Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Новини [ Додати статтю ]

Імідж педагога

Імідж педагога

                                      

 «Хай станеться світло!»  (Біблія)

«Боже милий! Як хочеться жити,і любити Твою правду, і весь світ обняти!»  (Т.Г. Шевченко)

«Душа культури – це культура душі»  (Гофміллер)

 

Підвищення духовного розвитку вчителя – шлях до духовності учня

 

Учитель має бути живим взірцем доброзичливості, безмежно любити свою справу, ставитись до дітей по – батьківському.

                                                                                     Я. А. Коменський

 

У  школі все починається з учителя. І хоча результати навчання та виховання учнів залежать від трьох чинників: хто навчає, кого навчають, як навчають, - важко сказати, що найважливіше. Безумовно, величезною у справі виховання є роль учителя, його особистості.

Тисячі професій народжуються і вмирають. Але живуть до цього часу найдавніші з них – хлібороба, будівельника, лікаря, вчителя.  Та й серед цих вічних професій учительська посідає особливе місце: вона – початок усіх професій. Змінюються умови й засоби виховання, та незмінним залишається головне призначення учителя – навчити людину бути Л ю д и н о ю.

На професію педагога можна подивитись з різних позицій: з глобальних – яку роль відіграє в суспільстві ця професія, з позиції учня –якими є його обов’язки, як він розуміє їх.

Чого чекає суспільство від учителя? Не лише інтелектуальною діяльністю і виробництвом живе людина. Велику роль відіграє духовна царина, яку живить мистецтво через відображення дійсності в художніх образах. Наука і мистецтво впливають на виробництво, удосконалюючи його. Проте для цього потрібні люди, які б ввібрали у себе досвід, набутий попередніми поколіннями, і готові були б далі розвивати далі і виробництво, і науку, і мистецтво. Педагогічна діяльність як форма вияву активного ставлення до навколишньої дійсності  сконцентрована в галузі залучення молодого покоління до накопичення суспільного досвіду (в освіті).

Педагог має справу з конкретними людьми: дітьми свого класу, школи, іншого закладу, проте його завдання не лише особистісно, а й суспільно зумовлене – підготовка підростаючого покоління до активної участі в житті  суспільства. Саме тут, в освіті, у згорнутому вигляді діти проходять попередній шлях людства  і засвоюють ті результати, яких воно досягло впродовж тисячоліть.

Брак цілеспрямованої гуманістичної освіти може призвести як до інтелектуальної, так  і до моральної деградації нових поколінь. На вчителя покладено соціальну відповідальність за наслідки його праці. Його роль як організатора освіти, виховання не може бути перебільшеною: за рівень розвитку нового покоління він відповідає перед державою.

Особливо значущою є місія учителя у наш час, коли виразно позначився небезпечний для долі цивілізації розрив між технічною підготовкою людини і рівнем її соціальної свідомості, її моральності .Саме цей розрив є однією з причин ядерної загрози, що нависла над світом, екологічної, продовольчої  та інших глобальних проблем. Усе це потребує підвищення культури народу, а отже, гуманізаціі освіти. І тому для школи і вчителя сьогодні надзвичайно важливим є соціальне замовлення – виховати поборників виживання людства, збереження планети, що стала нашою спільною домівкою.

Закликом до усвідомлення своєї відповідальності перед суспільством  пролунали слова мудрого педагога, академіка, директора Сахнівської школи О.А. Захаренка: «Вчителю, не допускай , щоб за тебе думали!» Адже вчитель – це людина, скерована в майбутнє, він формує у молодих людей активне і відповідальне прагнення оновлення світу, в якому вони живуть.      

Професійна педагогічна діяльність потребує спеціальної освіти і здійснюється в спеціальних навчально – виховних та освітніх закладах.

Складниками професіоналізму в будь – якій сфері є компетентність та озброєність системою вмінь.  У педагогічній діяльності для професіонала замало лише цих двох компонентів. Потрібні певні особистісні якості, адже сам педагог є інструментом впливу на учня. Цей інструмент   його душа -  має бути чутливим до іншої людини, гуманним у своїх помислах. Про головну ознаку вчительського хисту І. Франко писав:

                           Який же дар дістали ті,

                          Що так дітей учити вміють?

                          Мені здається в скарбі тім

                         Любові найбільш дісталось їм.

З ним перегукується і В.Сухомлинський: « Що було найголовніше в моєму житті? Без вагань відповідаю: любов до дітей».

Нинішнє покоління жителів планети має виконати особливу місію – достойно перейти з епохи раціоналізму  до епохи духовності з приматом духовного над матеріальним, подолати кризу духу як найстрашнішу кризу людини й людства, бо духовно – моральна проказа породжує великі страждання й душевні муки, негативно відбивається на житті суспільства, природи, призводить до панування егоїзму в політиці, нестримного прагнення до влади й збагачення.

«Людина  розумна» на початку тисячоліття виявилася нездатною подолати усілякі кризи життя, а тому загострився інтерес до людини духовної, «ноосферної», за В.І. Вернадським, яка по новому ставиться до цих проблем, усвідомлюючи необхідність абсолютних цінностей та ідеалів з метою уникнення глобальної катастрофи, поступово приходить до усвідомлення першопричин чи першооснови усього, переживаючи революційний стрибок у свідомості,  розглядаючи виявлені в явищах сутності не самі по собі, а як виявлення  Пра – Сутності.

Як вважають більшість вітчизняних  та зарубіжних дослідників, без культури духовності людство загине.

Що таке духовність? Це – спосіб розбудови особистості, це, образно кажучи, зустріч із самим собою – своєю душею, внутрішнім «Я». Це – вихід до ціннісних інстанцій формування, конструювання особистості та її менталітету. Це – провідний фактор смислової гармонізації, поєднання образу світу з моральними законами. Це – буття, осяяне духом: «Читачу! Поглянь, усміхнись: я твій, я не вмер, я живий!» (М.Т.Рильський).

В Україні все гостріше відчувається активізація уваги до проблем духовності молодих педагогів, які закладають і свою цеглину в розбудову держави  на засадах істини, добра, краси. У докторській дисертації О.М. Олексюк на тему: «Формування духовного потенціалу студентської молоді в процесі професійної підготовки» сформульована струнка концепція духовного потенціалу особистості нової України.

Духовність автор правомірно відзначає як сутнісну якість людини, яка втілює в собі активне прагнення знайти найвищий смисл свого існування, співвіднести своє життя з абсолютними цінностями і, тим самим, прилучитися до духовного універсуму загальнолюдської культури.

Реалізується духовність особистості, за М.М. Бахтіним, через вчинок, в якому людина виступає відповідальним суб’єктом процесу життєтворчості.

Про роль вчинку в духовному житті людини роздумував щн славетний римський імператор, полководець, мислитель Марк Аврелій: «Щасливим є той, хто підготував собі благодатну долю. Благодатна доля – це благодатні схильності душі, благодатні справи… В одному шукай радості й заспокоєння: в тому, щоб від однієї загальнокорисної справи  переходити до другої, пам’ятаючи про Бога.»

Отже, з повним правом можна говорити про таке інтегративне поняття, як духовний потенціал особистості, розуміючи його як здатність інтегрувати дії, спрямовані на внесення гармонійної впорядкованості в оточуючий світ.

Вищою метою духовної педагогіки (педагогіки духовності) слід вважати сприяння максимально ефективному духовному розвиткові особистості. Це, в свою чергу, формуватиме духовну культуру суспільства, яка має об’єктивний вияв через форми суспільної свідомості: науку, мистецтво, мораль, релігію.

Людина в ідеалі має бути включена в таку органічну систему освіти, яка б системно активізувала її інтелектуальні, моральні, духовні, естетичні потенціали в ім’я  істини, добра, краси. Криза освіти неминуче призводить до кризи суспільства, його де градаційних процесів, найстрашнішим з яких є духовна криза «людини  розумної».

Концепція гуманізації освіти включає прагнення до виховання молодої генерації демократичної України на основі вищих духовних цінностей на рівні: людина – природа – суспільство – космос. (Лутай В.С.Філософія сучасної освіти. – К.,1999)

Серцем освітнього процесу є спілкування учителя з учнем, тобто Всесвітній закон «Учитель - Учень», який тлумачиться як «Навчаючи, вчимося» - це передача духовного досвіду того народу, до якого ми належимо.

Без любові учителя до своїх учнів не народжується зворотна любов і довіра. Із любові до дітей виростає педагогічний оптимізм учителя – віра у можливості дитини, уміння бачити і ньому краще і спиратися на це краще у вихованні, а також віра у власні можливості і успіх своєї праці.

Більшу частину своєї педагогіки учитель будує на Вірі та Надії. Діти – це маленький Всесвіт, ставитись до якого треба дуже бережливо, і з максимальною повагою, пам’ятаючи про те, що дитяча психіка занадто ранима, і травми, залишені в дитинстві, інколи заліковуються протягом всього життя.

Вплив особистості вчителя на своїх учнів нічим не можна замінити. Серцю крилатого учителя, який вчить літати своїх учнів, співзвучна думка М.Пришвіна: «Та людина, яку ти любиш в мені, звісно, краща за мене, я не такий. Але ти люби, і я буду намагатися бути кращим за самого себе.»

Учитель гуманної педагогіки – завжди Учень, який постійно пізнає себе. Пізнати себе не просто, проте, це  треба робити. І головне робити у себе позитивну Я – концепцію. Учитель з позитивною Я – концепцією демонструє готовність до безумовного внутрішнього сприйняття Дитини.

Особливо важливим у спілкуванні учитель – учень є принцип «взаємодія - співробітництво». Позитивна самореалізація дає школяру внутрішнє відчуття успіху, задоволення, і саме з цього моменту, можливо, розкриваються його крила для польоту. І в такому випадку з’являється впевненість , що така дитина, завдяки співробітництву з уважним і мудрим учителем, буде активно мислити, творити і само реалізовуватися в майбутньому.

Стародавня мудрість говорить: «Дитина – це не посудина, яку треба наповнити, а світильник, який потрібно запалити.»  А запалити може лише той, хто сам не жевріє, а горить!  

 

  Л І Т Е Р А Т У Р А

 

1. Гаряча С.А. Найгуманніша місія – Учитель.-  Педагогічний вісник. №2, 2008

2. Зязун І.А.,  Сагач Г.М.  Краса педагогічної дії. – К., 1997.

3. Єланська А., Секрети твого успіху. Етикет і мистецтво спілкування. – К.. Махаон – Україна, 2006.

4  Зеличенко А. Психология духовности. – М, 1996.

5. Педагогічна майстерність: Підручник. За ред.. І.А. Зязуна. – К., 2004.

6.  Рибальченко І. Супутник класного керівника. 1 – 4 класи. – Х., Основа. 2007.

 7. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві. Вибр. твори. Т. 2. – К, 1977.

                 

Лисенко Н. Г.,  Уманська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 3

http://oipopp.ed-sp.net/content/view/1089/15/

Категорія: Новини | Додав: [ADM]Irina (28.06.2009)
Переглядів: 4872 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!