Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Історія як наука

Тема: Історія як наука.
Мета: Направити діяльність учнів на вивчення джерел давньої історії, конкретизувати їх щодо історії України;
вивчити поняття: археологія, «археологічна культура»;
ознайомити учнів з підручниками; виховувати в учнів повагу до сивої давнини України, любов до історії її народу.
Обладнання: карта України, атласи, контурні карти, підручники, відео матеріал.

Хід уроку:

І Організація уроку.
ІІ Оптимізація навчального процесу:

На інтерактивній дошці висвітлюються рядки написані М. Рильським

Хто не знає свого минулого,
Той не вартий майбутнього.
Хто не відає про славу своїх предків
Той сам не вартий пошани.

Учням розповідається легенда про походження української землі.

На карті учитель показує територію сучасної України. Учні розглядають в атласі.
Працюємо з контурною картою:
1 Окреслюємо територію України.
2 Підписуємо столицю.
Значення назви Україна пояснюється не як «окраїна», а «вкраяна» (Олексій Братко – Кутовський).
Висновок: Знати історію свого народу – це не тільки ознака культурної, цивілізованої людини, а обов’язок кожного українця.
Учні знайомляться із підручником.

ІІІ Вивчення нового матеріалу.
План
1 Що таке історія.
2 Джерела вивчення історії. Що таке речові пам’ятки.
4 «Археологічна культура». Писемні пам’ятки.

1 Дітям демонструється відео про давні часи на Україні.

Запитання до учнів.
Що ви бачили на екрані? Про що йшла мова?
Робиться висновок, що мова йшла про минуле України.
Історія – наука про минуле.
Вона вивчає життя та діяльність людини, досліджує великі та малі події від найдавніших часів до вчорашнього дня, як і в чому людське життя змінювалось та удосконалювалось.

2 Історію вивчають за допомогою історичних джерел. З- поміж історичних джерел вирізняють речові, писемні та усні.
До джерел вивчення історії належать допоміжні історичні дисципліни: антропологія, етнографія, археологія, топоніміка, етноніміка, нумізматика, геральдика, писемні джерела.
Археологія – наука, яка займається розшуком та дослідженням речових пам’яток.

Учням зачитується повідомлення:
« У гроті Киїк –Коба в 1924 році археологи виявили залишки вугілля, кістки забитих тварин (вовків,
оленів, антилоп, коней, зайців), кременні знаряддя – грубі, примітивно оброблені, а також невеликі відщепи, де-не-де оброблені по краях».
На дошці висвітлюються запитання до учнів:
1 Про що дізналися археологи?
2 Чим займались первісні люди?
3 В який період вони жили?
Знайдені археологами речі зберігаються у різних музеях.
Запитання до учнів:
У яких музеях ви були?
Які музеї є у нашому місті?

Фізкультхвилинка.

3 «Археологічна культура» - групи речових пам’яток, що розташовані на значних територіях і належать до певного часу.
Учням демонструється відео матеріали: зразки речових пам’яток періоду давніх часів на Україні.
Робота з підручником: ілюстрації знаходок археологів періоду скіфської доби.
Важливу роль у вивченні історії відіграють писемні джерела: літописи, повчання, законодавчі акти.
Запитання до учнів: Як ви вважаєте, коли люди, що проживали на території України навчились писати?
Після обговорення учням повідомляється, що писемність на території України існувала, ще за часів трипільської археологічної культури (ІV – ІІІ тис. до н.е.).
На дошці приклад письма давніх часів.

> z x ° r ‡ Ì м

( Ф А Р Б А )

 

ІV Закріплення
1 Учням пропонується гра «Пароль», кожен має назвати по одному важливому слову із вивченої теми. Назвавши пароль учні можуть перейти до наступного завдання.
2 В ігровій формі учні повторюють матеріал, один одному задають запитання, що стосуються теми.

V Підсумки уроку:
Діти по черзі розповідають що нового вони дізнались на уроці.

VІ Домашнє завдання: опрацювати параграф, дати відповіді на запитання. На контурній карті позначити найдавніші міста України.

Категорія: Уроки | Додав: fadeeva71 (22.02.2016) | Автор: Фадєєва Людмила Акиндинівна E
Переглядів: 772 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!