Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Вірші поглиблюють наші знання про світ. Знайомство з творчістю Василя Голобородька. В. Голобородько  «Рукавичка», «Після дощу», «Спека», «Дружимо з

                                     Замотайло Алла Анатоліївна,

                                     учитель початкових класів,

                                     вища категорія,

                                     Уманська гімназія  № 5

                                     Уманської міської ради

                                     Черкаської області

 

УРОК ЗІНТЕГРОВАНОГО ЗМІСТУ

за підручником  «Хрестоматія  сучасної  української дитячої  літератури для читання в 3, 4 класах»

 

Тема.  Вірші поглиблюють наші знання про світ. Знайомство з творчістю

Василя Голобородька. В. Голобородько  «Рукавичка», «Після дощу»,

«Спека», «Дружимо з деревцем», «Коник», «Великий дощ»,  «Грушка», «Дві яблуньки», «Лис».          

 

Мета: формування ключових компетентностей, зокрема: вміння вчитися:

            організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, орієнтуватися в часі та берегти його, доводити роботу до кінця, бути наполегливим; загальнокультурної: вміння будувати взаємні стосунки на толерантній основі, оволодівати формулами мовленнєвого етикету, узгоджувати власну поведінку з загальноприйнятими моральними нормами і культурними цінностями, уміння тактовно відстоювати свою позицію; здоров’язбережувальної: дбайливо ставитися до свого здоров’я, удосконалювати фізичну, соціальну та духовну складові здоров’я; читацької: володіти комплексом читацьких знань, умінь і навичок, свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань, розуміти тексти різних жанрів, вміти висловлювати ціннісні судження щодо прочитаного.

           предметних компетентностей:  розпочати знайомство учнів з творчістю Василя Голобородька для дітей; розширювати уявлення про тематику та ознаки віршів-верлібрів як жанру; навчати орієнтуватись у книжках-збірках; формувати уміння самостійно й продуктивно працювати з дитячою книжкою, орієнтуватися у світі книжок і вибирати їх для задоволення власних пізнавальних потреб. 

            Розвивати читацький кругозір, спостережливість, пам’ять, увагу, вміння робити висновки, висловлювати та аргументувати свою думку.

            Виховувати любов до рідного слова, гордість за людей – письменників рідного краю.

 

Тип уроку: урок зінтегрованого змісту.

 

Обладнання:  портрет  В.Голобородька, ілюстрації  до  віршів, роздаткові картки

для  роботи   в  групах,  мікрофон,  книжки В.Голобородька («Хлопчик малює літо», «Соловейків теремок», «Віршів повна рукавичка»), презентація, таблиця «Бережи книгу», тексти віршів «Лис», «Дві яблуньки», «Грушка», контурні малюнки, таблиця «Як поводити себе біля водойми», відео про коника, ополоник.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовча робота.

  1. Вступна бесіда
  • Що запам’ятали з минулого уроку позакласного читання?
  • Які твори вас зацікавили? Чому?
  • Який твір прочитали? Про що він?
  • Яке завдання виконували разом з батьками?
  • Сьогодні  у  нас  урок  позакласного  читання. Ми зустрінемося з новим

автором та його творами. Але спочатку давайте пригадаємо правила користування книгою. (Розгляд таблиці «Бережи книгу»)

  1. Робота з виставкою книжок з теми
  2. Довідкове бюро

ІІІ. Читання вчителем уголос художніх творів.

  • На  нашій  книжковій  виставці  ми  побачили книжки Василя Голобородька. Зараз я пропоную послухати вірші-верлібри цього поета, які увійшли до книги-збірки «Хлопчик малює літо».

 (Вчитель читає вірші «Лис»,  «Грушка»).(Додатки 1, 2)

ІV. Бесіда-міркування про прочитане.

  1. Бесіда за змістом вірша «Лис»
  2. Словесне малювання
  • Яким ви уявляєте собі лиса?
  1. Творча робота в групах
  • Як ви думаєте, хто навчив лиса писати? Де він узяв свій зошит і олівець?
  1. Гра «Хто більше?»

(З тексту вірша (роздаткові картки) учні мають виписати якнайбільше слів, які не можна поділити для переносу. Роботу виконують у зошитах з української мови)

  1. Бесіда за змістом вірша «Грушка»
  2. Словникова робота
  • Поясніть значення слів окраєць, призьба, ослінчик.

(Після пояснення значення кожного слова вчитель демонструє зображення відповідних предметів на слайдах)

  1. Гра «Розвідники»

(Робота з текстом вірша «Грушка» (роздаткові картки). Учні виконують завдання в зошитах з української мови)

 1 ряд -  знайдіть у вірші слова, вжиті в переносному значенні.

 2 ряд -  знайдіть речення, в якому є звертання.

 3 ряд -  знайдіть речення з однорідними членами речення, підкресліть їх.         

  1. Бесіда за змістом вірша «Дві  яблуньки»
  • Зараз ви послухаєте вірш, який має назву «Дві яблуньки». (Додаток 3)
  1. Вправа «Передбачення»
  2.   Гра «Найуважніший»
  • Знайдіть у тексті вірша (роздаткові картки) слова, в яких звуків менше, ніж букв. (Діти виконують завдання в зошитах з української мови)

Фізкультхвилинка

V. Самостійне ознайомлення учнів з новою книжкою, яку вони мають читати.

  • Зараз ви самостійно прочитаєте вірші Василя Голобородька, які увійшли до книги-збірки «Віршів повна рукавичка». (Робота з «Хрестоматією сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах»)

VI. Самостійне читання учнями мовчки запропонованих вчителем творів.

           (За завданням вчителя учні читають вірші «Рукавичка», «Спека», «Після дощу», «Великий дощ», «Коник», «Дружимо з деревцем»)

VII. Виявлення та оцінка вчителем якості самостійного читання – розглядання книжки та прочитаних з неї творів.

  1. Бесіда за змістом вірша «Рукавичка»
  • Хто є героєм цього вірша?
  • Яка казка могла б розпочатися в цьому вірші?
  1. Інсценізація української народної казки «Рукавичка»

(Підготовлені учні)

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Пригадайте, які ще українські народні казки ви читали?
  1. Робота в групах. Малювання

(Кожна група отримує контурний малюнок рукавички (Додаток 4) і має створити певний орнамент, щоб утворилася рукавичка:

1 група – для дідуся;

2 група – для бабусі;

3 група – для мами;

4 група – для тата;

5 група – дитяча рукавичка)

  1. Бесіда за змістом вірша «Спека»
  • Прочитайте речення, у якому розповідається про те, що не могло  відбуватися насправді.
  • Прочитайте речення про те, що могло відбутися в реальному житті.
  1. Робота в парах
  • Пофантазуйте, які події могли відбуватися біля ставка?
  1. Робота за таблицею «Як поводити себе біля водойми»
  • А зараз давайте пригадаємо правила поведінки біля водойм влітку.

     8. Бесіда за змістом вірша «Після дощу»

  • Де ж подівся дощ?
  • Яке значення у природі має дощ?
  • Доберіть синоніми до слів подівся, перестав, пірнув.
  1. Бесіда за змістом вірша «Великий дощ»
  • Поясніть значення слова «ополоник».

(Демонстрація ополоника вчителем)

  • Які слова підтверджують назву вірша?
  1.  Бесіда за змістом вірша «Коник»
  • Про кого цей вірш?
  • Яке ще значення може мати слово «коник»?
  1.  Довідкове бюро (Підготовлені учні)
  2.  Робота зі словниками фразеологізмів

 (Учні шукають значення фразеологізмів)

  1. Хвилинка-цікавинка
  2. Бесіда за змістом вірша «дружимо з деревцем»
  • Знайдіть у вірші слова, вжиті в переносному значенні.
  • Знайдіть у вірші порівняння.

VIII. Рекомендація до позаурочної діяльності на наступні два тижні.

  • Книжки  Василя Голобородька,  з   якими   ми   зустрілися  сьогодні  на

книжковій виставці, я ставлю у «Куточок читача». Протягом наступних двох тижнів  раджу вам продовжити читання віршів цього поета. За бажанням можна вивчити вірш, який вам сподобався, напам’ять, зробити ілюстрації до окремих творів. А ще спробуйте скласти свої вірші-верлібри.

Використані джерела:

Література:

  1. Методика позакласного читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник / Галина Ткачук. – Кам’янець-Подільский: ФОП Сисин О.В., 2010. – 264 с.
  2. Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3,4 класах серії  «Шкільна бібліотека» / укладач Стус Т.В., автори  передмови Стус Т.В., Лущевська О.В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 192 с.
  3. Голобородько В. Віршів повна рукавичка. –  Київ: Грані-Т, 2010. – 80 с.
  4. Голобородько В. Хлопчик малює літо. – Київ: видавництво «Веселка», 1995. – 20 с. 
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (16.01.2025) | Автор: Замотайло Алла Анатоліївна
Переглядів: 61 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!