Тема. Закріплення знань учнів з теми «Речення». Мета: повторювати та закріплювати знання учнів з теми «Речення»; формувати навички правильного інтонування речень, різних за метою висловлювання, вміння швидко і правильно знаходити граматичну основу, встановлювати зв'язок між словами у реченні; удосконалювати вміння учнів інтонувати складні речення і речення з однорідними членами; закріплювати знання про вживання розділових знаків; розвивати вміння аналізувати, спостережливість і мову учнів; виховувати любов до мови, до навчання. Обладнання: картки з розділовими знаками; картки із запитаннями і схемами (для конкурсу капітанів); картки з віршем; тестові завдання; таблиці для оформлення класу. Тип уроку: урок закріплення знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та задач уроку. – Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми проведемо його у формі КВК. (учні розшифровують) – Для цього об’єднаємося у 4 групи (команди). Кожна команда обирає свого капітана, який добре знає тему «Речення», і вигадує собі назву. Команда, яка швидше з цим впорається, заробляє перший бал. (На дошці записати назви команд і зароблені бали.)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань. 1. Конкурс «Розминка» Дидактична гра «Який потрібен знак?» (У кожної команди є три картки з розділовими знаками: крапкою, знаком питання, знаком оклику. Вчитель промовляє речення, а учні картками вказують, який знак треба поставити в кінці. Після з’ясування знаків один з учнів називає вид речення (по черзі з кожної команди). За правильну відповідь 1 бал.) У лісі з дерев опадає листя. Бережіть рідні ліси! На яких деревах ростуть шишки? Іванкові подарували цікаву книжку. Яку книжку ти зараз читаєш? Добре вчіться, діти! – Назвати речення зі звертанням (додатковий бал).
2. Конкурс «Швидше». Гра «Спіймай підмет і присудок». (Учитель читає речення, учні по черзі з кожної команди «ловлять» на слух підмет і присудок, а потім називають граматичну основу.) На підготування відповіді 10с. Якщо у команди немає відповіді, то її називає інша команда. За правильну відповідь 1 бал.) Ой у лузі калина стояла. Білі тумани пливуть над землею. Насупили дощові хмари. Сашко читає вірш напам’ять. У чудовому озері жила маленька рибка. По тому самому озеру плавав білий лебідь. Мій брат охороняє кордон рідної землі. 3. Конкурс капітанів. (Завдання: капітан кожної команди складає речення за запитаннями і отримує 3 бали за правильне і красиве речення. Команда заробляє додатковий бал, якщо правильно знайде схему складеного речення.) Як? Хто? Що роблять? Коли? а) … === ___ … . б) ___ … === … . в) … ___ === … . г) === ___ … … .
4. Конкурс «Хто більше?» ( Скласти речення з однорідними членами і залежними від них словами на тему «У лісі». Команда заробляє стільки балів, скільки слів буде у складеному реченні. )
5. Конкурс « Знайти і пояснити». (Підкреслити у реченнях вірша граматичні основи. Прочитати вірш виразно, правильно робити інтонацію, слідкуючи за розділовими знаками. За виконання завдання 5 балів.) Шумить верхами буйний ліс- Дуби, берези, буки. Гуде бекас, і свище дрізд, І воркотять голубки.
6. Конкурс «Підсумок». (Виконати тестові завдання, за кожне правильне додається 1 бал.) 1) Речення: «Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, як трави, як води» за метою висловлювання та інтонацією: а) розповідне, неокличне; б) спонукальне, неокличне; в) спонукальне, окличне. 2) У реченні: «Дерева скидають на землю позолочене сонцем листя» граматичною основою є слова: а) листя скидають; б) скидають на землю; в) дерева скидають. 3) У реченні « Хіба є на світі щось дорожче за Вітчизну» потрібно поставити на кінці: а) знак питання; б) знак оклику; в) крапку. 4) У якому реченні є однорідні члени? а) У дворі нашої школи є чудова клумба з квітами. б) Ми самі сіємо, садимо і доглядаємо квіти. в) Наша школа схожа на квітучий сад. 5) Яке з цих речень є складним? а) На горобині, шипшині й калині з’являється червоне намисто. б) Сміються сонячні зайчики, а берези сумують. в) Яке щастя бути хліборобом, сіяти зерно у щедру землю, прикрашати її.
ІV. Підсумок уроку. Підведення підсумків змагання.
Олива Галина Іванівна, Первомайська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 2, Харківської обл.
|