Посвята в першокласники-однокашники
Ведуча: Вітаємо вас, діти вільної України, зі святом першокласника. Вчитель: Вітаю вас і я з цим знаменним днем. Але, щоб розпочати свято, першокласники повинні відгадати загадку. Великий будинок дітей завжди жде І часто, як вулик бджолиний гуде. Як чаша, він повен знаннями. Ласкавий будинок цей з нами (школа) На сцену виходять 5 першокласників. 1 учень: Школа! Вулик ти дитячий, Ну, а діти, як бджолиний рій. Вчаться тут і йдуть сюди терпляче І беруть початок з нього свій. 2 учень: Як були ми дошкільнята, То ходили в дитсадок. А тепер вже інший час – Зустріла радо школа нас. 3 учень: Ми тепер – не просто діти, Шестирічки-неумійки, Шестирічки – перший клас, Школярі тепер всі з нас. 4 учень: Якщо вчимося ми у школі, То звемося – школярі. Радо в школі зустрічають Однокласники мої 5 учень: У цьому році перший раз Пішов я в школу в перший клас, І першим в класі з того дня З”являтись став до школи я. (Діти співають пісню про школу).
Ведучий 1: Рідний, рідна, рідне – корінь роду, народу. Рідна мама, рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа. Ведучий 2: Святі слова тримають нас на світі і вчать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого народу, нашої нації, нашої України. Школу, так, саме школу українці поставили в один ряд з такими словами як мама, Україна, мама. Ми - українці – нація, яка споконвіку прагне багато знати. Ведучий 3: Ми відроджуємося , живемо, ростемо і дужчаємо, воскресаємо із вічності. Школа плекає розум нації. Давні і добрі традиції шанобливого ставлення до освіти живуть на теренах України. Сьогодні,14 грудня, особливий день – день Наума. Ведучий 1: У давні часи навчання в школі починалося взимку. Це була найзручніша пора, коли сільські діти мали змогу здобувати освіту. Батьки відводили до школи дітей саме в цей день, бо "Пророк Наум наведе на ум”. Ведучий 2: За народними уявленнями, Наум-покровитель розуму, знань і доброчинства. А тому селяни були переконані: якщо на це свято розпочати навчання, то дитина успішно засвоїть знання, набереться розуму. Ведучий 3: Тяжко давалось в ті давні роки наука дітям. По-перше, вчителями на той час були малоосвічені дячки; використовувався метод заучування різних складів. Як правило, до школи ходити було далеко. Незважаючи ні на що, батьки віддавали дітей в школу, бо знання були у повазі. Саме в цей день існували певні традиції, пов”язані з навчанням. Розповідь з елементами гри Ведучий 2: Напередодні Наума батьки відвідували дячка і домовлялись про оплату: за науку сина чи дочки потрібно було забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати салом чи ковбасами на різдвяні свята. Ввечері до ”кашоїда” має прийти хрещений батько з букварем.
(Міні-сценка)
Дійові особи: кашоїд, хрещений батько, мати
Хрещений батько: Доброго вечора вашій хаті! Господиня: Добрий вечір, проходьте. Сідайте ось тут, будь ласка. Як добре, що ви завітали до нас на день Наума. Ведучий 2 коментує: Посеред хати ставили пісну діжку, застеляли її кожухом і гість, взявши ножиці, підстригав хрещенника – "щоб добре в голову лізла наука”. Хрещений батько: Батюшка Наум, виведи синка на ум. Сідай, сину, до столу. Повторюй за мною, це -–аз, це – буки… Ведучий 1: Батько говорив, а хрещенник повторював . Хрещений батько: Що ж, сину, думаю буде тобі наука даватися. Ведучий 1: А господиня тим часом готувала пшоняну кашу на ознаку доброго навчання. Господиня: Їж, синку, нехай навчання для тебе буде легким. А ще, хочу всіх пригостити кашею, щоб добре навчались. Адже "треба чимало каші з”їсти”, щоб опанувати наукою. (Господиня пригощає присутніх). Ведучий 2: Вранці син з батьком йшли до церкви. Коли повертались додому, мати подавала кашу на сніданок і благословляла на добре навчання. Господиня: (з іконою) Благословляю тебе, сину. Ведучий 2: А батько витягував свячену вербову галузку і тричі стьобав нею сина, примовляючи: Батько: Святою вербицею, якою Христа зустрічали, виряджаємо тебе, щоб тобі, сину, наука давалась. Ведучий 2: Батько з сином йшли до школи, несучи горщик з кашею і гостинцями для вчителя. В школі учню показували різки, що стояли в кутку. І учень знав, що йому потрібно бути слухняним і чемним. Ведучий 1: Хоч згодом терміни початку навчання були змінені, але в ремісничих цехах і братствах продовжували давню традицію – майстри набирали учнів на свято Наума. На його честь влаштовували цікаві обряди. З цього дня починали вчити гри на музичних інструментах (бандурі чи скрипці). Ведучий 3: Цей день обов”язково настає для кожної людини, але буває один-єдиний раз у житті. Може тому він такий хвилюючий. Хвилюються всі: і мама, і тато. Раз у раз підносить до очей хусточку схвильована бабуся. Насуваючи на себе веселу бадьорість, метушиться дідусь. І, звичайно, хвилюєшся ти. Ще б пак! Від сьогодні починається для тебе нове життя – шкільне. Ведучий 1: То ж нехай твоє шкільне життя буде для тебе щасливим, хай стеляться тобі сонячні дороги у широкий світ знань. Ведучий 2: То ж сподіваємось, що ті, хто вперше переступив поріг нашої школи, набуватимуть знань на славу Україні. Вчитель: Наші першокласники вже багато чого навчились: в букварі добралися до букви , закінчили першу частину пропису, вивчили числа першого десятка, люблять малювати і працювати. А про перші наші кроки І тяжкі хвилинки Нагадають вам, напевно, Веселі смішинки. (Виступають першокласники). Учениця: Годинник Щось годинник,- каже тато,- Раптом зупинився. Треба в чистку віддавати, Мабуть, запилився. -Звідки взятись тому пилу? – мовила Алінка.- Я ж годинник з милом мила, Там нема й пилинки! Учень з мамою і татом:
Батьки-чомучки Ну і мама! Ну і тато! Наче справжні дошколята! Нічогісінько не знають, Смішно і сказать комусь. Бо щодня мене питають Лиш одне: чому й чому? - Ти чому образив Віту? - А чому отримав двійку? - І чому прийшов так пізно? - Та чому в шкарпетках різних? - Ти чому такий непослух? - А чому не стелеш постіль? - Ти чому це вірш не учиш? - А чому портфель без ручки? - І чому такий синець? Ох, настане мій кінець! Не поясниш їм ніколи – Хоч би й дуже захотів… Треба їх віддать до школи – Хай питають вчителів. Учень: Коли б начальником я став, Хоч на одну годину, То я б одразу наказав Закон ввести єдиний: У дні святкові й вихідні Батьків не допускати Без нас у парк, на стадіон, До цирку й до театру. Ще й всюди входи б спорядив Словами охоронними. "Вхід без дітей для всіх батьків – Суворо заборонено!” (Учні співають пісню "Коник-стрибунець”).
Звучить музика. На сцену виходять сім дівчаток-старшокласниць у сукнях кольору веселки. Кожна з них підходить до квітки-семицвітки, бере одну плюстку, читає прислів”я і розповідає про свій предмет. Дівчатка (разом): Ми - сім кольорів веселки. Вводимо вас, діти, в веселковий світ знань. 1 дівчинка (в червоному): У школі вас навчать читати, Бо хто багато читає, той багато знає. А книжка вчить, як на світі жить. На читанні вас навчать читати, Вчення – світ, а невчення – тьма. З книги легко світ пізнати, Книга все розкаже вам сама. Книга допоможе мандрувати По землі і навіть до зірок, З нею можете повсюди побувати, Ви ж зробили лише перший крок. Книга мудра і багато знає, Вчить людину, як на світі жить. Мудрий той, хто книжечку читає, Знайко завжди спереду біжить. 2 дівчинка ( у жовтогарячому – рідна мова): Пишуть не пером, а розумом, Хто навчиться грамотно писати, Тому всі відкриються путі Й допоможе іншим у житті. Той, хто рідну мову поважає, Живучи у рідному краю, Той усі вершини подолає І не зрадить матінку свою. Свою рідну неньку Україну Берегтиме кожен день і час. І стоятиме за неї до загину, Бо земля ця дорога для нас. 3 дівчинка ( у жовтому) – математика: "Математика – гімнастика для розуму”. Математика- наука найточніша, Її треба наполегливо учить. І чим далі – тим вона складніша, Та без неї людям не прожить. 4 дівчинка ( у зеленому) – природознавство: "Весна красна квітами, а осінь – плодами”. Земля – це найбільше диво. Оточує нас дивосвіт. І довкілля таке красиве Всіх приваблює з юних літ, Все в гармонії в цьому світі, Флора, фауна і зірки. Тож природу потрібно любити. І другом їй бути завжди. Кожну річечку і озерце, Не забруднюй, а очищай. Полюби і прийми до серця, Бережи зелен світ і знай! 5 дівчина (у блакитному) – світ музики: "Музика без язика, а людей скликає” Всіх людей краса єднає, Щастя, радість нам дає: Всяк від радості співає – І такі уроки є! Всіх тут музики навчають, Лунай, пісенний водограю! Котки весело стрибають, Ну, а ти їх заспівай. (Першокласники співають пісню "Лисичка”)
6 дівчинка (у синьому) – фізкультура, спорт. "У здоровому тілі – здоровий дух”. Головне завдання – всім здоровим бути, Мусиш сам подбати – і не вередуй. Тож про фізкультуру як же нам забути? Дух і волю, тіло вправами гартуй! І зарядку треба нам щодня робити, Й бігати, стрибати – всім потрібен рух! А без цього, діти, в світі не прожити. Лиш в здоровім тілі є здоровий дух! (Проводить з першокласниками фізкультхвилинку) 7 дівчинака (у фіолетовому)- праця, малювання: "Праця людину годує, а лінь марнує” Мала бджола, а й та працює! Тому і ти живи в труді, Бо труд годує, а лінь – марнує. Працюй – не будеш у біді. Привчай до праці руки, друже, А голові давай знання. Майстерності навчайся дужче, Будь наполегливим щодня, Ще вчися гарно малювати, Бо в світі стільки є краси, Щоб світ у фарбах передати, І людям цю красу нести. Лине тиха музика. Дівчатка-кольори залишають сцену. Виходять ведучі. Ведучий 3: Бажаєм успіху і знань, Змагань, і віри, і дерзань. Знання потрібні для життя, Для України майбуття… Ведучий 2: Здолати труднощі зумій, Своє завдання зрозумій, Що лише той учитись зможе, Хто власні ліньки переможе. Ведучий 1: Ми раді вас вітать у цій світлиці І дарувати хліб із золота пшениці, І щоб знання у вас у всіх були, І щоб щасливі ви були. Сьогодні на наше свято прийшли учні випускного 11 класу, надаємо їм слово. (Звучить "Шкільний вальс”). 1 учень: Найсвітліша дорога на світі – Це дорога до знань, до школи, Пам”ятайте це, любі діти, Не забудьте цього ніколи. 2 учень: І хоч вчитись нелегко буває, Та наука завжди хороша. Кожна в світі людина знає, Що знання – це найлегша ноша. 3 учень: Хай не ваблять витребеньки, Хай вас лінощі не точать. Хай живеться вам легенько І навчається охоче! - Дорогі першокласники, приймаємо вас до нашої шкільної родини і вручаємо цей чарівний ключик від Країни Знань. Успіхів вам! Ведучий 1 : Сподіваємося, що ви наполегливо здобуватимете знання, будете гарно вчитися. Бо ж всім відомо, що Знайко по дорозі біжить, а Незнайко в бур”янах лежить. Ведучий 2: Вільні діти вільної країни! Вчіться наполегливо щодня, Щоб кувать майбутнє України, Всім здоров”я треба і знання. Вчитель: У нас є сьогодні гості з книжкового королівства. Це наш бібліотекар і казкові герої. (Бібліотекар і його супутники вітають зі святом першокласників, проводять вікторину, вручають читацькі формуляри тим дітям, які досягли найкращих результатів у читанні). Вчитель: Учнів одного класу ми назиєвамо однокласниками. А раніше їх називали однокашниками. І ось чому колись діти вчились у церковно-приходській школі. Жили вони часом далеко і приходили До неї з різних сел. Учні обідали всі разом. По черзі приносили горщик каші і їли її з однієї миски. Так і назвали їх однокашниками. Ви, діти, теж навчаєтесь разом, тому сьогодні у вас посвята в однокашники. Але треба ще пройти невелике випробування, відгадавши загадки. Кожен учень і щоденно На урок бере… Щоденник! (діти хором) Чудово! Для письма, сказати прошу, Що потрібно взяти? - Зошит! - Молодці! Малювать в альбомі цім Допоможуть… -Олівці! Ручки й олівці, щоб знали, Ми кладемо у…у.. -Пенали! Вчитель: Випробування пройшли. Молодці! А зараз приготуйтеся до урочистого моменту – прийняття клятви однокашників. Ви у школі вже прижились, Правил добрих ви навчились, І сердечно обіцяйте "Клянусь” за мною повторяйте. 1: Перше правило – учитися дуже старанно і гарно – клянусь! 2: Друге правило – трудитися, батькам удома допомагати – клянусь! 3: Бути чесним і правдивим – третє правило у нас, Бути другом незрадливим: клас – за тебе, Ти за клас – клянусь! 4: Мудре правило четверте – знай і друзям розкажи, Наполегливо й уперто економ і бережи: Парту, книгу, кожну річ – клянусь! 5: П”яте правило – читати, малювати і співати, гратися з товаришами і дружити з малюками – клянусь! 6: Шосте правило ти знай – старших себе поважай – клянусь! Вітаємо вас, діти! Ідіть навчайтесь, Розуму набирайтесь, З лихом не зустрічайтесь. Хай вам щастить! А зараз прийміть вітання від своїх батьків. (Виходять мати й батько в українському нацональному одязі. Мати несе горщик з кашею, батько - велику миску з дерев”яними ложками – подарунок для однокашників). Мати: До схід сонця раненько вставала, У трьох водах крупу вимивала, На жаркому вогні нашу кашу варила, Щоб була у наших дітей сила. Щоб ви гарно навчались і добра набували. Батько: (Роздає дітям ложки) Хто скільки з”їсть крупинок, Той матиме стільки гарних оцінок. Ложки діставайте, з Богом, починайте. Кашу з”їдайте. Смачного! (Звучить весела українська пісня. Мати підносить горщик з кашею до кожної дитини, діти по черзі набирають кашу, їдять, поки горщик не спорожніє). Вчитель: Привітати вас зі святом, діти, прийшли керівники школи, надаємо їм слово. (Виступає директор школи, заступник директора). Вчитель: Дорога класна родино! Наше свято добігає кінця. Ми дуже вдячні всім, хто брав у ньому участь, всім, хто завітав до нас. Сподіваємось, що цікава розмова, теплота і щирість залишиться в наших серцях назавжди. Хай злагода і мир панують у ваших родинах! Однокашникам – бути гідним звання школяра і щасливої дороги до світу знань. (Звучить "Пісня про рушник”.) Під музику ведучий говорить: Ведучий: В Україні є чудовий звичай – проводжаючи дітей у життєву дорогу, мати дарує вишитий рушник, як символ материнського благословіння, материнської любові. Хай стеляться вам сонячні дороги в широкий світ знань, умінь, звершень. У добру путь, дорогі друзі.
(Учні виходять із зали під рушниками, які тримають мами).
Джерело: http://www.library.kherson.ua
|