Як визначити готовність дитини до школи
Поради батькам
Які критерії психологічної готовності дитини до школи?
1. Соціально-психологічна готовність до школи: учбова мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність учення; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань); уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивний, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих); уміння прийняти учбове завдання (уважно вислухати, з потреби уточнити завдання). 2. Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій: розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями); просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа); координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ - узор, фігуру - зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг); розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками); розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин); розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується, з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація). Які вимоги пред'являє школа до розвитку мови дитини? Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух; Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу; Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням; Уміння відповідати на питання і задавати їх; Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів; Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок); Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності). З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас? Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також як стан здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення його здоров'я. Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність: - якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування; - якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування; - якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості. Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій: - якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю; - якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю; - якщо дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю. Мотивація навчання, як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов'язкова умова готовності дитини до школи. - При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів. - Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення. - При високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності. Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне: - високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншу людину, виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять; - при середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції - аналіз, синтез, абстракція і конкретизація – з помилками; - дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншої людини, припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так і складніших.
Які критерії готовності дитини до навчання в школі? До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення. Вона повинен знати: склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел); як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду; цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; знаки +, - =, >, <; назва поточного місяця, послідовність днів тижня; Він повинен уміти: називати числа в прямому і зворотному порядку; співвідносити цифру і число предметів; складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання; користуватися знаками арифметичних дій; вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри; складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру; ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини; орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку. До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти: будувати складні речення різних видів; складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки; знаходити слова з певним звуком; визначати місце звуку в слові; складати речення з 3-4 слів; членувати прості речення на слова; членувати слова на склади (частини); розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш; самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори. У області уявлень про навколишній світ: уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості; мати уявлення про сезонні явища природи; знати свою домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків. Обов'язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п'яти з половиною років. Навчання дітей, що не досягли п'яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в умовах дитячого саду.
|