Ввічливим і чемним бути приємно - Класні виховні заходи - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Ввічливим і чемним бути приємно

Тема. Ввічливим і чемним бути приємно.
Мета. Формувати навички культурної поведінки, дружні відносини між учнями класу. Розширити словниковий запас учнів словами ввічливості. Виховувати повагу до однолітківта людей, старших за віком.
Обладнання. Правила ввічливості, книга ввічливості, слова ввічливості.

План заняття:
1. Створення проблемної ситуації.
2. Слово вчителя.
3. Форми традиційного вітання.
4. Гра «Встав чарівне слово»
5. Гра «Смачного»
6. Фізкультхвилинка
7. Робота в групах (деформовані речення)
8. Підсумок заняття

                                                                      Хід заняття
1. Створення проблемної ситуації.
Недавно я їздила у гості до своєї старенької бабусі і вона розповіла мені, що…
МІCТО НАВПАКИ
..Булo колись на біломусвіті мiсто. Всi жителі його хворіли на страшну хворобу — нечемність.
При зустрічi вони не віталися oднe з одним.
Прощаючись, не говорили «до побачення» або «На все добре».
3а столом розмовляли з повним ротом, совали ногами.
Тут сильні ображалиc лабких. У транспорті діти не поступалиcя місцем літнім людям.
Хлопчики штовхали дiвчаток i не вибачалися, заходили першими, у двері. Дуже гидке булoмiсто!
Мені дуже прикро стало, бо дуже часто такі ситуації я зустрічаю зараз, у наш час, у нашій школі. І я вирішила, що на сьогоднішньому уроці ми разом з вами повинні створити «Велику книгу ввічливості», записати туди всі правила та закони культурної поведінки, яких ми з вами будемо дотримуватись впродовж усього життя, і передамо цю книгу нашим наступникам, щоб і вони вчились цих правил. Ну що, допоможете мені?
2. Слово вчителя.
- Багато років тому, коли людина стала перетворювати навколишній cвiт, робитийого кpащим, цікавим, з'явилася культура. Виникла необхідність y спілкуванні з іншими людьми, yпевних правилах взаємин. Ішов час,мінялися люди, їхнє життя, поведінка. Змінювалися уявлення про тe, що тaкe добре, що погано, щo прийнято в суспільстві, a що - ні, - змінювався етикет. Якщо людина дозволяє собі робити тільки те, що їй хочеться, незважaючи на оточyючих, про такуговорять, що це не вихованa людина, яка не дотримується правил етикету. Taкiлюди не викликають поваги.
Доволічасто зовні красива, акуратноодягненалюдина поводиться грубо, непристойно. Навітьїїзовнішнійвигляд не можезмінити думку оточyючих про неї. Iнавпаки, є люди не дужекрасиві, не модно одягнені, але дуже добрi, чуйні та ввічливі. 3 ними завждихочетьсяспілкуватися бутипоруч з ними. Культурна i ввічливалюдинаніколи не скривдить, не стане кричатий ображати, тому щoзнає, що це некрасиво.
І зараз ми звами утворимо першу сторінку:
Ввічливість – це якість людини, яку вона виховує в собі сама.(Визначення на дошці).
- Як ви розумієте це визначення? Це і буде Нашою першою сторінкою.
Етикет – це правила поведінки в суспільстві, людських взаємин, правила ввічливості.(визначення на дошці). Це і буде другою сторінкою нашої книги.
- Що ви кажете мамі і татові, коли прокидаєтесь; своїм друзям і вчителям, коли приходите до школи вранці?
- Якими словами ви привітаєтесь зі своїми знайомими коли будете іти після уроків додому?
- А ввечері, коли сонечко посилає нам свої останні привітання і ховається за горизонт? Це і є ввічливі слова і вони будуть у нас наступною сторінкою нашої книги.
3. Форми традиційного вітання.
Правильно,спілкування людей розпочинається, власне, з вітання. В українціввоно становить доситьскладний ритуал, якийвключає і жести, і міміку, і словесніформули.
Загальнопоширеним способом вітаннятрадиційнобулирукостискання та слова «Добрий день» («Добрий ранок», «Добрийвечір») чи «День добрий». Ця форма варіювалася по окремихрегіонах. На Поліссі середч оловіків прийнятим був потиск рук, а добре знайомі жінки при зустрічіцілувалися і обіймалися, говорячи «Слава Богу». На Волині чоловіки обов’язково знімали капелюха, а вітаючи жінку, цілували їй руку; звичною формою вітання тут було «Слава Ісусу Христу» і відповідь — «Слава навіки». На Поділлісловесна формула буларізноюсередрізнихвіковихкатегорій: молодь, вітаючись, казала «Добрий день» або «Слава Ісусу», старші — «Слава Богу». При цьомучоловікиобмінювалисярукостисканнями, жінки — поцілунками. У південних районахПоділлясловесна формула вітаннябулаіншою: «Добридень» або «Помагайбіг».
На свято світлої Паски віталися, прийнято і зараз, «Христос Воскрес» і відповідали «Воїстину воскрес», А на Різдво – «Христос ся рождає», і відповідали «Славімо його».
Ці слова вітання і будуть наступною сторінкою нашої книги.
- А хто з вас знає якісь інші способи вітання?
НАBІЩО ЗНІМАТИШАПКУ
Колись люди ходили оз6роєні. Їдyчи з дому, одягaли кольчугу, важкiлати, голову ховали пiд залізнийшолом. Перестyпаючи поріг до6рої людини, мандрівний лицаpзнімаєсвійшолом i несе йогoypyцi.
- Я тебе не боюся, - говорить вінцим жестом господареві. — Бачиш, моя голова вiдкритa. Я тoбiдовіряю. Ти — хороша людина, не гра6іжник i не зрaдник.
Знімаючи шапкy, ти показуєш господарям, що поважаєш дім, y який зайшов, поважаєш людей, що живyть y ньомy, віриш y їхню порядність, y хороше стaвлення до тебе.
Скинувши рукавичку i подавши руку, людинапоказувалазустрічному, щоypyцi не тримаєзброї.
А ще на Україні існує звичай, коли дорогих гостей зустрічають хлібом-сіллю на вишиваному рушнику, що символізує гостинність господарів. Вони одягають український одяг і цим показують свою любов до Батьківщини, і запрошують словами «Ласкаво просимо» гостей до хати. А гості в знак поваги до господарів в знак поваги та вдячності прощаючись кажуть: «Дай Вам, Боже, щастя! Бувайте здорові!». І ці слова будуть у нас наступною сторінкою.
- А я ще розкажу вам якими способами вітаються люди в різних країнах.
•Pосія, Україна, Білорусь. люди при зустрічі бажають один одному здоров'я i обмінюються дружнім рукостисканням.
ВНімеччині. Строго! До 12 ;дня гoвopять "Добpий ранок", з 12 до 17-"Добрийдень", після 17-"Добрий вечір"
• Малайзiя. Питання: "Kуди тийдеш". Відповідь: "Пoгуляти".
• Ізраїль. Люди один одному говорять "Світ вам!"
• Іpaн. Люди один одному говорять "будь весел!"
• Італія. Людиодин одному говорять«Чао!».
• КраїниЛатинськоїАмерики. При зустрічіприйнято обійматися.
• Лапландія (рeгіонyФiнляндii, Швеції'іiНорвегії). При зустрічі люди трутьсяодин об одного носами.
•Японія. При зистрічі люди кланяютьгя одним з трьохвидів пoклонів: найнижчим, сepeднiм або легким.
• Індія. Людинa знак вітання руки складають докупи i шанобливопритискуютьїхдогрудей.
• Caмoa (острівна держава в Тихому oкeaні). при зустрічі люди обнюхують один одного.
• Ти6ет (рeгіoн Китаї). При зустрічі люди знімаютьголовнийy6ipправоюрукою; а ліву руку закладають за вухо і висовуютьязик.
• В деяких африканських племенах при зустрічіприйнятoплювати один на
Одного,якщо в тебе не плюнули - цеознакаповної неповаги.
• B деяких індіанських племенах в Амеpиці при зустрічі тpе6а сісти навпочіпки. Така поза вважаєтьсянаймиролюбнішою.
• Монголія. При зустрічі люди говорять один одному чи "Здорова ваша xyдoбa?".
• Представникиякогось народу в Китаї при зустрічі cаміco6iпотискають руку.
- Дітки, а зараз послухайте віршик, який мені розповів один хлопчик з нашої школи.

ПІCHЯ ПРО ЧЕМНОГO ХЛОПЦЯ МИКОЛУ
Чемний xлопець наш Миколa —
знають всі npo це y школі.
після «Здрастуйте» кивне —
щe й картузика зніме.

Та в канікулиніколи
HeвклоняєтьсяМикола.
Як назустрічвчительйде,
Він i оком не мигне.

A як знову пiде в школу,
Стане чемнимнашМикола.
Після «здрастyйте» кивне –
Ще й картузикa зніме.

- Що, на вашу думку, Миколка зробив неправильно?
- Де і коли ми повинні вести себе ввічливо?
- А зараз подивіться сюжет, і подумайте кого ми можемо назвати ввічливим, а кого ні і чому? (Коло дверей у клас зустрілись Дмитрик і Оленка. – Привіт! – привітався Дмитрик і першим зайшов у клас.)
- І ще один сюжет, і подумайте, чому засмутилась вчителька? (У шкільному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Ігор побачив свою вчительку і привітався «Добрий день, Валентино Петрівна!»)
- А ще я знаю, що наші хлопці Сашко та Владик ходили в гості. І як там все було зараз вони нам про це розкажуть:

НЕКУЛЬТУРНІ ХАЗЯЇ
У неділю із гостей хлопчики вертaлись.
A дружок у них пита: «Як вам гостювалось?».
— Та нічого, все як слід... Тільки 6ачиш, друже,
B тому домі хазяї некультурні дуже.
Некультурн іхазяї, гру6і, нехороші,
3 нас при вході не зняли шапки i калоші.
Навіть з наших кожyшин снігуне струсили.
То ми так як увійшли і до столу сіли.
- Чемними були хазяї?
- А хто був нечемним? Чому?
- Що ж повчимо цих хлопців чемності?
- А що повинні були зробити хлопці, йдучи додому? (Подякувати).
- Якими словами дякують?
Дякую! Спасибі! Красно дякую! Щиро дякую! Велике спасибі! І ці чарівні слова будуть наступною сторінкою нашої книги.
Запамятайте: У сиву давнину, коли хотіли віддячити за добру справу, говорили «Спаси Вас Бог!». «Спаси Бог» перетворилося на коротке «спасибі».Є й приказка: «Свого спасибі не шкодуй!». А чому так кажуть, послухайте оповідання «Навіщо говорять спасибі.» В. Сухомлинського.
Дрімучим лісом ішли два мандрівники — дідусь i хлопчик. Було жарко, їм хотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилились, напилися.
Дідусь сказав:
— Спасибі Toбi, струмку!
Хлопчикусміхнувся.
— Чому ти усміхаєшся, хлопче?— запитав дідусь.
— Навіщо ви, дідусю, сказали струмочку «спасибі»?Адже він нежива icтoтa, не дізнається про нашу подяку, не почує ваших слів.
Це так. Якби води напився вовк, він би, може, й не подякувавби. Ми ж не вовки, a люди. A знаєш, для чого люди говорять«спасибі»? 3наєш, кого цим словом вшановують, звеличують, підносять?
Хлопець замислився. Він ще ніколи не думав над цією мудрою істиною. Tепер же був час подумати: шлях через ліс бувще довгий.
- То навіщо говорять спасибі?(щоб висловити свою вдячність)
- А тепер давайте пограймо гру «Встав чарівне слово»
1. Розтопить серце всякого чарівне слово (дякую).
2. За смачний обід і ситний скажем мамі ми (спасибі).
3. Зазеленіє навіть пень, коли почує (добрий день).
4. Коли лягає сонце й зоря ляга на плечі,
Серед знайомих голосів ми чуєм (добрий вечір).
5. Розтане навіть крига від слова теплого (спасибі).
6. Щоб зустрітися знову в годину призначену,
7. Кажу я завжди щиро вам (до побачення).
8. Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно (вибачаюсь).
9. І в Україні і в Словаччині
Всі кажуть на прощання (до побачення).

А зараз розглянемо ось цей малюнок:
- Хто з дітей дотримується правил етикету?
- Назвіть грубі помилки хлопчика.
- Чи хотіли б ви сидіти за одним столом із таким хлопчиком?
- Із якого ввічливого побажання ми зазвичай починаємо сніданок, обід, вечерю? (Смачного, Приємного апетиту!). Ці слова і будуть наступною сторінкою нашої книги.
- Ну що, хлопці, зрозуміли свої помилки? Зрозуміли як себе вести в гостях?
(Так, ми все зрозуміли, вибачте нам, будь ласка.)
Добре побажання «смачного» справді зробить приємним i смачним ваш cніданок, обід i вечерю. A щоб ви не забували цю ввічливу фразу, пограймо y гру, яка так i називається «Смачного».
Ведучий кидає м'яч будь-кому з дітей, називаючи смачні страви (наприклад, цукор, борщ, котлети, торт i т. д.). Дитина повинна cпіймати м'яч, сказавши при цьому заповітне слово «Смачного» і відправляє м’яч ведучому.
Якщо якийсь гравець забув вимовити «ввічливе» слово, він виходитьзгри.
Цю саму ГРУ можна ускладнити, додаючи до назви їстівного назву неїстівного.
- Молодці! Дуже гарно і дружно ми звами погралися, а тепер подивіться на ось цей малюнок і скажіть чому посварилися діти?
- Як вони помирилися?
- А які у вас були ситуації з друзями і як вони закінчилися?
- А тепер подивіться сюжет, як посварилися і помирилися дві подружки.
- А тепер прочитайте прислів’я і поясніть мені як ви його розумієте:
Коли у друзів лад – усякий тому рад.
Це прислів’я і буде наступною сторінкою нашої книги.
А зараз так як дружно працювали, давайте так і дружно відпочинемо.
I. Фізкультхвилинка.
- Молодці. А зараз давайте ще пограємось в групах. Завдання для груп:
1 група: скласти правила поведінки в театрі. (деформовані речення ).
- Якщовипомилилися номером, - вибачтесь.
- Напочаткурозмовислідпривітатися.
- Не займайте телефон більшеніж на 15 хвилин.
- Не телефонуйтезнайомимпізнішедесятоївечора та ранішевосьмої ранку.
- Знявши слухавку, скажіть: «Алло». Це своєрідна перевірка зв'язку.
- Якщо до вас прийшлигості, а в цей час вам хтось зателефонував, домовтеся, що ви передзвоните, щойно звільнитеся.
2 група: скласти правила розмови по телефону. (деформовані речення).
- Требавчасноприходити і займатимісця.
- Якщоспізнився - почекай антракту.
- Заходь обличчям до сидячих людей.
- Не розмовляй під час вистави.
- Не можна їсти під час вистави.
- Перед входом в зал здай верхній одяг в гардероб.
3 група: скласти правила поведінки в транспорті. (деформовані речення).
1. Допоможіть увійти і сісти будь-якій немолодій людині, чи жінці з дитиною, чи дівчині.
2. Зайшовши, поводьте себе спокійно, не наступайте на чужі ноги.
3. Якщо ви зайняли вільне сидяче місце, звільніть його для похилого віку жінки чи чоловіка, чи жінки з маленькою дитиною.
4. При виході подайте руку кому це необхідно.
5. Не можна грати на музичнихінструментахчивключатиголосномагнітофон;
6. Не можнаїсти, боможнавипадковозабруднити кого-небудьчи себе самого;
7. Не можнавикидатисміття через вікно;
8. Не можна їздити в брудномуодязі.
9. Не можна голосно розмовляти.

10. Підсумок заняття
Існує багато правил культурної поведінки. Із деякими з них ми продовжимо знайомитися на інших заняттях, деяких вас навчитьжиття. Треба тільки твердо знати: якщо прагнеш справді стати по-справжньому культурною людиною – вчися протягом життя, спостерігай, міркуй, виховуй себе.

Добримбyти — зовсім це не просто,
Не залежить доброта від зросту.
Не залежить доброта від віку,
До6рим треба бyти нам довіку.

Тільки треба, до6рим бyти
І вбіді про друга не забути,
I зaкрyтиться Земля скоріше,
Якщобyдем я і ти добріші.
Доброта з роками не старіє,
Добротa від холоду зігріє,
Якщо доброта, як сонце світить,
То радіють i дорослі, й діти.

Категорія: Класні виховні заходи | Додав: валя1529 (12.10.2014) | Автор: Симчук Валентина Петрівна E
Переглядів: 2624 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!