весна.
V. Закріплення матеріалу.
Етнограф 5. (Слайд 21) П'ятниця — «Тещині вечори». Цього дня за традицією молоде подружжя відвідує усіх, хто був у них на весіллі. (Слайд 22 ) А найголовнішою подією є відвідини тещі зятем. Для цього вона готує урочисту вечерю.
Етнограф 6 (Слайд 23) Субота — «Невістчині посиденьки». (Слайд 24) Цього дня молода невістка запрошує до себе на гостину усіх рідних та близьких. Частує їх святковим обідом

Етнограф 7 (Слайд 25) Останній день Масляної — «Прощена неділя». У цей день прийнято просити пробачення у своїх рідних, сусідів та знайомих
В останній день Масляної спалюють солом'яне опудало - символ зими. (Слайд 26) Проводжають зиму до наступного року. Всі просять один в одного пробачення, звільняючись від гріхів перед Великим постом. Кланяються в ноги, у відповідь чують знайоме: «Бог простить».

Масляна прийшла до нас не з порожніми руками. Вона принесла завдання для самостійної роботи (Слайд 27).

Різнорівневі завдання
Середній рівень (перевіряю сама)
Вправа 324. Прочитати текст, виписати дієслова, ужиті в неозначеній формі.

Достатній рівень
Об’єднати частини і скласти приказки. Підкреслити дієслова в неозначеній формі.

На гірках покататися, млинець та мед принесе.
Масляна прийде, а Масляну провести.
Хоч з себе все закласти, в млинцях повалятися.

(Один учень біля дошки з’єднує частини і називає дієслова в неозначеній формі.)
-Хто не погоджується?
-Хто допустив одну помилку?
-Що ж таке неозначена форма дієслова?
Висновок. Неозначена форма – це незмінна форма дієслова. Неможливо визначити ні час, ні особу, ні число.Це початкова форма дієслова. Вона відповідає на питання Що робити? Що зробити?

Високий рівень
-Вставити дієслова в неозначеній формі

Бажаю вам до столу …..(сісти,)
Млинців з ікоркою … (поїсти,)
(Спалити)… бабу, зиму … (проводити,)
Мене в Прощений день …(простити).

(Один учень зачитує. Самоперевірка зі слайду 28)

Висновок. Неозначена форма – це незмінна форма дієслова. Неможливо визначити ні час, ні особу, ні число.

VІ. Підсумок уроку.

Гра «Дерево знань»
Ми сьогодні гарно попрацювали, але ж не дізналися, хто переміг зима чи весна. Тому, щоб дізнатися скористаємось деревом знань.
Пограємо в гру «Незакінчене речення»
Якщо продовжуєте речення можете прикріпити на наше дерево квіточку або листочок. Якщо не знаєте доповнення прикріплюєте сніжинку.
- Початковою формою дієслова є…
- Неозначена форма дієслова відповідає на питання…
- Вона не вказує…
- Дієслова в неозначеній формі закінчуються на...
- Іноді закінчуються на…

То хто ж переміг ? Весна! (Слайд 29 )
Отож, діти, будемо чекати в гості весну – красну.

(Слайд 30)
Д/з. Твір на тему: « Весно – красна, завітай до нас»
(З використанням дієслів в неозначеній формі) або
Впр. 326. Завдання на вибір. Хто дуже хоче, щоб весна швидше прийшла до нас постарається написати твір.

Частування млинцями.

Категорія: Уроки | Додав: lyudmilateacher (11.02.2018) | Автор: Лахнік Людмила E
Переглядів: 132 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!