Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Формування мотиву навчальної
діяльності в учнів початкових класів (система розвивального навчання
Д.Б.Ельконіна – В.В.Давидова) Пушкар Л.М., методист
науково-методичної лабораторії з розвивального навчання
Харківського обласного науково- методичного інституту безперервної
освіти На сучасному
етапі розвитку українське суспільство потребує осо- бистості, здатної
бути суб’єктом діяльності, яка може діяти в нестан- дартних ситуаціях;
тому й метою української системи освіти є ство- рення умов для
розвитку особистості й творчої самореалізації кожного Навчальна діяльність
– це діяльність, спрямована на саморозвиток учня як суб’єкта
навчання. Вона складається з низки елементів: мотив, цілепокладання,
навчальні дії, контроль, оцінювання [4]. Кожна скла- дова є однаково
вагомою в низці складових навчальної діяльності, то- му несформованість
хоча б однієї з них є суттєвою перепоною для формування суб’єкта
навчальної діяльності. Мотив має особливе
значення серед взаємозумовлених складових навчальної діяльності,
є першоджерелом діяльності. У розмаїтті мо- тивів, які спонукають
учня навчатися, психологічно найвагомішими є, звичайно, потяг
до знань та інтерес до процесу їх здобування. Основа мотивів – первинні
(природні) і вторинні (набуті) потреби, які в моти- вах відбиваються
у формі переживань, почуттів, інтересів, уявлень, думок, ідей,
понять, моральних ідеалів, переконань тощо [3]. Конкретними мотивами
навчальної діяльності школяра можуть бу- ти такі: інтерес,
прагнення до заохочення, страх покарання за неуспіх тощо. При цьому
єдину роль у навчальній діяльності відіграє навчаль- но-пізнавальний
інтерес. Саме він, на відміну від інших можливих мо- тивів, тільки
й може забезпечити повноцінну навчальну діяльність, оскільки орієнтує
учня безпосередньо на процес розв’язання змістовних навчальних
завдань. Як вважає В.
В. Рєпкін, для виникнення мотиву повинні бути ство- рені певні умови.
По-перше, факт, який постав перед дитиною, має містити в собі
протиріччя з набутим досвідом. По-друге, дитина по- винна з’ясувати,
навіщо їй потрібні ці нові знання і внутрішньо прий- няти завдання
для розв’язання [2]. Навчально-пізнавальний
інтерес у різних учнів може мати різний ступінь інтенсивності,
набувати різних форм вияву, актуалізуватися з більшою чи меншою
легкістю. Усі ці особливості вияву навчально- пізнавального
інтересу складають предмет його діагностики. Моніторинг дає
можливість відстежити формування навчально- пізнавального
інтересу в учнів початкових класів, які навчаються за системою розвивального
навчання. Для цього Сосницькою Н.П., за- відувачем науково-методичної
лабораторії з розвивального навчання, на основі праці
Рєпкіної Г. В. та Заїки Є. В.[4], було розроблено моніторингову
картку “Рівні сформованості навчальної діяльності учнів класів
розвивального навчання”. Картка використовується вчи- телями початкових
класів для визначення (способом спостереження) рівня сформованості
всіх складових навчальної діяльності й показ- ників росту та
середнього показника навчальної діяльності кожного учня. Користуючись
цією схемою, можна й визначити чотири рівні сформованості
навчально-пізнавального інтересу і його ріст за нав- чальний рік. За матеріалами
дослідження на початок першого класу в учнів пе- реважає перший
рівень сформованості мотиву (близько 70 %), при- близно 30 % учнів
мають другий рівень, тобто в учнів або зовсім відсутній інтерес
до розв’язання навчальних завдань, або наявна лише реакція на новизну
практичного матеріалу. На кінець навчання в по- чатковій школі
вчителі відзначають, що рівень сформованості мотиву в учнів зростає
в середньому більше ніж на два рівні. Приблизно 50% випускників школи
І ступеня виявляють третій рівень сформованості мотиву і 50
% учнів мають четвертий рівень. Це говорить про сформо- ваність не нижче,
ніж ситуативного навчального інтересу на спосіб розв’язання конкретного
завдання. Деякі учні (так звана “група прори- ву” за Цукерман
Г.А.) виявляють ознаки сформованості індивідуального
суб’єкта – виходять за межі системи завдань, які розв’язують на
уроках [6]. Отже, система
розвивального навчання Ельконіна — Давидова за- безпечує формування
стійкого навчально-пізнавального інтересу в школярів початкових
класів, що сприяє розвитку учнів як суб’єктів вання мотиву
діяльності на заданий результат відіграє педагогічний моніторинг. Література 1. Національна
доктрина розвитку освіти . – Освіта України. – 23 квітня 2002 р.
№ 33. – с. 4-6 2. Репкин В.
В., Репкина Н. В. Развивающее обучение: теория и практика. – Томск:
Пеленг, 1997. – 288 с. 3. Вісник Харківського
національного університету № 493. Серія психологія. Розвивальне
навчання в Україні: стан і перспективи. Ма- теріали І Всеукраїнської
науково-практичної конференції. – Харків, 2000. – 72 с. 4. Репкина Г.
В., Заика Е. В. Оценка уровня сформированности учебной деятельности.
– Томск: Пеленг, 1993. – 61 с. 5. Давыдов В.
В. Проблемы развивающего обучения. – М.: Акаде- мия, 2004. –
283 с. 6. Цукерман Г.
А. Виды общения в обучении. – Томск: Пеленг, 1993. | |
Переглядів: 2862 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |