Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Весна. Рослини навесні. Охорона здоров'я навесні
Урок 29
Тема. Весна. Рослини навесні. Охорона здоров'я навесні

Мета: виявлення змін, що сталися навесні в неживій природі, в жит­ті рослин, у праці людей; з'ясування причин, що зумовлюють ці зміни; охорона здоров'я навесні; розкриття значення перебування на свіжо­му повітрі для зміцнення й охорони здоров'я; розширення понять дере­ва, кущі, трав'янисті рослини; розвиток спостережливості учнів; складан­ня календарика фенологічних спостережень за початком цвітіння дерев (за зошитом).
Тип уроку: урок-екскурсія.
Хід уроку
I. Підготовка учнів до екскурсії
Діти, яка настала пора року? Які ви знаєте весняні місяці? (Від­повіді дітей.)
А чи знаєте ви, чому вони так називаються?
Березень своє перше ім'я — мартус — одержав на честь бога пастухів і хліборобів Марса. Наші предки називали його сухій, березень (починаєть­ся сокорух у березні), березоль, марець.
Квітень (апріль) своєю назвою зобов'язаний латинському слову «апе-ріре» (відчиняти, відкривати). В українській літературі вона з'явилася у XVI ст., а в побуті — значно раніше. Вживались також такі назви: апріль, цвітень, красенець (краснець), квітень, водолій, дзюрчальник, снігогін.
Травень — це сезон цвітіння трав і квітів. На Україні він мав й іншу назву — май (від імені римської богині природи Майї). У народі побутують такі назви: соловейків, росяник, грозовик, дощовик, зеленошумний, п'янкий.
От ми й помандруємо в парк до весняних місяців.
II. Проведення екскурсії
У парку діти читають вірш Н. Забіли «Весна».
Ось іде весна степами, Перелогами, горбами... Де не ступить — з-під землі Лізуть паростки малі. Як опустить вниз правицю — Зеленіє скрізь травиця. Як лівицю підведе — Всюди листя молоде. На берізку гляне зблизька — У сережках вся берізка, До верби торкнеться — ба! — В білих котиках верба. А підійме руку вгору — До блакитного простору З кожним помахом руки Линуть з вирію пташки. Розцвітають в луках квіти, Зеленіють в лісі віти. Все зелене, молоде... За весною літо йде.
Отже, ми вже говорили, що перший весняний місяць має кілька назв. Пояснюється це природно. В березах починає рухатися сік, тож і ка­жуть: місяць-соковий; він і березоль, бо на березах розпускаються бруньки; він і сухий — де-не-де підсихає ґрунт. А ще його називають протальник, різнопогодник, бо березень примхливий: то дощ, то сніг, інколи ще мороз нагадує про себе. На осонні капіж, розтає сніг, темнішає дорога, на полях
з'являються перші проталини, парує земля. А народ примічає: довгі бу­рульки — на затяжну весну. 21 березня — день весняного рівнодення. Піс­ля цього день продовжує збільшуватись, а ніч зменшуватись.
Вільха вкривається пилковим серпанком, підростає підбіл, квітує підсніжник. Це — справжні посланці тепла. Крони у беріз почервоніли, а кора осики стає зеленою. Розпочинається сокорух насамперед у клена. Красуня-береза у цьому відстає від нього на два тижні. Уже в кінці бе­резня — на початку квітня на осонні можна побачити метеликів-лимон-ниць і кропив'янок.
У наших краях настала і пташина весна: граки прилетіли — перші та­ловини на поля принесли, малинівки з'явились — струмочки заспівали, жайворонки над полями закружляли — трава зазеленіла.
Яку ж користь приносять птахи?
Які птахи ще до нас прилетять?
Як поводяться в березні тварини?
Що роблять садівники у садах?
А тепер зірвіть по «листочку» (заздалегідь розвішані паперові лис­точки) з берізки і прочитайте березневі приказки й прикмети.
Проліски — очі березня.
У березні курка нап'ється води з калюжі.
Як березень не хмуриться, а вже весною пахне.
У березні позаду і попереду зима.
Ворони купаються ранньою весною — до тепла.Червоний колір Місяця у березні — ознака швидкого похолодання, посилення вітру, але ненадовго.
Сніг навесні тане з північної сторони мурашника — літо буде теп­лим.
Якщо рання весна щедрить інеєм — на хорошу погоду.
— Давайте «помандруємо» у місяць квітень. Уявіть собі: цвітуть си­ньоокі проліски, золоті кульбаби, ніжні фіалки, пахучі конвалії, сади ук­вітчуються білим та рожевим цвітом — настав місяць квітень. Давньо­руська назва цього місяця «цвєтень». За непостійність погоди давні ру­сичі називали цього примхливця «парильник», «шилокрут». Сонце, сніг і дощ бувають вперемішку. Куди не глянь — скрізь вода: настав час вес­няної повені. А які прикмети квітня знаєте ви? (Відповіді дітей.) Перед­бачати, якою буде весна,— важливо для хлібороба, адже від цього зале­жатиме час проведення весняних польових робіт.
Які роботи проводяться в полі весною у квітні? (Розповіді дітей.)
З'явились підсніжники — час орати. Зацвіла осика — сій морк­ву, черемха — час висаджувати картоплю. Розпускається листя на бе­резі — треба сіяти овес. До появи листя на дубі не варто сіяти пшеницю, коли ж трава вже добре проросте, настає час для гречки.
Багатий квітень на трав'янисті рослини. З'явились метелики. Повер­таються додому птахи.
Зірвіть із клена по «листочку» і прочитайте квітневі приказки і при­кмети.
Квітневі струмки землю пробуджують.
Квітень багатий водою.
Квітень воду підбирає, квіти розкриває.
Вода у квітні на лузі — сіно в копиці.
У квітні вітер із південного заходу — чекай тривалої погоди.
У квітні ранковий туман віщує гарну ясну погоду.
Якщо у квітні кропивниця сідає на вулики, буде медовий місяць.
Гроза на початку квітня — на тепле літо.
Ранній обліт бджіл — на красну весну.
Жайворонок з'явився — до тепла, а зяблик — до холоду.
Третій весняний місяць — травень. Назва цього місяця відбиває весняне буяння трав. У Древній Русі цей місяць ще називали мур (мура­ва), рослинник. А в Греції його нарекли на честь богині гір Майї. З грець­кої Майя — мати-годувальниця.
А які прикмети травня ви знаєте? (Розповіді дітей.)
Поспостерігайте: якщо береза розпустилась раніше за вільху, то можна чекати гарного теплого літа з короткочасними рясними дощами. І, навпаки, якщо вільха розпустилась раніше за березу, літо буде холод­ним і дощовим.
У травневій природі багато цікавого... Розквітла верба. Листя на де­реві ще немає, а гілки суцільно уквітчані жовтими пухнастими кулька­ми. Здаля дерево здається жовтою кулею, над якою зранку до вечора гу­дуть бджоли, збираючи цілющий травневий мед. Дикорослі трави допов­нюють нашу їжу вітамінною зеленню. Серед них знайдете й такі, з яких можна зварити борщ, юшку, кашу, приготувати салати, смачні напої. Це щавель, лобода, грицики, подорожник, кульбаба, кропива, лопух.
Вилітають травневі хрущі. У більшості пернатих мешканців з'явились пташенята.
Як треба поводитись в цей час у лісі? (Відповіді дітей.)
А тепер зірвіть «листочки» з вербички і прочитайте травневі при­казки і прикмети.
Травень — пора цвітіння.
Як на дощ багатий май — щедрий буде урожай.
Дощ у травні хліба піднімає.
Холодний май — буде каша й коровай.
Травень ліси прикрашає, літо в гості чекає.
Ластівка прилетіла — скоро грім загримить.
Перший весняний грім — на ясний день.
Хрущів багато — на посуху.
Якщо на воді річок та озер розстелилося листя білого латання, замо­розків не буде.
Якщо загули бджоли над горобиною, то це означає, що скоро кінець весни і починається літо.

Діти, заплющте очі і послухайте весняні голоси, вдихніть чисте про­холодне повітря, відчуйте запах першої зелені. Весною люди висаджують дерева, кущі, квіти. Тож давайте і ми допоможемо рідній природі.
Про які прикмети весни ви дізналися на екскурсії?

III. Повернення в клас
1. Бесіда з учнями.
Поміркуйте. Чому так кажуть: «Весняний день рік годує»?
2. Розкажіть, як ви зустрічаєте весну. (Скористатися матеріалом підруч­ника (С. 114-115).)
Із кожним весняним днем стає тепліше. Скрізь торішнє листя про­биваються проліски, ряст, сон-трава, фіалки.
Дерева й кущі вкриваються ніжним зеленим листям, а потім зацві­тають.
3. Робота з підручником (С. 117).
Які рослини, що зображені на малюнку, ростуть там, де ви живе­те? Які з цих рослин занесені до Червоної книги України?
(Показ Червоної книги і рослин, які занесені в Червону книгу України.)
4. Складання календарика фенологічних спостережень за початком цвітіння дерев (за зошитом).
IV. Підсумок уроку
Зачитування вірша з підручника «Прийди до нас, весно».
Під час зустрічі з прекрасними квітками королеви весняної Флори майте шану до цих справді чарівних і до того ж цілющих рослин. Не нари­вайте даремно оберемки квітів, які згодом бездумно викинете. Краще по­милуйтеся ними в природі, а на згадку візьміть одну-дві квіточки. Тим до­рожчі вони будуть для вас. Бережіть красу природи, весняні усмішки рід­ної землі.
За першими гінцями весни вгору викидають свої квіти й чарівні кон­валії, і зелений барвінок, і багато-багато інших рослин. Молода прозо­ра зелень повсюдно й щільно укриває землю. Тріумфальний похід зе-лен-квіту триватиме всю весну, славлячи її й співаючи усім на весь голос: «А вже весна, а вже красна!».
V. Домашнє завдання
1) Опрацювати статтю підручника.
2) Дібрати вірші, приказки про весну.
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 2042 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!