Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Програма "Виховання культури толерантності у дітей молодшого шкільного віку"

Програма "Виховання культури толерантності у дітей молодшого шкільного віку"

 

1 клас "Я і моя сім'я"

Для учнів молодшого шкільного віку характерні наступні особливості:

• виникнення і закріплення особистої характеристики дитини, яка, стаючи досить стійкою, визначає його успіхи в різних видах діяльності;

• безмежна довіра до дорослих головним чином до батьків і вчителів, підпорядкування і наслідування їм.

Враховуючи ці вікові особливості, має сенс протягом навчального року проводити колективні справи, які допоможуть кожному малюку якнайповніше розкритися, розповісти однокласникам про свої інтереси і захоплення і, з іншого боку, взнати щось нове про дітей, знайомих з ним вже не перший рік, можливо, знайти нових друзів.

Оскільки для дітей 7-10 років дуже важливе визнання і схвалення з боку значимих дорослих людей, необхідно спиратися на ті довірчі стосунки, які складаються у дитини в сім'ї, і активно заохочувати батьків до справ класу. Всі ці дії допоможуть першокласникам легко перенести адаптаційний період при переході в початкову школу.

Мета виховного процесу в 1 класі: допомогти кожному малюку усвідомити неповторність своєї особи, а також осіб кожного однокласника.

Завдання виховного процесу в 1 класі:

1. Вивчати інтереси, потреби і особові характеристики членів класного колективу;

2. Виховувати в дітях пошану до себе, однолітків і старших;

3. Активно приваблювати батьків до позакласних заходів;

4. Допомогти першокласникам легко перенести адаптаційний період.

 

Пропоновані форми роботи

Вересень  Діагностика учнів (опитувальник для індивідуального знайомства з вихованцем, методика незавершених пропозицій).

Жовтень День Бабусь (В рамках декади літніх людей).

Листопад  Класна година "Моя сім'я".

Грудень  Святковий концерт "Новорічна карусель". Конкурс на кращу новорічну іграшку "Майстерня Діда Мороза".

Січень  Класна година "На кого я хочу бути схожим".

Лютий  Конкурс "Сильні, сміливі, спритні, умілі". Учасники конкурсу: хлопчики і папи класу".  

Березень  Свято для мам і дівчаток "Дорогих і улюблених".

Квітень  "Працею красивою славна людина" (батьківські збори спільні з учнями; розповідь про професію батьків).

Травень  Гра - марафон "Веселий поїзд".

 

2 клас "Ти, та я, та ми з тобою"

Для молодших школярів підвищеного значення набувають стосунки з однолітками, і в цей час відкриваються додаткові можливості для активного використання цих стосунків в учбово-виховних цілях. Для психологічного комфорту дитини необхідно відчувати підтримку і схвалення з боку товаришів, тому необхідно вселити учням думку, що кожен з них грає важливу роль в організації, званій колективом.

 

Метою виховного процесу в 2 класі стає формування і розвиток відчуття згуртованості класного колективу.

 

Завдання виховного процесу в 2 класі:

• навчати дітей взаємодії при вирішенні проблем в колективі;

• навчати дітей розподілу праці при виконанні завдань;

• виховувати в учнів уміння жити в колективі і зважати на громадську думку;

• Формування традицій класного колективу.

 

Пропоновані форми роботи

Вересень  Діагностика учнів (Соціометрія, анкета "Класний колектив очима учня"). Класна година "Ти, та я, та ми з тобою". Складання Декларації прав і обов'язків учнів 2 класу.

Жовтень  Аукціон "Книга рекордів нашого класу".

Листопад  Диспут  "Чи легко бути справжнім другом? "

Грудень  Читацька конференція з казок Г.Х.Андерсона ("Бридке каченя", "Дитяче базікання"). Новорічний бал-маскарад "Новорічний коктейль".

Січень  Класна година "Я і моє ім'я".

Лютий  Свято "Мама, тато, я - спортивна сім'я".

Березень  Конкурс "Міс і містер класу".

Квітень  Класна година "Про дружбу".

Травень  КВК "Наш клас".

 

3 клас "Разом краще!"

В наші дні, у зв'язку з тим, що ситуація в світі неспокійна, дуже багато людей - мирні жителі виявилися біженцями, вимушеними переселенцями, жертвами національних конфліктів. Тому до нас в школу з кожним роком приходить все більша кількість дітей різних національностей. Важливо вселити учням думку, що різні індивідуальні якості людей (колір шкіри, віросповідання, національність) лише доповнюють один одного, складаючи багатообразний і тому прекрасний світ.

Метою виховного процесу в 3 класі стає формування толерантних стосунків між дітьми, з будь-якими відмінностями (національними, релігійними, статевими), розвиток бажання ставати краще, самоудосконалюватися.

Завдання виховного процесу в 3 класі:

• виховувати уміння терпимо відноситися до особливостей поведінки людей, викликаних національними, релігійними, статевими відмінностями;

• формувати прагнення надавати допомогу і бути готовим її приймати;

• виховувати у учнів любов до Батьківщини, бажання знати і вивчати її історію, традиції і звичаї.

 

Пропоновані форми роботи

Вересень  Діагностика учнів (Соціометрія, методика незавершених речень). Класна година "Культура миру. Людина серед людей".

Жовтень  Знайомство з українською національною культурою. Фольклорне свято «Українські вечорниці».

Листопад  Історія національного костюма (пізнавальна екскурсія в краєзнавчий музей). Осінні ігри і змагання.

Грудень  Як зустрічають Новий рік в різних країнах? (Гра-подорож). Новорічне свято.

Січень  Класна година "Ми - команда одного корабля".

Лютий  Свято "Масляна".

Березень  Читацька конференція "Казки народів світу".

Квітень  Класна година "Прагни робити добро".

Травень  Свято "Я, ти, він, вона - разом дружна сім'я".

 

4 клас "Вчимося домовлятися"

Як вже наголошувалося для молодших школярів незвичайно важливі визнання і схвалення з боку значимих для них дорослих людей (батьків і вчителів), але також важливо для дитини як його оцінюють однолітки і старші товариші. На жаль бажання дістати схвалення з боку однолітків приводить до виникнення форм нетолерантної поведінки в деяких учнів, що веде до збільшення конфліктних ситуацій в класі.

Тому метою виховного процесу в 4 класі стає формування уміння конструктивно поводитися під час конфлікту, завершувати його справедливо і без насильства.

 

Завдання виховного процесу в 4 класі:

• створювати умови для формування в класі атмосфери дружби, взаєморозуміння і підтримки;

• розвивати уміння діяти згідно отриманих етичних знань в реальних життєвих ситуаціях.

 

Поряд з етичними бесідами, що формують етичні цінності дитини, зі святами, походами, що допомагають робити колектив класу дружнішим, необхідно проводити психологічні тренінги, які показують дітям реальні шляхи виходу з конфлікту. Тому програма цього року передбачає тісну співпрацю з шкільним психологом.

Психологічні знання, отримані учнями 4 класу на заняттях, допоможуть їм завершувати конфлікти без насильства і в дорослому житті.

Також слід зазначити, що якщо в класі постійно трапляються конфліктні ситуації, то дитя може шукати комфортну для себе групу за межами класу і навіть школи. На жаль, часто в подібних групах заохочуються такі речі, як куріння, протиправні дії.

 

Пропоновані форми роботи

Вересень  Діагностика (Соціометрія методика "Наші стосунки"). Класна година "Про права і обов'язки дитини"" (знайомство з Конвенцією про права дитини і Статутом школи).

Жовтень  Психологічна гра "Безлюдний острів".

Листопад  Психологічний тренінг "Навчися управляти собою".

Грудень  Прес-конференція (за участю батьків) "Одного дня в моєму класі...".

Січень  Класна година "Шість кроків вирішення конфлікту".

Лютий  Зустріч з інспектором відділу профілактики правопорушень

Березень  Класна година "Вчимося домовлятися".

Квітень  Класна година "Посмішка і сміх приємні для всіх".

Травень  Ігрова програма "Година спілкування".

 

С.В. Бобінова,

вчитель початкових класів вищої кваліфікаційної категорії

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (15.03.2009)
Переглядів: 4808 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!