Каталог статей

Головна » Статті » Новини МОН України » Інформація та рекомендації вчителю [ Додати статтю ]

Орієнтовні тексти підсумкових контрольних робіт з українського читання для 4 класу

Орієнтовні тексти підсумкових контрольних робіт

з українського читання

4 клас

 

Варіант І

 

Павучкові рушнички

Жив собі в лісі павучок. Над усе він любив ткати рушники. І виходили вони в нього на диво гарні, м'якенькі. Отож, мабуть, добре втиратися такими після вранішнього вмиван­ня. Та, на жаль, ніхто з лісових мешканців про це не знав. Не знав і сам павучок.

Колись хутенько він виткав собі зви­чайнісінького рушника,  а ті, гарні, cховав у скриню. Тільки от біда — рушників стало так багато, що вже й скриня не зачиняється. Доведеться шукати майстра — жука-рогача — нову скриню замовляти. Чи ж не клопіт?

Але незручно отак, з порожніми руками, на очі жукові з'являтися. Доведеться-таки з одним рушником розпрощатись. Довго вагався павучок, якого взяти. А рушники — один кращий другого... Нарешті вибрав, замкнув майстерню на здоровенний замок і вирушив у дорогу.

Літній день був чудовий. Сонце щедро зігрівало землю, а вітер спочивав під кущем ліщини. На головній лісовій галявині поба­чив павучок веселе товариство. Взявшися за лапки, комахи водили танок. Посередині кола було видно золотокрилу бджілку. Во­на щасливо усміхалась. Тут був і майстер — жук. Отож павучок підійшов ближче і зро­зумів: товариство відзначало день народження бджілки!

  Ходи до нас! — гукнула до павучка іме­нинниця.

  Хутчій!

  Я маю діло, — спробував був відмови­тись павучок.

Але до нього підбіг завзятий мураш, ухопив за лапку — і всі знов полинули у танок.

За хвилину павучок забув про все на світі. Правда, трішки паморочилась голова, проте йому було дуже й дуже весело.

Коли ж танок закінчився, біля бджілки з'явилася ціла купка подарунків. Чого тут тільки не було! Прозора парасолька, лозяний кошик, різьблена скринька, полив’яний гор­щик, золотавий шнурочок...

  Чого ти? — легенько підштовхував па­вучка жук. — Давай і свій подарунок.

  Ось візьми, — страшенно ніяковіючи, павучок подав бджілці маленького пакуночка. Та розгорнула й радісно вигукнула:

  Ой, спасибі! Такого гарного рушничка зроду ще не мала!

  А й справді! — погладив подарунок мураш. — Немов з туману зітканий!

  Ти справжній майстер! — сказав мете­лик. — Рушник пречудовий!

Зніяковілий павучок стояв і усміхався, а потім тихо мовив:

  У мене ще кращі є...

        Як є, то похвалися! — озвався жук.

  Гайда! — павучок першим помчав до майстерні, за ним його нові друзі. Відімкнув скриню та й заходився дарувати:

  Це тобі, метелику! А це — мурашеві. Це тобі, втирайся на здоров'я, жуче!

Відтоді всі комахи стали вмиватися аж тричі на день, бо втиратися павучковими руш­ничками було напрочуд приємно! (360 слів.)

                                                     

 Марія Пономаренко

                                   

Завдання до тексту

 

І. Обведи кружечком правильну відповідь.

1.Чому павучок роздарував свої рушнички?

а) був дуже щедрий;

б) рушничків ніде вже було дівати;

в) сподобалось робити комусь приємність.

 

2. Яке з наведених прислів’їв виражає головну думку тексту?

а) Дружба — велика сила;

б) По роботі знають майстра;

в) Добре роби — добре й буде.

 

ІІ. Поміркуй і напиши.

1. Випиши дві групи слів і словосполучень, які змальовують поведінку та характер павучка в різних ситуаціях.

 

2. Напиши, що означає вислів:

з порожніми руками —

полинули у танок —

 

3. Напиши, як ти розумієш вислів «Щедрий не той, хто дарує, а той, хто не шкодує» (3-4 речення).

 

Варіант ІІ

 

Як ми змістовно відпочивали

Прокинувся я від того, що хтось стусонув мене в бік:

— Сашко, ти ще спиш?

Звичайно, це був Ванько: переліз на моє ліжко, стягнув з мене ковдру, штовхається та ще й питає, чи я сплю. Він старший від мене на рік, зате я товщий. Коли ми з гуркотом впа­ли на підлогу, на порозі з'явилася мама. Вона була одягнута.

  Знову б'єтесь? — сплеснула вона ру­ками.

  Ми не б'ємося, ми боремося,— Ванько викручував мені руку, а я натягував йому со­рочку на голову.

  Які ж це у вас канікули? Самі бійки. Ко­ли ви навчитесь, нарешті, культурно і змістов­но відпочивати?

  А як це... зміс-тов-но? — ми навіть за­вмерли.

  Підіть у кіно, бібліотеку, музей. У шахи зіграйте. Ось вам гроші, я побігла.

Коли вона пішла, ми вирішили в цей день культурно і змістовно відпочивати. Спочатку пішли на дитячий кіносеанс. Як тільки погасили світло, Ванько зашепотів:

  Сашко, давай місцями поміняємось.

  Навіщо?

  Ти моє місце зайняв. Дивись, у мене кви­ток на твоє місце.

Але мене не обдуриш. Перед ним сидів якийсь довготелесий хлопчисько в окулярах і затуляв йому екран. Ванько штовхнув мене. Я його. Від поштовхів у хлопця попереду зле­тіли окуляри.

Нас вивели з кінотеатру. Тоді ми пішли до музею. Там було дуже цікаво, ми аж крутили головами навсібіч.

  Дивись, ховрах! Як живий,— штовхнув мене Ванько.

  Сам ти ховрах! Це мамонт,— заспере­чався я. Ми підняли такий галас, що нас «по­просили» з музею. В бібліотеці ми взяли книжку казок з малюнками і вдома всілися читати її. Але не встигав я дочитати сторінку і до поло­вини, як Ванько вже ліз перегортати її. Він тільки малюнки дивився.

        Ну тебе! — я закрив книжку.

  Давай у шахи зіграємо,— запропонував Ванько. Але одразу почав красти з дошки мої фігури та ще й звинувачував мене у тому, що я неправильно ходжу. Ходив я, звичайно, неправильно, та чи можна з ним правильно грати?

Увечері прийшла з роботи мама і спитала, що ми робили.

  Ми   культурно   і   змістовно  відпочи­вали! — відповіли гордо ми.

  Ой, які молодці! — здивувалася вона.— І як саме?

  Ходили у кіно, музей, читали книжку, грали у шахи.

Мама погладила нас по головах:

  Ну, розповідайте, що ви бачили у кіно, музеї, що цікавого прочитали, хто виграв?

А ми стоїмо і мовчимо. Потім Ванько про­мимрив:

          — Ми тільки відпочивали. А хіба про це ще треба розповідати? (370 слів.)

Євген Наумов

 

Завдання до тексту

І. Обведи кружечком правильну відповідь

1.            Хлопці змістовно відпочивали:

а) у вихідний день;

б) у святковий день;

в) під час канікул.

 

або

             Чому хлопці не змогли змістовно розповісти про свій відпочинок:

а) відпочинок був нецікавий;

б) вони скрізь були неуважними;

в) під час відпочинку не було згоди.

 

2. Яке прислів’я виражає головну думку тексту?

         а) З розумом жити - радіти, а без розуму - мучитись.

         б) Яке їхало - таке здибало.

         в) Коли Бог розуму не дав, так руками не розмірковуй.

 

ІІ. Поміркуй і напиши

1. Випиши слова і словосполучення, які змальовують характер і поведінку хлопців.

 

2. Напиши, що означає вислів:

         підняти галас -

         Ванько промимрив -

 

3. Напиши, як ти розумієш вислів «Де незгода, там часто шкода» (3—5 речень). 

Категорія: Інформація та рекомендації вчителю | Додав: [ADM]Irina (07.06.2008)
Переглядів: 12497 | Рейтинг: 4.0/9
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!