Каталог статей

Головна » Статті » Дитина та комп'ютер » Комп'ютер у сучасному житті [ Додати статтю ]

Комп’ютер: «за» й «проти»

Комп’ютер: «за» й «проти»

 

Хочемо ми цього чи ні - комп'ютер міцно увійшов у наше життя. І майбутнє - за ним. Озираючись на своїх сусідів, що вже купили персональний комп'ютер, ми все частіше ставимо собі питання: “Можливо настав той час, що і нам потрібно купити його дитині? ”.

 

Багато питань

Найчастіше батьків турбує негативний вплив комп'ютера на зір і його шкідливі випромінювання. Крім того, багато хто чув про хакерів - фанатів, повністю занурених в комп'ютерний світ, спілкуванню з яким вони віддають перевагу над всіма останніми видами комунікації. Дорослі, природно, заклопотані, чи не станеться це і з їхнім дитям?

 

Так купувати комп'ютер? Або почекати? І скільки чекати? А чи не буде надто пізно?

 

У дитини вже з раннього віку, як тільки вона починає розуміти цінність спілкування з однолітками, з'являється бажання проявити себе і в роботі з комп'ютером. Малюку хочеться творити, створювати щось своїми руками, будувати свій світ - і щоб ніхто не заважав йому, не читав нотацій. З людьми цього добитися нелегко. А з комп’ютером?

 

Порівняємо дві ситуації:

 

Перша - дитина за комп'ютером. Вона сидить вдома, не бігає, не стрибає, не розкидає іграшки, не малює олівцями і фломастерами де потрапило. Дитя поглинене настільки, що навіть не пристає до дорослих. Можливо, займається уроками (за навчальними програмами) або просто з користю розважається (за допомогою розвиваючих програм).

 

Друга - комп'ютера немає. Зате є маса проблем.

Усадити дитину за уроки, погуляти з нею. Потім чимось зайняти. Потім прибрати все, що вона порозкидала, або умовити її саму це зробити і так далі. При цьому витрачаються і нерви, і час - суцільний головний біль...

І багато батьків, купивши своєму дитятку персональний комп'ютер, з полегшенням переводять дух: цікавість “розумних машин” не порівняти ні з телевізором, ні з яким-небудь іншим заняттям. Але чи дійсно все так просто?

 

Які проблеми?

 

Компьютерофобія. Дитя боїться, що не впорається з вимогами комп'ютера - не лише на початковому етапі освоєння, але і на пізнішому етапі. Малюком керує нез'ясовний страх, який виявляється у стані невпевненості, нерішучості, дратівливості.

 

Батьки повинні звернути увагу на індивідуальну сприйнятливість свого дитяти. Адже комп'ютерні страхи частіше виникають у дітей неспокійних, невпевнених в собі і комп'ютер для них - “загрожуючий стимул”, який може спровокувати посилення спільного стану тривоги.

Явище протилежне комп’ютерофобії, - надмірна захопленість комп'ютером. Нерідко відірвати дитину від монітора можна лише зі скандалом - такий барвистий і динамічний віртуальний світ, в який він занурюється і який сам творить.

 

З часом цей світ починає сприйматися як реальний. З'являється так званий “синдром Пігмаліона”. Діти емоційні, вразливі, на відміну від дорослих нечітко розрізняють фантазію і дійсність, тому так легко і довірливо, як в реальний світ, занурюються в життя комп'ютерних героїв, з часом навіть віддаючи йому перевагу.

 

Pro et contra

З одного боку, комп'ютер надає позитивний вплив на розвиток малюка. Коли він на “ти” з персональним комп'ютером, то сміливо вибирає стратегію поведінки або самонавчання.

 

C іншої сторони, звикнувши до віртуального світу, він може неадекватно сприймати світ реальний, оскільки йому простіше переходити від конкретних предметів, іграшок до образів, що формуються комп'ютерними засобами, ніж навпаки. Перехід до реальних речей тим важче, чим більше дитя захоплюється комп'ютерною грою. А це, у свою чергу, може призвести до негативних змін в розвитку його особистості: малюк замикається в собі, формується аутизм. При вирішенні дуже складних завдань в динамічно змінних умовах у нього можуть загостритися невротичні риси, а при вираженій неурівноваженості - виникати хворобливі стани.

 

Спостереження показали, що у різних людей під впливом тривалих занять на комп'ютері відбуваються неоднакові зміни в психічному розвитку: в одних рівень інтелекту збільшується, а в інших – знижується.

 

Ось іще декілька позитивних наслідків - формування ділової мотивації, розвиток логічного, оперативного мислення, уміння прогнозувати. Крім того, комп'ютер надає великий набір образотворчих засобів: можна створювати не лише кольори, але і їх відтінки, легко стираючи непотрібне. А головне, можна експериментувати до безкінечності. Хочеш - створюй лінійний малюнок, а хочеш - комбінуй композицію з кольорових фігур або розфарбовуй готовий узор.

 

Сьогодні існує безліч захоплюючих розвиваючих ігрових програм, які враховують вік, індивідуальні можливості і схильності дитини, сприяють формуванню у неї абстрактного мислення. Вони дають можливість міняти на свій розсуд стратегію вирішення, користуватися різними рівнями складності матеріалу та іншими видами комп'ютерної допомоги.

 

В принципі, як стверджують педагоги-програмісти, комп'ютерні навчальні системи забезпечують контроль і управління учбовим процесом, будуючи динамічну модель конкретного учня з врахуванням особливостей його мислення, пам'яті, сприйняття і розуміння тексту. Одночасно комп'ютер виробляє у юних користувачів такі якості, як акуратність, точність, раціональність, організованість.

 

Проте при тривалому користуванні комп'ютером ці позитивні якості можуть перерости в негативні: точність і акуратність в педантизм, негнучкість, залежність розумових процесів від розумної машини. У кожному конкретному випадку треба розглядувати, як співвідносяться можливості тієї або іншої програми з розвитком конкретної дитини, пам'ятаючи, що комп'ютер, надаючи всілякий матеріал для творчості, сам творити не може, як не може і навчити творити дитину.

 

Творчість - дар, властивий лише людині. Її неможливо перекласти формально-логічною мовою комп'ютера. Тому в того, хто працює виключно з комп'ютером, гнучкість інтелекту знижується, посилюється шаблонність мислення.

 

Стріляли і страшилки  

Організовуючи інтелектуальне дозвілля сім'ї, батьки повинні серйозно підходити до вибору дитячих комп'ютерних програм, щоб в інформаційний простір не проникли “культиватори” агресивної поведінки дитини.

Йдеться про поширені сьогодні комп'ютерні ігри “активної дії”, всякого роду “біганини” і “стрілялки”. Вони ховають потрійну небезпеку.

  По-перше, виробляють у дитини звичку до бездумних розваг і легкості в досягненні мети, відучують від терпіння і послабляють силу волі, настільки необхідну для серйозних інтелектуальних занять. Вже є сумний досвід: після пари років активних занять такими іграми діти не можуть зв'язати і двох слів, розповідаючи навіть про улюблену гру, обмежуються вигуками типу `бац`, `ти-ди-ди` і тому подібними. Вони охоче і легко орієнтуються в комп'ютерній термінології, швидко відповідають на тестові і учбові завдання, але, на жаль, в більшості випадків не дають правильних вирішень. У дитини формується швидкість реакції, але вона втрачає здатність зосереджуватися, що необхідне для успішного виконання учбових завдань.

  Друга небезпека - відчуження дитини від живої природи, від однолітків і батьків, яких нібито може замінити потужний, обладнаний сучасний мультимедіа комп'ютер. Чи це так? Чи дійсно комп'ютер може замінити спілкування з іншими людьми і живими істотами?

 

Страх породжує жорстокість

Висловлюючись проти комп'ютерних ігор, психологи, лікарі, педагоги не проти гри як такої - в грі дитя пізнає світ, розвивається. Вони виступають проти тих ігор, які негативно впливають на здоров'я, інтелект і психіку дитини. Неважко уявити, що твориться в його незахищеній свідомості, коли він бореться з чудовиськами, привидами і іншими монстрами. Деякі герої комп'ютерних ігор такі страшні, що на упаковці написано: «Тільки для дітей старших 5 років». Як в таких випадках захистити дитину від неврозів, нав'язливих страхів, лунатизму та інших психічних порушень?

 

Страх, як відомо, робить дитину або забитою або жорстокою, а буває -  тою та іншою одночасно. Один 5-літній малюк, наприклад, щоб позбавитися від страху бути з'їденим динозавром, сам створив собі динозавра і виховав його так, щоб з його допомогою знищувати інших тварюк. Проте страх перед ними не зник. Його уява все ще наповнена різними ситуаціями боротьби і захисту.

 

Як побороти страх? Можна сховатися під ковдрою. А можна і самому стати страшним.

 

Станьте господарем штучного розуму

Сам по собі комп'ютер не поганий і не хороший, і яким він в результаті стане, залежить від користувача, від його розумного відношення до машини. Неуцтво і безпечність дорослих небезпечні не лише для тілесного і психічного здоров'я дитини, але і для них самих. Саме вони насамперед стикаються з результатами своїх промахів у вихованні дітей; потім страждає вже і суспільство в цілому.

 

Зважуючи всі «за» і «проти» при покупці комп'ютера, важливо врахувати, який комп'ютер ви купуєте, скільки часу проводитиме за ним малюк і як ці заняття впишуться в його загальний режим. Необхідно враховувати зміст програм, якість їх подачі і багато інших чинників. Але про це - наступного разу.

 

                                                                   Галина Лук’янець,

                                                                  кандидат біологічних наук,

                                                                  Людмила Леонова,

                                                           доктор медичних наук, професор,

                                                                 член-кореспондент РАО

Категорія: Комп'ютер у сучасному житті | Додав: [ADM]Irina (22.12.2008)
Переглядів: 9839 | Рейтинг: 4.2/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!