Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Загальне поняття про прислівник
Хмельницьке навчально – виховне об’єднання № 28 

Урок української мови в 4 класі 

Вчитель: Глушман Валентина Дмитрівна 

Тема: Загальне поняття про прислівник
Мета:
- ознайомити учнів з основними ознаками прислівника;
- вчити дітей розпізнавати прислівники серед інших частин мови;
- показати роль прислівників у мові;
- збагачувати мовлення дітей;
- повторити і закріпити знання дітей про частини мови;
- виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання:таблиця по темі, ребуси, квіти із паперу, хмаринка, сонечко, картки.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.
Вже дзвінок сигнал нам дав
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
Наш урок розпочинаймо.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Робота над загадкою:
Роботящу вдачу має
Землю рястом засіває,
Заквітчає яр, і поле,
Принесе у ліс обнову.
Відгадали, хто вона?
Ну, звичайно, це... (весна)
- Які ознаки весни ви знаєте?
- Так, приходить весна, приносить нам тепло, все оживає: розпускаються
дерева, розцвітають квіти. І все це залежить від того, скільки свого тепла пошле нам сонечко. Квіти, коли їм холодно, чи йде дощ, а також: ввечері стуляють свої пелюстки.
- Але що ж це трапилося з нашими квіточками?
- Та це Хмаринка затулила Сонечко і сказала:
Можливо сонце й буде Сьогодні ще світити,
Якщо усі мої завдання
Ви зможете зробити.
- Ну, що ж спробуємо допомогти квіточкам?
- Чи знаєте ви таємниці дієслова і які саме, на відміну від інших частин мови?
- змінюються за часами;
- змінюються за родами в минулому часі,

- змінюються за особами в теперішньому часі;
- визначаємо дієвідміну;
- визначаємо завершену і незавершену дію.
- А як вимовляються і пишуться дієслова із часткою - ся?
шся - [с' : а]
ться - [ц' : а]
- Хмаринка задоволена вашими відповідями і відкриває трішечки Сонечка - і розпускається квіточка. Але тут же Хмаринці знову стало цікаво, чи вмієте ви працювати завзято. Для цього вона пропонує виконати завдання за вибором.

1. Вставити пропущені дієслова, 
                                       1. Вставити пропущені закінчення і 
щоб вийшло прислів'я.                                           
                визначити дієвідміну. 
                                                                                   
З ким…, від того ….                                                               Він зустріча...я, труд...я,
Грамоті... - завжди....

Тяжко там..., де діло.... віта...яг запізн...я;                              
Мудрим ніхто..., а.... ти одяга...я, вч...я,
                                                                                               
поверта...я, смі...я.

поведе [с': а], набере [с': а],
вчи [ц': а], пригоди [ц': а],
живе [ц': а], не роби [ц': а],
не родив [с' а], навчив [с' а].
- Ви так гарно справилися із завданням, одержали хороші оцінки, що від сонячного проміння розпустилося аж 2 квіточки. Ну що ж крокуємо далі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Повторення про частини мови.
Сьогодні Хмаринка пропонує нам зустріч ще з однією частиною мови. Але спочатку гостя хоче подивитися, які частини мови ви вже знаєте. Тому на сьогоднішньому уроці ми їх повторимо. Я показуватиму назву, а ви наводите лише приклади.

2. Пояснення нового матеріалу.
а) На останній пелюсточці заховані слова — незнайомці. Якщо ви зможете їх відшукати, то Хмаринка ще трішки дозволить Сонечку виглянути. Послухайте тексти:
Повіяв легенький вітерець. Зранку повіяв легенький вітерець.
Лопотіли осички. Угорі лопотіли осички.
Похитувалася папороть. Внизу поважно похитувалась папороть.
- В якому з текстів повніше змальовано картину природи?
- Які слова допомогли краще уявити ранок в лісі?
Прочитайте: зранку, угорі, внизу, поважно.
- На які питання відповідають ці слова?
- Хто знає, яка це частина мови?
- Отже, слова: зранку, угорі, внизу, повалено - прислівники.
Хмаринка дуже рада за вас, діти, і відкриває ще частинку сонечка.

б) Інтерактивна вправа «Пошуки людського скарбу»
Для груп готуються картки із записом прислівників, в яких треба вставити пропущені букви та пояснити їх правопис.

Пошуки людського скарбу

Знайди когось. Хто може вставити пропущені літери і пояснити…..
В . ечері
Щоден . о
Попер . ду
На пам'ять
С . огодні

- Яка роль прислівників у мові?
- Послухайте вірш Л.Лужецької і тоді, можливо, зможете дати відповідь на
запитання.
Ознаку дії називає,
А також місце, час, причину
Цієї дії визначає.
І кожен цю частину знає.
Бо це — прислівник — всім відомий
Незмінна ця частина мови.
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.
Прислівників багато в мові,
І всі яскраві, всі чудові!
А щоб здобути знань основи,
Вивчімо цю частину мови!
- То яка ж роль прислівників у мові? (Вони виражають ознаку дії і вказують де або коли ця дія відбувалася).
- Без прислівників не обходиться наше мовлення, ми вживаємо їх повсякчас, і ви ще раз переконаєтесь в цьому, попрацювавши над правилом та вправами.
3. Робота над правилом (парна робота )
- Що означає прислівник?
- Яка це частина мови?
- На які питання відповідає?
- Наведіть приклади (парами). З якою частиною мови зв'язаний в реченні?

IV. Фізкультхвилинка
- Діти, подивіться, в нас знову розкрилася квіточка. Вона пропонує вас самим
порадувати сонечко, і трішки відпочити.
- Чи знаєте ви пісеньку про сонечко? Яку? «Вийди, вийди, сонечко»
- Сонечку дуже сподобалась ваша пісенька і воно радо допомогло розкритись ще
одній квіточці.

V. Робота з підручником.
- Хмаринка хоче дізнатися чи вмієте ви працювати з підручником.
а) Вправа 157 - з коментуванням.
- Прочитайте, що потрібно зробити у вправі.
б) Вправа 158.
Робота над словниковими словами.
- На які питання відповідають ці слова?
- Яка це частина мови?
- Запам'ятайте! Ці слова - прислівники і вони завжди пишуться разом.
- Які ще словникові слова - прислівники ви знаєте?
в) Вправа 160.
- Завдання. Списати 1-й абзац.
г) Гра „Знайди стежку додому" ( робота в групах )
- Розподілити прислівники за питаннями:
як? де? коли? куди?
Вчора, вперед, напам'ять, зліва, щотижня, вдома, навесні, наверх, вдалині, насухо, вранці, додому.
д) Розгадування ребусів.
- За хорошу працю та старанність на уроці Хмаринка дарує вам кілька ребусів і
хоче знати, які ви кмітливі та розсудливі діти.

VI. Узагальнення знань учнів.
- Вибірковий диктант.
- Останнє завдання: розгадайте загадки і виберіть лише прислівники.
1) Він маленький, він біленький,
Має ніженьку тоненьку.
З ним легенько вітер грає,
Все гойдає, колихає,
Сповіщає рідний край:
- Гей, весна прийшла! Стрічай! (Підсніжник)

2) Я найперша квітка в гаю,
Синім цвітом зацвітаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку! (Пролісок)
3)Стоїть тоненький стовпчик, Наче риска, а зверху - білих ліхтариків низка. (Конвалія)
4) Маю п'ять пелюсток
І напівкруглий зелений листочок. А серединка у мене жовтенька, Личко не кругле, а трохи довгеньке. Квітка я ніжна, низенька, дрібна, А як запахну - одразу приходить весна. (Фіалка)

VII. Підсумок уроку.
- То з якою частиною мови ми сьогодні познайомились?
- Що ви про нього знаєте?
- Ось і розквітли всі квіточки. І Хмара безсила перед знаннями:
Молодці, мої малята. Мої хлопчики й дівчата. І Дмитро, і Юля і Аліна теж Радості немає меж! Працювали добре ви, Врятували квіти від біди.
- Хмаринка бачить, що ви гарно справилися з усіма завданнями, щиро вам
дякує, дарує вам чудову галявину із різнокольорових квітів і прощається з
вами, тому що спішить до інших хмаринок, які вже зачекалися на неї, щоб
потім знову повернутися до вас теплим весняним дощиком.
Категорія: Уроки | Додав: (21.10.2013) | Автор: Глушман Валентина Дмитрівна
Переглядів: 1884 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!