Тема. Значення природи для життя людини
Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширити світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні опади?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, ви любите подорожувати?
- Сьогодні ми вирушимо у подорож просторами нашої Батьківщини, щоб дізнатися про багатства природи та їх значення для життя людини. Нам сьогодні стануть у пригоді вміння спостерігати і знання про природу, які ми отримали на попередніх уроках.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Вступна бесіда
- Нас оточує багато різних предметів і речей. Згадайте, як деякі предмети прийшли до нас.
- Булочка чим була на початку свого шляху? (Зерном)
- Хто допоміг зернятку стати булочкою? (Людина)
- Могло б зернятко вирости без допомоги природи?
- Альбом чим був і звідки прийшов до нас? (Був деревом, прийшов із лісу)
- Хто допоміг йому стати альбомом? Що допомогло дереву вирости?
- Завдяки кому і чому ми маємо всі ці та багато інших предметів? (Людині й природі)
На дошці з’являється слово «багатства»
- Про які саме багатства говоритимемо сьогодні на уроці? (Про багатства природи)
На дошці з’являється слово «природи»
БАГАТСТВА ПРИРОДИ
- Дослідження «Що таке багатства природи?»
– Діти, чи любите ви досліджувати?
- Я пропоную вам зараз перетворитися на дослідників і з’ясувати, що саме належить до багатств природи, яку роль відіграють природні багатства в нашому житті, як людина використовує ці багатства. Під час нашого дослідження ми робитимемо позначки на дошці.
- Природа створює всі умови, щоб людина могла жити. Відгадайте загадки, з’ясуйте, що потрібно для життя людині.
Ти весь світ обігріваєш і втоми не знаєш,
Посміхаєшся у віконце і звуть тебе усі … (сонце).
- Що сонце дає людині? (Світло і тепло) Слова прикріплюються на дошці.
- Про яку силу природи йдеться?
Летить коник, басує.
Полем-долем пустує.
Ніхто його не впіймає
І ніхто не загнуздає. (Про вітер)
На дошці прикріплюю слово «вітер».
- Де людина використовує силу вітру? (Слайд Вітрильний спорт, млин)
- Що тече, не зупиняється? (Вода)
- Що шумить без вітру? (Вода)
- У чому дірки не вивертиш? (У воді)
На дошці прикріплюю таблички «вода», «течія річки».
- Де людина використовує воду? (На слайді: готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)
- Назвіть професії людей, яким для роботи потрібна вода.
- Хочете дізнатися про ще одне значення води, вітру і сонячного світла? (Перегляд слайдів про отримання електрики)
- На великих річках будують ГЕС, на яких отримують електрику. Використання води дає можливість під великим натиском обертати лопаті гідротурбіни, що приводять у дію генератори, а вони, у свою чергу, виробляють електроенергію.
- На річці Дніпро побудована ДніпроГЕС, ми отримуємо електрику з цієї станції. (Головний енерговузол регіону).
- У містах побудовані ТЕС. У котельних теплових електростанціях отримують водяну пару високого тиску, спалюючи в топках кам’яне вугілля, природний газ або торф. Пара обертає турбіни, сполучені з генераторами. Відпрацьовану пару і гарячу воду використовують для обігрівання будинків.
- Що потрібно використовувати на ТЕС, щоб у нас було світло? (Корисні копалини – торф, кам’яне вугілля, природний газ.)
На дошці – підземні комори.
- Але ТЕС значно забруднюють довкілля, тому людина почала шукати інші джерела енергії – вітер і сонце, побудувала вітряні млини (вітряки) і сонячні батареї, що найменше забруднюють природу.
Вітряки (використання вітру у виробництві електроенергії) – один із найбільш екологічно чистих способів. Вітряки зазвичай установлюють на височинах і пагорбах, на відкритих просторах, де навколишні об’єкти – такі, як будівлі або дерева, - не є перешкодою вітру.
Сонячні батареї розташовують на даху, вони поглинають сонячну енергію і завдяки цьому виробляють електроенергію.
- Отже, для отримання чого людина використовує сили природи? (Для тримання електрики)
- Робота над загадками (Слайди 7-11)
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
- Чому ми дружимо з лісом?
- Для чого він людям потрібний? (Ліс – наше багатство, це зелене вбрання нашої Землі. Там, де ліс – завжди чисте повітря. Ліс – це будинок для звірів та птахів. Ліс – це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай. Ліс – це комора, що щедро віддає свої дари: горіхи, гриби, ягоди. )
- Чи можна тварин і рослини назвати природними багатствами?
На дошку прикріплюються таблички «тварини» і «рослини».
- Яких свійських тварин знаєте?
- Відгадайте загадки.
- Звірята рогаті, 3. Величезний на зріст,
Та ще й бородаті, Пишним віялом хвіст.
Ходять пастись в лози. До колін борода.
Хто? Вгадайте! (Кози) Що за горда хода!
- Хоч годинника не має, По усьому двору.
Вранці він нас піднімає. Розганяє дітвору.
Кожен прокидається - Порозгонив і зник.
З сонечком вітається. (Півень) Був це, діти, … (індик)
- . Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
- Отже, на дошці є всі природні багатства. Перерахуйте їх.
- Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?
- Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?
Гра «Назви, з чого це зроблено»
Я вам буду показувати предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке «брало участь» у виготовленні цього предмета. (Вовняні нитки, макарони, йогурт, ножиці, крейда, масло, дошка для різання хліба, олівець.)
Висновок. Уявити людину поза природою неможливо – без повітря, води, співу пташок, аромату луків, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого,доброго ставлення. Діти, бережіть природу!
|