Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Збереження і зміцнення здоров’я маленького школяра
Уманський НВК «Загальноосвтня школа-інтернат І-ІІ ступенів
ім. Ю.О. Гагаріна - педагогічний ліцей»
Попова Лідія Олексіївна
Вихователь ГПД

«Збереження і зміцнення здоров’я маленького школяра»
Здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей та учнівської молоді. Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої.
Турбота про здоров’я – одне з найважливіших завдань в організації навчання першокласників. Цю думку неодноразово підкреслював у своїй праці В.О. Сухомлинський: « Я не боюсь ще раз повторити: турбота про здоров'я – це найважливіша праця вихователя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про дітей протягом перших 4-х років навчання, то добра половина їх – про здоров'я».
Вступаючи до школи, 85% дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру, зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання.
За даними моніторингового дослідження можна побачити, що з кожним роком кількість здорових дітей зменшується. Так у 2007 - 2008 навчальному році було зафіксовано 42,7% здорових дітей, у 2008-2009 навчальному році кількість практично здорових дітей не перевищує 30%. Також дані показують, що з кожним роком зростає показник надлишку ваги. Це свідчить про недостатню культуру харчування підлітків, батьків та не правильний вибір батьками їжі для школярів. Якщо в школі за раціональним харчуванням учнів слідкує адміністрація, робітники їдальні та медичний персонал, то вдома діти, зазвичай, не дотримуються правил раціонального харчування Все це не може не хвилювати педагогів та медиків, тому що діти, приходячи до 1 класу, вже мають відхилення у здоров’ї.
В вересні 2011року до нашого навчального закладу «НВК—педагогічний ліцей» прийшло 30 розумних, кмітливих, допитливих першокласників. Із них - 2 дітей мають захворювання ПМК, 5 дітей -захворювання опорно-рухового апарату, 3 дітей-ожиріння, 2 дітей-хвороби бронхолегеневої системи.
Тому головним завданням у діяльності педагогічного колективу нашого навчального закладу є збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.
У нашому закладі розроблена цільова програма «Школа-територія здоров’я», метою якої є збереження та удосконалення здоров’я дитини, створивши при цьому всі необхідні умови.
Кожен навчальний день в школі розпочинається з ранкової зарядки, яку під ритмічну музику проводить інструктор ЛФК. Ранкова зарядка піднімає настрій у дітей, а як відомо, гарний настрій, посмішки на обличчі роблять дітей активними, життєрадісними, зміцнюють здоров’я дитини.
Працюючи у ГПД із шестирічними першокласниками я планую свою виховну роботу, враховуючи вікові та індивідуальні особливості кожної дитини. За розкладом уроків кожного дня наші першокласники мають можливість зміцнити своє здоров’я під час годин здоров’я, які проводяться в залі ЛФК, тенісному та тренажерному залах. По десять днів діти п’ють фіточаї «Вітамінний», «Імунний», «Загальнозміцнюючий», за призначенням лікаря - «Шлунковий», «Заспокійливий», «Антипаразитарний» та інші. Також діти отримують необхідне лікування у сучасному фізіотерапевтичному кабінеті, мають можливість зробити масаж та відновити сили у залі ароматерапії, отримують збалансоване дієтичне харчування.
Обов’язковим у наших шестирічок є денний сон, щоденні прогулянки та спортивні години, фізкультхвилинки. Цьогорічні першокласники були активними учасниками спортивного свята «Веселі старти», «Позмагаємось разом», спортивних вікторин, «Дня здоров’я», тижня початкових класів, приймали активну участь у конкурсі малюнка «Олімпійці живуть серед нас», «Спорт-запорука здоров’ю».
Провідними в діяльності моєї роботи з дітьми є різні види ігор: дидактичні, рухливі, сюжетно-рольові, творчі.
Виховання культури здоров'я - виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров'я, формування уявлень про здоров'я, як цінність, посилення мотивації на ведення здорового способу життя, підвищення відповідальності за особисте здоров'я, здоров’я родини-це основні пріоритети моєї виховної роботи.
В шість років дитина від природи активна, вона хоче пізнавати, вчитися, але це бажання може реалізувати лише з власної внутрішньої позиції дослідника, а не школяра. Школярем дитина стане лише в 7 років, коли почне володіти навичками навчальної діяльності.
Систематичний вплив на організм та психіку учнів може бути успішним лише за умови доцільного використання методів здоров’язберігаючого впливу.

Спортивне свято «Веселі старти» 

Мета: формування ключової компетентності (здоров’язберігаючої) - спонукати школярів до систематичного фізичного самовдосконалення; сприяти утвердженню пріоритетів ведення здорового способу життя, розвитку рухових якостей, почуття колективізму, дружби, взаємодопомоги.
Ведуча. Доброго дня усім присутнім в залі! Сьогодні ми зібралися на спортивне свято «Веселі старти», щоб позмагатися у силі, спритності, винахідливості і просто відпочити. Тож розпочинаємо наше свято!
(Звучить гімн України)

Ведуча.
О спорт, о спорт!
Це просто клас!
Дружіть із ним завжди.
Здоров’я, юність, силу дасть
І творчої снаги.

Перший учень
Спливає час, за віком вік.
Життя незмінне тріумфує.
Скрізь, де проходить чоловік,
Там завжди поруч спорт крокує.
Другий учень
Окраса нашого життя,
О спорт, сьогодні твоє свято.
Там пульс прискорює биття,
Де прапори твої піднято.
Третій учень
Ти виклик кидаєш в лице,
До боротьби ти звеш, до бою.
Ми вдячні, спорт, тобі за це,
Що з нами ти, що ми з тобою.
Четвертий учень
Безкомпромісний гряне бій!
Переможу себе, здолаю.
Сьогодні фініш буде мій!
O спорт, я виклик твій приймаю.
П’ятий учень
А сьогодні в нашім залі буде свято,
Тут чути музику і сміх.
На «Веселих стартах» нині
Ми вас вітаємо усіх!
Шостий учень
І обіцяємо, не буде
Ніхто сьогодні сумувати.
Ми всіх сердечно запросили
Участь у конкурсах узяти.
Сьомий учень
А визначати переможців
Буде в нас журі поважне.
Воно, ми знаємо точно,
Об'єктивне і уважне.

Ведуча.
Друзі! Спортивне змагання
Починати пора,
Нумо, дружно крикнем всі:
Фізкульт-ура!

У змаганнях беруть участь 2 команди 1-го класу:
1 команда- «Прикордонники»
2 команда «Десантники»
Привітаймо їх!

А підбиватиме підсумки конкурсу – третя команда, звичайно ж наше шановне, журі. У них сьогодні нелегке завдання – з спритних , сильних, винахідливих вибрати найсильніших, найспритніших, найвинахідливіших, най-най-най…

Це:
М.В.Теличко - директор школи
О.В.Прокопенко - заступник директора з навчально-виховної роботи
О.В.Рудий - заступник директора з виховної роботи
В.П.Іщенко - педагог-організатор______________________

А зараз – привітання від учнів 1-го класу

1 учень.
В нашій школі знову свято.
Чути гомін, жарти, сміх.
Ми зібрались привітати
Фізкультурників усіх.
2 учень.
Дорогі наші малята,
Любі хлопчики й дівчата,
І бабусі, й вчителі,
Вас вітаєм від душі.
3 учень.
І дорослим, і малятам
Спорт дає найбільше сили.
І змагаючись завзято
Ми міцніємо на диво.
4 учень.
Ми не тільки книги любим,
Інтересів в нас багато.
Підростаючи у спорті,
Б’єм рекорди знань завзято.
5 учень.
Ми зібрались позмагатись,
Помірятись силою.
Хай зростають козачата
Здорові та сильні.
6 учень.
Хай не буде суперечок
Серед нас ніколи!
Нехай спорт нас об'єднає
В нашій рідній школі.
7 учень.
Здорові діти — нація здорова,
Багата Україна і чудова.
Тож, діти, ви здоровими ростіть,
В майбутнє добрими ідіть!

Ведуча. Команди представлені, журі теж. Нагадую, що оцінюватись конкурси будуть за швидкість і правильність виконання завдань після кожної естафети за трибальною шкалою. Команди готові? Розпочинаймо! Але перед початком змагань я б хотіла звернутися до наших вболівальників. У нас працює незалежне журі, яке слідкуватиме за вболівальниками. Найактивніші вболівальники отримають нагороди. Отож, вболівайте за свої команди!

• Естафета "Передача м’яча над головою”.
Команди шикуються в колони. Першим гравцям даються м’ячі. За командою м’яч передається над головою гравцеві, що стоїть за спиною. Коли м’яч дійде до останнього учасника той перебігає на початок строю і передає м’яч назад. Естафета продовжується доти, доки направляючий не повернеться на своє місце. Перемагає та команда, направляючий якої швидше займе своє місце. 

• Естафета "Біг з тенісною ракеткою і м’ячиком.
Перший учасник біжить з тенісною ракеткою до умовної позначки і назад, передає естафету наступному гравцеві.

• Естафета "Кенгуру"
Команди шикуються перед стартовою лінією. Направляючий затискає м’яч між ногами і за командою стрибають до стійки і назад. Передає м’яч та стає в кінець строю. Якщо м’яч упаде потрібно його знову затиснути між ногами й продовжити біг.

• Естафета «Стрибки жабкою»
Ця естафета проводиться за допомогою фітнес м’ячів. Учасник з фітнес м’ячем повинен прострибати до фішки і повернувшись передати естафету наступному гравцеві. Виграє та команда, яка перша справиться з завданням, дотримуючись усіх правил.

Конкурс «Майстри на всі руки»
Хлопчик добігає до дівчинки, закутує її в хусточку і передає естафету наступному учаснику

• Естафета «Смуга перешкод»
Перший гравець команди, пролазить по гімнастичній лаві, перекидає через себе обруч і передає естафету наступному гравцю. Перемагає команда, яка першою закінчить естафету.

• Конкурс капітанів
В обручі розкидані різні предмети, які необхідно зібрати в корзину із зав’язаними очима. Виграє капітан, який швидше справиться з завданням.

Спортивна вікторина.
1. Скільки гравців у футбольній команді? (11).
2. Скільки гравців у волейбольній команді? (6).
3. Скільки гравців у баскетбольній команді? (5).
4. Які ви знаєте фізичні якості?
5. Скільки білих фігур у шашках?
6. Який м’яч важчий: футбольний чи волейбольний?
7. Як часто проводяться Олімпійські ігри?

• Конкурс експрес малюнків на спортивну тематику.
Потрібно на листку паперу простим олівцем на 3 хвилини створити малюнок на спортивну тематику. Перемагає та команда, у якої малюків більше чи вони кращі

Естафета «Струмок»
Команди гравців розміщені в колоні по одному перед стартовою лінією. За сигналом ведучі, тобто перші учасники, беруть обруч, біжать до орієнтира і повертаються назад. До першого учасника приєднується другий учасник і вони вже біжать вдвох і так само повертаються назад. До них приєднується наступний учасник і так усі гравці в командах. Виграє та команда, яка швидше завершить гру.

• «Стрибки в мішку»
Усі гравці по черзі стрибають в мішках. Коли гравець падає, він повинен швидко встати і продовжити естафету далі.

Ведучий.
Це остання естафета. Поки журі підраховує кількість балів наших учасників, ми підведемо підсумки на кращого вболівальника. Слово надається незалежному журі
(Нагородження вболівальників)

А тепер, надаємо слово журі.
(Нагородження переможців)

Ну от і все, звучить свисток,
Змагання закінчилися щасливо,
Виходять переможці на місток.
Вітайте їх – ось наша сила!
Перемогла команда ____________
Давайте привітаємо їх бурхливими оплесками!

Ведучий: Живіть щасливо і багато,
Любов до спорту збережіть!
Хай кожен день вам буде святом!
Життям упевнено ідіть!
Любов до спорту передайте
Своїм нащадкам! Кожен день
Щораз із спорту починайте,
Неначе із дзвінких пісень!
Нехай, мов факел, запалає
Любов до спорту у серцях
І хай ніколи не згасає,
Зігріє Ваш життєвий шлях!
Ведучий.
Ось і завершилось наше свято. Сподіваюсь, що ви завжди будете такими веселими й бадьорими Всім бажаю міцного здоров’я, удачі, наполегливості і терпіння!.. До побачення! Дякуємо за увагу!

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Беруких М.М., Ефимова С.П. Ребенок идет в школу: Знаете ли вы своего ребенка? – М.: Академия, 1996.
2. Дубогай О.Д.Моніторинг оздоровчо-виховного процесу молодших школярів. – К, 2000.
3. Зінченко Н. Емоційне стимулювання навчально - пізнавальних потреб школяра // Початкова школа. – 1999. - №10
4. Зинченко С.Н. Почему детям бывает трудно учиться. – К.: Рад.шк., 1990. – 56с.
5. Коломинский Я.Л., Панько Е.А. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста. – М.: Просвещение, 1988. – 183 с.
6. Кононко О. Шкільна адаптація та психологічний вік // Початкова школа. – 2002. - №1.
7. Компанець Н. Дидактичні ігрові ситуації для адаптації дитини до школи/ /Початкова школа. – 1999. - №11.
8. Хромова О. Сучасні форми взаємодії педагога і батьків молодших школярів //Початкова школа. Бібліотека. – 2008. - №11
9. Багатотомне видання: Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. -Т.3.
10. Стаття з журналу, наукових видань університетів: Ареф’єв В.Г. та ін. Концепція національної системи фізичного виховання учнів, учнівської і студентської молоді України // Початкова школа. -1994. -№8. -С.50-54
11. Васьков Ю.В., Пашков І.М. Робочий зошит вчителя фізичної культури.5-12 класи. -Х.: Ранок,-2009. -С.51-54,-С.88-89
12. Матеріали із газети: Кравченко Л. Вплив різнобічного фізичного виховання на розвиток фізичних і моральних якостей учнів // Здоров’я та фізична культура. -2009. -№9 (141). -С.1-6 Рябченко С. Фізичне виховання школярів // Здоров’я та фізична культура. -2007. -№26 (86). -С.10-2013.Монографія: Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. -Тернопіль: Навчальна книга "Богдан",-2001. -Ч.1. -272 с.
14. Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. -Тернопіль: Навчальна книга "Богдан",-2001. -Ч.2. -248 с.
15. Іванова Л.І. , Єрмолова В.М. «Фізкультурні свята» 2008р.,- 176с.
16. Фізичне виховання. Сценарії спортивних свят., 2008-223с.
17.Красоткіна Н.Г. «Виховні заходи 1-4 класи»., 2008р-256с.


Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: Natali (30.04.2012) | Автор: Попова Лідія Олексіївна
Переглядів: 3768 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!