Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Програми гуртків народного та сучасного танців

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Л И С Т
20.05.2005 N 1/9-276

Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям

Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання в роботі дитячих оздоровчих закладів під час літніх канікул Програми гуртків мистецького спрямування.

 

Заступник міністра                 О.В.Огнев’юк

 

Програми гуртків народного та сучасного танців

 

Поширеною формою танцювальної діяльності в умовах табірного відпочинку є гуртки народного та сучасних танців.

Завдяки своїй доступній формі вони є первісною сходинкою в ознайомленні дітей з хореографічним мистецтвом, невід'ємною частиною дозвілля і можуть бути прикрасою будь-якого масового заходу: збір дітей біля вогнища, конкурси аматорської творчості, фестивалі, свята, концерти, тощо.

Для організації роботи танцювального гуртка керівнику потрібно визначити місце та час проведення занять, музичний акомпанемент, репетиційну форму. Необхідно проводити роботу гуртків з урахуванням вікових особливостей дітей та підлітків, рівнем їх підготовки, індивідуальних особливостей.

Керівниками гуртка можуть бути фахівці-хореографи, педагоги, обізнані з основами хореографії.

Орієнтовний тематичний план

N п/п

Тема

Теорія

Практика

1.

Хореографія як вид мистецтва

1

 

2.

Короткі відомості з історії розвитку українського народного танцю (для гуртків сучасних танців - "Короткі характеристики різних груп танців")

2

 

3.

Вправи екзерсису

 

7

4.

Танцювальні елементи, композиції

 

10

Всього

20 годин

 

 

Гурток народного танцю

Теорія

Хореографія як вид мистецтва, жанри і види хореографії, значення хореографічного мистецтва для етичного виховання та формування культури. Танцювальне мистецтво народів України.

Короткі відомості з історії розвитку українського народного танцю.

Музичний супровід до танцю. Засоби музичної виразності. Єдність танцю і музики. Музика - основа танцю. Органічний зв'язок танцювальних рухів з характером і ритмом музичного супроводу.

Орієнтовний план проведення занять в гуртках хореографічного мистецтва:

Вправи екезерсису класичної системи танцю для розвитку танцювальної техніки - 10 хв.

Вивчення елементів народно-сценічного танцю - 10 хв.

Вивчення і повторення етюдів народно-сценічного танцю - 10 хв.

Вивчення композиції танцю - 15 хв.

Практичні заняття.

Даний розділ вміщує систему практичних вправ, необхідних для оволодіння правильною постановкою тіла, голови, ніг, рук, виробленню координації рухів, уміння орієнтуватися на сценічному майданчику, набуття танцювальності.

1. Постановка ніг, корпусу, рук.

2. Позиції ніг - 1,2,3.

3. Позиції рук - підготовча, 1,2,3.

4. Напівприсідання по 1, 3 позиції.

5. Батман тандю вбік, вперед, назад по 1,3 позиції.

6. Ронд де жамб партер (півколо) по 1 позиції.

7. Батман тандю жете, вбік, вперед, назад.

8. Піднімання на півпальці по 1,2, і 3 позиціям.

Стрибки

1. Соте по 1,2, 3 позиціям.

2. Шанжман де п'є по 3 позиції.

Вправи для рук

Перше пор де бра - переведення рук з підготовчої позиції в 1,з 1-ої в 3, з 3-ої в 1 і з 1-ої в підготовчу.

2. Друге пор де бра - переведення рук з підготовчої позиції в 1, з 1-ої в 2, з 2-ої в підготовчу.

Танцювальні елементи

1. Простий танцювальний крок.

2. Перемінний крок (човганець).

3. Крок з підстрибуванням.

4. Основний гуцульський дрібний крок.

5. Чосанка.

6. Крок з підстрибуванням,

7. Притупи (на вибір).

8. Бігунець.

9. Вихилясник.

10. Вірьовочка.

11. Припадання (бічні кроки).

Танцювальні композиції.

1. Козачок.

2. Веснянка.

3. Гопак.

4. Тропотянка.
 
Гурток сучасних танців
 

Орієнтовний план побудови занять гуртка сучасних танців:

1. Колективно-порядкові та ритмічні вправи для організації роботи групи, вироблення вміння орієнтації у приміщенні та знайомство з різним характером, ритмом та формою музичного супроводу. 10-15 хв.

2. Вправи на розвиток техніки танцю для тренування танцювальних рухів, елементів та комбінацій різних груп танців. 15 хв.

3. Бальні танці та елементи танців в стилі хіп-хопа для оволодіння і виконання їх на дискотеці, під час різних табірних заходів. 20 хв.

Практичні заняття.

Даний розділ вміщує систему практичних вправ різних груп танців, які популярні у суспільстві: танці на народній основі, танці в ритмі польки і вальсу, танці латиноамериканських ритмів, танці сучасних ритмів.

1. Рухи, що відповідають характеру і темпу музики. Ознайомлення з темпами: швидким, помірним, повільним.

2. Фігурне марширування.

3. Позиції ніг: 1,2,3,6.

4. Позиції рук 1,2,3.

5. Положення в парі: поруч, відкрите, закрите.

6. Батман тандю вбік, вперед, назад по 1 позиції.

7. Батман тандю жете вбік, вперед, назад по 1 позиції.

8. Напівприсідання по 1,2 і 3 позиції.

9. Напівприсідання (пружний рух) по 6 позиції.

10. Стрибки: соте по 1, 6 позиціям.

Танцювальні елементи

1. Танцювальний крок.

2. Па польки.

3. Па шасе.

4. Па галопу.

5. Вальсова доріжка (по 6 позиції).

6. Вальсові повороти (по 3 позиції).

7. Балянсе (по 3 позиції).

8. Рок-н-ролл (основний рух, закрита, відкрита позиції, позиція променаду)

9. Елементи рухів в ритмі рок, поп та інших стилів музики.

10. Вправи на відчуття партнера: робота в парі за одну руку, за дві, без контакту в руках.

Танці

1. Полька в парі (Весела полька)

2. Різні форми вальсу (по 3-й та 6-й позиціях).

3. Дискотанці.

Додаток

В ритмі вальсу

Вальс став розповсюдженим, завдячуючи своїй простоті та доступності рухів. Він приваблює плавністю обертів, елегантністю рухів і безпосередністю спілкування партнерів під час його виконання.

За своє довге життя вальс змінювався, вдосконалювався, набував різних форм. Природа цього танцю, його хореографічна структура дає змогу виконавцям і хореографам трактувати і підбирати рухи у відповідності свого творчого задуму і художнього смаку. Правда, були спроби підпорядкування вальсу раз і назавжди встановленим правилам. Але сила цього танцю, в його життєлюбності, стійкості, що є запорукою безмежного розвитку і вічній молодості, які не в змозі обмежити ніякі рамки канонів.

Взагалі композицій вальсу може бути створено безліч варіантів. Пропонуємо декілька з них.

"Маленький вальс"

Вихідне положення: хлопчик і дівчинка стоять обличчям одне до одного. Правою рукою партнер тримає партнерку за талію, ліва рука його, ледь зігнута в лікті та відведена вбік, тримає праву руку дівчинки. Дівчинка ліву руку кладе на праве плече хлопчика. Ноги танцюючих у третій позиції: у дівчинки права нога попереду, у хлопчика - ліва. Музичний супровід - вальс.

Перша фігура

1-й такт. Пара виконує балянсе (рух N 1) ліворуч, починаючи: хлопчик з лівої, а дівчинка з правої ноги.

2-й такт. Повторюються рухи 1-го такту, але в інший бік.

З-4-й такти. Пара виконує один поворот вальсу праворуч (рух N 2)

5-8-й такти. Повторюються рухи 1-4 тактів.

Друга фігура

1-2-й такти. Повторюються рухи 1-2-го тактів першої фігури. Виконуючи балянсе праворуч (за другим разом), хлопчик і дівчинка беруться за руки на рівні другої позиції рук.

3-4-й такти. Починаючи з лівої ноги, хлопчик робить дві доріжки, супроводжуючи дівчинку, яка, починаючи з правої ноги, виконує один тур вальсу, просуваючись попід піднесеною лівою рукою хлопчика (ліва рука хлопчика і права рука дівчинки з'єднані). Потому, виконавши два тури вальсу (в основній позиції), виконавці починають танець спочатку.

(Композиція танцю В.Соболєва)

Вальс "Дружба"

На відміну від попередньої композиції танець виконується групою пар. Положення виконавців у парі: дівчинка і хлопчик стоять, обернені одне до одного (дівчинка - обличчям, а хлопчик - спиною до центра кола). Руки з'єднані й розкриті в сторони на рівні другої позиції дівчинки.

Дану композицію можуть виконувати діти різного віку і навіть без спеціальної підготовки.

Перша фігура

1-2-й такти. Просуваючись боком за лінією руху танцю, зробити два кроки вбік з приставкою (хлопчик починає з лівої ноги, а дівчинка - з правої). Голова, корпус та руки - у вихідному положенні.

3-й такт. Зробити напівприсідання на обох ногах. Дівчинка і хлопчик нахиляють голови вперед, руки - у вихідному положенні.

4-й такт. Випростати коліна обох ніг, голову трохи підняти, руки - у вихідному положенні.

5-8-й такти. Танцюристи повторюють рухи 1-4-го тактів, просуваючись проти лінії руху танцю. Хлопчик починає з правої ноги, дівчинка - з лівої.

Друга фігура

9-й такт. Зробити крок убік за лінією руху танцю (дівчинка починає з правої ноги, а хлопчик - з лівої), корпус трохи нахилити за лінією руху танцю, "вільні" ноги ледь напружити в коліні та підйомі.

10-й такт. Зробити крок убік проти руху лінії танцю. Дівчинка починає з лівої ноги, а хлопчик - з правої. Руки лишаються у вихідному положенні.

11-12-й такти. Зробити поворот на 360 град., виконуючи па вальсу. Дівчинка починає рух з правої ноги і повертається праворуч, а хлопчик - з лівої ноги і повертається праворуч, а хлопчик - з лівої ноги і повертається ліворуч. Під час оберту руки опустити вздовж корпусу

13-й такт. Танцюристи сплескують у долоні перед собою.

14-й такт. Дівчинка і хлопчик сплескують у долоні одне одного.

15-й такт. Усі виконують лівою ногою крок убік: дівчинка рухається боком проти лінії руху танцю, а хлопчик - за лінією руху. Голови повернуті до лівого плеча. Дівчинка кінчиками пальців обох рук бере краї спіднички, руки розводить у сторони, хлопчик тримає руки вздовж корпуса.

16-й такт. Танцюристи зустрічаються з новими партнерами: дівчинка робить кніксен, а хлопчик, приставляючи праву ногу до лівої за першою позицією, вклоняється.

Далі танець починається спочатку.

(Композиція танцю А. Чайковського)

Танці, що пропонуються вище, відносяться до групи, яка має загальну манеру і техніку виконання. Кроки виконуються напівиворітно, з носка на всю ступню під час просування вперед і вбік. При виконанні рухів корпус в усіх положеннях має бути підтягнутий. До вивчення вальсових поворотів потрібно підходити поступово, готуючи виконавців на інших нескладних вальсових рухах.

Опис основних вальсових рухів:

"Балансе" - вихідне положення - третя позиція ніг, ліва нога попереду.

На затакт "і" - трохи підняти витягнуту ліву ногу вбік ліворуч.

На "раз" - опуститися на всю ступню лівої ноги, ледь зігнувши її в коліні. Одночасно праву ногу, також зігнувши в коліні, завести за ліву ногу ступнею до кісточки лівої ноги, коліно правої ноги відвести вбік. Корпус трохи нахилити ліворуч, голову повернути до лівого плеча.

На "два" - переступити на низькі півпальці правої ноги, поставивши її позаду лівої в третю позицію. Ліву ногу злегка підняти, коліно вирівняти.

На "три" - переступити на всю ступню лівої ноги, пом'якшуючи коліно, поставити її попереду правої в третю позицію. Одночасно, невисоко піднявши над підлогою праву ногу, вивести її праворуч.

"Вальсовий поворот"

Вихідне положення - третя позиція ніг, права нога попереду. Вага корпуса - на лівій нозі. Виконавець стоїть, обличчям до центра кола. Рухи записані для виконання партнеркою. Партнер всі рухи виконує з лівої ноги, спиною від центру зала.

Перша половина повороту.

1-й такт. На "раз" - зробити крок з носка правої ноги, просуваючись за лінією руху танцю по діагоналі праворуч до центра кола, повертаючись на 45 .

На "два" - продовжуючи повертатись на правій нозі праворуч на 135 , зробити крок лівою ногою вперед, проводячи її через першу позицію в четверту. Виконується рух на півпальцях.

На "три" - підтягнути праву ногу до лівої і приставити її позаду за третьою позицією, опускаючись з півпальців на всю ступню.

Друга половина повороту.

2-й такт. На "раз" - зробити крок лівої ногою, просуваючись за лінією руху танцю обличчям по діагоналі від центра кола і повертаючись праворуч на 45.

На "два" - повертаючись на низьких півпальцях лівої ноги праворуч на 135 , підтягнути праву ногу в третю позицію на низькі півпальці позаду лівої ноги.

На "три" - звівшись на високі півпальці обох ніг, перевести ліву ступню перед правою ногою і опуститися на всю ступню за третьою позицією.

Далі рух повторюється спочатку.

Після засвоєння поворотів виконавців ставлять у пари, після чого пара в змозі виконати тур вальсу.

Вальси по 6-й позиції

По 6-й позиції виконуються повільний вальс і віденський вальс.

Ці танці значно відрізняються від вальсу по 3-й позиції як положенням у парі, так і технікою виконання рухів. Змінюється і манера виконання. Особливе значення набуває роль партнера в танці, оскільки саме партнер повинен уважно і впевнено вести партнерку до виконання танцювальних рухів. З усіх ознак, які притаманні повільному вальсу і зумовлюють його оригінальність, слід насамперед назвати дві найхарактерніші риси. Перша - діагональна спрямованість рухів відносно лінії руху танцю, яка збагачує загальний рисунок повільного вальсу. Усі кроки танцю виконуються ковзно, м'яко.

Музичний розмір 8. Темп 31-32 такти в секунду. Вихідне положення - стояти обличчям по лінії руху танцю. Ноги в шостій позиції.

В техніці виконання кроків використовуються чергування кроків на всю ступню (вперед - з каблука, назад - з носка), на півпальці з поступовим підніманням і опусканням на всю ступню в кінці третього кроку. Даний варіант пропонується початківцям.

Фігура 1 "Закрита переміна вперед", Фігура 2 "Закрита переміна назад", Фігура 3 "Правий (натуральний) поворот, Фігура 4 "Лівий (зворотний) поворот, Фігура 5 "Відкрита переміна".

Вивчені рухи фігур можна поєднувати в різних варіантах, на розсуд виконавців.

Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (29.06.2009)
Переглядів: 22267 | Рейтинг: 2.6/33
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!