Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Узагальнення і закріплення знань про іменник
Тема. Узагальнення і закріплення знань про іменник.
Мета: формування ключових компетентностей : вміння вчитися – планувати свої дії у співпраці з іншими учнями, орієнтуватися в часі, доводити роботу до кінця, загальнокультурної – вміти вислуховувати інших, поважати думку кожного, зв’язно висловлювати свою думку, дотримуватися норм культури мовлення, громадянської – співпрацювати в парі, групі. Предметних компетентостей, перевірити і закріпити знання, вміння і навики учнів знаходити іменники серед інших слів, розрізняти власні і загальні іменники, визначати рід та число іменників, активізувати словниковий запас учнів, розвивати образне мислення, орфографічну пильність , творчі здібності, виховувати самостійність, любов до природи, старанність у навчанні.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь навичок.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій: «асоціативний кущ», «мікрофон», «сенкан», «дискусія», та застосування методів : ілюстративного, проблемно – пошукового , словесного, практичного та методу самостійної роботи.
Обладнання: малюнки, диск з муз. Чайковського, таблиці «Українська мова в схемах», картинки, карти України, кросворд, сніговик, сніжинки, мікрофон.

Хід уроку 

І. Організація класу до роботи. 

ІІ. Етап ціле покладання.

Для того, щоб упоратися з завданнями сьогоднішнього уроку, будемо дотримуватися:
Пам'ятки роботи на уроці:
Уважно слухати
Розумно мислити
Каліграфічно писати
Чітко відповідати
Дружно працювати
Розв’язавши кросворд, дізнаєтесь з якої теми підсумковий урок:
1. Білка
2. Туман
3. Вітер
4. Сніжинка
5. Осінь
6. Зима
7. Бурулька
Загадки.
1.Ой, яка ж вона гарненька, пишно хвоста і руденька. Не звірятко, просто диво, невгамовне, пустотливе. Вгору – вниз, на гілку – з гілки. Хто це буде, діти…
2.Сиві воли, усе поле затягли…
3.Крил не має, скрізь літає, та ще й куряву здіймає…
4.Ніжна зірка, сніжно – біла, на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води…
5.Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає…
6.Хто наткав волокна аж до лісу від вікна? І сміється, задається: «От така ширина!»…
7.Що росте догори коренем?...

ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-Тема нашого уроку « узагальнення знань про іменник». Наше завдання повторити і закріпити все що ми вивчали на попередніх уроках про іменник, як частину мови.
1.Вправа «Мікрофон». Бліцопитування.
-Пригадаємо все про іменник. Розгорніть свої таблиці – помічники «Українська мова в схемах» скористайтесь ними якщо буде потрібно і дайте відповіді на такі запитання:
- яка частина мови наз. Іменником?
- які іменники належать до істот, а які – до неістот?
- які іменники наз. Власними, а які – загальними назвами?
- як визначити рід іменника?
- як змінюється іменник за чилами?
Спасибі. Молодці.
2.Пошукове бюро.
А зараз наше довідкове бюро підготувало цікаві факти про іменник.
Чи ви задумувались відкіль оті
У нашій мові зливки золоті?
Як намистинки, диво калинове –
Частини мови?
Який співець, поет , який письменник
Уперше слово вигадав - іменник?

Іменник взяв собі на плечі
Велике диво – визначати речі:
Ім'я, найменування і наймення,
Робота. Біль. І радість, і натхнення.
Слова ці – назви наче звичні,
Полюбиш їх – красиві, поетичні!
«Ура!» - гукнеш ти друзям неодмінно
Сьогодні з мови я дістав відмінно».

-Назву «іменник» почали вживати з 1873 р. Її першим використав Омелян Партицький . Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина.
-Спасибі за повідомлення.
Я надіюсь, що до кінця уроку ви переконаєте мене в тому, що добре засвоїли тему «Іменник».

IV.Основний зміст роботи.
Перевіряючи ваші зошити, я звернула увагу на те, що деякі учні роблять помилки в поєднанні літер. Зараз постарайтесь гарно і правильно написати каліграф. хвил.
1.Каліграфічна хвилинка.
З з зз зи зм ма им
-Яке слово можна утворити з цих буквосполучень?
-Запишіть це слово.
-А що означає слово? «зима» Це слово прийшло до нас з індоєвропейської мови і означає «холодна пора» .
-Які слова у вас постають в уяві, коли ви чуєте слово «зима»?
а) метод «Асоціативний кущ»
Зима – лід, сніг, мороз, сніжинки, бурулька, лижі, іній.
-Який гарний снігопад зимових слів!
А ще зима приносить з собою багато нових, суто зимових звуків. Композитори чують ці звуки і передають їх у своїй музиці. Такий відомий композитор П.І. Чайковський присвятив зимі таку чудову музику. (Із циклу «Пори року» зима).
-А ви уявіть себе на засніженій галявині серед укритих інеєм дерев, заплющіть очі і уявіть якусь картину зимової природи.
-Що ви уявили слухаючи музику?
-Сподобалося так відпочивати?
б) Проблемна ситуація
-Доведіть мені, що в слові «зима» потрібно писати букву «и» а не «е».
-Доберіть спільнокореневі слова до слова «зима»
-Запишіть їх через кому, виділіть корені.
В) Зима заморозила речення про себе і воно розірвалось, букви в словах перепутались.спробуйте їх скласти і прочитати.
інСг ан поялх, діл ан рікчах, ховіла лягує.
Сніг на полях, лід на річках, віхола гуляє.
-Назвіть слова, назви предметів. (іменники)
-Закінчуються дні правління зими, але вона не хоче покидати свої володіння і до нас на урок привела свого помічника, а кого? Дізнайтесь, відгадавши загадку:
Він – не лялька, й не людина,
На снігу стояти звик.
В нього ніс – смачна морквина,
Хто це? Звісно…(Сніговик)

Сніговик приніс з собою чарівну торбинку, в якій знаходяться сніжинки з сюрпризом. Коли ми виконаєм всі завдання, тоді і отримаємо сюрприз від сніговичка. І першу сніжинку ви отримуєте за каліграфічну хвилинку.

2. Вибірковий диктант. Завдання від сніговика.
Послухайте вірш і скажіть, які які ви почули зимові іменники:
Он як кружляє метелиця
І як вертить хурделиця
А за ними завірюха
І віхола, і завія
Не втомилась й сніговиця
У рясній своїй спідниці.
-Запишіть їх.
-Чим цікаві ці іменники?
-Як вони називаються?(близькі за значенням або синоніми)
-Чому вживають синоніми у мовленні?
-За це завдання ви отримуєте другу сніжинку.

3. Дискусія «Зима - найкраща пора року». Робота в групах
1гр. – стверджує.
2гр. – заперечує.

4.Тепер сніговик пропонує попрацювати в парах.
Виписати з вірша іменники вжиті в множині, змінити через дефіс записати в однині.
З неба падають сніжинки
На дерева, на будинки
На майдани, на садки
На ялинки, на дубки.
(1 пара працює біля дошки, діти звіряють)
Який висновок можем зробити?
(що іменники вживаються в однині і в множині)
-Отримуєте слідуючу сніжинку.

5.Фізхвилинка
У країні казочок
Жив смішний сніговичок
З ним всі хлопчики й дівчатка
Разом вийшли на зарядку.
Раз – притупнули ногою
Руки вгору підняли
Трішки ними потрясли
Морозець щипав за щічки
Змерзли в них і ручки, й ніжки
Вмить присіли, піднялись,
Працювати знов взялись.

6. Наступне завдання, яке пропонує Сніговичок гра «Пильне око». Назвати іменники, які ми бачимо на мал. Виписати 1 ряд. – ім. чол. роду, 2 ряд. – ім. жін. роду, 3 ряд. – ім. сер. роду.
Висновок. Іменники мають роди.
Отримуєте від Сніговичка сніжинку

7.Зорово-слуховий диктант
Читає сильний учень текст.
Надворі лютий. Усе навколо біле. А яке гарне деревце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ласують ягідками. Ці птахи – наші гості. Разом з ними прилітають шишкарі, омелюхи. Діти, поставте годівнички і підгодуйте пташок взимку!
-Що ми можемо зробити, щоб полегшити життя птахів узимку?
-Хто з вас вдома виготував годівничку і підгодовує пташок?
-А за це вони вам віддячать навесні.
-Яка пташка згадана в диктанті прилетіла до нашої годівнички?
Дізнайтесь, назва якого птаха відповідає цій схемі? (-0--0-)

7.- Пригадайте з уроків Я і Україна, що ви знаєте про шишкаря.
-А наше довідкове бюро довідалося трошки більше про цю пташку, хоче вам розповісти.
(розповідь про шишкаря)
-Ваше завдання буде таким: виписати з цього тексту слова назви істот.(снігурі, птахи, гості, шишкарі, омелюхи, діти, пташок)
Висновок: іменники можуть бути назвами істот і неістот.
Сніговичок дає за це завдання слідуючу сніжинку.

Фізхвилинка «комплімент зимі»

8.Слідуюче завдання. Гра «подорож зимовою Україною»
-У вас на партах – карта України. Попрацюйте по варіантах. 1-В – виписує 5 іменників – назв міст, а 2-В – 5 іменників назв річок України.
-Як необхідно писати ці іменники?
-Молодці.
Висновок: іменники можуть мати власні і загальні назви
-А яка найдовша річка України?
-Трошки більше відомостей про цю річку розповість нам довідкове бюро.
За це завдання отримуєте останню сніжинку від сніговичка.

9.Творча робота. Складання сенкана.
-Ми виконали всі завдання сніговичка. А зараз давайте складемо зимовий сенкан про мороз, сніжинки, метелицю, сніг, може тоді отримаємо сюрприз.
Мороз
Лютий, сильний
Стоїть, сковує, дзвенить
Мороз щипає щічки
Червоний ніс.
Сніжинка
Гарна, велика
Сяє, летить
Падає на землю
Зірочка
Метелиця
Сильна, поривчаста
Мете, рве, завіває
По полю кружляє
Заметіль
Сніг
Білий, пухнастий
Летить, падає, вкриває
Вкриває землю
Покривало
Зима
Білосніжна, яскрава
Прийшла, вкрила, загарувала
Розстелила білу скатертину
Баба в білому кожусі
Іній
Білий, пухнастий
Виблискує, сяє
Покриває всі гілки.
Срібло
Слово подяки на зворотньому боці сніжинки (молодці!)

V.пісумок уроку
-Чи сподобалось вам виконувати завдання сніговичка?
-А яке завдання було найцікавішим для вас?
-Можливо, щось нове дізналися на уроці?
-Що вдавалось найкраще?
-А які мої враження від уроку я скажу так:
Дуже ви були старанні
Отже, всі ви учні гарні.
І за працю на уроці
Вам подякувати хочу.
Оцінювання учнів. 

VI. Домашнє завдання.
Виписати з читанки – 5 прислів'їв з іменниками, іменники підкреслити.

Підготувала Артюшенко В.В., вчитель початкових класів ЗОШ І – ІІІ ст. №3 Ім. І.М. Ляшенка М. Жашкова 
Категорія: Уроки | Додав: (14.02.2014) | Автор: Валентина Артюшенко
Переглядів: 1923 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!