Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Водойми України
Мета. Ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); загальнокультурна компетентність ( розвиток мовленнєвих здібностей та норм відповідної культури, опанування моделі толерантної поведінки ); громадянська компетентність (усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ); здоров’язбережувальна компетентність ( уявлення і поняття про безпечну поведінку, взаємозв’язок організму людини з природнім оточенням ); компетентність з ІКТ ( здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією, вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою ); соціальна компетентність (здатність продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі ).

Предметні компетентності: інформаційна (обробка та класифікація інформації), самоорганізаційна (планування діяльності та чітке виконання алгоритму), комунікативної (вміння виступати, відповідати на запитання, задавати запитання, висловлювати власну позицію); формування вмінь виокремлювати найважливіші ознаки предметів природи; формування елементарних уявлень і понять про об’єкти та явища природи, їхні взаємозв’язки та залежності у системі «природа – людина»; формування мисленнєвих дій та операцій шляхом аналізу, порівняння, узагальнення й класифікації природних об’єктів; оволодіння початковими науково-дослідницькими вміннями під час проведення спостережень та дослідів; засвоєння традицій українського народу у ставленні людини до природи.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати:
 учні знають водойми України;
 знають будову річки;
 вміють показувати та позначати водойми на карті.

Обладнання: картки з текстами, фізична карта України, комп’ютерна презентація, картки відкриттів, з тестовими завданнями.

Хід уроку 

I. Організаційний момент
- Діти, сьогодні у нас на уроці гості. Привітайтеся, будь ласка, з ними.
- До нас завітав ще один гість. Погляньте на дошку. Так, це, звичайно Капітошка. Він завітав до нас зі своїми друзями – краплинками. На кожній з них є завдання, які ми з вами маємо виконати протягом уроку.
Виконавши завдання, ми відкриємо скарб.

ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
- За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Хмельницькій загальноосвітній школі №21, а зокрема в 4 класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості посмішок. Нашій вчительці і всім присутнім синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
Але це, звичайно, жартівливий прогноз.
- А насправді сьогодні на території міста Хмельницького спостерігається така погода (температура, вітер, опади).
- А що народний прогностик нам прогнозує?
Йде перший місяць зими, 19 грудня – День святого Миколая, в народі кажуть, якщо великий іній – на гарний врожай, морозяний день – на урожай хліба і городини.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Природничий диктант.
Територія суші, що має рівну поверхню, — це… (Рівнина).
Рівнини поділяються на… (Низовини і височини).
Низовини позначають на карті… (Зеленим кольором).
Височини позначають на карті… (Жовтим і світло-коричневим кольорами).
На півночі України розташована… (Поліська) низовина.
Південь України займає… (Причорноморська) низовина.
Невелике заглиблення з крутими схилами — це… (Яр).
Гори — це… (Ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами).
Гірський хребет — це… (Ряд гір).
У західній частині України простяглися гори …. (Карпати)
На Кримському півострові дугою височіють … (Кримські) гори.
Найвища вершина Карпат … (Говерла).
Взаємоперевірка олівцем виставляємо + або - . Правильні відповіді на слайді.

ІV. Актуалізація опорних знань.
Гра «Музична скринька»
Звучать уривки з пісень про Дніпро, озеро, джерело, море. Діти називають про що йдеться в піснях.
- Як можна замінити одним словом джерело, річка, озеро, море. (Водойми). Слайд.

V. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
- Хотіли б ви зробити нові відкриття про водойми України?
- Чи зацікавила вас тема уроку?
- Які відкриття очікуєте зробити на сьогоднішньому уроці?

VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розрізняють штучні І природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що створені людиною, називаються штучними.
- Ми на початку уроку навели приклади яких водойм? (Природних). Слайд.
- А штучні водойми – це водосховища, ставки. Слайд.
- Сьогодні ми з вами будемо знову працювати в групах. Кожна група має свою назву згідно назви водойми , яку будуть вивчати.
Але спочатку пригадаємо правила роботи в групах. Слайд.
1.Обговорюйте тихо, ввічливо, почергово.
2. Намагайтесь дійти спільної думки.
3. Запишіть охайно результат.
2. Робота з підручником (стаття «Водойми України»ст..110)
Група «Джерело» ст..110 Заповніть щоденник відкриттів
Пошуковець. Джерела Хмельницької області
Джерельна вода не завжди буває тільки чистою та холодною, часом це вода з підвищеним вмістом деяких хімічних елементів і сполук, а також газів, що справляють цілющий вплив на організм людини. Хмельниччина одна з небагатьох областей України з-під землі якої б’ють мінеральні джерела. Це родовище Збручанське (типу «Нафтуся»), Новозбручанське, Полонське (радонові), а також у Кам’янець-Подільському і Дунаївецькому р-нах, «Кам’янець-Подільська» вода, «Оболонська-2» (з-д «Оболонь», Красилів). Слід зазначити, що зловживання мінеральною водою, особливо для хворих, може призвести до важких наслідків для здоров’я, тому вживати її рекомендується тільки з поради лікаря та в рекомендованій ним кількості.
Група «Річка» ст..111-113 Заповніть щоденник відкриттів
Пошуковець Річки Хмельниччини
По території Хмельницької області протікає понад 3 тисячі річок і потічків. Найбільші ріки – Дністер, Південний Буг, Горинь, Случ, Збруч, Смотрич, Хомора. Область має 60 водосховищ. Найбільші водосховища – Дністровське та Щедрівське на Південному Бузі. По запасах водних ресурсів регіон займає 6 місце в країні.

Група «Озера і болота» ст..113-115 Заповніть щоденник відкриттів
На території Хмельницької області озер мало. Святе озеро — найбільше озероХмельниччини. Належить до групи заславських озер розташованих на території Ізяславського лісництва.
В Славутському районі є місцина під назвою «Блакитні озера». В минулому – кар’єри, де видобували пісок, в результаті чого утворився каскад штучних озер. Цю місцевість називають «Блакитними озерами» тому, що в цьому лісі приблизно 16 озер. Озера глибокі, з чистою й прозорою водою – через піщане дно й велику кількість артезіанських джерел, які піднімають на поверхню льодовикову воду докембрійського періоду. Водяться щука, короп, червоноперка, карась, лин, окунь, рідкісні блакитні раки. Зустрічаються дикі качки, лебеді.

Група «Моря» ст..115-116 Заповніть щоденник відкриттів
Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя.
Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

Заповніть щоденники відкриттів
3. Кожна група представляє свій проект за поданим планом. Слайди.

VІІ. Фізкультхвилинка.

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра « Відгадай водойму за позначкою». Слайд.
Розмежуй поняття
            РІЧКА     вода тече      ОЗЕРО
                      стояча вода
                                             два берега
              зі всіх сторін суша
2. Гра «Так чи ні»
Водойми бувають природними і штучними. (+)
Ріка Дніпро найбільша річка в Україні. (+)
Азовське море є глибшим за Чорне. (-)
Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

3. Інсценізація казки про золоту рибку на сучасний лад.
Автор. Пішов дід на річку ловити рибу. Раз закинув вудку у воду, піймав порожню пляшку з соку, вдруге - витягнув порваний черевик, втретє закинув вудку і впіймав маленьку рибку. Шкода стало рибинки і вирішив він її відпустити назад в річку.
- Нехай підростає!
Автор. І тут рибка заговорила людським голосом:
- Не кидай мене назад в річку! Краще кинь в акваріум з чистою водою. Немає більше сил жити в цій річці!
Вчитель. – Чому рибка не захотіла повернутися в річку?
- Яка небезпека очікує рибку і всіх жителів водойм?
- Що люди не повинні робити?
5. Гра «Допоможи Водяному» (Звучить уривок пісеньки)
-Діти наш Водяний засумував. Жителі його озера розгубились. Допоможіть їх віднайти. Слайд.
Дельфін, очерет, карась, акула, чапля, жаба, латаття, медуза, краб, рак.

ІХ. Домашнє завдання Слайд.
Розказати батькам про водойми України,ст..110-116
За вибором – намалювати малюнок, написати вірш, пісню, загадки про водойми України.
Написати пам’ятку охорони водойм нашого міста.

Х. Підсумок уроку.
1. Вправа «Мікрофон»
- Чого навчив вас сьогоднішній урок?
- Чи виправдав урок ваші сподівання?
2.Покажіть ручками настрій, з яким ви залишаєте урок.
3. Відкриття скарбу.


Додаток до уроку
Карта відкриття
Джерело

1. Джерело – це __________________________________________________
_______________________________________________________________ .
2. Частина ___________ і _________ води просочується в землю, проходить крізь ___________ і _______, але затримується _______. У місцях, де глина підходить ____________________________, вода витікає на ____________.
3. Джерельна вода _________і _________, бо проходить через шар _______
і очищається від _____________.

Карта відкриття
Річки України
1. Кожна річка має витік - _______________________. Витоком може бути __________, ___________, ______________ або _______________________.
2. Заглиблення по якому тече річка, називається ______________________.
3. Гирло – це ___________________________________________________ .
Річки впадають в __________, __________, _________________________.
4. Кожна річка має ___________ і ___________ береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у ________________ течії. Праворуч буде ____________ берег, ліворуч - __________ .
5. Найширша і найдовша річка України ______________. Бере початок на території ______________, тече через _________________. Несе свої води з ________ на ___________.
6. До великих річок України належать _______________________________.

Карта відкриття
Озера і болота
1. Озеро - _______________________________________________________
________________________________________________________________.
2. Озера бувають ________________________________________________
_______________________________________________________________ .
3.Озера поповнюються водою __________, ________________, _________ і _______________ водою.
4. Найбільше прісне озеро ______________,
Найвідоміше солоне озеро ______________.
5. Болото - ______________________________________________________.
6. В Україні найбільше боліт на ____________________________________ .

Карта відкриття
Моря України
1. Море - _______________________________________________________
_______________________________________________________________.
2. Вода в морях _________________________________________________.
3. На півдні Україну омиває _________________________ море.
На південному заході - _____________________________ море.
4. Чорне море з’днане з Азовським морем ____________________протокою.
5. Найбільша глибина Чорного моря - ______________м, Азовського моря ____________м.
6. Взимку Азовське море _________________.
Категорія: Уроки | Додав: hasida6287 (10.10.2013) | Автор: Хемич Наталія Миколаївна E
Переглядів: 3830 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!