Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Вийся, віночку, гладенько

Урок праці в 3 класі "Вийся, віночку, гладенько"
Програмовий зміст
Закріпити знання дітей про роль українського віночка в українському вбранні,значення квітів (ромашка,волошка,чорнобривці,мак,мальва,барвінок), значення кольорів стрічок; вчити дітей створювати декоративні композиції на основі власних смаків та знань, розвивати пошуковий інтерес народознавчого характеру і поглиблювати знання у даній сфері,удосконалювати навички роботи з папером;в виховувати інтерес до народних оберегів, любов та повагу до народних традицій.
Обладнання: конверти із шаблонами, заготовки для квітів, паперові стрічки (жовта,зелена,блакитна,синя,жовтогаряча,коричнева,фіолетова,рожва,червона,біла),вінки, українські рушники, двосторонній кольоровий папір,ножиці,клей,олівці.
Зміст уроку супроводжується мультимедійним супроводом.
                                                                         Хід уроку
І. Організаційний момент
- Добрий день,усміхнені личка. Я рада вітати вас у нашій класній родині. Погляньте на мене,на гостей, на друзів, погляньте вліво,вправо, поверніться й один одному посміхніться. Сьогодні у нас повинен бути особливо піднесений настрій на уроці,бо український народ – гостинний народ і ми радо приймаємо у себе гостей.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Розповідь вчителя з елементами бесіди з учнями (використовується інтерактивна вправа «Мікрофон»).
Вчитель:- Здається, немає чарівнішого на землі,ніж живі квіти. Та люди, в Україні, ніби змагаючись з природою, із давніх-давен створювали свої. Квіти оживали у вишивках, вінках,прикрасах. Квітковим орнаментом розписували гончарний посуд,писанки. Квітами розмальовували вироби із дерева. Навіть у колисковій співалося
- Шовковії вервечки
Мальовані бильця
Колихала мати чорнобривця.
Споконвіку квітами в Україні прикрашали хати,розписували комини . Навіть у піснях співалося:є
- Приходьте в гості з діточками
- В мене хата з квіточками.
Квіти здавна вважалися найвищою окрасою вмілого господарювання і краси. Недаремно ж добру господиню і порівнювали з квіткою. Про таких казали в селі: «Хата як віночок, господиня,як квіточка».
Бесіда з учнями: («Мікрофон)
- А що ж важить віночок у житті українського народу? А що ж таке «вінок»?(відповіді дітей)
- Крім зелені і квітів,які елементи вінка ви знаєте?(відповіді дітей)
- На жаль, у сучасному світі ми не носимо у своєму повсякденному житті український національний одяг, але, може,у кого є вдома ось такі рушники вишиті, віночки,посуд,які є окрасою хатнього домашнього інтер’єру?(відповіді дітей)
- А чи знаєте ви,хто носив вінки?(відповіді дітей)
- А ще український віночок не просто краса, а й символічний «знахар душі». Бо є в ньому якась надприродна сила, що головний біль знімає, береже волосся від випадіння.
- А знаєте,в чому ця сила?(відповіді дітей)
- А які є квіти в українському віночку?(відповіді дітей)
- А в чому їх особливість?(відповіді дітей)
- А я знаю,що відпочинок на природі у деяких ваших сім’ях це сімейна традиція. Чи плели ви з мамою віночки з живих квітів навесні чи влітку?
- Кожна польова квітка ще й лікар, а коли вони всі в купі – ще й оберіг від злих очей. Кажуть, особливе щастя приносить той вінок,в який вплетено 12 квітів.
Наш дружній клас теж схожий на квітку. І тільки разом – ми сила, разом нам цікаво,весело, ми можемо зробити безліч справ. Отже, зараз ми з вами приступимо до роботи і покажемо,які ми майстри. У народі кажуть (Розшифруйте і складіть прислів’я)
Вити,любити – життя,віночок. (Віночок вити – життя любити)
Так, це уміла і добра справа. Тож спробуємо і ми сьогодні створити такий віночок – оберіг для своєї оселі, щоб він оберігав нас від негараздів і допомагав в усіх добрих справах. Народна мудрість каже: «Добрий початок – це половина діла», тому настрій наш тримається і роботу виконуємо під девізом: (читають разом «Працюй швидко,дружно,старанно»).
ІІІ. Підготовка до роботи. Розгляд зразків виробу.
- Сьогодні ви будете працювати окремими групами, у кожній групі своя мікрогрупа,яка створить свою квітку, що вплететься у наш вінок-оберіг. Багато польових квітів занесені у Червону Книгу України, тому ми будемо використовувати не живі квіти,а паперові. Отже, для нашої роботи є всі знайомі нам матеріали:ножиці,клей,кольоровий папір,олівці.
- А ви не забули, що ви не просто діти – майстри, а діти-квіти?
ІV. Фізкультхвилинка (з елементами аутотренінгу)
1.Потягніться квіточки пелюстками до сонця (повільно встають, плечики розправили, піднялися на носочки, заплющили очі)
2. Загойдалися під вітерцем.
3. Нахилилися, присіли, доторкнулися до матері-землі, годувальниці нашої, відчуль її тепло і знову розправили свої пелюстки (плечики тобто)
4. Закружляли квіти і розсипались.
- Дуже добре. Сідайте зручненько, будемо вінок плести.
V. Практична робота в групах.
(Кожна мікрогрупа повторює правила техніки поводження з ножицями та клеєм. Мікрогрупи створюють квіти.)
VІ. Презентація роботи груп.
Кожна мікрогрупа виходить до дошки зі своїми квітами. Одна дитинка розповідає коротко про свою квітку, а інші прикріплюють їх до вінка.
1 дитина.
Ромашка – це наймолодша квітка у вінку. Вона красива,ніжна,ніби всміхається до кожного з нас. Люди уподобали її за те, що робить їх добрішими, здоров’я додає. Це символ ніжності та доброти. А ще вся наша сім’я полюбляє чай з ромашки, мама лікує мене чаєм від застуди.
2 дитина.
Цю дівчинку синьооку
Завжди стрінеш край потоку.
В неї ніжки вмиті в росах,
В неї небо сяє в косах.
Скромна квітка, непримітна,
Але дуже вже привітна.
- А ще волошка – це символ людської відданості та вірності.
3 дитина.
- А які слова заховані в назві квітки чорнобривець? (запитання вчителя)
Кожна пелюстка має чорну смужечку, наче чорні бровенята. І схожий чорнобривець на веселого хлопчика,який дивиться на кожного з нас і промовляє:
Підфарбуй бровенята
Хай засяють оченята,
Будь гарненька,чорноброва,
Білолиця і здорова.
- А що означає чорнобривець? (Символ краси)
4 дитина.
- А яка квітка теж хоче, щоб про неї розповіли? (Барвінок)
- На яку квітку схожий (на волошку)
- Чим відрізняється волошка від барвінку? (Квіточки маленькі,дрібненькі, їх багато,наче дружна сімейка). Це символ життя.
5 дитина.
- А якого кольору квітка мак? А яка серединка? – у легенді про мак розповідається,що колись давно жили в одному селі брат і його молодша сестра. Хоч і самі вони жили, без батьків, але добре,весело, дружно жили, допомагали один одному. Та одного разу сталося лихо. Напали вороги на Україну, і пішов брат з козаками захищати рідну землю. Місяць чекає сестра брата, другий,третій, вже козаки з походу повернулися, а брата немає. Пішла сестра його шукати. Довго ходила, поки не побачила – на полі лежить її брат вбитий, а земля поруч вся червона від крові. – Братику мій рідний, - заплакала сестра, і припала до нього. Поховали люди його в полі, на цьому самому місці. Сидить сестра на могилі, котяться з її очей гіркі сльози печалі. І тут сталося диво? Виросли із землі квіти, червоні, як братова кров. Побачила їх дівчинка та вплела у свій вінок, щоб пам’ятати про нього і сумувати за ним. З того часу ті квітки стали маками називати як символ любові до рідних, символ печалі та смутку.
6 дитина.
Я – квіточка-мальва,
Вмиваюсь росою.
Милуйтеся мною!
Вона росте лише на Україні. Садили господарі обов’язково біля хати, біля тину. Це символ берегині роду. – А що таке берегиня? (Це оселя, в якій живуть люди).
VІІ. Слово вчителя
- Наш вінок незвичайний,але якщо говорити про справжній український вінок, то не лише квіти в ньому мають символічне значення, а й стрічки:
- (вчитель прикріплює кольорову стрічку, а учні називають її значеня)
Жовта – символ Сонця,
Зелена – символ молодості та краси,
Синя – неба,
Жовтогаряча – хліба,
Коричнева-землі-годувальниці,
Малинова – душевної щирості,
Фіолетова – мудрості,
Рожева – достатку,
Червона – любові,
Біла – пам'ять поколінь.
VІІІ. Підсумок уроку.
- Ось і підійшов до завершення наш урок. Що нового і цікавого ви дізналися? Чого навчилися?
Хвилинка цікавинки.
Колись, в стародавній Україні плелися вінки з піря. В одній весільній пісні співається так:
- Летів чорностай через став
Золотії пір’ячка випускав
То підіть,дівчатка, позбирайте.
Марусі віночок завивайте.
- Я вважаю,що наш урок трудового навчання вдався. Наш вінок милує око, хвилює нашу душу, міцно прив’язує наші серця до рідної домівки. Він оберігає наше щастя. Всім спасибі за вміння і наполегливість. А на згадку про наш урок отримаєте приємний і потрібний сувенір.

Броваренко Алла Миколаївна

Категорія: Уроки | Додав: (19.05.2014) | Автор: Броваренко Алла Миколаївна
Переглядів: 1066 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!