Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Повторення вивченого про прикметник як частину мови

Повторення вивченого про прикметник як частину мови

Українська мова. 4-й клас

Мета: закріпити в учнів по­няття про прикметник як частину мови, його роль у мовленні, про­довжити удосконалювати розви­ток зв'язного мовлення молодших школярів.

Обладнання: завдання для груп, правила роботи в групах, пані Вес­на, картина «Прийшла весна», за­вдання для пар змінного складу, телеграма, ребус, кросворд, слова для зорового диктанту.

                                 ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок.

    Попрацюємо старанно,

    Щоб почути у кінці,

    Що у нашім дружнім класі

    Діти просто молодці!

 II. Оголошення теми і мети уроку.

Висування проблемних запи­тань.

  Усе, що я вам розповім, тра­пилося напередодні 8 Березня. Пані Весна разом зі своїми синами-місяцями готувалася в дорогу, щоб привітати всіх людей зі свя­том. І саме в цей час легкий вес­няний вітерець приніс їм телегра­му. Ось вона. А зміст цієї телегра­ми такий:

«Дуже чекаємо на вас. При­кметники».

Весна запитала у своїх синів:

А хто такі прикметники?

Якою є їхня роль у мовленні?

  Чи можна жити без при­кметників?

Сини почали відповідати: «При­кметники — це...», а далі... забули.

Отже, щоб допомогти їм зга­дати, ми на сьогоднішньому уроці повинні пригадати все про при­кметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють вони у мовленні. Працювати будемо за таким планом. (Зачитується план уроку.)

Що б ви ще хотіли внести до плану уроку? (Відповіді учнів.)

Мені самій буде тяжко допомогти Весні, тому діти І варіанту будуть «вчителями», діти II варі­анту — «учнями».

III. Повторення вивченого про прикметник.

1    завдання. Робота в парах.

«Вчителі» нагадують «учням» ви­вчений у попередніх класах матеріал про прикметники.

Що таке прикметник?

На які питання відповідає?

Які має значення, власти­вості? (Може мати антоніми, си­ноніми, пряме і переносне значення, змінюється за відмінками, числами, має рід.)

Перевірка. Гра «Мікрофон».

 «Учні» кожної пари відповіда­ють на запитання «вчителів».

  Молодці.

2    завдання. Каліграфічна хви­линка.

  А тепер — каліграфічна хви­линка:

Зошит свій я відкриваю

Та під нахилом кладу.

 І від вас не потаю

 Ручку я ось так тримаю.

 Сяду рівно, не зігнусь,

 За роботу вмить візьмусь.

  Записуємо число та «Клас­на робота».

Щоб провести каліграфіч­ну хвилинку, спробуйте відгада­ти ребус:

Так, це квітень, середній син Весни.

А чи знаєте ви, як його ще називають?

Його ще називають краснець, водолій, лукавець, снігогін, цвєтєнь, лелечник. Недарма кажуть: «При­летів лелека — приніс весну зда­лека».

  Перша буква слова «кві­тень» — Кк. Запишіть, будь ласка.
Доберіть спільнокореневі слова: квіти, квітує, квітковий. Запишіть
речення з одним із цих слів.

3    завдання. Зоровий диктант.

Показ окремих слів, запис їх че­рез кому. З кількома записаними словами скласти речення, підкрес­лити в них прикметники.

4    завдання.

На дошці записано слова. Склас­ти з них прислів'я, пояснити його.

дерево 3 маленького велике на­сіннячка виростає

Виконати завдання:

·знайти антоніми;

·дібрати до них синоніми;

·скласти аналогічне прислів'я.

5    завдання. Розвиток зв'язного мовлення.

На дошці картина «Прийшла весна». Опишіть цю картину. За­пишіть одне речення з опису.

6    завдання. Робота в перехрес­них парах. (Картки з відповідями. Див. додаток.)

   Як визначають рід і число прикметників? Перевірка.

7    завдання. Додамо кілька хви­лин здоров'я.

Фізкультхвилинка-оплески.

  Читаю речення, коли почуєте прикметники, плесніть у долоні.

Квітневі струмки землю пробу­джують. Березневий дощ тішить кві­тень, а квітневий — людей. Листя чекає голосистих солов'їв.

  Молодці, діти! На вас чекає кросворд «Назви прикметник».

Доброзичливий,приязний,чуйний. (Добрий.)

1.Непотрібний; той, без якого можна обійтись. (Зайвий.)

2.Той, що буде згодом, настане пізніше. (Майбутній.)

3.Той, який каже правду; чес­ний; справедливий. (Правдивий.)

5. Сліпучий, сяючий. (Яскра­вий.)

6. Приємний на смак. (Смач­ний.)

Прочитати слово у виділено­му стовпчику. (Ознака.)

Отже, прикметник виражає ознаку предмета.

  Фізкультхвилинка.

IV. Розвиток зв'язного мовлення.

  Пані Весні дуже сподобалися ваші відповіді. І вона приготувала вам завдання для великих груп. Для цього оберіть собі, будь ласка, кві­точку. За весняними квітами об'єд­найтеся в групи. Згадаємо разом правила роботи в групах.

1-ша група.

Доповнити речення.

Прийшла (яка?)... весна. Засяя­ло (яке?) ... сонечко. Заплакала від радості (яка?)... берізка. Задзюрчали (які?) ... струмочки. Прокину­лась (яка?) ... річка. Повернулися (які?) ... птахи.

Довідка: ніжне, перелітні, білоко­ра, дзвінкі, довгожданна, стрімка.

2-га група.

Опишіть предмет, використову­ючи прикметники.

Журавель (який?) ..., ..., ..., ... .

Береза (яка?) ..., ..., ...,        

Котик (який?) ..., ..., ..., ..., ... .

Сонце (яке?) ..., ..., ..., ..., ... .

Довідка: поважний, білокора, веселий, кучерява, ніжний, яскра­ве, довгоногий, сліпуче, струнка, пухнастий, гаряче.

3-тя група.

Скласти текст-опис. Описати тварину за ілюстрацією та планом, використавши прикметники. їжак

1.Де живе тварина?

2.Що носить на спині?

3.Які у неї лапи, мордочка, очі?

4.Який у неї животик?

5.Яка у неї вдача?

4-та група.

Скласти невеличке опо­відання за опорними слова­ми з довідки та ілюстраці­єю. (Весняні турботи.)

Довідка: чарівна весна, старанні діти, голі дерева, тепла зелена ковдра, корис­на робота.

5-та група.

Доповнити рядки слів, які мож­на використати для опису людини. Обличчя — ніжне, ..., ... . Волосся — русяве, ..., .... Очі — карі, ...,... . Ніс — кирпатий, ..., ...  Руки — роботящі..., ... .

 Перевірка роботи в групах.

V. Підсумок уроку.

То яку роль відіграють при­кметники у мовленні? (Прикмет­ники допомагають описувати кар­тини, впізнавати предмети, зма­льовувати зовнішність, портрети,складати тексти-описи.)

Прикметники допомагають нам розповісти про людей, зобра­жених на картинах, наприклад, про Оленку, тяжко і несправедливо обра­жену злими людьми. (Учитель показує картину В.Васнєцова «Аленушка».)

Живописні картини Ісаака Левітана навіюють на нас роздуми, викликають світлі почуття, допо­магають створювати на папері пре­красні описи природи.

Без прикметника неможливо описати зовнішність людини. Спо­стерігаємо роль прикметників у творах українських письменників.

А також прикметник викорис­тано в дитячих текстах-описах.

Прикметники є прикрасою вір­шів. Чудові поетичні рядки звеселя­ють душу, піднімають настрій, наві­юють чудові мальовничі картини.

Роблять мовлення більш зміс­товним, виразним, образним.

  Вам було цікаво? Ось і сини Пані Весни згадали все про при­кметники і поїхали разом привітати їх зі святом. А для вас Весна обіця­ла бути ніжною, теплою та привіт­ною, щоб нічого вам не заважало насолоджуватися весняною кра­сою природи та успішно зустріча­ти всі свята.

Домашнє завдання. Спробуйте скласти вірш про весну.

 

Коваленко Т. В., учитель української мови та літератури, Донецька школа № 97 з поглибленим вивченням англійської мови.

 

http://osvita.ua/
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (17.08.2010)
Переглядів: 6446 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!