Харчування і здоров'я - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Харчування і здоров'я

Тема уроку: ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я
Мета. Вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі. Розширити знання дітей про культуру і традиції харчування. Виховувати навички культури і гігієни правильного харчування.
Обладнання. Таблиця “Вітаміни”, малюнки лікаря Айболитя і хлопчика Здоров’ятка, шапочки з написами вітамінів А, В, С, Д, корони овочів, етикетки харчових продуктів.

 

Хід уроку
 

І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал —
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок основ здоров’я починаймо.

ІІ. Повторення вивченого.
- Якою може бути праця?
- Що підвищує працездатність?
- Яка ваша основна праця?
- Які правила ви склали для активного відпочинку родини?

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Вчитель. Від чого залежить здоров’я людини?
Діти. Від спадковості, стану навколишнього середовища, способу життя людини, медичного обслуговування, правильного повноцінного харчуван¬ня.

IV. Оголошення теми і мети уроку.
- Щоб дізнатися, як здоров’я людини залежить від харчування, ми виру¬шимо у цікаву мандрівку до країни Етносу.
Екскурсоводами будуть помічники Феї Здоров’я — лікар Айболить та хлоп¬чик Здоров’ятко.
Закінчивши подорож та зустрівшись з Феєю Здоров’я, ми дізнаємось (запис на доищі):
1. Про основні правила харчування, режим та гігієну споживання їжі.
2. Навчимося правильно споживати їжу, дотримуватися режиму та гігіє¬ни харчування.
3. Розширимо знання про традиції харчування.

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
- Діти, час вирушити у подорож. Готові? (Вчитель вивішує карту Етносу.) І ось несподіванка! Нас зустрів Володар здоров’я і запропонував відгадати загадку.
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а всіх навчає.
Що це, діти?
(Книга)
Володар здоров’я дарує нам книгу з цікавою назвою.
Хто до 100 років
Хоче жити,
Той харчуватись повинен
Правильно уміти.

Розкриємо книгу і прочитаємо назву першої сторінки.
Життя без їжі неможливе
Вчитель. Харчування — неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для ро¬боти мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережову¬ємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.

Розповідь медичної сестри школи або дитячого лікаря.
Розповідь ілюструється відповідними малюнками.
- Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час. Якщо дотримува¬тися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвою-ватиметься. Обов’язково снідайте.
- Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.
- Корисно їсти молочні продукти, м’ясо, рибу, багато овочів і фруктів
Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.
- Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи. Нехтування цим прави¬лом спричиняє шлунково-кишкові захворювання.
- Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися іншими спра¬вами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.
- Не можна переїдати. Після надмірного вживання їжі почуватиметися ослабленими. Тоді не хочеться займатися спортом, бігати, вчитися. Пере-їдання є причиною багатьох хвороб.

Друга сторінка книги.
Вітаміни — корисні для людини
Вчитель. Слово “вітаміни” походить від латинського слова “віта” — життя.
Назва ця не випадкова. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хво-ріє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму.
В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
До вашої уваги сценка “Ми — корисні для людини”. (Виходять діти, на головах у них шапочки з назвами вітамінів А, В, С, Д.)

Добрий день! Впізнали нас?
Ми - вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А. Я — вітамін А, сприяю росту, допомагаю нормальному зору. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибу¬лі, гарбузі, риб’ячому жирі. (Показує указкою таблицю ‘‘Вітаміни’’.)
Вітамін В. А я - вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Міщусь в житньому хлібі, вівсяній та греча¬ній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін С. А я - вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата мною капуста, картопля, помідори, ци-буля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смороди¬на.
Вітамін Д. А я - вітамін Д, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Хто дружить із нами буде —
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку вашого організ¬му.

Третя сторінка.
У здоровому тілі — здоровий дух
Вчитель.
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Я хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз — підняли руки вгору.
Два — нахилилися додолу.
Руки в боки!
Повернулись, нахилились
І вправо, і вліво —
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.

Четверта сторінка.
Треба правильно харчуватись, щоб до лікаря не звертатись
Вчитель. Правильне харчування оберігає людину від хвороб. А непра-вильне — спричиняє їх. Ви вже дізналися про корисні страви, які погрібно вживати, щоб не стати неповороткими, хворими, щоб добре думалось і працювалось. Але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити. Це - цу-кор, жир, сіль. Від надмірного вживання солодощів люди повніють, у них псуються зуби. Жир входить до складу багатьох продуктів - це м'ясо, мар-гарин, сало. Люди, які вживають багато продуктів, що містять жир, частіше хворіють. Необхідно вживати більше овочів і фруктів. М’ясо краше заміни¬ти рибою. Із жирів надавайте перевагу олії. Масло та яєчний жовток спожи-вайте в невеликій кількості. Надлишок солі може стати причиною багатьох захворювань. Найбільш поширені серцево-судинні захворювання. Послу-хайте поради для попередження небезпечних хвороб.
Треба мудру голову мати,
Щоб всі хвороби здолати.
Про пости ї свята пам’ятати,
Здоров’я своє оберігати.
Той менше хвороб має,
Хто мало м’яса споживає.
А хто в піст ще хоче м’яса,
Болячок у того маса.
Хто яблука взимку споживає,
Той хвороб цілком не знає.
Гарбуз на зиму запасай
Та кашу з пшоном поїдай.
Олію кукурудзяну із ринку принеси —
Для сім’ї на зиму припаси.
Та оселедця не ховай,
Хоч зрідка на стіл подавай.
Перед сном — запам’ятай, —
Не злися й не переїдай.
Чим їжа легша,
Тим сон міцніший.
Про здоров’я своє
Завжди пам’ятай.
Немиті овочі й фрукти
Ніколи не вживай.

П’ята сторінка.
Національна їжа українців
Вчитель. Пригадаймо, яка ж їжа переважала в меню українців.
Розповіді дітей.
- Найбільш поширеними стравами в Україні були ті, в які входили рос¬линні складники. Каші становили більшу частину народної їжі. Вони готу¬валися з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса.
- Найбільш улюблені - овочеві страви: борщ, капусняк, печений гар¬буз, огірки, часник, цибуля, перець, хрін.
- Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: деруни, кльоцки, оладки. М’ясні страви були рідкістю. Споживали лише багато сала.
- Страви з птиці готували лише в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше.
Ці традиційні страви давали силу орачам і пастухам.
Вчитель. Як ще зміцнювали свій організм наші предки?
Відповіді дітей.
Українці в давнину чистили свій організм шляхом постування. Перед великими святами завжди є піст. Постили також у середу та п’ятницю щотижня. У ці дні люди не вживали м’ясної і молочної їжі.

 

Шоста сторінка.
Робота з підручником
а) Опрацювання текстів про здоров’я і харчування (с. 18—20).
б) Аналіз малюнків за темою.
в) Відповіді на запитання.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
Завдання 1. Визначити основні функції харчування в житті людини.
Завдання 2. Розмалювати зображення продуктів харчування. Яку вони приносять користь людині? Якої завдають шкоди? (Самостійна робота з подальшим обґрунтуванням свого вибору).
Завдання 3. Продовжити речення.
Завдання 4. Продовжити речення за зразком (коментована робота).
Завдання 5. Колективна робота.
Завдання б. Робота в парах.
Завдання 7. Робота в групах.
Завдання 8.
3. Гра “Приготуй смачну страву”.
Назвати якнайбільше страв, які можна приготувати з цих продуктів.

VII. Підсумок уроку.
- Для чого людині їсти?
- Які основні правила харчування?
- Які способи приготування їжі є корисними для людей?
- Що таке вітаміни?
- У яких продуктах вони містяться?
- Що любили споживати наші предки?

 

Додатковий матеріал
Де живуть мікроелементи?
Для повноцінного життя людині потрібно 60 мікроелементів. Часто саме через їх нестачу чи надлишок ми погано почуваємось і хворіємо на різні недуги. Проте, каменів у нирках можна легко позбутися, якщо збільшити у раціоні частку кальцію. Хвороба Альцгеймера, яка стала бичем літніх лю¬дей у всьому світі, лікується за допомогою вітаміну Е. Тож, як бачимо, для повного щастя та повноцінного життя треба не так уже й багато. То де живуть мікроелементи?
Бор — овочі та м’ясо.
Йод — спаржа, буряк, чорноплідна горобина, редиска, помідори, ріпа. Калій — капуста, картопля, огірки, петрушка, курага, ізюм.
Кальцій — яблука, абрикоси, буряк, ожина, морква, сир, вишня, яйця, виноград, зелені овочі, квасоля, мигдаль, ананаси.
Сірка — морква, огірки, свинина, інжир, суниця, цибуля, редиска. Фосфор — боби, цвітна капуста, сир, печінка, горіхи, соя, гриби.
Фтор — питна вода, м’ясо, овочі.
Цинк — пророщена пшениця.
Як за стіл сідають їсти,
Миють руки чисто-чисто,
Щоб мікроб хвороботворний,
Злий, страшний, такий потворний
В організм наш не проник,
Від води і мила зник.
Він для зору недоступний,
Але дуже вже підступний,
Бо на шкіру проникає,
Миті слушної чекає,
Щоб колись нас отруїти,
Може навіть з світу зжити.
Все це просто, всі це знають —
І великі і малі,
Бо про це розповідають
Лікарі і вчителі.
І батьки дітей навчають
Жити чисто і в красі.
Все це просто, всі це знають,
Та виконують не всі.

Категорія: Уроки | Додав: larysa21 (02.05.2014) | Автор: Горбатюк Лариса Анатоліївна E
Переглядів: 2553 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!