Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Використання нетрадиційних прийомів масажу в логопедичній роботі
В своїй практиці ми з вами стикаємось з тим, що для дітей з тяжкими вадами мовлення не завжди достатньо лише педагогічних засобів впливу. І для багатьох дітей зовсім не зайвим є механічний вплив, тобто масаж. Для проведення професійного логопедичного масажу необхідні спеціальні умови та час. Чим, нажаль, мало хто з нас може похвалитися. Однак, ми не маємо права залишити дітей без повноцінної логопедичної допомоги. Тому на допомогу нам можуть прийти нетрадиційні методи корекційно-розвивальної роботи, а саме нетрадиційні для логопедичної роботи методи і прийоми масажу.
Масаж – це один із найдревніших лікувальних і гігієнічних засобів. Йому багато тисячоліть і встановити точно, де і коли людина почала усвідомлено застосовувати його, як медичну науку неможливо.
Масаж – активний метод механічної дії, який змінює стан м’язів, нервів, кровоносних судин і тканин.
В основі механізму дії масажу на організм лежить складний процес, зумовлений нервово-рефлекторним, гуморальним і механічним впливом.
Суть нервово-рефлекторного механізму полягає в тому, що при масажі впливу піддаються в першу чергу численні і різноманітні нервові закінчення, закладені в шкірі, сухожиллі, зв’язках, м’язах, судинах тощо. Потік імпульсів, які виникають при збудженні рецепторів, досягають кори головного мозку, де всі центробіжні сигнали синтезуються, викликаючи загальну складну реакцію, яка проявляється у вигляді різних функціональних зрушень в органах і системах.
Гуморальний фактор пов'язаний з впливом масажу на активізацію та утворення високоактивних речовин, які мають подразнюючий вплив на нервову систему, що може давати початок новим рефлексам.
Механічний вплив при масажі сприяє пересуванню всіх рідких середовищ організму (крові, лімфи тощо). Механічний фактор сприяє поширенню обмінних процесів, усуненню застійних явищ.
В своїй роботі ми застосовуємо прийоми деяких східних лікувальних та розвивальних методик. Це зумовлено тим, що ці прийоми можна застосовувати не лише під час логопедичних занять, а і під час інших занять і уроків, при проведенні різних режимних моментів. Тепер більш докладно.

АКУПРЕСУРА АБО ТОЧКОВИЙ МАСАЖ
Точковий масаж - один з найдавніших методів лікування. Виник він на Сході, на території сучасних Китаю, Кореї, Монголії та Японії після того, як стародавні лікарі звернули увагу на те, що на тілі людини існують особливі "життєві" точки, пов'язані з внутрішніми органами і системами. Впливаючи на ці точки, можна було не тільки поліпшити загальний стан хворого, але і відновити порушені функції органів.
З часів давньосхідної медицини існує уявлення про те, що на поверхні тіла людини знаходяться точки, через які можна нормалізувати життєдіяльність організму. Таких точок налічується близько 700. Це і є біологічно активні точки (БАТ).
Масаж БАТ позитивно впливає на функції різних органів і систем: заспокоює і стимулює нервову систему, підсилює кровообіг, покращує живлення тканин, регулює діяльність залоз внутрішньої секреції, знімає больові відчуття, знижує напругу м'язів. Саме тому деякі прийоми різних східних методик доцільно використовувати в логопедичній роботі.
У залежності від тривалості та інтенсивності впливу точковий масаж може надавати або тонізуючий, або заспокійливу дію. Цим і пояснюється існування двох методів даного масажу: тонізуючого і заспокійливого.
Основою тонізуючого методу є застосування коротких сильних натискань і переривчастою вібрації протягом 30-60 сек. Тонізуючий масаж не рекомендується проводити після заходу сонця.
Заспокійливий метод заснований на використанні плавного, повільного обертального погладжування (не зрушується шкірний покрив) і натискання подушечками пальців з поступовим збільшенням тиску і затримкою пальця на глибині. Кожен рух масажист повторює 3-4 рази, не відриваючи палець від точки. Тривалість дії на кожну точку - 3-5 хв.
В своїй практиці я застосовую точковий масаж обличчя стимулюючі основні БАТ, які на ньому знаходяться. Цей масаж покращує чутливість та рухливість м’язів обличчя та язика.

АУРІКУЛОТЕРАПІЯ
Аурікулотерапія - відносно недавнє віяння Сходу, яке вже з успіхом приживається і в нас. Принцип дії аурікулотерапія такий - впливаючи на вушну раковину, а точніше на певні активні точки на ній, ми "запускаємо" багато активних елементів в організмі. Іншими словами, аурікулотерапия - це активізація роботи органів і систем людської суті через вухо. У вусі знаходиться безліч нервових закінчень і активних точок (більше двохсот), які дуже чутливо "чують" нас через безпосередній вплив на них, наприклад, масаж пальцями або голковколювання.
Вперше повну топографічну карту точок і зон на шкірі вушної раковини, в 1956 році опублікував французький лікар Поль Ножье. У 1969 році Ножье висловив геніальне припущення, згідно з яким вухо за своїм виглядом нагадує ембріон, що знаходиться в утробі матері. Згодом це припущення повністю підтвердилося ...


Застосовувати знання про точки на вушній раковині можна на логопедичних заняттях, на будь-якому уроці під час фізкультпаузи запропонувати дітям самомасаж вух. Його можна супроводжувати промовлянням такого віршика:
Нумо, друзі, усміхнемось
і за вуха всі візмемось.
Вниз поиягнем свої вуха,
Щоби добре могли слухать.
Тепер в гору потягнемо –
Аж до неба доростемо!
Вуха в сторони потягнем –
Ніби Чебурашки, станем.
Вперед вуха закрутимо
І назад їх покрутимо,
Розітремо, посміхнемось,
До роботи повернемось.

СУ-ДЖОК ТЕРАПІЯ
Одним із ефективних прийомів, що забезпечують розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфери дитини, є Су-Джок терапія. В дослідженнях корейського вченого Пак Чже Ву, який розробив Су-Джок терапію, доводиться взаємовплив окремих ділянок нашого тіла за принципом подібності руки і ноги з тілом людини.
На кистях і стопах розташовані системи високоактивних точок відповідності всім органам і ділянкам тіла. Їх стимуляція має виражений лікувальний і профілактичний вплив. Точки на кистях і стопах розташовані в строгому порядку, відображаючи в зменшеному вигляді анатомічну будову організму.

ГОЛОВНІ ПЕРЕВАГИ СУ-ДЖОК ТЕРАПІЇ
1.Висока ефективність. При правильному застосуванні виражений ефект часто наступає уже через декілька хвилин, іноді секунд.
2.Абсолютна безпека застосування. Ця лікувальна система створена не людиною, а самою природою. В цьому причина її сили та безпеки. Стимуляція точок відповідності призводить до одужання. Неправильне застосування ніколи не завдасть людині шкоди – це просто буде неефективним.
3. Універсальність методу. За допомогою Су-джок терапії можна лікувати будь-яку частину тіла, будь-який орган чи суглоб.
4.Доступність методу для кожної людини.
5.Простота застосування.
В своїй роботі я використовую масажери Су-Джок, за допомогою яких проводжу масаж пальців і кистей рук. Стимулюючи тим самим точки, що сприяють розвиткові мовлення дитини.

ЯПОНСЬКА МЕТОДИКА ПАЛЬЦЕВОГО МАСАЖУ
У всіх дошкільних закладах Японії, починаючи з двохрічного віку, застосовується методика пальцевого масажу і самомасажу.
Японський вчений Намікоши Такухіро вважає, що масаж кожного пальця позитивно впливає на певний орган:
-масаж великого пальця – підвищує активність мозку;
-масаж вказівного пальця – стимулює шлунок і підшлункову залозу;
-масаж середнього пальця – покращує роботу кишечника;
-масаж безіменного пальця – стимулює печінку;
-масаж мізинця – сприяє покращенню серцевої діяльності, знімає психічне і нервове напруження.
Оскільки нервові закінчення на пальцях безпосередньо пов’язані з мозком, то робота рук:
-сприяє психічному заспокоєнню;
-попереджає розвиток втоми в мозкових центрах.
Японський вчений Йосіро Цуцумі розробив систему вправ для самомасажу:
1.Масаж пальців, починаючи з великого і до мізинця. Розтирають спочатку подушечку пальця, а потім повільно піднімаються до його основи. Такий масаж бажано супроводжувати веселими віршиками.
2.Масаж долонних поверхонь кам’яними, металевими чи скляними різнокольоровими кульками «марблс» їх можна:
-Вертіти в руках;
-Клацати по них пальцями;
-«Стріляти»;
-Спрямовувати в спеціальні жолобки та лунки-отвори.
3.Масаж волоськими горіхами:
-Катати два горіхи між долонями;
-Один горіх прокачувати між пальцями;
-Утримувати кілька горіхів між розставленими пальцями ведучої руки та обох рук.
4.Масаж шестигранними олівцями.
5.Масаж «чотками». Перебирання «чоток» розвиває пальчики, заспокоює нерви. Перебирання супроводжують прямою та зворотною лічбою.

Література:
1. Акименко В.М. Новые логопедические технологии: учебно-метод. пособия. – изд. 2-е. – Ростов н/Д: Феникс,2009.
2. Момот Т.Л. Веселий ротик: Бібліотека логопеда-практика. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
3. Селезнева Т.А., Шачкова О.С. Использование нетрадиционных методов приёмов массажа в логопедической практике. http://festival.1september.ru/articles/603054/
Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: Олена_82 (10.02.2012) | Автор: Буняк Олена Віталіївна E
Переглядів: 7875 | Рейтинг: 4.2/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!