Батьківщина – то найкращий край! О. Кириченко «Український віночок», Д. Павличко «Де найкраще місце на землі» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Батьківщина – то найкращий край! О. Кириченко «Український віночок», Д. Павличко «Де найкраще місце на землі»

Данілова Людмила Миколаївна, вчитель початкових класів Білоцерківської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ст. №1 з поглибленим вивченням слов’янських мов

Тема: Батьківщина – то найкращий край! О. Кириченко «Український віночок», Д. Павличко «Де найкраще місце на землі».
Мета: формувати в учнів поняття про символи і традиції свого народу; удосконалювати вміння учнів голосно і виразно читати, аналізувати прочитане; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за український народ; формувати пізнавальний інтерес.
Матеріали до уроку: підручник «Літературне читання» (2 кл.), український віночок; малюнки квітів; таблиці з словами; прислів'я; квітка-зразок.

                                                                                               Хід уроку

I. Організаційний момент

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно, 

Щоб почути у кінці,

Що у нашім 2 класі

Діти просто молодці.

II. Вправи на розвиток чіткості вимови
Чистомовка
На-на-на- рідна…..(сторона)
Ай-ай-ай- наш рідненький….(край) Жу-жу-жу- землею…..(дорожу)
Ба-ба-ба- золоті….(хліба)
Ли-ли-ли- усе, що …..(зберегли)

III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда вчителя

– Скажіть, який розділ підручника ми з вами почали опрацьовувати? (Що таке Батьківщина.)
– Діти, а як називається наша Батьківщина? (Наша Батьківщина –Україна.)
– А що ще ми можемо назвати Батьківщиною? (Рідне місто, село, домівку, батьківську хату.)
Батьківщина для нас, перш за все, – це те місто, селище або хутір, та вулиця і той будинок, в якому ми народилися, де зробили свої перші кроки, де сказали свої перші слова, відчули свої перші радощі і перший смуток. Але це тільки мала Батьківщина. І лише ставши старшими, ми можемо глибше оцінити і полюбити нашу країну, нашу велику Батьківщину. І хоча в глибині душі, кожен з нас відчуває теплі почуття до своєї країни, але здається, що дорожча і ближча, зрозуміліша і доступніша кожному з нас наша маленька Батьківщина – будинок наших бабусь і дідусів, будинок наших батьків, що став нашим будинком.
Думаючи про малу Батьківщину, ми згадуємо найприємніші хвилини свого дитинства, тепло маминих рук, які підтримували нас при перших кроках. Згадуємо неповторний знайомий запах бабусиних пиріжків, тільки що вийнятих з печі, колискові пісні і захоплюючі казки. Згадуємо маленьке грайливе кошеня у дворі і саджанці дерев, які висаджували біля будинку разом з батьками.
2. Творча робота
– Діти, на дошці записано вірш, рядочки якого переплуталися. Спробуйте скласти їх правильно і прочитати.
Хоч би куди дорога завела,
І журавель похилений над нею. Думки мої із рідною землею.
Криниця при дорозі край села,
– Про що розповідається у вірші? (Про рідну землю, що думки людини завжди з нею і про неї.)
– Чим же для вас є рідна земля? (Батьківщиною, Вітчизною.)
3. Чи знаєш ти, що таке Батьківщина? (склади чарівну квітку)
– Згадайте вірш Анатолія Костецького, поясніть:
– Що ж таке для вас Батьківщина?

– Ну що ж, молодці, ви переконали мене в тому, що добре знаєте, що таке Батьківщина.

4. Робота в різнорівневих групах
I група
– Складіть і прочитайте прислів'я із слів – розсипанок.
II група
– Продовжте міркування
Моя Батьківщина – найрідніша,……… Моя земля – велика,…….
Любити Батьківщину – значить…..
III група
– Визначте зайве слово
Рідний край, земля батьків, книга, Вітчизна, Батьківщина.
Хліб, поле, колосочки, прапорець, село, хата, садок, стежка, хлібороб, річка.

IV. Повідомлення теми і мети уроку
– А чи знаєте ви, що таке історія?
Історія – це минуле нашої Батьківщини, нашого народу. Це наші традиції і звичаї.
Ось і сьогодні ми з вами з допомогою письменниці Ольги Кириченко та її тексту» Український віночок» дізнаємося про одну з українських традицій.

V. Робота над текстом «Український віночок»
1. Словникова робота

Заміжжя– одружитися, взяти шлюб;
цілющі– такі, що сприяють одужанню, лікувальні, живильні;
годувальниця– та, що утримує кого-небудь, та що годує і є джерелом достатку;
чудодійні – ті, що створюють чудеса, надприродні;
безліччю– сила-силенна, без ліку.

2. Читання тексту вчителем

3. Перевірка первинного сприйняття тексту учнями
– Що нагадує український вінок?
– Хто його носив?
– Хто плів вінок?
– З яких квітів сплітали вінок?
– Які властивості мають квіти у вінку?
– Коли дівчинці плели перший вінок?
– Що прив'язували ще до віночка?
– На яке свято вінок дівчини набував чудодійної сили?

4. Читання тексту учнями

5. Вибіркове читання

– Знайдіть і прочитайте, які ж квіти вплітали в український вінок?
– Що прив'язували до вінка?
– Яке дійство відбувалося на свято Івана Купала?

6. Робота в групах
– Знайти в тексті по п’ять слів: 1– ша група – назв предметів;
2– га група – назв ознак предметів; 3– тя група – назв дій предметів.

7. Практична робота «Вінок для моєї України»
(Плетуть вінок дівчатка. По черзі вплітають квіти, промовляючи…)
– Я вплету у вінок калину – символ краси і вроди;
– Я вплету у вінок ромашки – символ кохання і миру;
– Я вплету барвінок – символ життя;
– Я вплету маки – символ молодості;
– Я вплету мальви – символ віри і надії;
– Я вплету чорнобривці – символ української нації.
– Але у віночку не вистачає стрічечок
– Я прив'яжу коричневу – символ землі– годувальниці;
– Я прив'яжу зелену – символ краси і молодості;
– Я прив'яжу блакитну – символ неба і води;
– Я прив'яжу жовту – символ сонця;
– Я прив'яжу оранжеву – символ хліба;
– Я прив'яжу малинову – символ життя і радості;
– Я привя'жу червону – символ магічності і сили.

– Вітаємо тебе, Україно!
Ми тебе дуже любимо і пишаємося тобою!

Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша – солов'їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна.

Пам'ятай, не забувай,

Батьківську стежину.

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій – рідну Україну.

VI. Робота над віршем Д. Павличка «Де найкраще місце на землі»
1. Читання вірша вчителем

2. Короткий аналіз вірша

– Про що автор запитував сонце?
– Назвіть дійових осіб вірша.
– Причитайте питальні речення з відповідною інтонацією.
– Прочитайте відповідь сонця.
– З якою інтонацією слід читати ці слова?
– Знайдіть і прочитайте спонукальне речення.

3. Читання вірша за особами
– У яких словах висловлена головна думка вірша?

4. Робота над прислів'ями
Робота в групах
– Прочитати і пояснити прислів’я:
1– ша група – Таземлямила,дематинародила; 2– га група – Всякапташкасвоєгніздознає.

VII. Підсумок уроку
– Де ж найкраще місце на землі?
– Про який символ ми сьогодні дізналися?
– Назвіть, які квіти українського віночка запам'ятали? Пригадайте назву розділу.
– Назвіть теми, які він охоплює.
– У яких творах розповідається про дбайливе ставлення до природи? Хто їх автори?
– Продовжіть речення.
• Батьківщина – це наша колиска.
• Батьківщина – це...
• Батьківщина – це...
– Доповніть вірш.
Красивий, щедрий рідний край І мова наша – солов’їна.
Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься... (Україна). (І. Січовик)

Гра «Мікрофон»
• На уроці я дізнався.
• Я вчився.
• Мені було цікаво.

VIII. Домашнє завдання
С. 107–109, виразно читати, переказувати. Намалювати український віночок.

Категорія: Уроки | Додав: (25.07.2017) | Автор: Данілова Людмила Миколаївна
Переглядів: 78 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!