Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Нетрадиційні техніки малювання в роботі з дітьми з ЗПР
Суспільство зацікавлене в тому, щоб люди, що в ньому виховуються, мали змогу активно і цілеспрямовано пізнавати закони дійсності, знаходити нові форми задоволення своїх потреб, що постійно змінюються. Але ж підлаштуватися під мінливий світ в умовах сучасності зможе лише креативна, творча особистість.
Багато вчених розглядають творчість як вроджену властивість людини, що може проявитися за наявності "сприятливих умов" у дитини вже в 6-7 років. І якщо почати вчасно і ефективно її розвивати, людина в майбутньому обов’язково досягне успіху. Але, нажаль, є діти, яким матінка Природа цих "сприятливих умов" не надала. До них належать діти із затримкою психічного розвитку. Що ж робити з такими малюками? Невже опустити руки? Ні в якому разі!
Важливу роль в психічному розвитку дитини відіграє продуктивна діяльність, в тому числі малювання. Малювання тісно пов’язане з розвитком наочно-образного мислення, з розвитком навичок аналізу, синтезу, спіставлення, порівняння, узагальнення тощо. Працюючи над малюнком молодші школярі вчаться виділяти особливості, якості, зовнішні властивості предметів, головні і другорядні деталі, передавати пропорції, порівнювати розміри деталей. Крім цього, в процесі малювання діти вчаться розмірковувати, робити висновки. Відбувається збагачення словникового запасу. А що вже і казати про розвиток зорово-рухової координації, розвитку функцій, удосконалення дрібної моторики руки.
Зазвичай дівчата і хлопці залюбки відвідують уроки зображувального мистецтва, проте у дітей із затримкою психічного розвитку малюнкова діяльність викликає величезні труднощі: затримка процесів мислення й уяви, порушення координації рухів заважають дитині передати в малюнку задумане, породжують незадоволення собою, що провокує відмову від малювання.
Зрозуміло, що навчити дитину з ЗПР техніці малювання олівцем або пензликом дуже важко, тому закликаю педагогів і батьків в роботі з такими дітками застосовувати саме нетрадиційні техніки зображення. В чому ж користь нетрадиційного малювання? По-перше: нетрадиційні техніки дозволяють вчителю здійснювати індивідуальний підхід до дітей, враховувати їхні бажання. По-друге: все незвичне привертає увагу дітей (в тому числі і з ЗПР), змушує дивуватися, викликає запитання, тобто пізнавальний інтерес. По-третє: діти з ЗПР часто копіюють зразок, наданий їм, а нетрадиційні техніки зображення не дозволяють цього зробити, тому що замість зразка педагог показує тільки спосіб дії з нетрадиційними матеріалами, інструментами. Це підштовхує до розвитку уяви, творчості, самостійності, ініціативи,прояву індивідуальності. Нетрадиційне малювання потребує точного дотримання послідовності дій. Відповідно, діти вчаться планувати процес зображення. Робота з нетрадиційними техніками зображення стимулює позитивну мотивацію малюнкової діяльності, викликає радісний настрій у дітей, знімає страх перед фарбою, боязнь не впоратися з процесом малювання.
На уроках нетрадиційного малювання діти дізнаються, що малювати можна не лише фарбами, олівцями і фломастерами, а і підфарбованою мильною піною, свічкою, використовувати для малювання клей. А замінити пензлика можна чим завгодно: пальцями, долонями, листям дерев, нитками, паличками тощо.
Дуже цікавим і корисним є, наприклад, малювання пальчиками або долонями. При безпосередньому контакті пальців рук з фарбою, діти пізнають її властивості, а з відбитка долоньки зовсім легко утворити гарний малюнок. Не менш простою і цікавою є техніка відбитків природних форм (листя дерев, квітів, травинок). А проступаючий крізь акварель малюнок від свічки взагалі викликає захват у малюків. Отже, застосовуючи в роботі з дітьми із затримкою психічного розвитку нетрадиційні техніки зображення (враховуючи їх корекційну направленість), педагоги сприятимуть ослабленню, а може і ліквідації багатьох порушень психічних процесів. Тому бажаю вчителям і батькам терпіння, наснаги і натхнення!
Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: Чернякова (23.10.2013)
Переглядів: 3377 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!