Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Складання казки «Сонечко» за початком та опорними словами

Клас 2

Предмет . Українська мова

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання казки «Сонечко» за початком та опорними словами.

Мета: Формувати ключові компетентності:

            вміння вчитися – організовувати своє робоче місце, доводити роботу до кінця;

            громадянську – оволодівати надбанням усної народної творчості; здоров’язбережувальну – удосконалювати психічну та духовну складову здоров’я, усвідомлювати взаємозв’язок організму людини з природнім та соціальним оточенням.

           Формувати предметні компетентності:

           вчити будувати зв’язну розповідь, складати текст казки за даним початком;

           розвивати творчу уяву учнів, зв’язне мовлення;

           виховувати прагнення до естетичного сприйняття дійсності, доброту та любов до природи.

Обладнання: предметні малюнки (казкове Сонечко, сонечко-комаха, соняшник, квіти, дерева, звірі), таблиці, текстові плакати, зошит з розвитку зв’язного мовлення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Використана література:

1.           Клід  І. О.- Сонечко. Читанка-хрестоматія для читання в дитячому садку  - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан,  2012. -304 с.

2.           Варзацька Л.О. Інтегровані уроки рідної мови і мовлення в початкових класах загальноосвітніх шкіл. Методичний посібник. – К. «ЮНІВЕРС» - 2000 р. -141 с.

3.           Безкоста С.В., Головко З.Л. Митохір Н.Б. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 2 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 144с.

Хід уроку:

І. Організаційний момент :

            Усміхніться всім навколо

             небу, сонцю, квітам, людям.

             І тоді обов’язково

            день тобі пройде казково.

Діти стають в коло, беруть долоньку в долоньку і промовляють:

                      Тепло своїх долоньок

                      Я друзям віддаю

                      Урок новий цікавий

                      Я з радістю почну.       

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Складання загадки з деформованого речення. Відгадування загадки.

Синьому, небі, В, пливе, червона, тарілочка.

 Діти складають загадку про сонце. Відгадують її. (Сонце).

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

1. Бесіда.                                                                               

- Розгляньте малюнки на дошці,

- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?

 (Про сонце, сонечко-комаху, соняшник, квіти, дерева, звірів).

- Іноді з цими предметами відбуваються дивні речі: вони розмовляють, веселяться, допомагають один одному.

- Як називають твори, в яких з рослинами, тваринами, предметами неживої природи відбуваються дива (Казки).

Сьогодні ми будемо з вами складати казку про Сонце.

ІV. Робота над мовним матеріалом.

1. Повторення про текст.

- Що таке текст?   (Звязані за змістом речення утворюють текст).

- Яких частин він складається? (Зачин, основна частина, кінцівка).

- Про що говориться в зачині? (Коли і де відбуваються події. Про що даний текст).

- У тексті обовязково повинен бути заголовок.

2. Читання текстів на дошці.

1) - Де ночує сонечко?

- У бабусі в хатинці.

- Хто ж його бабуся?

- Синє небо.

- Чим воно вкривається?

- Голубою хмаркою.

                   (О.Орач).

2) Сонце заходить, цілуючи гай.

 Квіти кивають йому на добраніч.

                              (М. Вороний).

3) Сонце - небесне світло.

4) Бог Сонця - Ярило.

Вчитель:

 Люди вірили в могутність Сонця. Коли воно довго не з яв­лялося на небі, люди зверталися з проханням до бога весня­ного Сонця - Ярила, щоб він розігнав хмари, і знову на небі зявилося ласкаве сонечко. Щоб зявилося Сонечко, люди придумали заклички. Давайте ми скажемо їх хором:

                 1.Вийди вийди сонечко

                   На дідове полечко

                   На бабине зіллячко

                   На наше подвірячко.

                2. Сонечко, сонечко, глянь у віконечко,

               Діткам маленьким з неба засяй.

Все живе на землі жадає сонця. Сонцю посміхається ранок голубий. І все живе посміхається. Без сонечка ніхто не може жити. Коли на дворі ясно, ми теж посміхаємося. Сонце дає життя рослинам, тваринам. Воно посилає нам тепло і світло.

                Чому пахнуть квіти?

                Бо їм сонце світить.

                Чого річка грає?

                Бо їй сонце сяє,

                З чого раді діти?

                Бо ростуть як квіти.

                Дітям добре жити –

                З сонечком дружити.

                                  (М. Подолян).

Ми читали вірші й говорили про Сонце, як небесне світило. А тепер послухайте загадку і скажіть, що це за сонечко.

                  Прилетіло сонечко

                  На мою долонечку –

                  Крильця червоненькі,

                  Цяточки чорненькі.

                                  (Б. Списаренко).

Діти відповідають, що це сонечко-комаха. Воно схоже на сонце. На дошці записуємо речення.

       Сонечко - маленький жучок.

Вчитель говорить, що сонечко - це отруйна для птахів комаха, яка має яскравий окрас, щоб її легко було помітити.

 - Який малюнок на дошці схожий на сонце і прокидається разом з ним. Цілий день сонце пливе по небу, а соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Лягає спати соняшник разом з сонцем.

V. Фізкультхвилинка.

                 Встало вранці ясне сонце,                                                             

                 Зазирнуло у віконце.

                 Ми до нього потяглися,

                 За промінчики взялися.

                 Будемо дружно присідати,

                 Сонечко розвеселяти.

                 Встали-сіли, встали-сіли,

                 Бачите як звеселіли!

                 Стало сонце закликати:

                 Нумо разом, нумо всі

                 Потанцюєм по росі.

VI. Творча робота.

 Складання казки за даним початком та опорними словами.

1. Складання словосполучення зі слів: сонечко, веселе, радісне, усміхнене, сумне.

- Діти складають словосполучення – сонечко веселе, радісне, усміхнене, визначають, що слово сумне зайве, бо на малюнку сонечко веселе.

Вчитель:

 Зараз у нас буде дуже відповідальна робота. Ми з вами будемо складати казку про сонце. Сонечко у нашій казці повинно бути веселим, добрим, теплим, приносити радість усьому живому на землі. Давайте прочитаємо на дошці початок казки.

(Діти читають).

В далекому минулому в небі зявилося Сонечко. Було воно веселе, радісне, ласкаве і тепле.

- Ви знаєте, що у казки має бути заголовок. Залиште для заголовку один рядок і запишіть у зошит початок казки.

(Діти записують початок казки).

- Далі будемо казку складати так. Я буду говорити початок речення і записувати його на дошці, а ви будете продовжувати.

- Стало Сонечко посилати на землю свої (золоті промені). З явилися на землі (ліси, поля, луки, ріки, озера, моря, дерева, квіти, люди, тварини). Виглянув з-під листочка маленький жучок - (сонечко). Розправило сонечко (свої крила) і стало схожим (на Сонце). Воно було таке (червоне і кругле). А ще виросла (квітка). Вона була теж (схожа на Сонце). Це був (соняшник). Він повернув (свою голівку) у бік (Сонця) і весело (посміхнувся Сонечку). Старанно трудилося все живе на землі: (звірі, комахи, люди). А сонечко (зігрівало всіх теплом і ласкаво всім посміхалося).

Читання казки дітьми у зошиті.

Вчитель:Із поданих заголовків вам треба дібрати найбільш вдалий і записати його.(Тепле Сонечко, Чарівне Сонечко, Ласкаве сонечко, Сонечко і Земля, Сонечко розбудило Землю).

 Діти самостійно вибирають заголовок до казки і записують його.

Вчитель: Зараз я прочитаю вам казку відомого педагога, письменника В.О. Сухомлинського. Ця казочка розповість нам про тепле сонечко. А називається вона «Сонце і Сонечко».

( Читаю казку В.О.Сухомлинського).

 Вчитель: Сонце несе на своїх промінцях тепло. Воно вливається в твою душу. Візьми Іскринку цього тепла і зігрій ту людину, якій холодно, сумно. Тепло твого серця розтопить лід її душі. Прокинувшись вранці, посміхнись сонечку і всьому рідному на землі. Поверніть свої голівки один до одного і посміхніться. Від цієї усмішки у нашому класі стало набагато тепліше і веселіше.

VII.  Підсумок уроку.

- Чи сподобався урок ?

- Чи сподобалась вам ваша казочка ?

- Чи задоволені ви результатами своєї праці ?

- Чи могли б ви скласти самі казочку ?

VIII. Домашнє завдання.

- Уявіть собі, що на небі нема сонечка. Його закрила велика хмара. Мабуть, усім би стало сумно.

- Як би ви допомогли сонечку ? Спробуйте про це скласти казочку.

Назвіть її  «Сонечко і Хмаринка». А на наступному уроці розвитку мовлення ми ці казочки послухаємо.

Паламарчук Наталія Олексіївна, вчитель початкових класів Жашківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ім.І.М.Ляшенка Жашківської районної ради

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (23.03.2013) | Автор: Паламарчук Наталія Олексіївна
Переглядів: 10079 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!