Алгоритм написання твору-есе - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Алгоритм написання твору-есе

Алгоритм написання есе

Він може виглядати наступним чином:
1) постановка проблеми (знайомство з проблемою, закладеної у пропонованій для написання есе темі);
2) обдумування проблеми (визначення змісту: ідеї, приклади, що їх ілюструють);
3) планування есе (визначення структури);
4) написання есе;
5) перевірка та редагування роботи;
6) підготовка презентації;
7) презентація есе.

Види роботи, які можна використовувати в період навчання написання есе:

Виділіть основну думку (основні думки) автора.
Підкресліть у тексті опорні (ключові) слова і фрази, необхідні для його розуміння.
Словникова робота (Наприклад: "Хто більше?" Запишіть визначення до слова; Як можна сказати по-іншому? Придумайте свої визначення даних іменам іменником;
Ви журналіст, якому належить взяти інтерв'ю на тему: „. . . ?" Які питання ви поставите?
Знайдіть в книгах або в Інтернеті таку інформацію і підготуйте повідомлення для класу
Напишіть коротке есе за даним початком.
Читання прикладу есе:
Які елементи тексту (слова, сполучення слів, зміна порядку слів у реченні тощо) надають йому форму роздуми?
Продовжте речення, виходячи зі змісту тексту
Відновіть (усно) зміст тексту за даними тез.
Висловіть (усно) свою думку з питання ... Аргументуйте його.
Робота над прислів'ями: Як Ви розумієте значення наведених нижче прислів'їв? Як вони пов'язані за змістом з текстом?

Як писати есе?
1. Спочатку треба сісти і подумати – а що я взагалі знаю по цій темі? Що читав? Що чув?
2. Згадати всі випадки з життя і з книг, які підходять до цієї теми. При бажанні можна придумати свої випадки – ніхто не забороняє.
3. Згадати і коротко переказати те, що по цій темі писали знамениті люди.
4. І головне, що я сам думаю про це? Думки можуть бути суперечливими, як за, так і проти.
5. Подумавши, все це потрібно почати записувати. Не обов'язково у вигляді зв'язного тексту, можна поки що у вигляді уривків, начерків. По мірі формулювання і записування думок в голову почне приходити ще.
6. Після того, як буде записано все, що прийшло в голову, потрібно це кілька разів перечитати і побудувати з цього зв'язний текст. Незважаючи на те, що есе має вільну внутрішню структуру, в ньому все ж має бути вступ і висновок. Вступ повинно плавно ввести читача в обговорювану тему, а висновок - містити певний висновок, нехай навіть досить приблизний і умовний.
7. Коли пишеш есе, намагайся дотримуватися певного стилю. Якщо ти пишеш про щось науковому, використовуй наукову лексику, стиль наукової статті. Якщо міркуєш про дружбу, любов та інші «високі матерії», дотримуйся піднесеного стилю. Якщо описуєш кумедний випадок, переходь до розмовної стилю. Але можна допускати і навмисна невідповідність стилю ситуації. Наприклад, ти пишеш про подію в шкільній їдальні у вигляді наукової статті або промови відомого політика. Це викликає комічний ефект.

Як написати есе за літературним текстом?
Один з видів жанру есе за яким-небудь текстом.
1. Знайди проблему, підняту автором у тексті.
Добре, якщо ти знайдеш у тексті речення, де її сформулював автор. Якщо ні, то необхідно це зробити самому. Проблему краще формулювати у вигляді питання, який ти ставиш до прочитаного тексту. Якщо весь текст є відповіддю на це питання, значить, ти знайшов проблему. Проблему (або, інакше, основне питання) бажано назвати вже в першому абзаці есе.
Наприклад, «У цьому уривку автор оповідає про захисників Києва. Як звичайна людина стає героєм? Ось основне питання, порушене автором у даному тексті». Або: «У цьому оповіданні автор пише про свого шкільного друга. Чому один і той же чоловік здатний і на прекрасний вчинок, і на підлість? Ось проблема, піднята автором у тексті».
2. Визнач, яка позиція автора тексту по відношенню до даної проблеми. Що робить автор – розповідає, шкодує, сперечається, переконує, іронізує, висміює? Згоден ти чи не згоден з позицією автора? Чому?
3. Покажи приклад з літератури чи з особистого життя, де зустрічалася подібна проблема і як вона вирішувалася. Якщо ти не пам'ятаєш жодного подібного прикладу, то створи свій. Доведи, що саме цей приклад переконливо висловлює твоя згода (незгода) з позицією автора з даної проблеми. Можна згадати або скласти кілька прикладів.
Не забувай, що всі дії в оповіданні здійснює не автор, а літературний персонаж, герой оповідання. Навіть якщо розповідь ведеться від першої особи, це мова не автора, а оповідача. Позиція автора може не збігатися з позицією оповідача, від імені якого ведеться оповідання.

Приблизна структура есе за текстом.
1. Формулювання проблеми вихідного тексту – кілька пропозицій.
2. Невеликий коментар до поставленої проблеми – кілька пропозицію про те, чому ця проблема важлива і цікава.
3. Опис авторської позиції по відношенню до проблеми. За обсягом ця частина дорівнює двом попереднім.
4. Власну думку учня, його аргументи, приклади. Об'єм приблизно в 2 рази більше, ніж третя частина.
5. Висновок, заключне судження про проблеми, тексті, автора. Обсяг приблизно дорівнює третьої частини

Зразки есе
А чи є інопланетяни?
       Я, милуючись зоряним небом. І часом, я задаю собі питання: «чи Живе там хто-небудь?». Як було б цікаво зустріти інопланетян!
       Які вони? Схожі вони на нас? Може бути, вони нижче або вище ростом. Або у них інший колір шкіри. Більше або менше пальців на руках. Можливо, інопланетяни зовсім не схожі на людей. А нагадують, наприклад, жуків або восьминогів. Де живуть інопланетяни? Швидше за все, розумну життя слід шукати біля інших зірок.
       Сучасна техніка не дозволяє людям здійснювати далекі космічні подорожі. Але раптом інопланетяни обігнали нас у розвитку техніки? І тоді вони прилетять до нас самі.


Улюблена книга
       Я дуже люблю казку «Мауглі». В ній розповідається про хлопчика, який виріс в джунглях серед диких звірів. Було багато дивних і небезпечних пригод в лісах Індії.
       Завдяки своїй природній вправності, спритності та вміння мислити, Людина стала найголовнішим серед звірів. Він придбав вірних друзів, які його щиро любили, поважали, навчили долати труднощі. У нього з'явилася сім'я. Ця казка вчить дружбі, милосердя, сміливості і вірності. Я хотів би бути таким же спритним, сміливим і мудрим, як Мауглі.
       Ось чому мені особливо подобається ця казка. Читання цієї казки додає мені впевненості в своїх силах.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: yarina (25.09.2016) | Автор: Мельник Ярина Вікторівна E
Переглядів: 830 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!