Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Психолого-педагогічне забезпечення уроку 1. Логічність і змістовність уроку; відповідність навчального матеріалу віковій та іншій особливостям /зокрема ведучим сенсорним каналам, коливанням працездатності, темпу психічної діяльності/, рівню загальної і предметної підготовки учнів /обсяг, зміст, насиченість спеціальною термінологією, визначеннями, поняттями/. 2. Темп уроку: адекватний /неадекватний/. 3. Етапи уроку /введення нового знання, його осмислення, закріплення і повторення, перевірка й оцінювання/. 4. Методичні прийоми на основних етапах уроку: 4.1. Розповідь. 4.2. Пояснення. 4.3. Бесіда. 4.4. Лекція . 4.5. Ілюстрація. 4.6. Демонстрація. 4.7.Створення проблемної ситуації. 4.8. Створення ігрової ситуації. 4.9. Навчальна дискусія. 4.10. Навчально-лабораторний експеримент. 4.11. Вправи. 4.12. Взаєморозуміння. 4.13. Використання опорного конспекту. 4.14. Опитування. 4.15. Контрольна робота. 4.16. Залік. 4.17. Навчально-творчі заняття. 4.18. Критичний аналіз навчальної діяльності. 5. Формування загально навчальних і загально інтелектуальних умінь: 5.1. Уміння виділити й усвідомлювати навчальну задачу. 5.2. уміння будувати план діяльності на основі свідомої орієнтації в навколишніх умовах, здатність виділити значущі ознаки. 5.3. Уміння обирати адекватні засоби діяльності. 5.4. Уміння утримувати навчальну задачу. 5.5. Здійснення самоконтролю і самооцінювання. 5.6. Уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати сприйману інформацію. 6. Доцільність вправ, завдань. Зв’язаність кожної вправи, завдання з теми уроку. Обсяг, складність, продуктивність, корекційно-розвивальна ефективність. 7. Використання дидактичного, наочного і додаткового /інформативно-ілюстративного/ матеріалу: 7.1. Чи навчальне навантаження стабільне. 7.2. Чи відповідає навчальній обстановці, темі уроку. 7.3. Чи відповідає психолого-гігієнічним вимогам. 8. Запобігання появі труднощів у навчанні й подолання неуспішності учнів. Аналізуючи урок, можна також розглянути його суб’єктно-особистісну орієнтацію: 9. Позиція вчителя стосовно учнів: 9.1. Дорослий-дитина. 9.2. Батько-дитина. 9.3. Дорослий-дорослий. 10. Поведінка вчителя на уроці. 10.1. Авторитарно-вимоглива. 10.2. Відсторонено-офіційна. 10.3. Розважально-сюсюкаюча. 10.4. Зацікавлено – рівноправна. 11. Мовне середовище: 11.1. Мовлення вчителя /багатослівність; постійне багаторазове повторення запитань, інструкцій/. 11.2. Мовлення учнів /уміння слухати один одного, оцінювання відповідей самими учнями, міркування з приводу навчального матеріалу/. 12. Поведінка учнів: 12.1. Підпорядкування волі вчителя. 12.2. Вільне спілкування в рамках теми уроку, обмін думками. 12.3. Пасивна участь на уроці. 12.4. відсутність інтересу до уроку. 13. Способи взаємодії вчителя й учнів між собою: 13.1. Підпорядкування слабкого сильному. 13.2. Взаємоповага й уміння враховувати думку кожного. 13.3. Роз’єднаність і неповага одне до одного . 13.4. Здатність до колегіальних дій. 14. Способи подачі навчального матеріалу : 14.1.Характер змісту (аксіоматичний, проблемний ). 14.2. Форма (лекція , обговорення ). 14.3.Використання засобів залучення уваги . 14.4.Персоналізація висловлювань і їх емоційне забарвлення . 14.5.Використання запитання як засобу стимуляції активності . 14.6.Відповідність використовуваних прийомів віку й особливостей дітей . 15.Реакції на вияви дітей : 15.1.На порушення дисципліни . 15.2.На запитання з теми і не з теми . 15.3.На гумор . 15.4.На висловлювання з місця. 15.5.На вдалі відповіді . 15.6.На помилки . 16.Особливості вербальної і невербальної поведінки : 16.1.Темп мовлення. 16.2. Голосність мови. 16.3. Чіткість артикуляції. 16.4. Правильність мови і її складність. 16.5.Використання жестів і їх характер /відкриті, закриті/; адекватність використовуваних прийомів /відповідність самому вчителю і класу. 16.6 Характер і довільність використовуваних поз. 16.7 Характер переміщення по класу. 17. Особливості слухання учнів: 17.1. Надання можливості висловлюватися, заохочення висловлювань. 17.2. Використання вербальних і невербальних технік слухання. 17.3. Уміння чути суть відповіді чи запитання. 18. Облік індивідуальних особливостей дітей: 18.1. Повільні діти. 18.2. Імпульсивні діти. 18.3. Пасивні діти. 18.4. Надмірно активні. 18.5. Ослаблені, астенічні. 19. Зовнішній вигляд учителя: 19.1. Відповідність уроку. 19.2. Охайність. 20. Додаткові спостереження. | |
Переглядів: 1785 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |