Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Квіти - окраса землі
Тема: Квіти - окраса землі. 
За Ю.Смоличем «Квіти – землі окраса». Навчальний проект «Весняні квіти у поезії».
Мета: Удосконалювати техніку читання прозових творів; виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити голосом, інтонацією передавати настрій прочитаного; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість; виховувати спостережливість; виховувати любов до природи; готувати дітей до участі у проекті «Весняні квіти у поезії».
Обладнання: малюнки квітів, картки зі словами, дівчинка «Незабудка», відеоряд.

Хід уроку

I. Організація класу.
Будь ласка, пильно погляньте мені у вічі, закріпіться поглядом у моїх очах і зарядіться. Візьміть від мене уважність, уважність і ще раз уважність. А тепер усміхніться один одному, подумки побажайте всім здоров’я і гарних успіхів на уроці.
II. Мовна розминка.
1. Щоб ротик був слухняний.
• Поколіть кінчиком язика щічки.
• Почистіть язиком зуби.
• Злижіть варення з губ.
• Задуйте свічку, здмухніть пилинку.
• Порахуйте до 10 на одному подисі.

2. Скоромовка.
Лис малий і більший лис
По квітки
ходили в ліс
Заздрить білка в лісі лису
Лис букет несе із лісу.

3. Добір слів-назв ознак «хто більше ?»
Весна – гомінка,…
Квіти – яскраві,…
Дерево – високе,…
Діти – веселі,…

4. Гра «Переплутанка»
Сніжпідник (підсніжник)
Нятрода (троянда)
Шоквола (волошка)
Циснар (нарцис)
Шокам ар (ромашка)
Астрай (айстра)
Каалфі (фіалка)
Кам (мак)
Пан тюль (тюльпан)
Азканедбу (незабудка)

- Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова? (Квіти)
- Які квіти ви знаєте? (лісові, польові, культурні, декоративні)

5. Читання тексту «Квіти на землі» за Едигеєм (збірник)

6. Чистомовка (на картках)

Ок-ок-ок – сплету собі вінок
Ій-ій-ій – біленький деревій
Іль-іль-іль – гнучкий вусатий хміль
Исток-исток-исток – пахученький любисток
Інок-інокінок – безсмертний це барвінок
Ки-ки-ки – цілющі васильки
Ина-ина-ина–ґронами калина
Ашка-ашка-ашка – ось ніжнесенька ромашка
Альва-альва-альва – яскрава гарна мальва
Удки-удки-удки – блакитні незабудки
Ивці-ивці-ивці – красиві чорнобривці

III. Хвилинка-цікавинка.
- Хвилинку-цікавинку проводять майбутні дослідники, які підготували наукову інформацію про квіти.
А чи знаєте ви? Відеоряд.
1. Що мати-й-мачуха передбачає погоду. Перед дощем її квіти розкриваються о 10-11 годині ранку, а закриваються о 18-19 годині вечора .
2. А чи знаєте ви?
Що квіти кульбаби дуже слухняні. Як тільки настає вечір, вони відразу стуляються і сплять до ранку. Якщо восени розквітає кульбаба – до довгої теплої осені.
3. Якщо фіалки закрили віночки своїх квітів – буде дощ. А нічна фіалка розкриває свої квіти о 9 годині вечора.
4. А о 7 годині ранку прокидаються дзвіночки лісові.
5. Передчуваючи наближення дощу, сильно пахне бузок.
6. Проліски і підсніжники розкривають пелюстки на погоду.

IV.  Розмовна хвилинка.
Чарівний світ казкового квіткового царства. Вони розмовляють між собою, сміються, люблять як і ми, вранці умиваються, грітися на сонечку і, навіть бачать різнокольорові сни, розповідають цікаві історії.
- Завітала чарівна гостя. Ви її впізнали? (дівчинка в костюмі Незабудки)
Я - незабудка – трав’яниста квіткова рослина з дрібним блакитним цвітом. Росту на луках. Свою другу назву «мишаче вушко» я одержала через своє покрите тоненькими волосками листя, яке, розгортаючись із бруньки, нагадує «мишаче вушко».

V. Повідомлення теми і мети уроку.
А ще які квіти прикрашають нашу землю, дізнаємось з оповідання Юрія Смолича «Квіти – землі окраса».
Будете навчатися бути уважними, спостережливими. Будете навчатися фантазувати.
Біографічні відомості (готує учень) «Портрет автора».

VI. Опрацювання тексту «Квіти – землі окраса».
1. Виразне читання тексту вчителем.

- Що нового дізналися з тексту?

2. Словникова робота.
А) I група учнів досліджують значення слів за тлумачним словником
Цупкий
Паросток
Аромат
Випростовує
Заквітовує

Б) Клас.
Картки – блискавки.
Життя, нетерпляча, ліс, проліски, волохаті, лісові.
-Які споріднені слова запам’ятали?

В) Читання слів, подання аналітико-синтетичним способом.
Дощиком Як ведмедики
З радістю З гнівом
Починається Нетерпляча
Пнеться Козелець
З’являється Волохаті

3. Гра «Бджілки».

4. Читання тексту учнями «ланцюжком».

5. Перевірка розуміння тексту за допомогою тесту(самоперевірка)

1.Життя квітів починається:
А) з ромашок;
Б) з пролісків;

2. Квіти рясту:
А) холодні;
Б) сонячні;

3. Землю густим килимом укривають:
А) фіалки;
Б) мати-й-мачуха;

4. Випростовують свої м’які волохаті пелюстки:
А) незабудки;
Б) тихий сон;

6. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового тексту.
-У якій послідовності в лісі з’являються квіти?
- Які суттєві ознаки пролісків, рясту, фіалки підкреслює автор? Прочитайте.
- Які кольори згадуються в тексті? З чого видно, що автор закоханий у квіти?

7. Робота в парі.
- Запитайте один одного про інші весняні квіти. Де і коли вони розквітають? Які їхні суттєві ознаки?
(На партах ілюстрації квітів)

8. Гра «Слідопити».
Робота в групах.
I група
Прочитати уривок з легенди. Поміркувати і дослідити, що спільного з текстом? Чим відрізняються?
Уривок
Коли Господь створив світ і дав імена усім створінням, до нього підійшла одна маленька квіточка. Зі сльозами на очах вона поросила не забути їй дати ім’я. на це Господь відповів, щоб вона про нього не забувала, та назвав Незабудкою.

II група
Який характер у Пролісків?
Сильні чи слабкі? Сильні
Сміливі чи боязкі? Сміливі
Волелюбні чи покірні? Волелюбні
Суворі чи привітні? Привітні
Байдужі чи турботливі? Турботливі

III група
Мовно-логічне завдання.
Складіть вірш, дайте заголовок.
(фіалкові) квіти рясту
(………..)
(шепочуть) зранку дотемна
(…………)
(вони як казка) чарівна
(……………..)

IV група
Запитання для дискусії.
Вчитель переконаний, що квіти на землі просто як вид рослин для харчування тварин і для того, щоб були плоди після цвітіння дерева. Хто має іншу думку? Переконайте!

9. Гра «Дуель».
Групи ставлять запитання одне одному за змістом тексту.

10. Гра «Розвідники».
- Скільки разів у тексті зустрічається слово «квіти»?

11. Живі картинки.
Один учень читає, інший мімікою ілюструє почуте.

12. Складання плану тексту.
На скільки частин (блоків) можна поділити цей текст? (3)
1) Читання I блоку «дощиком».
2) Читання II блоку 2півник п’є воду»
3) Читання III блоку «хвилею»
Моделювання I блоку
З пролісків – життя на землі
смілива і нетерпляча густий килим
цупкий паросток

Переказ за моделлю.

13. Творча індивідуальна робота.
- Якби Вас послала добра чарівниця, якими Ви квітами хотіли би бути?
(Зачитування творів творів-мініатюр)

14. Інтерв’ю учнів у присутніх батьків.
- Скажіть, будь ласка, живучи на землі, якою квіткою Ви себе уявляєте?

VII. Підсумок уроку.
- Що потрібно робити, щоб квіти постійно прикрашали нашу Землю постійно?
- Бережно ставитись до них. (Червона книга рослинного світу України, Конституція України)
У безмежному океані книг є книги про квіти. (Виставка книг)
Прочитайте і дізнайтесь, як з’явилися на Землі квіти, звідки походять їх назви, які поети в своїх віршах оспівували квіти. Це буде підготовкою до наступного уроку-проекту «Весняні квіти у поезії».
Гуляючи у лісі чи гаю, садку чи полі, прислухайтесь до тихих розмов квітів. І можливо ви почуєте, як вони звертаються до вас.
- Ми завжди завжди були б щасливі
І пахучі, і красиві
Бачили б ми тільки друзів
Тих, які б нас не топтали,
Без потреби не зривали
А на клумбах, вдома, в школі
Висівали нас доволі
Доглядали, поливали
Ми б всім радість дарували.

VIII. Домашнє завдання.
1) Приготувати поезію про квіти – підготовка до творчого проекту «Весняні квіти і поезії» - за бажанням.
2) Робота в зошитах з друкованою основою – для всіх.
3) Читати текст, переказувати II частину (блок) – для всіх.
Категорія: Уроки | Додав: Оксана1974 (13.09.2013) | Автор: Денисюк Марія Никифорівна НВК№10 E
Переглядів: 7113 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!