Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник [ Додати статтю ]

Як написати психолого-педагогічну характеристику учня

Як написати психолого-педагогічну характеристику учня

 

Щоразу, коли ми випускаємо учнів четвертого класу, постає про­блема: як написати характеристи­ки? Адже за сухими, на перший погляд, словами стоїть людина, її особистість і душа.

Це питання не складне для пе­дагога, який не думає про майбутнє своїх учнів. Зустрічаються вчителі, що пишуть одну характеристику на кількох учнів, підставляючи лише потрібне прізвище. Таким чином у класі із тридцяти учнів виявляється чотири-п'ять груп дітей з абсолют­но схожими рисами характеру, мо­тивами поведінки, психологічними особливостями.

Гірко, коли вчитель пише по­гані характеристики на учнів із сі­мей зі складними умовами життя. Виявляється, що дитина не по­трібна не тільки своїм батькам, а й тим людям, які мають за обов'я­зок побачити проблему і допомог­ти. Прикладом такого ставлення є характеристика учениці однієї зі шкіл нашого міста Тетяни Т. Цей документ був написаний при переведенні дівчинки із загально­освітньої школи до школи-інтернату. Ось невеликий уривок, який дає можливість скласти психоло­гічний портрет дівчинки: «Дити­на не була готова до навчання. Зді­бна. З дітьми спілкується. За час навчання інтересу до знань не ви­явила. До школи ходила дуже рідко. Рівень знань дуже низький. Букви не засвоїла. Читає, складаючи по буквах. Слабо списує, під диктовку не пише. Висловити свою думку не може, погано запамятовує прави­ла, вірші. Неуважна. Спокійна. Фі­зично розвинена добре, часто хворіє. З ГПД утікає. Невдячна».

Як ви гадаєте, яке ставлення до дитини провокує така харак­теристика?

Саме характеристика цієї уче­ниці (адже вона зі школи - інтернату потрапила у мій клас) наштовхну­ла мене та інших учителів почат­кових класів нашої школи на роз­думи щодо того:

* за яким планом має бути на­писана характеристика;

* яким вимогам повинна від­повідати;

* як написати характеристи­ку з найменшою негативною кон­стантою.

І головне: що повинно бути в характеристиках, щоб учителі, які працюватимуть з цими учнями в середній і старшій ланках освіти, виходячи із концепції особистісно орієнтованого навчання, змогли побудувати свою роботу, спираю­чись на індивідуальні та психоло­гічні особливості дітей.

Отже, перш ніж розпочати ро­боту з написання характеристик, я склала для себе план, за яким на­далі й працювала.

План написання психолого-педагогічної характеристики учня (учениці) 4-го класу

І. Навчальна діяльність.

1. Термін навчання в даній школі.

2.    Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і міцність знань.

3.  Усвідомлення обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).

4.  Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педа­гогами.

5.  Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.

6. Особливості процесів пам'я­ті, мислення, сприймання, мов­лення.

7. Ступінь сформованості вмін­ня вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.

II.  Трудова діяльність.

1.    Участь у різних видах суспільно корисних заходів.

2.    Працелюбність.

III. Загальна характеристика.

1.    Дисциплінованість.

2. Реакція на зауваження дорос­лих, емоційна вразливість.

3. Місце у класному колективі (формальне чи неформальне лідер­ство, позиція «підлеглого» тощо).

4. Ініціативність, співпраця у груповій роботі.

IV. Психологічні особливості.

1. Настрій.

2. Мобільність, комунікабель­ність.

3. Врівноваженість, стрима­ність.

V. Рекомендації для вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною

Категорія: Я - класний керівник | Додав: [ADM]Irina (10.03.2009)
Переглядів: 47771 | Рейтинг: 3.4/34
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!