Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Продовження Модель випускника школи щодо формування читацької компетентності Велику роль у забезпеченні духовного розвитку і саморозвитку особистості відіграє книга. Тому пропаганда читання, виховання бібліотечно бібліографічної та інформаційної культури, формування вміння користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, розвиток творчої думки, пізнавальних інтересів – пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів і бібліотекарів.
Усю роботу з пропаганди книги та її читання необхідно вести систематично і паралельно у 3-х напрямках: техніка читання + культура читання + інтерес до читання. Техніка читання - тема; - виразність; - правильність; - свідомість. Формується на уроках читання за допомогою спеціальних вправ Культура читання - проводити інтегровані уроки; - використовувати елементи бібліографії; - використовувати довідкову і художню літературу, періодичну пресу. на уроках і в позаурочний час Читацькі інтереси - створити читацький актив; - книжкову лікарню; - консультпункти; - класну картотеку книг або бібліотеку; - відвідувати бібліотеку; - проводити колективні творчі справи, літературні ігри, КВК, казки-естафети тощо; - розвивати самостійну літературну діяльність на уроках з позакласного читання в поєднанні з позакласною читацькою самостійною діяльністю учнів та бібліотечними уроками. Роботу щодо формування читацької компетентності можна поділити на дві групи умінь: * Робота з текстом і іншими джерелами інформації; * Інформаційно-бібліографічні уміння та навички. Розділи – аналіз та виділення головного; – порівнювання; – виділення та пояснення понять; – конкретизація; – доказ і спростування; – творчі уміння; – уміння працювати з аудіовізуальними засобами. – загальні знання про бібліотеку; – знання про книгу; – уміння користуватися абонементом та читацьким залом бібліотеки; – уміння користуватися довідковою літературою, періодикою; – уміння користуватися інформаційною бібліографією, каталогом та кар- тотеками, поняття про бібліографічне описання книги. Управлінські дії щодо формування читацької компетентності Процес формування читацьких умінь є складним. Він потребує цілісної системи управлінських дій на всіх рівнях. Управління на рівні навчального закладу: Директор школи – здійснює управління процесом забезпечення навчальною літературою та контроль за її використанням на уроках і в позакласній роботі; – спрямовує діяльність педколективу, бібліотеки та батьків на формування в учнів читацької культури; – планує та розглядає цю проблему на педагогічнії нараді; – фінансує комплектування бібліотеки; – здійснює контроль за аналізом читання (один раз на рік); – координує роботу заступників директорів. Заступник директора з навчально-виховної роботи здійснює контроль: – за використанням науково-популярної літератури педагогами на уроках, за вмінням учнів користуватися нею; – за аналізом читання (2 рази на рік); – за проведенням бібліотечних уроків; – за роботою педагогів та бібліотеки щодо формування читацьких інтересів у дітей на уроках та в позаурочний час; – розробляє тематику бесід для учнів та батьків, спрямованих на формування читацької компетентності; – за використанням літератури з позакласного читання. Заступник директора з виховної роботи – здійснює контроль щодо популяризації літератури в позакласній роботі; – здійснює контроль та організацію роботи з вчителями, бібліотекарем з керівництва читанням; – здійснює контроль за проведенням масових заходів, роботою гуртків, клубів за інтересами щодо розвитку читацької компетентності. Учителі – навчають учнів умінню працювати з довідковою літературою, словниками, енциклопедіями; – проводять інформаційно-бібліографічні уроки; – здійснюють контроль за читанням програмної, позакласної літератури та періодичних видань; – здійснюють керівництво з проведення масових заходів щодо розвитку читацьких здібностей у дітей разом з батьками та бібліотекарем. Класний керівник, класовод – здійснює контроль за читанням дітей (раз в 2 місяці); – формує читацький інтерес засобами книги разом з батьками; – здійснює керівництво з проведення масових заходів щодо формування інформаційної та читацької культури в дітей разом з батьками та бібліотекарем; – надає допомогу батькам з питань сімейного читання разом з бібліотекарем. Бібліотекар – надає учням рекомендації щодо можливостей покращання якості навчання через звернення до різноманітних джерел інформації, включаючи комп’ютер, аудіовізуальні засоби, періодичну літературу; – забезпечує учнів навчальною та науково-популярною літературою; – проводить бібліотечно-бібліографічні уроки; – навчає учнів умінню працювати з каталогами, довідниками, енциклопедіями, словниками; – здійснює керівництво і контроль за читанням дітей (1 раз на місяць); – вивчає читацькі запити дітей; – координує роботу щодо формування читацького інтересу в дітей разом з учителями; – популяризує нову літературу; – є керівником роботи з індивідуального та групового читання учнів; – спрямовує діяльність наради бібліотечного активу для участі в різноманітних формах роботи щодо формування читацької компетентності. Батьки – здійснюють керівництво і контроль за читанням дітей; – надають допомогу в проведенні позакласних заходів та комплектуванні навчального фонду. Управління на рівні навчально-методичного центру – готує рекомендації до проблеми вивчення читацького інтересу, формування культури читання та інформаційної культури в дітей засобами книги як необхідної умови підвищення ефективності педагогічного процесу; – корегує діяльність керівників шкіл щодо проведення моніторингу читання дітей; – відслідковує результати моніторингу читання на рівні міста; – здійснює аналітико-прогностичну діяльність за результатами моніторингу читання; – вивчає досвід навчальних закладів з проблеми формування інформаційної та читацької компетентності, розробляє систему обміну передовими надбаннями кращих шкіл та формує банк даних досвіду шкіл, педагогів, бібліотекарів; – проводить семінари, наради, різноманітні заходи для різних категорій педагогічних працівників із питань читацької та інформаційної компетентності учнів. Література 1. Дем’янюк Т.Д. Організація виховного процесу в сучасному зага- льноосвітньому навчальному закладі. - Суми, 2006 рік 2. Чернікова Л.Г. Аналітико-прогностичний супровід формування самоосвітньої компетенції школярів. - Запоріжжя, 2006 рік Утянська Т.С., методист Макіївського навчально-методичного центру | |
Переглядів: 5801 | Рейтинг: 1.7/6 |
Всього коментарів: 0 | |