Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Психолого-педагогічне забезпечення уроку

Психолого-педагогічне забезпечення уроку

 

1.  Логічність і змістовність уроку;  відповідність навчального матеріалу   віковій та іншій особливостям /зокрема ведучим сенсорним каналам, коливанням  працездатності, темпу психічної  діяльності/, рівню загальної і предметної підготовки учнів /обсяг, зміст, насиченість спеціальною термінологією, визначеннями, поняттями/.

2. Темп уроку: адекватний /неадекватний/.

3. Етапи уроку /введення нового знання, його осмислення, закріплення і повторення, перевірка й оцінювання/.

4. Методичні прийоми на основних етапах уроку:

4.1. Розповідь.

4.2. Пояснення.

4.3. Бесіда.

4.4. Лекція .

4.5. Ілюстрація.

4.6. Демонстрація.

4.7.Створення проблемної ситуації.

4.8. Створення ігрової ситуації.

4.9. Навчальна дискусія.

4.10. Навчально-лабораторний експеримент.

4.11. Вправи.

4.12. Взаєморозуміння.

4.13. Використання опорного конспекту.

4.14. Опитування.

4.15. Контрольна робота.

4.16. Залік.

4.17. Навчально-творчі заняття.

4.18. Критичний аналіз навчальної діяльності.

5. Формування загально навчальних і загально інтелектуальних умінь:

5.1. Уміння виділити й усвідомлювати навчальну задачу.

5.2. уміння будувати план діяльності на основі свідомої орієнтації в навколишніх

 умовах, здатність виділити значущі ознаки.

5.3. Уміння обирати адекватні засоби діяльності.

5.4. Уміння утримувати навчальну задачу.

5.5. Здійснення  самоконтролю і самооцінювання.

5.6. Уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати

 сприйману інформацію.

6. Доцільність вправ, завдань. Зв’язаність кожної вправи, завдання з  теми уроку.  Обсяг, складність, продуктивність,

корекційно-розвивальна ефективність.

7. Використання дидактичного, наочного і додаткового /інформативно-ілюстративного/ матеріалу:

7.1.  Чи навчальне навантаження стабільне.

7.2.  Чи  відповідає навчальній обстановці, темі уроку.

7.3.  Чи відповідає психолого-гігієнічним вимогам.

8.         Запобігання появі труднощів у навчанні й подолання неуспішності учнів. Аналізуючи урок, можна також розглянути його суб’єктно-особистісну орієнтацію:

9.         Позиція  вчителя стосовно учнів:

9.1.  Дорослий-дитина.

9.2.  Батько-дитина.

9.3.  Дорослий-дорослий.

10.     Поведінка вчителя на уроці.

10.1.     Авторитарно-вимоглива.

10.2.      Відсторонено-офіційна.

10.3.     Розважально-сюсюкаюча.

10.4.     Зацікавлено – рівноправна.

11.     Мовне середовище:

11.1.     Мовлення вчителя /багатослівність; постійне багаторазове повторення запитань, інструкцій/.

11.2.     Мовлення учнів /уміння слухати один одного, оцінювання відповідей самими учнями, міркування з приводу навчального матеріалу/.

12.     Поведінка учнів:

12.1.     Підпорядкування волі вчителя.

12.2.     Вільне спілкування в рамках теми уроку, обмін думками.

12.3.     Пасивна участь на уроці.

12.4.     відсутність інтересу до уроку.

13.     Способи взаємодії вчителя  й учнів між собою:

13.1.     Підпорядкування слабкого сильному.

13.2.     Взаємоповага й уміння враховувати думку кожного.

13.3.     Роз’єднаність і неповага одне до одного .

13.4.     Здатність до колегіальних дій.

14. Способи подачі  навчального матеріалу :

            14.1.Характер змісту (аксіоматичний, проблемний ).

            14.2. Форма  (лекція , обговорення ).

 14.3.Використання засобів  залучення уваги .

 14.4.Персоналізація  висловлювань і їх емоційне забарвлення .

 14.5.Використання запитання як засобу стимуляції активності .

 14.6.Відповідність використовуваних прийомів віку й особливостей дітей .

15.Реакції на вияви дітей :

            15.1.На порушення дисципліни .

            15.2.На запитання з теми і не з теми .

            15.3.На гумор .

            15.4.На висловлювання з місця.

            15.5.На вдалі відповіді .

            15.6.На помилки .

16.Особливості вербальної і невербальної поведінки :

16.1.Темп мовлення.

16.2. Голосність мови.

16.3. Чіткість артикуляції.

16.4. Правильність мови і її  складність.

16.5.Використання жестів і їх характер /відкриті, закриті/; адекватність використовуваних прийомів

/відповідність самому вчителю і  класу.

16.6  Характер і довільність використовуваних поз.

16.7  Характер переміщення по класу.

17. Особливості слухання учнів:

17.1.     Надання можливості  висловлюватися, заохочення висловлювань.

17.2.     Використання  вербальних і невербальних технік слухання.

17.3.     Уміння чути суть відповіді чи  запитання.

18.     Облік індивідуальних особливостей дітей:

18.1.     Повільні діти.

18.2.     Імпульсивні діти.

18.3.     Пасивні діти.

18.4.     Надмірно активні.

18.5.     Ослаблені, астенічні.

19.     Зовнішній вигляд учителя:

19.1.     Відповідність уроку.

19.2.     Охайність.

20.     Додаткові спостереження.

http://rvogp.ucoz.ua/load/13-1-0-89 

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (23.03.2009)
Переглядів: 1785 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!