Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Закріплення букви "ха", читання текстів за „Супутником букваря"

Закріплення букви "ха", читання текстів за „Супутником букваря"

 
Тема: Закріплення букви "ха", читання текстів за „Супутником букваря".

Мета: Закріпити вивчений матеріал про букву "ха", формувати мовленнєві уміння учнів; розвивати уміння інтонувати окличні та питальні речення, навички звукового аналізу слів; розвивати монологічне та діалогічне мовлення. Виховувати почуття дружби, взаємодопомоги.

Обладнання: плакат "Зима", ілюстрації до казок, книги "Котик і півник", "Ох", демонстраційний матеріал та картки для роботи в парах, казкові іграшки.

Хід уроку

 

І Актуалізація знань

1. Організаційний момент.

2. Повідомлення теми, мети.

Вчитель. Сьогодні на уроці у нас присутні й казкові гості, які саме, ви згодом дізнаєтесь. Ми повторимо букву "ха" (показ), будемо виконувати різні цікаві завдання, щоб добре навчитися читати.

- Отже, у світ фантазії, казок сьогодні зробимо ще один крок.

А з творчістю ми вже зустрілись не раз,

Цікаві завдання чекають на вас.

Вчитель. Першим казковим гостем, хто рано-вранці завітав до нас у клас, був ось цей сніговик (показ).

- Дітки, а які слова-родичі ви можете підібрати до слова "сніговик"?

Учні. Сніг, сніжинки.

Вчитель. (розмовляє тихо з Сніговичком)

Учні, сніговичок шепче, що він приготував вам завдання – доповнити віршик про своїх подруг-сніжинок. Спробуємо.

- Отже, на нас чекає гра „Докажи словечко".

3. Гра "Докажи словечко"

З неба падають   ...      (сніжинки)

На міста і            ...      (села)

Ми радіємо                  ...      (зимі)

бо вона               ...      (весела)

Вчитель. Дітки, сніговику дуже сподобалось, як ви гарно вмієте віршика складати про сніжинку. А чи є в сніжинці елементи якихось букв? (Букви "ха")

- А ще які предмети схожі на букву "ха"

4. Артикуляційна вправа

Вчитель. А тепер закрийте очі, уявіть, що вам на долоньки впала сніжинка, вона замерзла, тому що на вулиці сильний мороз. Покажіть, як ви будете дмухати, щоб зігріти сніжинку. Набирайте глибоко повітря в рот і помаленьку видихайте на сніжинку (3-5 разів)

5. Гра "Знайди зайве слово"

Учні, сніговичок вранці приготував вам ще завдання: він написав на дошці слова і питає, чи є тут "зайве" слово. Давайте прочитаємо їх

Хуртовина, віхола, горіх

- Яке тут "зайве" слово? Чому?

- Де стоїть буква "ха" в слові "хуртовина", в слові "віхола", в слові "горіх".

6. Гра "Спіймай звук "

Вчитель. Давайте зловимо звуки в слові "горіх"

- А тепер один учень викладе звукову модель за допомогою фішок та намалює її на дошці, інший – викладає це слово за допомогою розрізної азбуки.

- Поки вони виконують цю роботу, ми граємось в гру "Ритми слова". Уявляємо себе музикантами, відтворюємо слово "горіх".

- Нагадую: голосний звук – плескаємо в долоні, твердий приголосний – притуп ногою, м’який приголосний – 2 рази стукаємо рукою.

Вчитель. А зараз перевіряємо учнів. Хто вважає, що звукова модель зображена на дошці правильно – піднімає прямокутник, якщо неправильно, то трикутник.

- Тепер перевіряємо, чи правильно набрано з розрізної азбуки слово "горіх" – Піднімайте або трикутник або прямокутник.

II Повторення вивченого

1. Робота з ілюстрацією.

- Учні, подивиться на цей чудовий малюнок, який вранці приніс сніговик у клас.

- Яких казкових героїв ви бачите? (Лисичка, вовк, зайчик)

- Складіть речення про лисичку, намалюйте до нього схему.  (1 учень малює на дошці)

- У яких казках ми читали про вовка, лисичку та інших звірят? Можливо вам допоможуть згадати ці книги, які є у нас на виставці (показ)
 - А до якої казки ця ілюстрація?  (до казки "Ох")

Вчитель. Діти, на цьому малюнку (показ) ми бачимо, що не тільки звірята тут казкові, чарівні, але чарівні ще й хмаринки, які мають свої імена.

Перша має ім'я "хмаринка-цікавинка", а інша – "хмаринка-веселинка". З них падають на землю великі пухнасті сніжинки, але теж незвичайні.

Сніговичок говорив мені, що вони мають для вас цікаві завдання. Чим швидше ви їх виконаєте, тим швидше ми допоможемо зайчику втекти від своїх ворогів.

2. Виконання завдань

Отже, перше завдання сніжинки-цікавинки (вона голубого кольору):
 - Знайти в тексті "Пісенька про козлика" питальні та окличні речення.

а) Робота з підручником (с. 96)

Учні читають:

- Чи хочете вивчити таку пісеньку?

- Хочемо! Хочемо!

- Несемо, несемо козлику травичку!

Вчитель. Ви правильно виконали це завдання. Беремо другу сніжинку.

б) Гра "Утвори слова" (На хмаринках дано початок слів)

в) Розглянемо завдання із хмаринки-веселинки

(Вчитель бере сніжинку синього кольору)

- Я зараз зачитаю вам веселинку, яка називається "Дарма", будьте уважні, візьміть у руки прямокутник, коли почуєте слово зі звуком [х], то підніміть його. Запам’ятали?

- Оже, слухаємо уважно.

- Вчитель з інтонацією читає текст.

Дарма

- Що ти, Захаре, робиш? – питає мама.

- Пишу листа своїй подрузі Христинці.

-Та невже? Але ж ти ще не вмієш писати?

- Та, дарма, вона теж ще не вміє читати.

 

- Між ким відбулася розмова?

- З якої букви будемо писати імена дітей "Захар", "Христинка"?

г) Розгляд завдання другої сніжинки-веселинки

-Дітки, вона пропонує вам вивчити скоромовку ще про одного хлопчика Архипа.

Вивчення скоромовки

Читаємо хором її тихесенько, потім голосніше і ще голосніше.  (Запис на дошці)

Кричав Архип, Архип охрип

НЕ ТРЕБА АРХИПУ КРИЧАТИ ДО ХРИПУ

 

- Учні, чи є незрозумілі слова?

- Чого вчить нас скоромовка?

- А тепер давайте позмагаємось, хто гарніше розкаже (змагання по рядках, між вчителем і учнями)

- Зараз я витру перший рядок скоромовки. Які слова загубилися?

Вчитель. Діти, ви добре виконали і це завдання, сніговик радіє, тому що зайчику вдалося втекти від своїх ворогів завдяки вашій допомозі.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Отже, з завданням сніжинок ми справились вірно, пора й відпочити.

Лісовичок ОХ

Став на мох.

Ручками помахав

Весело пострибав

Нахил вправо,

Нахил вліво-

Можна братися-

За діло.

 

3. Робота з підручником.

Вчитель. Дітки, зараз ми будемо працювати із "Супутником букваря".

- Відкрийте його на с. 41.

- 1-й стовпчик слів читаєте за мною "сонечком", другий –"дощиком", а третій читаємо хором.

- Знайдіть у третьому стовпчику двоскладове слово "найдовше" слово.

- Деякі з цих слів ви знайдете в тексті "Впізнай казку".

- Отже, слухайте уважно і слідкуйте.

(Читання вчителем), потім у ролі вчителя виступають 2 учні.

(Після того, як учні прочитають: "Півник коло віконечка, а до нього підходить лисичка".)

Вчитель. Що ж було далі, розкажуть мої помічники юні артисти.

4. Театралізація казки.

Лисиця. Добрий день, півнику-братику. Виходь на подвір’я.

Півник. То-ток, то-ток, не велів коток.

Лисиця. Ходи, ходи, півнику, у мене золота пшениця, медяниця.

Автор. А півник їй:

Півник. То-ток, то-ток, не велів коток.

Автор. Бачить лисиця, що півник її не слухає, прийшла раз уночі, насипала півникові попід вікном золотої пшениці, а сама засіла за кущем.

Тільки-но котик пішов до лісу, а півник відчиняє віконечко та й виглядає. Бачить нікого нема, а попід вікном пшеничка розсипана. Він тоді і каже:

Півник. Піду я трошки поклюю, нікого нема, ніхто мене не побачить та й котикові не скаже.

Автор. Тільки півник за поріг, а лисичка його раз і схопила та бігом до своєї хати.

- Учні, подякуємо оплесками нашим юним артистам.

Вчитель. А чи впізнали ви казочку? Як вона називається? Хто її автор?

(Показ книги Котик і півник")( 1-ий учень біля дошки надрукує назву казки)

- Діти, а до якої частини казки ми можемо віднести цю ілюстрацію (показ). До початку казки, середини, тобто основної частини, чи кінцівки?

- А як закінчилась казка? Згадайте.

- Спробуємо скласти кінцівку казки з розрізних частин.

5. Робота в парах з індивідуальним матеріалом.

(Учні мають на партах картки)

                    Варіант 1                                              Варіант 2

 

1. Котик забрав півника                                 2. тільки потім півник

довіку слухав котика                                      і поніс його додому

 

6. Перевірка завдання

III Підсумок

1. Бесіда з учнями.

- Назвіть головних дійових осіб казки "Котик і півник".

- Які б свої малюнки ви намалювали?

- Якою завжди виступає лисичка в казках?

- Чи можна про неї сказати такі: "У голосі- медок, а в ділах-льодок"?

Учні, такі ж самі слова можна сказати і про вчинки людей, але я думаю, що ви не будете такими, коли виростете.

Урок наш закінчується, Сніговик і я вдячні вам за роботу, але ми ще не погрались в гру, яка називається "Скринька запитань"

2. Гра „Скринька запитань".

- Які б запитання ви хотіли задати один одному в кінці уроку (Запитання дає учень учневі)

- Що тобі найбільше сподобалось на уроці?

- Про що ти розповіш вдома?

- Що було цікавого?

 

Малеш Т. В., ЗОШ І-ІІІ ст. №8    м. Ужгород

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (07.06.2010)
Переглядів: 2576 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!