Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Розвиток зв’язного мовлення молодших школярів (з досвіду роботи вчителя початкових класів Дзюби С.А.) Сучасна школа багато уваги приділяє розвитку мислення в процесі навчання. Виникає питання : яке місце в рішенні цієї задачі належить мові та мовним вправам ? Мислення не може розвиватися без мови. В логічному мисленні важлива роль належить поняттям, в яких узагальнені ознаки явищ . Явища позначені словами , внаслідок ,в слові явище набирає необхідну для спілкування оболонку. Яка б ні була складна думка людини , вона знаходить своє втілення у формах мови. Таким чином, оволодіння мовою створює умови для розвитку мислення. Психолог М. І. Жинкин зазначав : “ Мова - це канал розвитку інтелекту... Чим раніше оволодіти мовою, тим легше і повніше оволодіти знаннями. “ Тому саме розвиток мовлення є найважливішою задачею навчання рідній мові . На значення і роль усного мовлення в загальному розвитку дитини , і , зокрема, на його вплив на писемне, вказує цілий ряд вчених: В.Г.Шереметьєвський , В. В.Голубков , М. М.Соколов, М. І. Жинкин, М. Р. Львов. Виключного значення усному мовленню в навчанні та розвитку надав К. Д. Ушинський: „випереджаюче” засвоєння слів корисне, так як воно спонукає дитину рано чи пізно засвоїти і зрозуміти - наповнити слово змістом. „У своїй книзі „Рідне слово” К.Д .Ушинський стверджує, що дитина, яка навчається рідної мови , оволоділа словом, п¢є духовне життя й силу . Великого значення роботі над словом, оволодінню багатством рідної мови надає В.О.Сухомлинський „У початкових класах , з перших кроків навчання найважливішим елементом знань стає слово, точніше, реальний, навчальний світ, який виражається в слові... , зробіть слово одним із найголовніших інструментів творчості”. „Як важливо , щоб слово жило, трепетало в свідомості дитини, щоб воно стало для неї інструментом, за допомогою якого вона опановує знання” Тому мої уроки з усіх предметів спрямовані на органічне поєднання питань культури мовлення, розвитку мовлення з вивченням початкового курсу предметів початкової школи, що відображає педагогічні погляди В.О.Сухомлинського і його концепцію навчальної діяльності, згідно з якою мовленнева культура є обов¢язковою складовою розвитку учнів. Ідеї В. О. Сухомлинського відображає і О. Хорошковська, яка зазначає: “Завдання удосконалення й розвитку українського мовлення повинні стати предметом спеціальної уваги не лише на заняттях з розвитку мовлення, а й на інших - ознайомлення з навколишнім, художньої праці, математики”. Тому, плануючи свою роботу, я обов¢язково використовую загадки, кросворди, ребуси, т. д. , що сприяють збагаченню словникового запасу дітей, а значить розвивають мовлення. Мовна ситуація в нашому регіоні така, що в сім¢ях розмовляють російською мовою. Однак батьки, розуміючи значення української мови, віддають навчатися своїх російськомовних дітей в класи з українською мовою викладання. Отже, моє завдання - завдання вчителя першокласників, полягає в тому, що вже з перших днів слід вчити дітей усному українському мовленню. В умовах сучасності своєчасне і повноцінне оволодіння школярами рідною мовою, багатством її виражальних і змістовних засобів має неабияке значення для розвитку дитини. У свою чергу для розвитку мовлення важливе значення має навколишнє середовище (школа, дім, родина, друзі, природа ) та активне спілкування дітей у процесі навчальної діяльності. Тому я спонукаю до цього, пропонуючи відповідні форми роботи, найчастіше роботи в парах, групах. При цьому дбаю, щоб мовлення дітей було правильним, щоденно збагачувалось новими словами, виразами, пам¢ятаючи при цьому, що навчати краще на правильних зразках, ніж шляхом виправлення помилок. Роботу над розвитком мовлення дітей починаю з першого дня перебування дітей в школі, надаючи при цьому перевагу доборові навчального матеріалу, практичній мовленнєвій спрямованості змісту уроку, врахуванню особливостей словникового запасу в учнів та його обсягу. У період навчання грамоти розвиток мовлення ґрунтується на навчальному матеріалі “ Букваря “ та “ Прописів “. В них закладено багато ілюстративного матеріалу до казок та оповідань, предметних малюнків, завдань на розвиток логічного мислення. Все це сприяє формуванню у дітей уміння послідовно виражати свою думку. При роботі з навчання грамоти я використовую такі завдання, що сприяють розвитку мовлення та мислення дітей : - як назвати речі одним словом?; - скласти речення за поданою схемою і малюнком; - вікторини “З якої казки ?”; - впізнати слова за їх ознаками ( руда, хитра, пухнаста, хвостата-лисиця); - розподіл предметів на групи; - інсценізації уривків з казок; - продовжити казку (“ Лисиця і Журавель”); - роздуми над прослуханими творами; - гра „Склад загубився”; (із „загублених” складів скласти слово і пояснити його лексичне значення); - скласти казку за серією ілюстрацій; - пояснити лексичне значення багатозначних слів (лисички), скласти з ними речення; - словесне малювання до творів; - відтворити ситуації типу „У магазині “, т. д.; - відгадування загадок і об¢єднання слів-відгадок одним поняттям; - доповнення речень; Пес Бровко пішов на став, Вудкою ляща ... ( спіймав ), Вдома він уху зварив, Всіх до столу ... (запросив); - ігри типу “Ми - ввічливі діти “; - ігри типу „Знайди „зайве” слово”, „Знайди „зайвий” предмет”; - характеристики казкових героїв; - закінчити речення за поданим початком: Галинка та Сашко прибирають у ... (класі ). Сашко поливає .. ( квіти ). Галинка підмітає ... (підлогу ). Діти гарно ... ( працюють ). З перших днів перебування дитини в школі перед нею стоїть завдання навчитися висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Тому навчальними ситуаціями слід спонукати учнів до безпосередніх висловлювань (створення власних текстів), заохочувати до складання казок, віршів, придумування своїх фіналів до казок і оповідань .А оскільки у дітей різний мовленєвий розвиток, то ініціатором і творчим лідером стає саме вчитель . Слід збагачувати мову дітей, використовуючи різноманітні творчі завдання: - допомогти Білочці зібратися до школи ( скласти в портфель навчальне приладдя і пояснити його призначення ); - відгадати загадки, скласти речення із словами-відгадками; - ігри типу „Переплуталка”; - ігри типу „Хто виконує такі дії ?” ; Літає, цвірінькає ... ( горобець ). Літає, дзижчить ... ( комар ). Плаває, ґелґоче ... ( гуска ). Кудахче, клює ... (курка ). Ходить , мукає ... (корова). - складання діалогів; - складання загадок, лічилок, скоромовок, і т. д. У процесі спілкування і навчання значну увагу приділяю розвиткові навичок культури мовлення : не втручатися у розмову дорослих, не перебивати товариша, не опускати голови при розмові, дивитися в очі співрозмовника, спокійно слухати оповідача, не допускати грубого тону, не жестикулювати руками. Для цього включаю теми з розвитку мовлення подібного типу : „Поняття про мовлення і спілкування “, „Форми спілкування засобами мовлення “, „Мовлення як засіб впливу на поведінку людей “, „Поняття про усне й писемне мовлення “, „Уявлення про забарвлення голосу “, „Поняття про гучність голосу “, „Як треба поводитися під час розмови “ і т. д. Вже з добукварного періоду починаю роботу по формуванню навичок усного переказу. Діти вчаться працювати над різними типами переказів : детальний, вибірковий, стислий, творчий . Кожен з цих видів переказу має свою дидактичну мету, яка і визначає методику . Але в усіх випадках головним є навчання школярів зв¢язному мовленню. Основними завданнями усного переказу є : - активне і цілеспрямоване збагачення та удосконалення мовлення учнів, - безпосередня підготовка до складання учнями власних текстів, - розвиток логічного мислення, - розширення кругозору учнів, Для переказу рекомендується використовувати матеріал, який учні бачили по телебаченню, чули від дорослих, прочитали в книжці чи журналі . При роботі з різними типами розвивальних завдань до предметів за основу взято логічні операції, без яких неможливо розвивати мовлення дітей: порівняння, узагальнення, класифікація, встановлення причинно - наслідкових зв¢язків: - відгадати загадку „Білий зайчик стрибає по чорному полю”. ( крейда і дошка ); - інсценізація різноманітних життєвих ситуацій та пояснення дій персонажів; - ігри типу „Хто яку роботу робить ?”; - за видовими поняттями встановлення родових ( ложка, тарілка, чайник - посуд); - ігри типу “Хто чим славиться ?”: Соловейко - ... ( пісню ), джерельце - ... ( своєю водою ), колосок - ... ( зерном ), сонечко - ... ( ласкою і теплом ) , квітка - ... ( красою і ніжним запахом ), - ігри типу “ Ознаки зими “ ( весни, літа, осені ), - ознайомлення з творчістю майстрів рідного краю, - вікторини, кросворди, ребуси. Оскільки поняття „розвиток мовлення” включає такі аспекти, як удосконалення вимовних умінь, поповнення лексичного запасу, формування умінь зв¢язно висловлювати думку в процесі говоріння і на письмі, то не можна назвати жодного з уроків, жодного з етапів уроку, в якому б не вирішувалися ті чи інші завдання з розвитку мовлення школярів. До 1 класу поступило 88% дітей не готових до навчання, а, значить, з бідним словниковим запасом, неволодіючих елементарними навичками переказу улюблених казок і мультфільмів. Ще до завершення букварного періоду першокласники навчилися розказувати прослухані казки, інсценувати казки, визначати позитивних і негативних героїв, пояснювати свій вибір, встановлювати ознаки предметів або предмети за їх ознаками. Все це стало можливим, завдяки систематичній роботі з розвитку зв¢язного мовлення на всіх етапах навчання і виховання | |
Переглядів: 14673 | Рейтинг: 3.3/32 |
Всього коментарів: 0 | |