Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Види текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування. Складання тексту-опису «Лелека»

Тема. Види текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування. Складання тексту-опису  «Лелека»

Мета: вчити учнів складати за запитаннями і опорними словами найпростіший

текст-опис; добирати до тексту заголовок; формувати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її на письмі; удосконалювати навички літературної вимови слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів за допомогою різноманітних вправ творчого характеру; виховувати любов до природи та тваринного світу.

Обладнання: фоторепродукція лелеки, опорні схеми; картки із питаннями і                        опорними словами.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Хід заняття

I. Організаційний момент.

Знову день почався, діти,

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок.

(сідають дівчата, сідають хлопці)

II. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

– Сьогодні у нас урок розвитку мовлення і ми здійснимо подорож у пташине

царство і ближче познайомимось з одним його представником. А з яким, ви

здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Загадка

Які ноги, такий ніс,

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека)

– Отже, розмова сьогодні буде про лелеку. (Вчитель демонструє фоторепродукцію лелеки).

1-а група.

– А хто знає вірші про лелеку?

(Учні першої групи декламують вірші)

1 учень

Лелека ластівку питає:

– Хто вище всіх птахів літає?

– Літають люди вище всіх

На літаках своїх складних.

 

2 учень

Лелека побудує світлу хату,

Своїх пташат поставить на крило,

І будуть радо діти усміхатись,

Як лелечата злинуть над селом.

 

2. Хвилинка каліграфії.

– Який звук ви почули на початку назви птаха? ([л])

 Якою буквою позначають цей звук на письмі? (ел)

Л л ле ел лелека

В різних областях України цих птахів називають по-різному: бузьок, боцюн, чорногуз, бусол, гайстер, веселик. Птах цей – символ миру, достатку, щастя, добра, материнства, оспіваний у піснях, поетичних творах.

 

2-а група.

А які прислів’я про пернатих друзів знайшли?

(Учні другої групи зачитують прислів’я).

1-й учень

Прилетів лелека – весну приніс здалека.

2-й учень

З’явились бузькові лапи – не забирай з грядки сапи.

3. Робота з деформованим реченням. Складання і запис прислів’я.

тільки, летять, до, добрих, Лелеки, людей

 (Діти записують в зошитах прислів’я)

Лелеки летять тільки до добрих людей.

3-а група

– Що це за птах? Хто може розповісти?

(Учні третьої групи зачитують інформацію)

1-й учень

Довжина тіла лелеки до 110 см, вага до 4,5 кг. Оперення чорне з білим, ноги і дзьоб червоні. Птахи позбавлені голосу, звуки видають, стукаючи  щелепами. Гніздяться на деревах та будівлях. Живляться комахами, земноводними, плазунами зрідка.

2- й учень

Є два види лелек: чорний поширений в Карпатах і на Поліссі, білий майже по всій території України. Білий лелека живе поблизу людських осель, а чорний дуже обережний, близько не підходить до житла. Дуже рідко вдається побачити чорного лелеку, якого занесено до Червоної книги.

3- й учень

Цей чудовий птах оспіваний у легендах, казках, народних піснях. Лелека – символ миру, достатку, щастя, добра, материнства.

4. Письмо речення під диктовку.

Лелека – символ миру, щастя, добра.

Фізкультхвилинка

Добре те, що сонце світить.

Добре те, що вітер віє.

Добре те, що цей ось ліс разом з нами ріс і ріс.

Добре те, що в нашій річці,

Чиста не брудна вода.

І тебе матуся рідна,

Після школи зустріча.

Добре гратися надворі.

Добре вчитися у школі.

Добре плавати в ставку.

Добре те, що я живу!

III. Актуалізація знань про текст.

1. Робота з опорною схемою.

 Які типи текстів знаєте?

– Як їх розрізнювати?

Типи текстів

Опис                            Розповідь                       Міркування

Який?                         Що сталося?                  Чому?

2. Розрізнення текстів (усно).

Вчитель читає різні тексти, учні визначають тип тексту за допомогою сигнальних карток (червона – опис, синя – розповідь, зелена – міркування).

Лелеки

    Скільки я пам’ятаю, на старезному в’язі жили лелеки. По них я навчився зустрічати весну і проводжати літо. З’являться у своєму гнізді лелеки –  і швидко настануть чудові теплі дні. Відлетять лелеки – і  холодна зима не за горами.

     У нашій сім’ї дуже шанували лелек.

 – Який це тип тексту? (Розповідь)

Хитра лисичка

    Лисичка живе у лісі. У неї шубка руда і пухнаста. Мордочка витягнута. Вуха чутливі. Лапки короткі. У лисиці хвіст довгий і пухнастий, з білим кінчиком. Ця тваринка дуже хитра. (Текст-опис)

Птахи – наші друзі

    Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів! (Текст-розповідь)

Приліт птахів

    А чи замислювались ви над тим, чому одні пташки прилітають до нас раніше,

а інші – пізніше? Виявляється, час їхнього прильоту залежить від того, коли в наших краях з’являється їжа для них. (Текст-міркування)

 

IV. Робота над твором.

1. Розгляд малюнка. Добір заголовка.

– Ми будемо складати текст-опис лелеки.

– Виберіть і запишіть той заголовок, який вам більше сподобався.

Лелека      Гарний птах           Веселики

2. Усні відповіді на запитання.

Ви уважно роздивилися фоторепродукцію лелеки. А зараз прочитаємо запитання і будемо давати на них відповіді.

Картка з питаннями та опорними словами.

Питання

 

Словничок

Який птах лелека?

Великий, перелітний, маленький, зимуючий.

Де він живе?

У лісі, у норі, поблизу людських осель, на хатах, поблизу річок

Яке тіло, ноги?

Довгі, короткі, тоненькі ноги.

Яка голова? А дзьоб?

Велика, маленька, довгий, прямий.

Яке пір’я?

Чорне, сніжно-біле, чорно-біле.

Чи красивий птах?

Гарний, красивий, чудовий.

 

3. Ознайомлення з інструкцією-порадою. (Картка на кожну парту)

·        Не забудь про складові частини тексту.

            Кожну частину починай з абзацу.

·        Уникай повторів.

·        Слово « лелека» можна замінити словами: він, птах, пернатий друг.

4. Усний твір.

(Діти використовують всі відповіді у написанні твору).

5. Самостійний запис відповідей.

(Допомога слабшим учням).

6. Вибіркове зачитування творів учнями.

V. Підсумок уроку.

– Про кого вели розмову?

– Чи можна уявити яким є лелека з наших творів?

– Який висновок можна зробити про відношення до цих птахів?

– Ми навчилися описувати цього гарного птаха, а на наступних уроках будемо вчитися поширювати свої твори.

 

Волобуєва Тамара Іванівна, вчитель початкових класів вищої кваліфікаційної категорії загальноосвітньої школи I-III ступенів № 18 м. Білої Церкви

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (18.06.2011)
Переглядів: 47517 | Рейтинг: 3.7/25
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!