Закріплення знань учнів про прикметник як частину мови. 3 клас - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Закріплення знань учнів про прикметник як частину мови. 3 клас

Тема. Закріплення знань учнів про прикметник як частину мови.
Мета. Закріпити та узагальнити знання учнів про прикметник як частину мови;розвивати вміння вживати у своєму мовленні різні форми прикметників у сполученні з іменниками; збагачувати словниковий запас;виховувати інтерес до творів Т. Г. Шевченка, патріотичні почуття.
Обладнання. Мультимедійний проектор, портрет Т. Г. Шевченка,, конверти із роздатковим матеріалом, малюнки до творів Т. Г. Шевченка , «Кобзар» Т. Г. Шевченка, аудіозапис пісні «Реве та стогне Дніпр широкий», рушник, таблиця аналізу прикметника як частини мови.
Тип уроку. Інтегрований.
Епіграф .

Україна без Шевченка – тіло без душі.
Світ без Шевченка – небо без землі.

 

Раїса Молчанова

 

Хід уроку


І. Організація класу.
Ранок! Сонце в небі піднімається,
А наш третій клас із гостями вітається!
Учні. – Добрий день!
Ми веселі і кмітливі ,
Серйозні і не пустотливі,
Допитливі, цікаві, чемні,
В розмові зі старшими приємні.
Сідайте правильно і зручно. Мені дуже приємно бачити вас із гарним настроєм, готовими до творчої, натхненої роботи.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Сьогодні на уроці ми будемо:

Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно, плідно працювати.
(Виходять учні)
1.Будем рідну мову
Дружно ми вивчати,
Розберемо кожне слово
Щоб її нам краще знати.

2. Бо вона така чарівна,
Мелодійно так звучить,
Поміж мовами – царівна,
Як без неї в світі жить?

3.Тож вивчайте рідну мову
Вже тепер, з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ.

4. Бо вона нам найрідніша,
Зрозуміла і ясна,
Поетична, найсвятіша
І чарівна, як весна.
- Дякую, діти, за такі гарні слова .
- Які заклики лунали у віршах? (Щоб вивчати рідну мову.)
- Для чого її вивчати? (Бо вона нам найрідніша, найсвятіша. Для того, щоб наше українське слово звучало на цілий світ.)
(Стукіт у двері. Заходить Мовна царівна.)

Мовна царівна. – Добрий день!
Я – Мовна царівна,
Сувора королівна.
До вас у скрутний час прийшла,
Бо чорна біда мене привела.
Зник безслідно мій вірний підданий Прикметник! А як без нього у моєму Мовному королівстві?! Підкажіть но, що робити ? Як прикметника знайти?
- Діти, допоможемо Мовній царівні? (Так.)
- Думаю, що ми зарадимо твоїй біді. І я вже знаю як! Для цього, діти, нам потрібно пригадати все, що ми вивчили про прикметник як самостійну частину мови: його граматичні ознаки та лексичне значення у мовленні.
- А почнемо ми з того, до чого закликали нещодавно учні. Будемо старанно і наполегливо вивчати рідну мову, щоб наше українське слово звучало на цілий світ.
2.Загадка.

Відгадайте, що у мене в руках? Підказка.
Це образ людини, про яку можна сказати: апостол правди і науки, геній, пророк, поет, світоч української літератури, борець з несправедливістю, художник. (Портрет Т. Шевченка)
3.Слово вчителя. Шевченко – геній і пророк.
Наша Матір –Україна виростила і виховала багато талановитих письменників-патріотів, які розвивали, возвеличували своєю невмирущою творчістю нашу українську мову. Одним із них був Т. Г. Шевченко. Його постать відкриває когорту геніїв людства – і нікого попереду! Шевченко немає собі рівних. Всесвітня слава буде рости сотні і тисячі літ. Народи 6-ти континентів, разом з Україною 9 березня вшановували 200-літній ювілей від дня народження Т. Г. Шевченка. Унікального й універсального генія,подвижника духовної і національної ідеї, пророка і світоча української нації, борця за правду і справедливість.
4.Каліграфічна хвилинка.
- Розгорніть зошити , запишіть число, класна робота.
Щоб до письма приступати,
З каліграфічної хвилинки треба розпочати.
Букви пишемо рівненько,
Щоб були гарненькі.
- Запишіть подані буквосполучення, утворіть з них слово.
Ш ш ше ев вч че ен нк ко Шевченко
Шевченко возвеличував українське слово.
- Поставте запитання до слова Шевченко . До якої частини мови воно відноситься ? (Іменник).Як ви думаєте, чому ми розпочали урок з іменника, адже зараз вивчаємо прикметник? (Роздуми дітей) (Бо з іменників починається наша мова. Вони є головними словами у мовленні. За кількістю – це найчисельніша частина мови.)
5. Словникова робота.
- Звернемось до тлумачного словника.
(Геній – надзвичайно обдарована людина.
Геніальний – це найвищий ступінь прояву творчості.)
6.Самостійна робота учнів.
Визначіть граматичну основу речення. Встановіть зв’язок слів у реченні.
Шевченко (що робив?) возвеличував;
возвеличував (що?) слово;
слово (яке?) українське.
- Поясніть написання слова возвеличував. Яка орфограма тут вжита?
(Ненаголошені е , и у коренях слів.) - Пригадайте правило. (Щоб перевірити е чи и писати, треба змінити слово, або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.) Доберіть перевірне слово. (возвеличував -велич)
ІІІ. Актуалізація знань, умінь та навичок учнів.
- Але все ж таки повернемось до прохання Мовної царівни. Для того, щоб натрапити на слід прикметника , давайте пригадаємо все, що ми про нього знаємо.
1. « Мозковий штурм», на основі якого створюється схема.
- Що таке прикметник? Як змінюється прикметник?
2. Аналіз прикметника як частини мови. Робота в парах.
Виконайте аналіз прикметника українське.
Українське –слово, прикметник, яке?, одн., с. р. ,другорядний член речення.
Перевірка –коментовано.
ІV. Повторення вивченого матеріалу.
1. Добір синонімів. Утворення словосполучень.

Робота в парах.
- Добре діти, чудово впорались із завданням . А тепер визначте рід іменника Шевченко.( Чол. р., тому , що мій, він)
- До даного слова доберіть сім прикметників, які б якнайкраще охарактеризували його. Не забувайте, що прикметники будуть у тому ж роді, що й іменник.
(Шевченко –(який?) великий, народний, геніальний, талановитий, сучасний, актуальний, пророчий) - Виділіть закінчення, визначте рід і число. (Закінчення – ий, ч. р., одн. )
2. Босоноге дитинство.
- Дитинство малого Тараса видалось кріпацьким, важким та босоногим. Рано померла мама, а через два роки - батько. На все життя збереглися ніжні спогади у Шевченка про свою сестру- няню Катерину. А також теплі і зворушливі спогади про подругу дитинства Оксану.
... А я собі у бур’яні
Молюся Богу... І не знаю
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
- Доберіть прикметники до слова дитинство.
(Дитинство (яке?) важке, сирітське, босоноге, обездолене,гірке, цікаве, захоплююче.) (Закінчення -е, с. р., одн. )
- Спробуйте поставити словосполучення у формі множини. (Це неможливо зробити,бо слово дитинство вживається тільки в однині.) Підкресліть прикметники, вжиті у переносному значенні.
3.«Кобзар» - книга духовних скарбів. (Слайд № 9)
- Понад 240 творів написав поет. Всі його вірші ввійшли до збірки «Кобзар.»
Напевне в Україні не знайдеться жодної людини, яка хоча б раз у своєму житті не перегорнула сторінок «Кобзаря» Т. Г. Шевченка.
Співець любові до людини, до природи, до рідної землі, закоханий у життя, Шевченко бачить і цінить красу в людях, в природі, в праці людській. Водночас гострий біль від соціальної несправедливості, пекуча ненависть до гнобителів робить його слово рішучим, викриваючим, закличним.
... Вставайте, кайдани порвіте.
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте!..
- Доберіть прикметники до слова книга. ( Книга (яка?) народна, історична, захоплююча, діюча, цікава, велика, патріотична.)
(Закінчення – а , ж. р., одн.)
2. Хвилинка відпочинку. Гра «Не розірви ланцюжок.»
(Гроно калини .Малюнок)
- Діти виходять з-за парт, утворюють коло. Вчитель називає предмет, а учні добирають до нього ознаку, подаючи руку один одному, щоб утворилося коло. У Шевченкових творах дуже часто зустрічається слово калина. Доберіть до нього ознаки.
(Калина (яка?) червона , гірка, корисна, лікарська, важка, терпка, зелена, спіла, низька, рясна, запашна, лікувальна, зламана.)
І ще одна гра «Хто уважніший?»
- Коли я називаю прикметники у однині – дівчатка плещуть у долоні, а якщо у множині , то хлопчики тупають ногами.(2 рази)
Високі гори, глибока річка, широке поле, молоді дівчата, веселі голоси, вечірня зіронька.
4. Шевченко – художник.
- Нахил до малювання у Тараса виявився ще змалечку. Довго і наполегливо шукав здібний хлопець учителя малювання. Пізніше, він закінчив Петербузьку Академію художеств. Мистецька спадщина Тараса-художника налічує близько 1200 робіт. Подивіться на його картину «Катерина». В ній митець показав збірний образ своєї сестри Катерини, коханої дівчини Оксани, загалом –української жінки-селянки.
5. Робота в групах.
- Дайте відповіді на запитання, використовуючи дібрані вами прикметники:
- Хто такий Т. Г. Шевченко?
- Яким було дитинство малого Тараса?
- В якій книзі зібрані вірші поета?
- Ким ще був Тарас Шевченко?
(Орієнтовні відповіді учнів)
Шевченко - великий український поет .Дитинство малого Тараса було важким і босоногим. Вірші поета зібрані у великій книзі «Кобзар». Тарас Шевченко був талановитим художником.
5. Шевченко і сучасність.
- Шевченко –людина світової геніальності, книга «Кобзар»- література світової якості. Твори Т. Г. Шевченка перекладені на сотні мов .У кількості пам’ятників, споруджених у світі, Шевченкові немає конкурентів. В Шевченкові ми бачимо нашого сучасника і соратника, він дорогий і близький нам своїм немеркнучим словом, палким закликом.
Учітеся, брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь
Й свого не цурайтесь...
Ім’ям поета названо безліч площ, проспектів, вулиць, парків, театрів, навчальних закладів.
На слова його віршів написані пісні.
6. Музична хвилинка.
Послухайте пісню «Реве та стогне Дніпр широкий.» Спробуйте уявити почуте.
(Прослуховування аудіозапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»)
7. Творча робота. Робота з картками.
Запиши подані словосполучення, дописуючи закінчення
прикметників.
Поет сучасн….; борець непримиренн… ; доля важк…;
твори геніальн….
8. Відредагуйте текст.
Поет був ...борцем за правду і справедливість.
Він залишається ...і ... в наш час. На слова
його віршів написані ... пісні.
Слова для довідки: непримиренним, сучасним , актуальним, чудові.
-Прочитайте текст, який ви склали про Шевченка. А тепер прочитайте його без прикметників. Який текст виразніший, багатший? Яку роль виконують прикметники?

 

 

 

Шевченко

Шевченко –... ...поет. Дитинство хлопчика було .... і ... . Вірші Шевченка зібрані у ...книзі «Кобзар». Тарас Шевченко був ...художником.
Поет був... борцем за правду і справедливість.
Він залишається... і ...в наш час. На слова його віршів написані ...пісні.

Шевченко

Шевченко – великий український поет. Дитинство хлопчика було важким і босоногим. Вірші Шевченка зібрані у великій книзі «Кобзар». Тарас Шевченко був талановитим художником.
Поет був непримиренним борцем за правду і справедливість.
Він залишається сучасним і актуальним в наш час. На слова його віршів написані чудові пісні.
- Висновок. Прикметники роблять наше мовлення багатшим, виразним, емоційним, яскравим.
V.Узагальнання та систематизація знань учнів.
1. Тести.
1.Частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на
питання який?яка? яке? які ?називається ...
А) іменником; Б) прикметником; В)дієсловом.
2. Прикметник у реченні найчастіше пов’язаний з :
А) дієсловом; Б) іменником; В) службовими словами.
3. У реченні прикметники виступають:
А) головними членами речення;
Б) частіше другорядними членами речення.
4.В якому числі вжито прикметник у словосполученні
рідні краєвиди ?
А) множина; Б) однина.
5. В якому роді вжито прикметник у словосполученні
калинова Україна ?
А) жіночому; Б)чоловічому; В) середньому.
Взаємоперевірка.
1.Б 2.Б 3.Б 4.А 5.А.
VІ. Підсумок уроку.
Вправа «Відповідай відверто»
Наш урок добігає кінця. Чи допомогли ми Мовній царівні віднайти прикметника?
-Чого вас навчив цей урок? Якщо ви згодні із висловлюванням, сплесніть у долоні, якщо ні – мовчіть.
-Я гарно працював на уроці.
-Мені сподобався урок.
-Мені цікаво було працювати.
-Я вивчив (вивчила) тему «Прикметник.»
-Я не достатньо вивчив (вивчила) тему «Прикметник.»
VІІ. Домашнє завдання.
Колоски - впр.138
Калинки– впр.130
Барвінки– впр134

 

 

Категорія: Уроки | Додав: Ulya (28.01.2015) | Автор: Стрільчук Уляна Іванівна E
Переглядів: 1560 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!