Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель батькам » Поради батькам [ Додати статтю ]

Як визначити готовність дитини до школи

Як визначити готовність дитини до школи

 

Поради батькам

 

Які критерії психологічної готовності дитини до школи?

 
1. Соціально-психологічна готовність до школи:
 
учбова мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність учення; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);
 
уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивний, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);
 
уміння прийняти учбове завдання (уважно вислухати, з потреби уточнити завдання).
 
2. Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій: 
розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями); 
просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа); 
координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ - узор, фігуру - зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг); 
розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками); 
розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин); 
розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується, з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація). 
Які вимоги пред'являє школа до розвитку мови дитини? 
Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух; 
Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу; 
Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням; 
Уміння відповідати на питання і задавати їх; 
Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів; 
Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок); 
Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності). 
З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас? 
Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також як стан здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення його здоров'я. 
Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність: 
- якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування; 
- якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування; 
- якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості. 
Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій: 
- якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю; 
- якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю; 
- якщо дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю. 
Мотивація навчання, як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов'язкова умова готовності дитини до школи. 
- При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.
- Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення. 
- При високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності. 
Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне: 
- високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншу людину, виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять; 
- при середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції - аналіз, синтез, абстракція і конкретизація – з помилками; 
- дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншої людини, припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так і складніших. 

 

Які критерії готовності дитини до навчання в школі? 
До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення. Вона повинен знати: 
склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел); 
як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду; 
цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; 
знаки +, - =, >, <; 
назва поточного місяця, послідовність днів тижня; 
Він повинен уміти: 
називати числа в прямому і зворотному порядку; 
співвідносити цифру і число предметів; 
складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання; 
користуватися знаками арифметичних дій; 
вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри; 
складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру; 
ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини; 
орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку. 
До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти: 
будувати складні речення різних видів; 
складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки; 
знаходити слова з певним звуком; 
визначати місце звуку в слові; 
складати речення з 3-4 слів; 
членувати прості речення на слова; 
членувати слова на склади (частини); 
розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш; 
самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори. 
У області уявлень про навколишній світ: 
уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості; 
мати уявлення про сезонні явища природи; 
знати свою домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків. 
 
Обов'язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п'яти з половиною років. Навчання дітей, що не досягли п'яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в умовах дитячого саду. 

 

 
Категорія: Поради батькам | Додав: вчитель (12.08.2009)
Переглядів: 8925 | Рейтинг: 4.4/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!