Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Життя і творчість Олени Пчілки. О. Пчілка «Котова наука». Підсумок за темою
Тема. Життя і творчість Олени Пчілки. О. Пчілка «Котова наука». Підсумок за темою.
Мета. Продовжити ознайомлення учнів з особливостями байки, ознайомити із життєвим і творчим шляхом О. Пчілки, навчати правильному, виразному читанню на уроці, вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів, виховувати самокритичність.
Обладнання: портрет О. Пчілки, її збірка творів, запис на дошці: « Девіз уроку: Здається байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше», таблиця «Фотооко», чарівна скринька, сніжинки для мережива

Хід уроку 

I. Організація класу
Всі сідаймо, діти, тихо, домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати, на уроці не дрімати, багато нового пізнати.

II. Перевірка домашньогозавдання.
- Що ж таке байка?
- Читання байок учнями: Л. Глібов «Зозуля і Півень» , І. Крилов «Зозуля і Півень» (читання в особах, порівняння байок)

III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Гра «Мікрофон»

- Хто був першим байкарем свіу? (Езоп – Старод. Греція)
- Хто найчастіше буває героями байки?
2. Гра «Утвори пару» (Назва твору з мораллю)
Друзі пізнаються в біді «Коник стрибунець»
І діло, як на гріх, не діло – «Двоє приятелів і ведмідь»
тільки сміх
Чужому лихові не смійся «Лебідь, Щука і Рак»
Хто кохав життя ледаче – «Чиж та Голуб»
непереливки тому

IV. Вивчення нової байки «Котова наука»
- Десь у темному старому диволісі, на високому зеленому горісі
Повчальна байочка живе в гущавині і мережива сплітає чарівні.
Вірно служать їй у лісі всі звірятка, стережуть і доглядають її хатку,
І і розносять ті мережива по світу, щоб вони розповідали байку дітям.
- Сьогодні в кінці уроку і ми з вами сплетемо мереживо.
- І ось сьогодні розкаже свою байку О. Пчілка (Вивішую портрет на дошку).
1. Слово про Олену Пчілку
Ольга Петрівна Драгоманова народилася 29 липня 1849 року на Полтавщині, у місті Гадячі. Олена Пчілка походила з славетного роду Драгоманових, відомого ще за часів гетьманщини. Батько Ольги Петрівни мав юридичну освіту, захоплювався літературою, писав вірші, оповідання, збирав народну творчість. Дітей гляділа й виховувала мама. "Українська течія – се було наше природне оточення.Щодо пісень українських, – згадувала Олена Пчілка, – то не знаю, чи ще в якому панському домі співано їх так багато, як у нас”. Мама й сама мала гарний голос, знала безліч пісень і співала їх дітям. З дванадцяти років Ольга Драгоманова навчалась у Київському пансіоні шляхетних дівчат. Ольга блискуче володіла французькою і німецькою мовами, добре знала зарубіжну і російську літературу, музикувала.
В дев’ятнадцять років Ольга побралася з чернігівцем Петром Антоновичем Косачем –студентом права Київського університету. Подружжя Косачів виховало шістьох дітей – що стали достойними й шановними людьми.
Ольга Петрівна багато зробила для розвитку їхніх здібностей, дала їм різнобічні знання:вчила музиці, малюванню, мовам, історії, заохочувала до літератури. З вдячністю і гордістю називала Леся Українка свою матір найкращою,найрозумнішою, найталановитішою жінкою світового рівня.
Ольга Петрівна Драгоманова відома не лише як автор віршів, оповідань, байок, публіцистичних виступів. Вона була визначним ученим-літературознавцем, етнографом, фольклористом. Їй належать такі праці, як "Українські колядки”, "Український народний орнамент”, "Українські народні легенди останнього часу”, ” Українська гумористика”, "Очерки национальних типов в украинской народной словесности”.
Померла Олена Пчілка 4 жовтня 1930 року в Києві.
2. Перечитування дітьми статті про Олену Пчілку (самостійно)
3. Гра «Мікрофон» (запитання на розуміння тексту)

- Де народилась О. Пчілка?
- Ким вона була?
- Коли і де померла письменниця?
4. Слухання байки (читання вчителем). 
Завдання перед читанням: Хто дійові особи байки? Після читання діти відповідають на поставлене питання.
5. Словникова робота
Наморився – натомився
Зирк – подився раптово
Хижа – невелика хата
Комора – те саме
Далебі – справді, дійсно
Не байдикувати – не лінуватись
6. Гра «Фотооко» (на 15 секунд відкриваю табличку зі словами для запам’ятовування)
Зирк
Хижа
Комора
Дорікає
Лихословив
- Які слова запам’ятались?
- Які слова з 4 звуків?
- Яке слово найдовше?
- У якому слові звуків більше, ніж букв? Чому?
- Яке слово складається з двох слів? Що воно означає?
- Доберіть синонім до слова схаменутись
7. Повторне читання байки дітьми (Завдання перед читанням: - Де відбуваються події?)
8. Розбір прочитаного:

- Звідки прийшов Котик?
- Зачитайте, як Кіт ліг відпочивати
- У чому його звинуватив Петрусь? Зачитайте …
- У чому Котик погодився з хлопчиком?
- Що він порадив йому зробити?
- Яким у байці зображений Котик?
- Діти вибирають зі шкатулки слова, які підходять для характеристики Котика.
- А чи підійде ця характеристика для Петруся?
- То які людські вади засуджує О. Пчілка?
- А від чого застерігає нас?
9. Робота над виразністю байки
- На які речення потрібно звернути увагу?
- Як потрібно читати слова Котика? А Петруся7
- Прочитайте речення , що мають звертання
- Прочитайте його сердито, з роздратуванням
- Зачитайте питальні речення
- Виразно прочитайте окличні речення
10. Читання байки в особах
- Гра «Кокурс». Переможці нагороджуються

V. Підсумок уроку
- Тож давайте зв'яжемо з вами оте чарівне мереживо, про яке говорилось у вірші на початку уроку.
- зачитайте мораль байки
- наше мереживо складається з з таких прекрасних сніжинок, а в кожній сніжинці є місце для слів, які вкажуть вам якими по відношенню до інших ви маєте бути, щоб вирости гарними людьми (не судити, не дорікати, бути працьовитими, бути самокритичними……)

VI. Домашнє завдання 
с. 59-60, читати байку в особах, відповідати на запитання до теми.
Категорія: Уроки | Додав: валя1529 (02.02.2014) | Автор: Бойко Катерина Степанівна E
Переглядів: 6012 | Рейтинг: 4.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!