Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі [ Додати статтю ]

Урок 28. Хліб наш насущний

Урок 28. Хліб наш насущний

 

1 клас

 

Мета: формувати знання про працю хлібороба, виховувати в дітей повагу до хліба, дбайливе, бережливе ставлення до нього, патріотичні почуття до рідної землі, своєї родини, розвивати зв'язне мовлення, збагачувати активний словниковий запас.

Обладнання: ілюстрації та дитячі малюнки на тему "Хліб – усьому голова", хліб на вишитому рушнику, снопик колосків, вироби з борошна, CD диск.

 

Хід уроку

 

1. Організація класу.

2. Оголошення теми уроку.

– Якби вам, мої любі діти, раптом спало на думку запитати у дорослих: "Що таке хліб?" Ви почули б у відповідь таке: "Хліб – це наша щоденна їжа. Це найдавніша і найпотрібніша їжа на землі".

– Сьогодні ми говоритимемо на уроці про хліб наш насущний.

З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб як найбільшу святість. Борони, Боже, щоб хтось поклав його сподом догори. Змести крихти хліба на землю вважають великим гріхом.

Мрії про достаток відбилися в народній творчості.

        Якщо хліб і вода – не страшна селянинові біда.

        Як є хліб, то й до хліба буде.

        Хліб – батько, вода – мати.

        Риба - вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова.

        Хліб на столі – достаток у хаті.

        Паляниця – хлібові сестриця.

        Найсмачніший - хліб від свого мозоля.

        Пахучий, як хліб. Добрий, мов хліб. Круглий, наче хліб. Теплий, мов хліб. Здоровий, як хліб.

3. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

– Які ви знаєте назви хліба?

– Які харчові вироби можна приготувати із хлібного борошна? (печиво, бублики, вафлі, макарони і т.д.).

– Скільки коштує буханець хліба сьогодні?

– Як потрібно відноситись до хліба?

4. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

– Для нашого народу хліб був не просто стравою – це була основа його життя і найдорожча святиня. Українці з давніх-давен були великими працелюбами, вміли гарно обробляти землю і ростити на ній хороші врожаї. За давнім звичаєм у кожній хаті мали лежати на столі хліб-сіль. Було таке повір'я: "Хліб на столі – Бог у домі".

В усі часи хліб берегли. Він з людиною від народження і до глибокої старості. Він єднає людей.

Візьму я в руки хліб духмяний,

Він незвичайний, він святий,

Ввібрав і пісню, й працю в себе,

Цей хліб рум'яний на столі.

Йому до ніг вклонитись треба,

Він скарб найбільший на землі.

5. Фізкультхвилинка.

– Чи знаєте ви, як хліб прийшов до столу?

– Ще восени колгоспники починають піклуватись про врожай майбутнього року. Вони зорюють землю, сіють зерно, доглядають за посівами, під час жнив збирають урожай.

– Якими машинами збирають урожай?

– А потім на грузовиках відвозять зерно на елеватори та до млина. Із млина змелене зерно постачають на хлібозавод. Із борошна на хлібозаводі печуть паляниці, батони, бублики – все, що ви так любите.

– За давніх часів привчали дітей любити та шанувати хліб. Дуже пильнували, щоб хліб не впав додолу. За гріх вважалось надкусити і не доїсти шматок. Крихти зі столу не змітали на долівку, а ретельно збирали.

Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не переступав через нього. Потрібно було підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам.

6. Закріплення та осмислення знань.

1. Робота з підручником, стор. 70-71.

– Пам'ятаймо, що в хлібі – велика праця, що хліб – святий. Зневага до хліба – великий гріх. У найпершій молитві, звертаючись до Отця Небесного, ми просимо: Отче наш! Хліб наш насущний дай нам сьогодні. І Бог, який любить нас, дає нам усе необхідне для життя.

– Ознайомлення з молитвою "Отче наш", прослуховування хорового виконання "Отче наш" (муз. супровід, CD диск).

– Читання статті с. 70-71.

– Словникова робота.

Насущний – дуже потрібний для нашого життя.

– Відповіді на запитання:

– Чому в народі хліб називають святим?

Фізкультхвилинка.

Слухання вірша Максима Рильського "Про хліб" (музичний супровід CD диск)

2. Робота в зошиті. Розфарбування малюнка.

6. Підсумок уроку.

1. Підсумкова бесіда.

Хліб – святий. Пошана до хліба – пошана до праці людської. Дякуймо Богові за хліб щоденний. Пам'ятаймо, що добрі вчинки – це їжа для нашої душі.

Розпитайте дідуся, бабусю про їх життя та ставлення до хліба.

Правила.

        Не топчи хліба, не кидай недоїденого, не гордуй ним.

        Побачиш хліб – нахилися, підніми, очисти від пилу, поклади осторонь. Нехай з'їдять його птахи.

        Про людину суди з того, як вона шанує хліб.

        Твої батько й мати дали тобі перший хліб. Твій обов'язок – дати їм останній.

        Старі люди вміють шанувати хліб – шануй і ти їх за це, вчись у них.

        Не відрізуй собі шматок хліба більший, ніж можеш з'їсти. Пам'ятай про тих, кому через це може не дістатись ані крихти.

        Якщо людина попросила хліба в тебе – переламай свій шматок навпіл, навіть якщо він у тебе останній.

        Коли ти нарізаєш хліб, по старшинству наділяй ним усіх, хто сидить за столом. Собі ж запиши останній шматок.

Шануй у хлібі свою і чужу працю. Поважай у ньому людську мудрість.

 

Бойко О. В., Шовкопляс Т. В., Лямпарська С. А., вчителі ЗНЗ № 63 м. Києва

http://shkoladobra-edu.org.ua/

Категорія: Християнська етика в українській культурі | Додав: [ADM]Irina (07.06.2009)
Переглядів: 4491 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!