Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Київ - столиця України
Тема: Київ — столиця України
Мета: ознайомити учнів з головним містом нашої держави — Києвом, з історією його виникнення, його минулим; формувати уявлення про столицю як головне місто країни; розвивати допитливість, уяву, спостережливість, інтелектуальні здібності; виховувати громадянське почуття; прищеплювати дбайливе ставлення до природи, пам'яток минулого.
Обладнання: картки для гри із завданнями уроку; табло з літерами для гри; фотографії або слайди із зображенням вулиць, пам'ятників видатних місць Києва; грамзаписи, магнітофон; підручник Я і Україна. 2 клас. Бібік Н.М., Коваль Н.С. - К.: Форум, 2002 — 144с.
Тип уроку: гра "Поле Чудес”.

Епіграф: Києве мій. Славне місто!
Ти квітнеш на схилах Дніпра.
Люблю тебе щиро і чисто.
Зустрітись нам знову пора.
                                                                       Хід уроку
І Організація класу
ІІ Повторення вивченого матеріалу. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування згідно з темою минулого уроку.

- Про що йшлося на минулому уроці?
- З якими народними ремеслами познайомились?
- Які речі виготовляли українські майстри в давні часи?
- Які ремесла зберіглися до наших часів?
2. Слухання вірша Лесі Храпливої "Народний одяг”
Коли вимию мамі
І миски, і ложки,
Мама дасть сорочку
Вишиту в квітки.
Як чемненька я буду,
Вивчу в школі все,
То бабусі плахту
Ткану принесе.
Назбираю в лісі,
Тіточці грибів,
Тітка дасть намиста
П'ятдесят рядків.
Поможу білизну
Випрати сестрі,
Дасть мені сестричка
Гарні стрічки дві.
А грядки пополю,
Батько на кінець,
Купить мені в місті
Добрий жупанець.
Ще поїду в поле
Та нарву квіток,
І сама я вмію
Виплести вінок.
А одягну все це,
Скаже цілий світ:
-Ось вам українка,
Наче маків цвіт!
- Що просить дівчинка у своїх рідних за послуги?
- Назвіть предмети українського жіночого вбрання, які згадуються у вірші?
ІІІ Актуалізація опорних знань
Учень.
Що таке Батьківщина?
Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкий обеліск.
Учениця. Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна.
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша -
Наша отча сторона.
Розминка. Бесіда за питаннями.
- Назвіть державні символи України.
- Що означають кольори державного прапора?
- Коли Україна здобула незалежність?
- Які народи живуть на території нашої держави?
- Хто є громадянином України?
- Відгадайте загадку.
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть.
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий
Ворота золотії
Стоять, мов чародії.
Віддавна — це столиця,
Столиця білолиця.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?
- Чим це місто відрізняється від інших міст нашої держави?
IV Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні, продовжуючи вивчати нашу країну, ми поговоримо про найголовніше місто нашої країни — місто Київ. Урок наш відбудеться у формі гри "Поле Чудес”. Ведучою гри буду я.
V Основна частина.
1. І відбірковий тур. Як виник Київ?

- Перепусткою до участі у І турі будуть наступні завдання.
1)Пам'ятники.  Про свою історію кожне місто розповідає мовою пам'ятників.
Історія нашої столиці теж багата на різні події. На цих місцях встановлені пам'ятники. Вони знайомлять нас з історією Києва від сивої давнини до наших днів. Символом нашої столиці є чудова скульптурна композиція.
Я пропоную знайти її серед пам'ятників, зображення яких ви бачите на слайдах (фотографіях)
(Запропоновані пам'ятники: Тарасу Шевченку, Богдану Хмельницькому, засновникам Києва (м.Київ), українській писанці (пам'ятник розташований в Канаді)
- Це — човен із фігурами засновників Києва: братів Кия, Щека, Хорива та сестри Либідь.
2) Самостійне ознайомлення з легендою про Київ (підручник, с. 107)
3) Завдання на перевірку усвідомлення прочитаного.
- Де збереглися імена засновників Києва? З'єднайте потрібне в ланцюжок.
Кий річка Хоревиця
Щек гора Київ
Хорив місто Либідь
Либідь гора Щекавиця
(На честь старшого брата Кия назване місто Київ, гори — частини міста (Щекавиця та Хоревиця) на честь братів Щека та Хорива, назва річки — на згадку про їхню сестру Либідь)
Перші три учні, які справились із заванням, стають учасниками І туру.
4) Додаткова інформація про Дніпро.
- Дніпро — велика й могутня річка, яка тече територією нашої країни і впадає в Чорне море. Це не просто річка, а ріка-символ. Символ вселюдського єднання, що тече крізь віки — з півночі на південь, із минулого в майбутнє...
Дніпро був дуже зручним шляхом: на північ, вгору по течії попливете — до сіверянських народів потрапите, на південь попливете по течії - до греків попадете. Ось з тих часів і стали говорити, що Київ стоїть на шляху з варяг у греки. Саме тому брати Кий, Щек і Хорив вибрали цю місцину для будівництва поселення. Бо купці могли в Київ приїжджати з півночі і з півдня, а також возити різний товар.
Назва Дніпро походить від сарматського топоніму "Ден” - вода та "Ерпа” - західна. Древні греки називали Дніпро Борисфен, що у перекладі - "ріка з півночі”.
За часів Київської Русі Дніпро мав ще одну гарну назву.
Її ви дізнаєтесь, коли відгадаєте слово-завдання першого туру.
І тур.
Стародавня слов'янська назва Дніпра
                    с   л   а   в   у   т   а

2. ІІ відбірковий тур.
1. Робота в групах.
Прочитайте зашифровані тексти. Підготуйте коротке повідомлення.
І група
Тичуся ківро муто конавло нтрацельної тичасни єКива лязагав боглизнийче вір. В'їтиха од листоці ажном улбо зереч лотіЗо тарово. Сема хї вализина рочиусюто моюбра ньогодав Кєива. АН льжа, од сан шдійли кильті їниру лоЗотих рітво. РазЗа тут зейму.
(Тисячу років тому навколо центральної частини Києва залягав глибочезний рів. В'їхати до столиці можна було через Золоті ворота. Саме їх називали урочистою брамою давнього Києва. На жаль, до нас дійшли тільки руїни Золотих воріт.Зараз тут музей._
ІІ група
Кєиво-Песькачер Лраав — нидо з давнайшихні мівхра стамі. Тут есв віонея геленмида: ричепе, квицер, ттяжи дейлю. ШеБіль тнісо черськихпе нцівче знавині митисвя. У чеперах коятьпося ніїх щімо. ЕнЧцем врилав вуб і толіпицес сторНе.
(Києво-Речерська Лавра — один із найдавніших храмів міста. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, життя людей. Більше сотні печерських ченців визнані святими. У печерах покояться їхні мощі. Ченцем лаври був і літописець Нестор.)
ІІІ група
фіїСовський сборо — давнайніша руспода єКваи, аяк безглареся з сівча їКивкоїсь сіРу. ВелиНайшийчні з іхус мівхра вуб дозбуваний у XI ст. аз зівкавкою ливекого зякня ївсьКигоко. ФіяСо у репеладік з коїгрець начаєоз мудПрерість Божа.
зІ ромсобо в'язапоно тогаба м'ятпаних діпой у тіжит ївсьКикої сіРу.
(Софіївський собор — найдавніша споруда Києва, яка збереглася з часів Київської Русі. Найвеличніший з усіх храмів був збудований у ІХ ст. за вказівкою великого князя Київського. Софія у перекладі з грецької означає Премудрість Божа.
Із собором пов'язано багато пам'ятних подій у житті Київської Русі.
ІV група.
Ксара й гатбаство ваКиє ен доне літстотя ваблюпривали од ебес забнигарків. Тмуо якинам ен азр водидолось дакити нумир цюпра і тисьбра за збюро. БільНайшого хали навзаз Кїви дпі асч коїВели чизВітняної нивій. Батога снихлав нівси їниУкра занугило в твіби за Кїви. ГибЗалих ніввої хопалива на дніпськихров ахкруч. А поданелік домзго бирозли ркпа ноїВіч Свила.
(Краса й багатство Києва не одне століття приваблювали до себе загарбників. Тому киянам не раз доводилось кидати мирну працю і братись за зброю. Найбільшого лиха зазнав Київ під час Великої Вітчизняної війни. Багато славних синів України загинуло в битві за Київ. Загиблих воїнів поховали на дніпровських кручах. А неподалік згодом розбили парк Вічної Слави.)
2) Робота з картками з ілюстраціями.
Упізнайте визначні місця Києва. Впишіть у кружечки відповідний номер за порядком.
(Пропонуються ілюстрації: скульптурна група, що символізує образи засновників Києва, пам'ятник Б. Хмельницькому, пам'ятка "Золоті ворота”, Софіївський собор, пам'ятник Володимиру Великому, Києво-Печерська Лавра)
1. Пам'ятний знак на честь заснування Києва.
2. Пам'ятник Богданові Хмельницькому.
3. Пам'ятка старовини "Золоті ворота”.
4. Софійський собор.
5. Пам'ятник Володимирові Великому.
6. Києво-Печерська Лавра.
Перші три учні, які правильно виконали завдання, стають учасниками ІІ туру.
ІІ тур
Хто побудував Софіївський собор?
                           я   р   о   с   л   а   в

Софіївський собор побудував Ярослав Мудрий. Мудрим його назвали за те, що створив перші школи, першу в Київській Русі бібліотеку.
Фізкультхвилинка.
Київ — одне з найкращих міст світу. У Києві багато красивих вулиць. На всіх вулицях уздовж тротуарів висаджені дерева — каштани, липи, тополі, клени. Особливо красиві вулиці Києва навесні, коли починають цвісти каштани.
Головна вулиця столиці України — Хрещатик. Багато років тому тут був глибокий і довгий яр, який перехрещувався з другим яром і тому називався Хрещатим, мабудь, назва головної вулиці нашої країни і бере звідси свою назву. Але існують ще деякі легенди про назву Хрещатика. Спробуйте вдома провести дослідницьку роботу і дізнатись, звідки пішла назва цієї вулиці.
3. ІІІ відбірковий тур.
1. Читання слів. Розповіді учнів-дослідників про сучасний Київ.
Дарниця зоопарк Троєщина Ботанічний сад
Лісний каштани Бориспіль Верховна Рада
Дарниця. Колись весь лівий берег називали Дарниця. Зараз це декілька великих районів міста: Дарницький, Дніпровський, Харківський і Ватутінський. За однією з версій, купці, які їхали до київських князів, повинні були тут вручати свої дари, а тільки потім їх перевозили на правий берег. Ось і називали це місце Дарниця.
Лісний. Ватутінський район об'єднує масив Лісний і Троєщину. Лісним його назвали тому, що він побудований на місці, де ріс ліс. Ліс вирубали для житлового масиву, а навколонього ліс зберігся.
Троєщина. Троєщина — дуже старовинне поселення. Тут були заміські князівські палаци. Троє втікачів-ченців заснували поселення, яке потім і назвали Троєщиною. Плели ченці корзини із лози та вчили цьому ремеслу інших. Це ремесло люди зберегли до наших днів.
2) Цікаві завдання.
● Що стоїть посеред Києва? (Буква є)
● Складіть прислів'я
      А   В   Д   Е   Є   З   И   К   О   Я
      1    2    3   4    5    6   7    8    9   10

      10 6 7 8 3      9 8    7 5 2 1     3 9 2 4 3 4

(Язик до Києва доведе.)
Учасниками ІІІ туру є учні, які перші і правильно відповіли на цікаві запитання.
ІІІ тур
Місце в Києві, де люди виявляють своє воєвиявлення, політичні погляди. Центральний майдан Києва.
     м   а   й   д   а   н   н   е   з   а   л   е   ж   н   о   с   т   і

4. Гра з глядачами
На якій річці збудовано Київ?

      д   н   і   п   р   о

5. Фінал
Столицею якої стародавньої держави було місто Київ?
к и ї в с ь к а р у с ь

6. Супер-гра
Архангел-хранитель міста Києва і киян

  м   и   х   а   ї   л

VI Підсумок уроку та результатів гри.
Під тиху мелодію або пісню про Київ вчитель читає вірш Б.Олійника "Серце України”.
Прислухайтесь, як дужо і невпинно
В могутніх грудях вічного Дніпра
Пульсує Київ — серце України,
Наснажене джерелами добра.
Він весь — в пориві, дії і надії,
І навіть перед натиском століть,
Не похитнувшись, пружно молодіє,
В грядуще звівши горду верховіть.
Учні отримують оцінки за правильні відповіді впродовж уроку. Також оцінки отримують учні за підготовлену додаткову інформацію.
Учасники І-ІІІ турів отримують по 11 балів, фіналісти — по 12 балів, переможець — грамоту та книжку додатково до 12 балів.

VII Домашнє завдання
Провести дослідницьку роботу і дізнатись звідки пішла назва вулиці Хрещатик.

Підготувала Долінко Л.М. вчитель ІІ категоріх ЗОШ І-ІІІ ст. смт. Люблинець.

Література
1. Бібік Н.М., Коваль Н.С. Я і Україна: Підручник для 2 кл. -К.форум, 2002.
2. Діптан Н.В., Назаренко А.А., Хитяєва Л.П. Я і Україна. Розробки уроків, 2 клас — ТОВ Видавництво "Ранок”, 2009 р.
3. Тридцять три уроки-гри "Поле чудес” 1-4 класи — Х.”Основа”, 2007.

Категорія: Уроки | Додав: Natali (27.10.2011) | Автор: Долінко Л.М.
Переглядів: 7578 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!