Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень "Калина під моїм вікном" - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень "Калина під моїм вікном"
Тема: Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень
«Калина під моїм вікном».
Мета: Навчати дітей висловлювати свої думки за власними спостереженнями, складати і записувати розповідь з елементами опису за планом. Розвивати образне мислення, збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України.
Обладнання: зошит з розвитку зв’язного мовлення для 3 класу, таблиця до уроку «Твір-опис. Калина під моїм вікном», гілочки з кетягами калини, коровай на вишитому рушнику, малюнки із зображенням калини.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

І. Організація класу до уроку
– Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них обличчям і привітайтесь.
– Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
– Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми зробимо ще один крок.
В країну відому, в країну чудову.
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Тож мусите пообіцяти мені,
Якими бути на уроці?
(Уважними, розумними, трудолюбивими, старанно будемо працювати).
– То я запрошую вас помандрувати такими стежинами:
• Стежина спостережень.
• Стежина роздумів.
• Стежина спроб і помилок.
• Стежина творчості.
– Діти , відкрийте зошити і запишіть дату сьогоднішнього уроку. (Діти відкривають зошити промовляючи):
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь –
До роботи я берусь!

ІІІ. Основна частина уроку
– Отже, ми на стежині спостережень.
3. 1. Створення проблемної ситуації
– Про що ми будемо говорити
Не буду вам розповідати –
Самі ми спробуйте загадку відгадати.
Загадка
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це таке? (Калина)
– Діти, а спробуйте відгадати загадку подану в зошиті в завданні № 1:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
на свою хорошу вроду
(Калина)
– А які вислови допомогли здогадатися, що це калина? («У вінку зеленолистім, у червоному намисті»)
– В якому значенні вжиті ці вислови? (У переносному). Що мали на увазі? (Листя та ягоди калини).
3.2.Повідомлення теми і мети уроку
– Наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини.
Завдання нашого уроку:
• Повторити знання про текст.
• Вчитися висловлювати свої думки за власними спостереженнями.
• Збагачувати словниковий запас.
• Вчитися писати твір з елементами опису.
• А ще ви почуєте, як оспівується ця рослина у віршах, легендах, переказах, прислів’ях та приказках.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
4.1. Стилістична робота
– І переходимо ми на наступну стежину – стежину роздумів.
4.2. Складання «павутинки» («мозкова атака» фронтально з усім класом діти висловлюють свої думки).
– Помилуйтеся калиною на малюнку і поміркуйте, яка калинонька?
– З чим її можна порівняти, як охарактеризувати.
– Підберіть ознаки калиноньки. Яка вона? Складіть павутинку.
Лікарська                 чарівна               журлива  
загадкова               КАЛИНА             красуня 
тендітна        наче наречена        ніжна
 
– Повчимося висловлювати свої думки. Скільки ми гарних слів підібрали про калину.
– Попрацюйте в парах.
Використовуючи слова павутинки, складіть речення.
(У лузі стоїть журлива красуня калина).
– А може хтось ще краще склав речення?
(Цвіт калини схожий на фату нареченої ).
4.3. Завдання 2 у зошиті

– Ми вчилися до назви предмета підбирати ознаки. А тепер до ознаки предмета підберем назву. І допоможе нам в цьому завдання 2 в зошиті. – Прочитайте завдання.
– Виконайте його самостійно.
– До ознаки предмета підберем назву предмета.
(Червоні, соковиті, круглі, терпкі – ягоди.
Темно-зелене, смарагдове, багряне – листя.
Важкі, розкішні, червоні – грона.
Духмяні, запашні, сніжно-білі – квіти.)

4.4.Орфографічна хвилина
– Зверніть увагу на написання цих слів, запам’ятайте, як вони пишуться:
терпкі         темно-зелене
червоні         сніжно-білі
кетяги        смарагдове
(Діти пригадують правила: написання (е) –(и) (терпкі, червоні, кетяги).

Запам’ятайте!
Щоб писати (е) чи (и) став під наголос завжди.
4.5. Завдання 3 у зошиті
- А виконавши третє завдання , ви зможете уникнути повторень під час складання тексту-опису. Прочитайте завдання.
- Що потрібно зробити? (Дописати, як люди називають калину)
- Іншими словами нам потрібно підібрати слова-синоніми до слова калина.
(Калинонька, красуня, чарівний кущик, символ України, наречена у вінку).

V. Підготовча робота до написання твору
5.1.Мозковий штурм
– Отже, ми ступили на стежину спроб і помилок.
– Ви попередньо отримали домашнє завдання провести пошукову роботу. Відшукати легенди, прислів’я, приказки, прикмети пов’язані з калиною.
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий
Кубик, діти, чарівний.
Він стежину прокладає
Знання ваші перевіряє.
5.2. Вправа «Кубування»
1 грань: Що таке текст?
(Текст – це зв’язані за змістом речення.
До тексту завжди можна дібрати заголовок.)

З яких частин складається текст?
(Зачин, основна частина, кінцівка. Кожна частина пишеться з абзацу.)
Які бувають тексти?
(Текст-розповідь, міркування, опис.)
Що таке текст-опис?
(Це текст в якому описується предмет чи особа)
2 грань: Де росте калина? (Визначення з тлумачного словника)
(Калина любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати.)

3 грань: Яка калина на вигляд?
(Це невисокий, але пишний кущ. Листя темно-зеленого кольору.
Гілля в неї тонке, розгалужене. Цвіте білим цвітом, наче наречена
у фаті. Ягоди мають кислувато-терпкий смак та цілющий сік.
Красива калина в усі пори року.)
4 грань: Кого приваблює кущ калини навесні, восени?
(Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та
запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А восени кетяги калини
приваблюють птахів. Вони і взимку люблять ласувати ягідками, бо
стають ще смачнішими.)

5 грань: Яку користь приносить вона людям?
(Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують
при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при простуді.
Соком калини навіть вмивалися, щоб обличчя рум’янилось.)
6 грань: Як народ величає калину?

Легенда про калину
На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місті розсипаного намиста виросла калина.


Прикмети, прислів’я, приказки про калину

1. Калина, верба, барвінок разом з колосками жита – це символ нашої України.
2. «Без верби і калини нема України», - говорить народна мудрість.
3. На честь народження дочки біля хати садили калину.
4. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і
давала пиріжок з калиною.
5. На великі свята поруч з хлібом клали і калину.
– Про калину складено багато пісень, віршів, оповідань.
Серед поля край села
калинонька зацвіла,
Ніби дівчина в віночку
у вишиваній сорочці
Русу косу заплела.
6. Дітям, щоб не рвали квітку, говорили: «Не ламайте калину, бо накличете
морозу».
7. Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною, поки росте.
8. У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.
9. Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує…
10. Калина хвалилася, що з медом солодка.
11. Про гарну дівчину кажуть: «Пишна та красива, мов червона калина».

VІ. Фізкультхвилинка
(Звучить аудіосупровід)

Ой є в лісі калина,
Ой є в лісі калина.(пружинка)
Калина, калина,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Там стояла дівчина,
Там стояла дівчина (кружляють)
Калина, калина,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Цвіт-калину ламала,
Цвіт-калину ламала (рухи, які імітують ламання калини)
Ламала, ламала,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)
Та в пучечки в’язала,
Та в пучечки в’язала (рухи, які імітують в’зання калини)
В’язала, в’язала,
Комарики, дзюбрики, калина. (колупалочка)

VІІ. Усне складання твору за поданим планом
7.1. Мотивація навчальної діяльності учнів
– Йдучи стежиною спроб і помилок, підійшли до самого відповідального етапу уроку – усного складання твору-опису «Калина під моїм вікном». Перечитайте план з таблиці.

План
1. Де росте калина?
2. Яка калина на вигляд?
3. Кого приваблює навесні, восени?
4. Яку користь приносить вона людям?
5. Як народ величає калину?

– Що ви помітили? (Відповідаючи на запитання чарівного кубика, ми відповідали на запитання плану).
– Ці знання допоможуть вам при складанні твору-опису.
– Я задоволена вашими відповідями. (Оцінювання)
– Впевнена, що ви вже самостійно зможете скласти твір-опис «Калина під моїм вікном».
– Використовуйте слова з «павутинки», пам’ятайте про будову тексту, уникайте повторень.
– Діти, перегляньте слова в словничку та ті речення, які ви складали під час роботи в парах, пригадайте їх собі.
7.2.Усне складання тексту-опису учнями

Зразок твору-опису
«Калина під моїм вікном»
Біля нашої хати притулився кущ калини. Це невисокий, але пишний кущ. Росте на вологих місцях. Весною вона зацвітає запашним білим цвітом. Восени важкі грона калини червоніють, ягоди наливаються цілющим соком. Калина здавна шанують і люблять люди за її красу і лікувальні властивості.

VІІІ. Творча робота
8.1. Правила роботи
(Письмова робота 10-15 хвилин).
– І ось ми на останній стежині творчості.
– Ваше завдання – самостійно записати твір-опис «Калина під моїм вікном».
– Згадайте пам’ятку під час письма:
(Відповіді дітей)
• Контролювати своє письмо.
• Стежити за каліграфією та орфограмами.
• Звертатися до таблиці з’єднань літер.
• Звертати увагу на правопис слів у словничку.
• Пам’ятати, що кожна частина твору починається з абзацу.
• Зачин і кінцівка може складатись, навіть, з одного речення. А основна
частина повинна бути поширеною.
– Я бажаю вам успіху на цій стежині, приступайте до роботи. Часу у вас 10 хвилин. Хто справиться – отримає цікаве додаткове завдання.
8.2. Самостійне записування твору-опису

Диференційовані завдання, щодо написання тексту-опису
«Калина під моїм вікном»


КАРТКА
Невисокий, калина, кущ, але, пишний.
На вологих, росте, місцях.
Зацвітає, вона, цвітом, білим, весною, пишним.
Шанують, здавна, лікувальні, люди, її, за, властивості.
(Учням, які швидше виконали завдання, пропоную творчо попрацювати індивідуально чи в парі (в групі).

Доримувати вірш про калину
Хоч і терпкий в неї …,
Взимку радий кожен … .
Людей вона … від застуди,
В … є вона всюди.
(Птах, лікує, смак, Україні)
Бо калина – то є …
Життя, роду і краси.
І калину ти, як …,
Любий друже, …!
(Бережи, символ, мати)
ІХ. Зачитування творів дітьми. Оцінювання
Х. Підведення підсумків уроку
– Чи виконали завдання уроку?
(Звертаються до поставлених завдань на початку уроку)
– Чого ви навчилися протягом уроку?
(Вчилися писати твір-опис)
– Якими новими словами збагатили свій словничок?
(Смарагдове, багряне, кетяги, духмяне).
– Де можна використати набуті знання?
ХІ. Домашнє завдання
– Намалювати ілюстрацію до написаного твору
Сюрприз
Дівчина в українському вбранні читає вірш напам’ять
«Зимова калина» і пригощає всіх короваєм
Зимова калина

Вже жахав мороз калину:
– Побілієш ти , як сніг,
Заморожу до загину, –
Заморозити не зміг.
Червоніла, пломеніла,
Грона жевріли, як жар,
Не лякалась, не біліла –
Не калина, а пожар.
А коли прибігли діти,
Любо мовила вона:
– Ви мене в коші беріте,
Я морожена смачна.
Зустрічали з пиріжками
Свій новий щасливий рік
І солодкими цівками
Лився їм на губи сік.
 
Кудря Віта Анатоліївна, вчитель початкових класів Яготинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №1
Категорія: Уроки | Додав: (28.06.2011)
Переглядів: 21128 | Рейтинг: 3.8/12
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!