Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Олімпіади та конкурси [ Додати статтю ]

Завдання ІІ (міського) етапу Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. Петра Яцика для учнів початкової школи

Завдання ІІ (міського) етапу Міжнародного конкурсу
знавців української мови ім. Петра Яцика
для учнів початкової школи

 

Тестові завдання
 

1. Вибери рядок слів з правильним написанням закінчень іменників.
А) ключом, соком, гаєм
Б) кущем, боєм, ножем
В) дощем,мечем,вужом
2. Познач іменник, вжитий у реченні в знахідному відмінку.
Вітер розгойдував на воді човен.
А) вітер
Б) на воді
В) човен
3. Познач рядок іменників , написаних без помилок.
А) вдячніст’ю, радісттю, митью
Б) ніччю, сталлю, вірністю, матір’ю
В) мідю, пам’яттю, честтю, піччю
4. Вибери іменники,які вживаються лише у множині :
А) книжки Б) свята
В) канікули Г) очі
Д) зорі Е) шахи
Є) чоботи Ж) ножиці
5. Вибери рядок прикметників у давальному відмінку :
А) маленькою, раннім, творчим
Б) літньому, великій, житньому
В) розумної, зеленого, чарівного
6. Познач прикметники, утворені за допомогою суфікса :
А) біленький Б) щедрий
В) густий Г) лісовий
Д) гострий Е) блакитне
7. Познач числівники, написані без помилок :
А) вісімдесяти Б) семидесяти
В) шістьдесяти Г) шести десяти
8. Познач займенники 3 особи однини в давальному відмінку .
А) мені            Б) тобі
В) вам             Г) нам
Д) їй                Е) йому
9. Познач дієслова, що означають завершену дію :
А) витягнув Б) тягнеш
В) стягнути Г) витягне
10.Познач дієслова , вимова яких відрізняється від написання:
А) рухається
Б) квітнуть
В) чекають
Г) смієшся
Д) радитися
11.Вибери рядок, у якому всі слова з префіксом з- , с- записано правильно.
А) спробував, скуштував, спалити, згоріли
Б) спробував, зкуштував, зпалити, згоріли
В) зпробував, скуштував, зпалити, згоріли
12. Вибери рядок, у якому всі дієслова записано правильно.
А) хочеш, знаїмо, вистоїте
Б) хочиш, знаїмо, вистоєте
В) хочеш, знаємо, вистоїте
13. Вибери рядок, у якому всі слова записано правильно.
А) не сподіваний, не знайко, не виходити
Б) несподіваний, незнайко, не виходити
В) несподіваний, незнайко, невиходити
14. Вибери рядок, у якому є слово з помилкою.
А) село, глибокий, зерно
Б) червоний, зелений, крижаний
В) озиро, листок, верба
15. Вибери слово, яке потрібно вставити в реченні замість крапок.
Вузенька стежка ... змійкою з гори.
А) піднімалася
Б) прямувала
В) звивалася
16. Прочитай вірш. Визнач, у якому іменнику відбулося чергування
приголосних перед закінченням -і.
Полохливій мусі
й хоробрій осі
довелось скупатися
в ранковій росі.
                          Катерина Дідух
А) мусі
Б ) осі
В) росі
17. Визнач, у якому рядку всі словосполучення мають прикметник.
А) листя берези, тихо шепоче, краса осені
Б) березове листя, тихий шепіт, краса осені
В) березове листя, тихий шепіт, осіння краса
18. Вибери рядок, у якому всі слова записано правильно.
А ) незавидний, незнайомка, не розуміти
Б ) не завидний, не знайомка, не розуміти
В ) незавидний, незнайомка, нерозуміти
19. Вибери рядок, у якому є слово з помилкою.
А) земля, пшениця, лимон
Б ) криниця, виселий, степи
В) високий, апельсин, абрикос
20. Вибери слово, яке треба вставити в реченні замість крапок.
Старенька бабуся повільно ... з паличкою додому.
А) крокувала
Б ) шкандибала
В ) поспішала
21. Прочитай вірш. Визнач, у якому іменнику відбулося чергування
приголосних перед закінченням -і.
На широкім лузі
у густій лозі
вдалося сховатись
дідовій козі.
                      Катерина Дідух
А) лузі
Б ) лозі
В ) козі
22. Визнач, у якому рядку всі словосполучення мають прикметник.
А) подвір'я школи, весело грають, дитячий сміх
Б ) шкільне подвір'я, весела гра, дитячий сміх
В ) шкільне подвір'я, весела гра, сміх дітей
23.Вибери рядок, у якому всі слова записано правильно.
А) не сподіваний, не знайко, не виходити
Б ) несподіваний, незнайко, не виходити
В ) несподіваний, незнайко, невиходити
24. Визнач, у якому рядку подано антоніми до слова « веселий».
А) радісний, жартівливий
Б) сумний, зажурений
В) веселитись, весельчак
25.Визнач, у якому рядку всі іменники записано без помилок.
А) роком, мечем, краєм
Б) роком, мечем, крайом
В) роком, мечом, крайом
26.Визнач, у якому реченні прикметник «мала» вжито в неправильній формі.
А) Ми приготували подарунок для малої дівчинки.
Б ) Ми приготували подарунок малій дівчинці.
В) Ми приготували подарунок малі дівчинці.
27.Визнач, у якому рядку дієслово записано з помилкою.
А) поживемо, побачемо, дізнаємось
Б) копаєш, садиш, доглядаєш
В) читаєте, пишете, розумієте
28.Вибери рядок, у якому записано тільки прислівники.
А ) весело, сьогодні, лівий
Б ) веселе, сьогодні, ліворуч
В ) весело, сьогодні, вліво
29.Визнач, у якому рядку подано антоніми до слова «балакучий».
А ) говіркий, багатослівний
Б ) балакун,балакати
В ) мовчазний, неговіркий
30.Визнач, у якому рядку всі іменники записано без помилок.
А) лаком, м'ячом, чайом
Б ) лаком, м'ячем, чаєм
В ) лаком, м'ячем, чайом
31.Визнач, у якому реченні прикметник «молода» вжито в неправильній формі.
А ) На молоді яблуні розпустилися листочки.
Б ) На молодій яблуні розпустилися листочки.
В ) У молодої яблуні розпустилися листочки.
32.Визнач, у якому рядку дієслово записано з помилкою.
А) ходимо, бігаємо, плаваємо
Б ) робите, носите, в'яжите
В) прагнеш, шукаєш, знаходиш
33.Вибери рядок, у якому записано тільки прислівники.
А) вранці, вправо, холодно
Б) рано, праворуч, холодний
В) ранок, праворуч, холодно
34.Вибери рядок, усі слова якого є синонімами до слова «бігти».
А) біг, бігун, бігом
Б) мчати, гнатися, нестися
В) біготня, метушня, біганина
35. Визнач, у якому реченні займенник вжито в родовому відмінку однини.
А) Ми зустрілися з ним у школі.
Б) Ми побачили його біля школи.
В) Ми підійшли до нього поспілкуватися.
36.Визнач рядок, усі слова якого є прислівниками.
А) влітку, літом, літній
Б ) спереду, попереду, вперед
В ) щовечора, вечірній, увечері
37.Визнач, яке закінчення матиме іменник «конвалія» в орудному відмінку однини.
А) -ею
Б ) -йою
В) -єю
38. Вибери рядок, усі слова якого є синонімами до слова «дружити».
А) дружба, дружній, дружно
Б) товариш, приятель, знайомий
В) товаришувати, приятелювати, ладити
39. Визнач речення, у якому займенник «вона» вжито у знахідному відмінку однини.
А) Їй подобалося виступати на сцені.
Б) Ми нагородили її грамотою.
В) У неї очі схожі на бездонні озерця.
40.Визнач рядок, усі слова якого є прислівниками.
А) весною, навесні, весняний
Б) вранці, зранку, раненько
В) щоденно, щоденник, щодня
41.Визнач, яке закінчення матиме іменник «акація» в орудному відмінку однини.
А) -єю
Б) –ею
В)-йою
42.Визнач, які букви пропущено в числівнику «міл..рд».
А) -ля-
Б) -ья-
В) -лья-
43.Визнач рядок, у якому до складу всіх словосполучень входять прикметники з прямим значенням.
А) срібний посуд, сонячний день
Б ) срібний ланцюжок, сонячний настрій
В) срібний передзвін, сонячний зайчик
44.Вибери рядок, де сказано, як правильно писати іменник «молодь» в орудному відмінку однини.
А) з подвоєнням букв
Б) без подвоєння букв
В) з апострофом
45. Визнач відмінок виділеного в реченні прикметника.
В усі пори року Київ нагадує великий парк.
А) називний
Б) родовий
В) знахідний
46. Визнач, які букви пропущено в числівнику «міл..он».
А) -ль-
Б) -ьй-
В) -льй-
47. Визнач рядок, у якому до складу всіх словосполучень входять прикметники з прямим значенням.
А ) кришталева вода, веселий струмок
Б ) кришталева ваза, веселий музикант
В ) кришталева блакить, веселий настрій
48. Вибери рядок, де сказано, як правильно писати іменник «радість» в орудному відмінку однини.
А) з подвоєнням букв
Б ) без подвоєння букв
В) з апострофом
49.Визнач відмінок виділеного в реченні прикметника.
На крутому березі Дніпра височіє Києво-Печерська лавра.
А ) давальний
Б ) знахідний
В ) місцевий

 

Завдання 1.
1. Записати слова за алфавітом, визначити рід іменників:
Джерельце, випадок, усмішка, разом, шофер, помилка, одинадцять, загадка,
горицвіт, соломинка, течія, донька, судно, джинсовий, обруч.
2. До кожного з поданих слів доберіть спільнокореневий іменник,
прикметник та дієслово. Запишіть їх.

Зима - …, …, … .
Мороз - …, …, … .
Дружба - …, …, … .
3. Подані іменники записати у множині. Зробити транскрипцію виділених
слів.

Троянда, передача, соловей, товариш, горобець, дерево, кущ, стаття, площа,
премія, струмок, суддя, вулик, вулиця, гора.
4. Випиши прийменники.
Чи, в, та, при, із-за, до, щоб, над, мовби, як, з, біля, хай, поки, коло, з-над, що,
хоч, понад, край.
5. Записати слова, вставивши пропущені букви, дібрати до них перевірні:
Ст….лився - …
гр….чаний - …
про…ба - …
в…рховина- …
6. Записати слова, вставивши пропущені букви, дібрати до них перевірні:
К…слиця - …
боро…ба - …,
в…с…литись - …, …
з…л…ніють - …, ….
7. Від назв предметів утвори назви професій. Записані слова розбери та будовою.
Літак - _______________________________________
Комбайн - _____________________________________
Трактор - ______________________________________
Танк - _________________________________________
8. Запиши подані іменники в орудному відмінку, познач закінчення.
Пісня - ___________________________
Вулиця - __________________________
Тінь - ____________________________
Квітка - __________________________
Межа - ___________________________
Радість - __________________________
9.Запиши подані іменники в орудному відмінку, познач закінчення.
Мідь - ____________________________
Земля - ___________________________
Осока - ___________________________
Кров - ____________________________
Груша - ___________________________
Площа - ___________________________
10. Запиши подані іменники в орудному відмінку, познач закінчення.
Олівець - ___________________________________
Проміння - __________________________________
Олень - _____________________________________
Область - ____________________________________
Вантаж - ____________________________________
Медаль - ____________________________________
11. Запиши подані іменники в орудному відмінку, познач закінчення.
Гараж - _____________________________________
Верф - ______________________________________
Ключ - _____________________________________
Круча - _____________________________________
М’ята - _____________________________________
Праця - _____________________________________
12. Прочитай. Випиши прикметники синоніми у рядок, розмістивши їх у порядку наростання ознаки.
У траві копошаться дрібні комахи. Тут і маленькі зелені коники-стрибунці, і
крихітні жучки, і мікроскопічні мурашки.
13.Прочитай. Випиши прикметники синоніми у рядок, розмістивши їх у
порядку наростання ознаки.

Ростуть над ставом дві великі берези. Поряд величезний ліс. Там скинули своє
старе вбрання велетенські дуби. Блакитне небо дихає на землю гігантським теплом.
14. Прочитай. Заміни прислівники прикметниками. Випиши у рядок,
розмістивши їх у порядку наростання ознаки.

Війнула холодом осінь. З-за хмари похмуро виглядає сонце. Сумно хитають
гіллям дерева. Чорне вороння засмучено сідає і знов здіймається вгору.
15. Записати день, місяць , рік свого народження .
16. Прочитай іменники. Запиши іменники, поділивши на дві групи.

І група – іменники, які вживаються тільки в однині.
ІІ група – іменники,які вживаються тільки в множині.
Борошно, золото, масло, ножиці, олія,граблі,сало,сіль, дітвора, ворота, гроші,
молодь, канікули, іменини, штани, читання, харчі, доброта, дрова, жнива.
17. До поданих слів добери близькі за значенням слова з префіксами і
запиши їх. Склади речення із одним з них.

Тихий –
Бесіда –
Сміливий –
Паркан –
Сумний -
Слабкий –
Жорстокий –
18. Склади і запиши якомога більше слів , які однаково читаються , як зліва
направо , так і справа наліво.

19. До прикметників дібрати синоніми з префіксом БЕЗ-
Засушливе літо-
Пустинний острів-
Сумний день-
Жорстокий вчинок-
20. Випиши окремими групами іменники, прикметники, числівники та
дієслова, вставивши, де потрібно, у словах буквосполучення -йо-,- ьо-.

Дз_б, _рж, пен_к, трет_го, ра_ни, зна_мий, прац_виті, т_хкає, л _н,
сер_зний, мал _вничий, Мурав_в, під_мний.
21. Добери до іменників прикметники та запиши їх у орудному відмінку.
Богатир, березень, велетень, вечеря, галерея, герань, герой, зоря, криниця,
кришталь, совість, яблуня, ягня, якір.

 

Завдання 2.
1. Склади і запиши зв'язний текст з деформованих речень.
Усе в лісі співає
до, пішли, лісу, ми, весною;
легенький, подув, вітерець;
в, заспівали, всі, лісі, дерева;
кожне, свою, співало, пісню, дерево;
співала, білокора, пісеньку, красуня, ніжну, берізка;
піснею, дуб, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.
2. Перебудуй текст так, щоб текст складався зі спонукальних речень.
Люблять і оберігають ліси у нашій країні. Жодного дерева не вирубують без
потреби. На місці вирубаних дерев насаджують молоді ділянки. У цьому школярі
мають взяти активну участь.
3. Прочитай текст. Заміни усі речення одним і запиши його.
Прийшло літо . Настали довгождані канікули. Ми поїхали на екскурсію до Києва.
4. Прочитай текст. Знайди в ньому недоліки. Поміркуй , як їх можна
усунути. Запиши удосконалений текст.

Одного разу Юрко побачив на дереві синичку. Синичка сиділа на гілці , не
ворушачись , і Юрко подумав , що синичка спить. А потім він побачив синичку на
снігу. Здавалося , синичка замерзла. Хлопчик узяв синичку, відігрів , нагодував і
випустив.
5. Спиши текст , ставлячи потрібні розділові знаки в кінці речення.
Молода берізка вибігла на узлісся і зупинилась чого це вона так відірвалася від
своїх подруг мабуть , зрозуміла , що тут більше простору і сонячного проміння ось
чому вона і вища і кучерявіша від інших беріз рости , берізко , звеселяй землю
своєю красою
6. Відредагуй текст, змінивши слова, що в дужках, антонімами.
(Погано) прийнялися дерева у шкільному саду. (Лежать) (покривлені) кучеряві
яблуньки, покриті ніжними листочками. Вони (голосно) шелестять, ніби
(сваряться) за турботу. Школярі (недбало) доглядають їх, (не поливають) ,
(розмножують) шкідників. І ось зараз (мовчать) молоді яблуньки великого саду.
7. Прочитай текст. Знайди в ньому недоліки. Виправ текст. Запиши
удосконалений текст.

Під ялинкою
Новий рік. Центр міста. У центрі міста сяє різнобарвними вогнями висока ялинка.
Під ялинкою грає музика. Музика легка, негучна.
Злегка надлітає сніжок, і нечутно осідає сніжок на плечі, на руки, на обличчя. І тут
же сніжок зникає від теплого подиху, зникає від доторку гарячих долонь . Все, як у
казці. Все гарно, спокійно, чарівно.
8. Склади і запиши текст з деформованих речень.
Вербичка
на, цвіте, галявині, сміливець-незнайомець;
на ньому, видно, не, листя;
гілки, серпанок, окутує, а, рожевий;
то, вербичка, китиці, розпушила;
зірвав, вітерець, кілька, по, пушинок, поніс, галявині;
розсипає, верба, своє, це, насіння, усюди.
                                                                (За Є. Шморгуном )
10. Продовжити текст, побудувавши речення з наведених нижче слів, дати
йому заголовок.Текст запиши.

Маленький опеньок, на тоненькій ніжці зібрався із силами і вибрався з-під
шорсткого дубового листка. Грибочок зацікавлено зиркнув направо, потім наліво і
побачив таку картину...
А що він побачив, ти дізнаєшся, коли правильно побудуєш наступні речення:
галявину, боків, оточили, з, могутні, усіх, дуби;
намистом, зліва, калина, червоним, пишалася;
справа, кущ, туманом, немов, терну, їжачився, синюватим, повитий.
11. Склади і запиши речення про Т.Г. Шевченка:
А) розповідне;
Б) питальне;
В) спонукальне.
Визнач в них граматичну основу.
12. Спиши текст, добираючи з довідки слова, що найбільше відповідають
змісту. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

У другому реченні встанови зв’язок між словами за допомогою питань.
На ниві
Гарячою зеленою барвою горить на сонці …….. . Широко стелиться …….
зеленого вівса . Далі темніє ……. . Між зеленими килимами біліє ……. . І над
усім тим розкинулося блакитне ……. .
Слова для довідок : килим, гречка, просо, небо, ячмінь.
13. Склади і запиши речення, визнач їх граматичну основу.
в’ється , між, швидка, берегів, зелених, річка;
голубі, сонце, віконця, у, світле, зазирає;
на, виблискували, самоцвіти, сонці, роси , краплі;
туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє.
14. Відредагуй текст.
Соломіїн вересень
У всьому світі відзначають ювілеї Соломії Крушельницької, відомої актриси.
А народилися Соломія в селі Біла на Тернопіллі. Володіючи даром від природи і
скарбами знань, Соломія захоплювалася народними піснями. Килими квітів
стелилися до ніг Соломії у Львові, Одесі, Варшаві, Парижі, Римі. «Де вона
проходить – виростають троянди і співають солов’ї» - сказав про талановиту
українську співачку італійський поет.
(За Н. Кидисюк)
15. Відредагуй текст, спиши речення. Підкресли однорідні члени речення.
Накресли схему 3 речення.
У мішаних лісах водяться вовки, водяться лисиці, водяться зайці, водяться
ведмеді. У зоні лісостепу ростуть дуби, ростуть граби, ростуть берези. Мавпи дуже
бояться удавів, дуже бояться кобр, дуже бояться гадюк.
16. Перетвори пари речень на одне речення з однорідними членами. Однорідні
члени поєднай сполучниками.

1) Я йшов лісом. Я збирав кольорові листочки.
2) Їжак збирав осінні листочки. З них їжак зробив м’яку постіль на зиму.
17. Склади речення з поданими словами.
Полум’я, яскраве, хмари, над, безоднє, палають, море, як.
18. Виправ помилки. Запиши текст.
Незабаром літні канікули. Школярі будуть отдихати. Оленка з мамою поїде до
бабушки в село. Дениско з дєдушкою буде на дачі. Семен з Катрусею залишаються в городі. Но всі ми знову зустрінемося першого сентября.
19. Об’єднай прості речення в складне за допомогою сполучників. Підкресли
головні члени речення.

Дихнули морози. Річка заблищала склом між чорними берегами.
Хвилястою стрічкою між високими берегами в’ється річка. За селом вона круто
звертає до лісу.
20. Склади якомога більше питальних речень за поданими розповідними.
Сойка сховала жолудь під коріння.
Навесні з жолудя виросте маленький дубок.
21.Пошир речення другорядними членами, щоб вийшов зв’язний текст.
Дощ у лісі
Припустив дощ. Летять краплини. Зраділи квіти. Піднялися голівки.
Розспівалися пташки. Дятел стукотить.
22. Замініть виділені слова однорідними членами речення. Підкресліть
граматичну основу речення.

Навесні птахи повертаються з теплих країв.
Вже пожовкло листя на деревах.
Над квітами літали бджоли.
23.Прочитай текст. Запиши його, уникаючи повторів. Добери і запиши
заголовок.

Ти, звичайно, знаєш свою адресу і можеш сказати, в якому місті ти живеш, на
якій вулиці ти живеш і в якому домі ти живеш. А де знаходиться твоє місто чи
село? Звісно, в нашій країні – Україні. А де знаходиться Україна? Відомо всім: у
Європі, на планеті Земля.
24.Прочитай речення. Заміни виділені слова однорідними членами речення,
розставляючи розділові знаки чи сполучники. Запиши ці речення.

Діти пішли в ліс.
На клумбі росли квіти.
Птахи відлітають у вирій.
Різнобарвне листя кольоровим килимом вкривало землю.
25. Доповни речення своїми порівняннями.
У високому небі народилися сніжинки. І летять вони на землю в гості, мов …
Усе вкрите снігом, мов … . У сонному ліску закружляли у танку ці маленькі
сніжинки, мов … .
26. Заміни дані прості речення одним складним. Запиши утворене речення.
Теплохід прибув в Одеський порт. Він прибув з Ялти. Теплохід радо вітали.
27.Заміни прикметники так, щоб картини природи змінилися на
протилежні. Придумай заголовок. Допиши кінцівку(2-3 речення пов’язаних
за змістом).

Важкі хмари пливли по небу. Сердитий вітер усміхнувся. Виглянуло і
засвітило похмуре сонечко. Темна й холодна погода викликала з вулика лінивих
бджілок. Скрізь хазяйнувала осінь.
28.Заміни прикметники так, щоб картини природи змінилися на
протилежні. Придумай заголовок. Допиши кінцівку (2-3 речення пов’язаних
за змістом).

Цього року зима видалася теплою. Для птахів настали легкі часи. Учні повісили у
саду годівнички. До них зліталися мовчазні пташки.
29. Доповни речення порівняннями. Запиши ці речення.
Тоненькі берізки взялися за руки і пішли в танок, наче …
Сонце ніжно голубило землю, як…
Усе було вкрите білим снігом, мов…
Озеро виблискує на сонці, ніби …
Небо відбивалося у краплині роси, наче…
30.Прочитай. Знайди серед поданих словосполучень:
а) порівняння - ………………………..;
б) образний вислів - ……………………;
в) пестливі слова - ……………………...;
г) фразеологізм - ………………………..
Деревна жаба - жабка-стрекотушка;
далекі краї - тридев'яте царство;
рівні сосни - стрункі сосни;
грім гуркотів - грім сердився;
чорні очі - очі, як терен;
почервоніти - пекти раків.
31.Прочитай словосполучення . До прикметників , вжитих у переносному
значенні , добери прикметники з прямим значенням . Склади i запиши
речення з будь-якою парою словосполучень .

Гарячий привiт -- ..... , ......
Залiзна воля -- ..... , ......
Глибока нiч -- ..... , ......
Кам`яне серце -- ..... , ......
Свiтла думка -- ..... , ......

 

Завдання 3
1. Подумай, який звук може позначатися аж п'ятьма буквами? Запиши по
одному слову з цими буквами.
2. Зміни в поданих словах дзвінкі приголосні глухими і поряд запиши утворені
слова . З двома з них ( за власним вибором) склади і запиши речення.

Кізка - _______________
Плід - _______________
Короб _______________
Ґава ________________
3. Замініть словосполучення дієсловом, що має таке саме значення.
Насунули хмари - …;
стало вечоріти - …;
дати слово - …;
сходить сонце - …;
стати здоровим - …;
весело сміятись - ….
4. Заміни вислови словами-синонімами.
Ходити на голові –
Брати на буксир –
Ні пари з вуст –
Ні сіло ні впало –
5. Прочитай словосполучення. У кожному з них заміни слово «говорить»
різними синонімами . Запиши утворені словосполучення в рядок через
кому.

Говорить казку, говорить слово, говорить новини, говорить про пригоду.
6. Дописати прислiв’я. Пiдкреслити антонiми.
Правда солона, а ....
Умiй сказати, умiй ...
Руки бiлi, а сумлiння....
Далi покладеш, близько....
7. Придумай порiвняння до слiв i словосполучень, пов' язаних з осiнню.
Вiти берiз, мов ... .
Осiнь, як ... .
Листочок клена, наче ... .
З листя падають росинки, нiби сонячнi ... .
8. До поданих словосполучень підбери словосполучення, в які входять слова з
переносним значенням.

Солодкий напій –
Гострий ніж –
Усміхається дитина –
Танцюють діти –
Залізний обруч –
Сумує матір –
9. Поясни значення таких висловів.
Зуб на зуб не попадає-
Зарубати на носі –
Летіти стрілою –
Очі розбігаються –
Спіймати облизня –
10. Склади по два речення зі словами золотий , кришталевий, дзвенить
так, щоб в одному реченні воно було вжито в прямому значенні, а в
іншому в переносному.

11. Добери до прикметників порівняння . Запиши утворені словосполучення.
Неповороткий, наче ...
Полохливий, як ...
Злий, як ...
Упертий, як ...
Хитрий, як …
12. Запиши вислови в колонку. Добери до кожного рівнозначне за значенням
слово або словосполучення , запиши.

Намотати на вус –
Ловити гав -
Бити байдики –
Накивати п’ятами –
13. Запиши вислови в колонку. Добери до кожного рівнозначне за значенням
слово або словосполучення , запиши.

Пекти раки –
Точити теревені –
Повісити носа –
Набрати води в рот –
14. Спиши. У кожному рядку підкресли зайве слово:
а) малюнок, мальований, малятко, маляр;
б) сільниця, сільський, сіль, солоний;
в) чайка, чайник, чай, чаювання;
г) дубок, дубовий, дублер, дубняк;
д) дощик, задощило, дощовий, дощатий.
15. Закінчи прислів’я.
Шабля ранить голову, а слово … .
Життя прожити – … .
Зробив діло – … .
Слово не горобець - … .
16. Заміни фразеологізм дієсловом . Запиши утворені пари.
Накивати п’ятами –
Намилити шию –
Пекти раків –
Робити з мухи слона –
17. Заміни вислови синонімічними прислівниками. Запиши утворені пари.
Шукати по гарячих слідах –
Надворі хоч в око стрельни –
Працює, як сонна муха –
Дав, як кіт наплакав –
Прийде, як рак свисне –
18. Прочитай і відгадай загадки. Підбери до слів-відгадок якнайбільше
порівнянь. Склади свою загадку.

 За горами, за лісами золотий кружок встає.
 Голуба хустина, жовтий клубок:
По хустині качається, людям усміхається.
19. Добери антоніми до поданих фразеологізмів . Запиши утворені пари
Бити байдики
ляпати язиком
зарубати на носі
20. Добери антоніми до поданих фразеологізмів . Запиши утворені пари
Гострий на язик
викинути з голови
як у воду опущений
21. Спиши, вставляючи пропущені орфограми. В останньому реченні
підкресли граматичну основу.

Ш..рокі бе..краї простори. Ле..ке, м..яке повітря напоєне сонячними
променями. Воно ніби хв..люється, перел..вається ясною блакит..ю. Аромат
ст..пових трав освіжає увесь простір.
22. Допоможи вчителю перевірити текст. Виправ помилки, запиши і
добери заголовок.

Пришла золота осінь. Дирева і кушчи стали барвистими. Уберіз та верп
ростріпались коси. Зимля вкрилася кольоровим покревалом. Повітря вохке.
Багато птахів политіло у теплі краї, а деякі залешились земувати у нас.

 

Завдання 4
1. Замінити слово в дужках словом з апострофом. Записати
словосполучення.

Гаряче (вогонь)-
Холодна (рослина)-
Дружна (родина)-
2. Замінити слово в дужках словом з апострофом. Записати
словосполучення.

Співучі (птахи)-
Гумовий (іграшка)-
Колючий (будяк)-
3. Перевірити правильність написання слів. Записати правильно. Зробити
транскрипцію виділених слів.

Скубеця, сварятьця, поживицься, будується, зберуцця, вмиваєшся,
одягаєшсьа, смієся.
4. Спишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені букви. Спишіть,
вставляючи з дужок слова так, щоб утворилося прислів’я .

( Вітан…я, безділ…я, частуван…я, світан…я).
Слова щирого … дорожчі за … .
Маленька праця краща за велике … .
Осінь щедра та багата встала до … .
5. Прочитати слова у колонках. Утворити і записати три речення,
поєднуючи слова з чотирьох колонок. Підкреслити слова, в яких дві
літери позначають один звук.

З-під землі виросла сердитий джміль
Над квітами б’є дзвінке джерело
У полі кружляє висока кукурудза
6. Вставити пропущені букви.
Осі…ій дощ, ни…ьке небо, зів…яла трава, б…резовий гай, ву…ька сте…ка,
м…яке пір…я, бе…крає небо, ш…рокий гор…зонт, повертається з полюва…я,
шви…ке паді…я, соло…ке п…чиво, в…сокий оч…рет.
7. Відгадай слово та зроби звуковий аналіз цього слова.
Перший звук у цьому слові – приголосний, моя пара (з).
Другий звук - у вимові наближається до (е).
Наступний звук – дзвінкий (сонорний) приголосний, він є у слові пісня.
Голосний вказує на попередній м’який приголосний, він є у слові біль.
Приголосний, який завжди м’який.
8. Виправити допущені помилки у написанні слів. Записати в алфавітному
порядку .

Зирно, гриби, систра, клиновий, плеве, свистіти, чистенький, вичірній,
деревяний, широкий, застиляє, глибокий, типленько, вечоріє.
9. Виправити допущені помилки у написанні слів. Записати в алфавітному
порядку .

Крилатий, замирзає, щибетати, чирвоний, межа, вирхівка, швиденький,
гречаний, виликий, апильсин, горезонт, деректор, пшиниця, лімон.
10. Прочитай речення. Запиши назви міст в алфавітному порядку.
Дніпро – довга могутня річка. На його берегах розкинулися такі міста: Київ,
Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів.
11. Згадай алфавіт запиши вислів.
15, 18, 11, 4, 1, - 6, 9, 7, 21, 7, 16, 19, 10, 18, 1, 18, 31.
12. Запиши слова, поставивши, де треба, апостроф. З одним з слів на вибір
склади і запиши речення з однорідними членами.

З…їхати, з…варити, з…єднати, без…зубий, без…язикий, без…межний,
бур…як, бур…ян.
13. Запишіть слова в алфавітному порядку, вставте пропущені букви.
Уч ..тель, вер…сень, ч… рвоний, вул. … ця, дят … л, яс…н, за …. ць,
ч….тання, в ….дмідь.
14. Встав замість крапок пропущені букви. Постав наголос.
Д…ректор, пр….зидент, л…стопад, в…дмідь, ч…тання, в…селка, п…ріг,
оч…рет.
15. Встав замість крапок пропущені букви. Постав наголос.
Ю…нат, пр….дмет, б…резень, вел…чина защ…бече, б…р…говий,
д…р…в’яний, з…л…ніє.
16. Запиши арифметичні вирази словами.
65-30           11+14=25
78-54           50+20=70            50-31
17. Вставити в слова потрібну літеру. З виділеним словом записати
прислів`я.

Ягі … ка, шу … ка, ле … ко, зу … ки, зага …ка,
бері … ка, кни … ка.
18. Вставити в слова потрібну літеру. З виділеним словом записати
прислів`я.

Ка … ка, подру … ка, сте … ка,
ва … ко, мере … ка, ло … ка, кни … ка.
19. Списати. Вставити , де потрібно,пропущені букви. Виписати слова, в
яких більше букв ніж звуків.

Ріл...я, колос...я, знан...я, зерн...я, взут...я, дит...я, корін...я,
порос...я, щаст...я, прилад...я, Над...я, зіл...я, жит...я, вугіл...я, тел...я.
20. Подані слова розмістити за алфавітом і з останніх літер записаних
слів скласти прислів’я.

Долото, форум, зуб, черепаха, шиє, заклад,верх , Ірина , олово, малює, мірт,
гніт, тіні, рій.
21. Змінити слова в дужках так, щоб у них з`явився звук [ц`:] або [с`:].
Записати прислів`я . Зробити транскрипцію дієслів: сіється і жнеться.
Добре там (жити), де гуртом (сіяти) і (жати).
Чого (вчитися)- того за плечима не носити.
Хто рідної землі (триматися), той від неї сили (набиратися).
22. Розгадай анаграми і запиши слова. Добери до них протилежні за
значенням.

Лосвіт, бродо, вовлі, зькони, дкосоло, лийбі, кийширо, снийраді, кийлег.
23. Запиши слова за алфавітом. Постав наголоси.
Спина, навчання, випадок, дочка, верба, ознака, чарівний, черствий, добуток,
завдання.
24. Запиши слова, розподіливши їх у три стовпчики:
1- кількість букв більша, ніж кількість звуків;
2-кількість звуків більша, ніж кількість букв;
3-кількість букв відповідає кількості звуків.
Тінь, погода, їжак, багаття, січень, береза, юнак, джем, ущелина, ящірка,
рушник, джерело, біліє, єдність, заєць, олівець, Європа, ячмінь.
25. Запиши слова в алфавітному порядку, поставивши, де потрібно,
апостроф.

Бур.як, бур.ян, р.юкзак, кар.єр, матір.ю, духм.яний, св.ятковий, торф.яний,
черв.як, мавп.ячий, хлоп.я, зів.ялий, пам.ять, радіст.ю, Мар.яна.
26. Добери до виділених слів споріднені так, щоб у корені слова відбулося
чергування звуків, запиши слова парами.

Ведмідь малює.
Ведмідь малював картину –
Осику, березу, ялину
Й між ними зелену калину.
А поруч поставив пасіку
І вікна відкрив у поле,
А сам у кущі сховався,
Щоб не кусали бджоли.
Бо дуже хотілося меду
Рудому ведмедю.
27. Запиши у дві колонки слова: 1 – власні назви; 2 – загальні назви. Із других
букв кожного слова складіть і запишіть прислів’я.

(У,у)країна, (І,і)ндик, (К,к)рим, (З,.з)ірка, (Н,н)аталка, (Ю,ю)щенко,
(У,.у)жгородці, (І,і)інженер, (Б,б)ерлін, (О,о)панас, (Н,н)імець,
(У,у)країнець, (Н,н)ікітенко, (А,а)зія, (В,в)орона, (В,в)ласник, (А,а)Англія,
(Р,р)оман, (Д,д)иректор.
28. Складіть якомога більше слів з букв слова
товариськість

 

Усний тур
1. Склади розповідь на тему "За що я люблю літо".
2. Склади твір – розповідь з елементами опису на тему "Осінь – щедра
пора".
3. Попрацюй над складанням розповіді на тему "Моя найбільша мрія –
це…"
4. Склади розповідь про те, як ти любиш проводити час восени.
5. Склади текст - міркування на тему "Буду я природі другом".
6. Склади твір - міркування на тему "Яким має бути товариш?"
7. Склади твір – мініатюру на тему "Осіння казка" за поданим початком (6 –
8 речень)
Жила – була в лісі берізка.
8. Склади твір на тему "У бібліотеці" за планом
План
1. Шкільна бібліотека.
2. Різноманітність книжок.
3. Зацікавленість учнів.
4. Книга – друг людини.
9. Склади твір на тему "Батьківська хата"
10. Склади твір на тему "Вінниця – це моє місто"
11. Склади невеликий твір "Моя вчителька", вживаючи такі слова: цікаво,
захоплено, вранці, щодня, завжди, радісно, багато.
12. Склади твір на тему "Людина, на яку я прагну бути схожим".
13. Склади розповідь "Мій улюблений казковий (літературний) герой".
14. Склади розповідь на тему "Без книг не уявляю свого життя".
15. Склади твір-опис на тему "Моя улюблена іграшка" (5-6 речень)
16. Склади твір-мініатюру на тему "Зимова казка" за поданим початком (6-
8речень)
Жила-була в лісі ялинка…
17. Розкажи про улюбленого героя мультфільму. Чим цей герой тобі
подобається?
18. Розкажи про улюблену хатню тваринку. Чим вона тобі подобається?
19. Склади твір за поданою канвою.
Зима, перший сніг, діти, в сніжки, сніговик, весело.
20. Склади твір за поданою канвою.
Діти,ліс,ягоди,відстав,не відкликався,високе дерево,заліз,хата
лісника,додому.
21. Склади твір за поданою канвою.
Березень,надворі теплішає,тане сніг,готуються в поле,весела
робота,буде високий урожай.
22. Склади казку на тему "Чому заплакала хмаринка" за поданим планом.
План
1.Хмаринка подружилась з пташками.
2.Пташки відлетіли.
3. Хмаринка засумувала.
4. Хмаринка кинулась доганяти пташок, але не змогла, тому
заплакала.
23.Опиши улюблену пору року.
24.Склади твір "Моя улюблена справа"
25. Придумай казку "На балу у Попелюшки"
26.Склади твір-опис "Моя улюблена рослина"
27. Склади твір-опис "Моя улюблена тварина"
28. Склади розповідь на тему "Без книг не уявляю свого життя"
29.Склади твір – опис на тему "Осінь у лісі"
30.Склади твір – розповідь на тему "Літні канікули"
31. Склади твір – розповідь на тему "Весна у селі"
32.Склади твір – розповідь на тему "Літо у таборі"
33. Склади твір – розповідь на тему "Найкращий день у моєму житті"
34. Склади твір за поданим початком
Сьогодні неділя . Наша сім’я вирішила піти на прогулянку до
лісу………………
35.Склади твір за поданим початком
Прокидаюся я вранці, дивлюсь за вікно. А там сніг мете. Почалася
зима…………
36. Склади твір за поданим початком
Почалася зима. Випало багато снігу. Найбільше цьому раділи діти…
37. Склади твір за поданим початком
Настала весна. Почав танути сніг. Потеплішало………………………….
38. Уяви, що ти власник книжкового магазину. Ти маєш на продаж книгу, яку
прочитав. Зроби рекламу цієї книги.
39. Склади текст – міркування на тему "Для чого робити зелені насадження"
40. Продовжити і записати міркування
Треба берегти птахів. Вони …
41. Продовж міркування:
Їжак – корисна тваринка. Він …
42. Склади міркування на тему "Яким має бути товариш?"
43. Побудуй міркування на тему "Чому до хліба треба ставитись бережно?"
44. Продовжити роздум
Якби у мене була чарівна паличка, я б …
45. За поданим початком склади оповідання. Добери заголовок
Мені подарували цуценя. Воно було добре і лагідне. Цуценя з радістю
простягувало мені лапку …



Джерело: http://mmk.edu.vn.ua/index.php/2011-10-04-06-39-09/2011-10-04-08-37-35
Категорія: Олімпіади та конкурси | Додав: (12.11.2015) W
Переглядів: 10338 | Рейтинг: 4.2/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!