Каталог статей

Головна » Статті » Поради психолога » Шкільний психолог [ Додати статтю ]

Діагностика рівня готовності дитини до шкільного навчання в сфері пізнавальної діяльності

Діагностика рівня готовності дитини до шкільного навчання в сфері пізнавальної діяльності

 

(Модифікований варіант завдань Власової, Познера)

 

Завдання І  (4-й зайвий)

Мета

Досліджується рівень спілкування,  логічна обґрунтованість і чіткість формулювання, активність і вміння використовувати спільні поняття. Використаний та модифікований  варіант завдань Власової, Познера із карток побудованих за принципом: три предмета об’єднані спільним змістом четвертий відноситься до другої групи і того поняття.

Техніка проведення

Дитині показують картку з зображенням 4-х предметів і просять назвати їх. Після чого дають запитання: „Подивись уважно і скажи, який предмет зайвий і чому? А який  не підходить? Чому? А які три  з них мають щось спільне?”

Коли робота з всіма 10 картками закінчена, слід приступити до аналізу.

Підготовляючи картки слід передбачати 4-5 таких, де по кольору вирізнялися не зайві предмети, а ті, які входять  в склад понять, наприклад такі картки: груша, слива, яблуко, морква. Слива за кольором вирізняється, та це не  важлива ознака. Такі завдання дають змогу вибрати як  діти орієнтуються у важливих ознаках.

Аналіз результатів

Висока підготованість – коли 7-10 карток пояснюють з використанням двох родових понять (зайвий жук так як ця тварина, а інше одяг зайвий черпак, інші квіти), а 3-4 картки поясняють через одиничні родові поняття (зайвий жук, зайвий черпак бо тварини, посуд)

Достатня готовність – коли 7-10 карток пояснюють через одне родове поняття або половину з двома родовими поняттями.

Низький рівень мислення – коли 7-10 карток називають зайвий предмет без пояснення.

 

Завдання 2.

Дослідження узагальнення

Інструкція:

Назви відомих тобі: диких тварин, дерева, міста, види транспорту, тощо.

Аналіз результатів

6-5 – назв дитина добре підготована до школи.

4-3 – назв достатньо підготована

1- непідготовлена.

 

Завдання 3.

Дослідження логічного мислення

Інструкція:

Назвіть слова з протилежним значенням

високий                чужий

тонкий                  горе

покупець              скупий

рудний                  страшний 

тугий                     гострий

легкий                   початок

Аналіз результатів

9-11 слів високий рівень

5-8 слів середній рівень

до 5 слів низький рівень

 

Завдання 4.

Дослідження швидкості мислення

Інструкція:

За 3 хвилини назвіть якомога більше слів, які починаються літерою К.

Аналіз результатів

10слів і більше – висока швидкість

7-9 слів середня

до 5 слів – низька.

 

Завдання 5.

Дослідження гнучкості мислення

Можна виявити через рішення цікавих задач на кмітливість.

-                     Йшла бабуся із магазину і несла корзину яєць, одне впало, скільки яєць залишилось?

-                     Двоє коней пробігли по 2 км, скільки пробіг 1 кінь?

-                     Курка на одній нозі важить 2 кг, скільки вона важить на 2 ногах?

-                     Скільки пальців на одній руці? На двох? На десяти?

-                     Чому не можна намалювати веселу собаку?

Інструкція:

Послухай хитру задачу і здогадайся як її вирішити.

Аналіз результатів

Високий рівень розвитку мислення – 5

Достатній – 3-4

Середній – 1-2

Низький – 0

 

Завдання 6.

Діагностика рівня сформованості операцій мислення (аналіз, синтез, порівняння)

Техніка проведення.

Дитині пропонують знайти спільні і відмінні якості предметів.

Інструкція:

„Я назву тобі два предмета, а ти подумай і скажи чим вини подібні і чим відрізняються”.

Пари для порівняння:

літак – метелик,

м’яч – кавун,

вовк – собака,

місто –село,

береза – ромашка,

зама – літо,

день – ніч,

людина – тварина.

Аналіз результатів

Рівні порівняння:

а) високий рівень порівняння, коли більше виділено загальних особливостей в конкретних об’єктах, різних подібних предметах і поняттях (наприклад, у першої пари, коли 2 загальних  1 відмінна особливість – це високий рівень)

б) добрий – подібних і відмінних ознак в однаковій кількості (наприклад 2/2, 1/1, 3/3)

в) достатній – відмінних ознак в конкретних об’єктах називають на 1,2 і більше.

г) середній – є хоч 1 якість, яку  важко виділити.

д) низький – називають тільки ті подібності, які найлегше виділити.

Категорія: Шкільний психолог | Додав: [ADM]Irina (07.06.2010)
Переглядів: 2512 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!