Живлення тварин. Ланцюжки живлення тварин - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Живлення тварин. Ланцюжки живлення тварин

Мета. Формувати поняття «рослиноїдна тварина», « хижа тварина», «всеїдна тварина»,» ланцюг живлення»,розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки ,досліджувати ланцюги живлення, виховувати бажання вивчати природу.
Обладнання.Таблиця«ланцюг живлення»,ілюстративний матеріал, малюнки для групової роботи .тестові завдання.

1.Хвилинка спостережень.
- Яка пора року? Які зміни сталися в природі?
- Який сьогодні день?
- Який стан неба?
- Чи падає дощ?

2. Перевірка домашнього завдання.
1) Фронтальне опитування.
-Доведіть, що тварини належать до живої природи.
-Назвіть особливі ознаки тварин.
- Для чого тварини переміщуються?
- Які групи тварин ви знаєте?
-Розкажіть про істотні ознаки звірів.
-Що ви знаєте про комах?
- Чим відрізняються риби і земноводні?
- Яких тварин називають плазунами?
- Яка істотна ознака птахів?
2) Тестові завдання.

3.Актуалізація опорних знань.
-Продовжіть ланцюжок.
а)Ведмідь ,лисиця,…
б)зозуля ,голуб,…
в)карась ,щука,…

4.Повідомлення теми і мети уроку.
-За рахунок чого тварини живуть?
-Сьогодні ми дізнаємось ,на які групи можна поділити тварин за способом живлення.

5.Вивчення нового матеріалу.
1)Бесіда, складання схеми-павутинки.
- Назвіть зображених на малюнку тварин і скажіть ,чим вони живляться.
Лось – звір, який живиться травою,гілками, корою дерев;
Голуб- птах , кормом для нього є плоди і насіння рослин;
Лин- риба ,яка живиться водоростями;
Колорадський жук – комаха , що поїдає листки, стебла і бульби картоплі.
- Що спільного у живленні цих тварин?

Тварини                             Рослиноїдні

-Яких тварин називаємо хижими?
-Назвіть їх.

                  Тварини

Рослиноїдні               Хижі

-Які тварини живуть у вас удома?
-Чим живиться кіт? Собака?
-Отже, тварини ,які живляться і рослинами ,і тваринами, називаються всеїдними.

                                Тварини

Рослиноїдні                Хижі               Всеїдні


-Які тварини належать до всеїдних?

2)Розповідь учителя з елементами бесіди.
-Я стверджую, що всі живі організми не взаємозв’язані між собою.Як ви думаєте: моє твердження хибне чи правильне?
-Переконаємось у цьому на конкретних прикладах.
Стрілочками покажемо ,хто чим живиться.
а) миша ,гадюка, пшениця, орел
пшениця ----- миша----- гадюка----- орел;
б) попелиця, калина, сонечко
калина-----попелиця-----сонечко;
в) вовк, гілки верби ,козуля
гілки верби----козуля----- вовк.
Це ланцюги живлення.
Кожний ланцюг складається із ланок.
- Назвіть ланки у другому ланцюгу живлення.
- Розгляньте ще раз ланцюги живлення і скажіть , що є першою ланкою живлення? Рослина. Другою? Рослиноїдна тварина.Третьою? Хижа тварина.
- То правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюги живлення не повинні перериватись.

6. Робота з підручником.
Розгляньте статтю у підручнику с.138-139
Прочитайте правила:
-Яких тварин називаємо рослиноїдними?
- Яких тварин називаємо хижими?
- Яких тварин називаємо всеїдними?
Прочитайте статтю « Ланцюги живлення».
- Які ланки входять до ланцюга живлення?

Фізкультхвилинка.
1-2 -всі пірнають.
3-4 – виринають.
5-6- на воді кріпнуть крильця молоді.
7-8- що є сили всі до берега поплили.
9-10 –обтрусились і за парти опустились.

7. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Відгадайте загадки. До якої групи тварин належать відгадки?
-Влітку наїдається ,взимку висипляється.(Ведмідь)
- Хто на собі роги носить? (Олень).
-Довге хвостище, руде голосище, хитре хитрюще.(Лисиця.)
-У лісі біля пня біготня .метушня,
Народ робочий весь день клопоче.(Мурашки)
- Хвостик ,як ниточка. Сама ,як калиточка, очі ,як насінинки.(Миша).
- Удень спочиває , а вночі літає.( Сова).

2).Який ланцюг живлення правильний?
( ланцюги живлення записані на дошці )
а) яблуня----орел-----синиця;
б) яблуня----плодожерка-----синиця----орел;
в) синиця-----орел----плодожерка.

3)Робота в групах.
(на партах –малюнки різних тварин)
Опишіть усно тварину за планом:
-назва тварини;
-до якої групи належить за зовнішньою будовою;
-чим живиться; до якої групи належить за способом живлення;
-яке її місце в ланцюзі живлення.
Розказують представники груп.

8. Робота в зошиті.

Встанови ланцюг живлення (с.46)

9.Підсумок уроку.

Бліц-опитування.
-Як поділяють тварин за способом живлення?
- Що таке ланцюг живлення?
- Назвати всеїдних тварин, рослиноїдних.
Гра « Хто назве більше звірів- хижаків?» (Учні кожного ряду по черзі)

Загадковий звір
Я їм жучків і мурашок,
А ще ос і джмелів,
Гусінь і личинок.
Гризу скинуті лосями роги.
Буває, що їм мишей,
Інколи їм ящірок ,а зрідка рибу.
Не відмовлюсь від пташенят і яєць.
А над усе я люблю бруньки дерев ,горіхи ,насіння ялин і сосен , ягоди і гриби.
(Білочка)
Отже ,діти , кіт їсть не тільки мишей, чайки ловлять не тільки рибу , мухоловки ковтають не одних лише мух ,а білки гризуть не лише горішки.

10. Домашнє завдання. Опрацювати статті підручника, завдання в зошиті с.46.

Додаткове завдання.

Розв’яжіть кросворд ,і дізнаєтесь ,які тварини є всеїдними.

По вертикалі:
1. Живе в густому лісі й ласує на горісі.
Як намисто оченята.
Хто це ,спробуй відгадати?

2.Живу в норі.
У теплому кублі.
Щоб зайти до хатки,
Витираю лапки.

По горизонталі:
3.Я шукаю мед, малину,
Рибку сам собі ловлю,
Влітку й миті не спочину,
А зайде зима , то сплю.

4.Мале- смугасте, старе- зубасте, ікласте.
По землі ходить , а неба не бачить.

5.Перший я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Бо зовуть мене…

Категорія: Уроки | Додав: lyubavilgard (20.10.2015) | Автор: Любов Вільгард E
Переглядів: 1954 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1

Добавил: [ADM]Irina
0

Дуже хороший, насичений урок. Дякую!
Дата публикации: 20.10.2015 в 11:39
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!